• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ ΚΑΡΑΜΑΝΙΔΟΥ' | 3 Δεκεμβρίου 2020, 01:57

    Σχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις» Άρθρο 2-Ορισμοί, σελ 11-12 Παρακάτω παραθέτω ορισμένα σημεία που θεωρώ ότι είναι ασαφή και «τυφλά». Σχετικά με: «Μαθητεία»:ζδ) προβλέπουν αμοιβή ή άλλου τύπου αποζημίωση για τον μαθητευόμενο, για το μέρος της κατάρτισης που βασίζεται στην εργασία. Τι εννοείται όταν λέτε άλλου τύπου αποζημίωση; Τι είδους αποζημίωση; Από ποιόν θα αποφασιστεί και με ποια κριτήρια; Ουσιαστικά οι μαθητευόμενοι είναι εκτεθειμένοι οικονομικά και ας αναφέρεται στο άρθρο 36, περι.5, ότι θα λάβουν το 100% επί του κατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη. θ) «Προσόν»: το επίσημο αποτέλεσμα, όπως πιστοποιητικό, …….. …άτομο έχει επιτύχει τα μαθησιακά αποτελέσματα που ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες προδιαγραφές. Δεν αναφέρεται το είδος της εκπαίδευσης ή κατάρτισης που οδηγεί στο «προσόν». Εισάγεται με αυτό τον τρόπο έμμεσα η πιστοποίηση της άτυπης μάθησης; Παρακάτω αναφέρονται: ια) «Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων»: το πλαίσιο κατάταξης προσόντων με τη μορφή μαθησιακών αποτελεσμάτων… Τα μαθησιακά αποτελέσματα ποιας διαδικασίας; Της επαγγελματικής εκπαίδευσης, της κατάρτισης ή της άτυπης μάθησης; Και στις βασικές αρχές της Διακυβέρνησης αναφέρετε: ι) Η πιστοποίηση των εκροών της μη τυπικής και της άτυπης μάθησης με βάση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Άρα, η επαγγελματική εμπειρία θα μπορεί να αποτελέσει μια προϋπόθεση για να πιστοποιήσει κάποιος τις γνώσεις του, χωρίς να λάβει εκπαίδευση ή κατάρτιση σε εκπαιδευτική δομή και εισαγάγετε επίσημα η άτυπη μάθηση. ι) «Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων»: το κοινό Ευρωπαϊκό Σύστημα Αναφοράς, το οποίο συνδέει τα εθνικά συστήματα και πλαίσια επαγγελματικών προσόντων διαφορετικών χωρών. Εννοείται ΚΜ της ΕΕ, των χωρών της ευρωπαϊκής ηπείρου ή αναφέρεστε σε ένα διεθνές περιβάλλον; ιγ) «Μαθησιακά αποτελέσματα»: η περιγραφή όλων αυτών ……., ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο αυτή έχει υλοποιηθεί.» Αναφέρεστε προφανώς , με βάση τα παραπάνω, στην τυπική, τη μη τυπική εκπαίδευση & Κατάρτιση και την άτυπη μάθηση. ιε) «Περιγραφικοί δείκτες»: οι δείκτες που προσδιορίζουν τα μαθησιακά αποτελέσματα, …….., ανεξάρτητα από το πεδίο μάθησης. Η έκφραση «ανεξάρτητα από το πεδίο μάθησης» αφορά τη βαθμίδα; Αφορά το είδος δηλ. εάν είναι θεωρητικό μέρος; Πρακτικό σε εκπαιδευτική δομή; Με βάση την εργασία σε επιχείρηση; Επίσης, οι περιγραφικοί δείκτες για τις νέες ειδικότητες, έχουν προετοιμαστεί από τον ειδικό φορέα ή θα προετοιμαστούν με βάση τα ευρωπαϊκά και τα διεθνή πρότυπα; ιστ) «Πιστοποίηση μαθησιακών αποτελεσμάτων»: ……η διαδικασία έκδοσης ενός πιστοποιητικού, διπλώματος, πτυχίου και εν γένει τίτλου…… ιζ) «Αναγνώριση μαθησιακών αποτελεσμάτων»:….. είτε μέσω της χορήγησης τίτλων, όπως πιστοποιητικών, διπλωμάτων και πτυχίων ή μέσω της απόδοσης ισοδυναμίας ή δικαιώματος, είτε η διαδικασία της κοινωνικής αναγνώρισης …. Δηλαδή, θα αποδίδουν πιστοποιητικά, διπλώματα, πτυχία και κοινωνικοί και οικονομικοί φορείς. Ποιος θα πιστοποιεί τους φορείς αυτούς; Ή μήπως δεν χρειάζεται αφού θα αποτελούν μέρος του συστήματος πιστοποίησης; Άρθρο 3 Βασικές αρχές: α) Θετικό το στοιχείο της προσπάθειας για έλλειψη αλληλοεπικαλύψεων στην ΕΕΚ αλλά φαίνεται ότι όλο το νομοσχέδιο θέτει ως προτεραιότητα αρχικά τη βέλτιστη ικανοποίηση των αναγκών της αγοράς εργασίας, στη συνέχεια, της ελληνικής οικονομίας και τέλος των νέων και των πολιτών γενικότερα. Άρθρο 4. Η Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. συγκεντρώνει πολλές αρμοδιότητες, σα να δημιουργείται ένα μικρό υπουργείο μέσα στο ΥΠΑΙΘ για την ΕΕΚ και τη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας και την απασχόληση. Άρθρο 5. Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. Σχετικά με: αη) τρεις (3) εκπρόσωποι των τριτοβάθμιων οργανώσεων των εργοδοτών με τους αναπληρωτές τους, οι οποίοι ορίζονται από τους εργοδοτικούς φορείς, Δεδομένου ότι, η θητεία των μελών της Κ.Σ.Ε.Ε.Κ είναι τριετής, θα πρέπει να κατονομάζονται ρητά, ποιες Γ’θμιες εργοδοτικές οργανώσεις, θα συμμετέχουν. Εύλογα προκύπτουν κάποια ερωτήματα: Δεν έχουν πειστεί για το εγχείρημα; Δεν επιθυμούν να εμπλακούν και να αναλάβουν ευθύνες; Δεν επιθυμούν να συνεισφέρουν οικονομικά, όπως γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Δεν είναι διατεθειμένοι να πείσουν τα μέλη τους για τα δεδομένα που εισαγάγει το παρόν ν/σ; Δεν επιθυμείτε να τους κατονομάσετε, λόγω των αντιδράσεων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών; Κάτι άλλο; Σχετικά με: αθ) τρεις (3) εκπρόσωποι της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Ε.), οι οποίοι ορίζονται με τους αναπληρωτές τους από τη Γ.Σ.Ε.Ε., Ορθά συμμετέχουν και πρέπει να έχουν λόγο, όμως, αφού προωθείτε την κοινωνική συναίνεση με την ενεργό συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των πολιτικών για την ΕΕΚ, για ποιο λόγο δεν συμμετέχει η ΑΔΕΔΥ, η οποία εκπροσωπεί και τους εκπαιδευτικούς της δημόσιας εκπαίδευσης εξασφαλίζοντάς τους, λόγο για τα τεκταινόμενα. Με βάση το παρόν Ν/σ ένα ποσοστό θέσεων της μαθητείας των ΕΠΑΛ , αλλά και των ΙΕΚ, θα καλύπτεται από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Με βάση τον σχεδιασμό σας, δεν θα ήταν υποστηρικτική η ΑΔΕΔΥ; Άρθρο 6 Ενδιαφέρον παρουσιάζει η προσπάθεια, των συντακτών του Ν/σ, για μια προσέγγισή των αναγκών της αγοράς εργασίας, σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και την οργάνωση της ΕΕΚ, σύμφωνα με αυτές. Τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), ουσιαστικά προτείνεται να αναλάβουν να: α) ανιχνεύουν τις τοπικές ανάγκες της αντίστοιχης περιφέρειας… β) υποβάλλουν εισηγήσεις στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. για την ικανοποίηση των αναγκών …. γ) υποβάλλουν εισηγήσεις στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. για τους τομείς, τις ειδικότητες, τα ειδικά μαθήματα, τα προγράμματα και τις δραστηριότητες που πρέπει να λειτουργήσουν στα Ι.Ε.Κ., στο Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας, στα ΕΠΑ.Λ., στις Ε.Σ.Κ. και στις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. της περιφέρειάς τους, δ) υποβάλλουν στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. προτάσεις για τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, …. ε) επικοινωνούν, ενημερώνουν και κινητοποιούν τις τοπικές επιχειρήσεις για την πρακτική άσκηση ή μαθητεία ….. στ) υποστηρίζουν τη μαθητεία ….. Οι αρμοδιότητες είναι πολύ επιφορτισμένες και βαρύνουσες και το ενδεκαμελές Σ.Σ.Π.Α.Ε., είναι αμφίβολο εάν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει, σε όλα αυτά τα πεδία ικανοποιητικά, μιας και δεν αποτελούν το κύριο αντικείμενό τους. Επίσης, απαραίτητη θα ήταν η εξιδεικευμένη γνώση τους και η εξασφάλιση των αναγκαίων προσόντων τους. Η υποστήριξη τους από την Κ.Ε.Ε. θα ήταν αναμενόμενη αλλά δεν υφίσταται. Εκτός και εάν ο ρόλος τους, είναι σημαντικός μόνο ως δεδομένο κοινωνικής συναίνεσης, και την κύρια εργασία θα αναλάβουν τελικά οι ειδικοί συνεργάτες της ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ και των λοιπών κοινωνικών εταίρων, με τα Κλαδικά Συμβούλια Δεξιοτήτων. Μετά από όλα αυτά προκύπτει το εύλογο ερώτημα, εάν οι κατευθύνσεις για την ΕΕΚ , θα προκύπτουν από τις περιφερειακές και τοπικές ανάγκες ή εάν θα προωθούνται από τη Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.. Σχετικά με τις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, λόγω της εμπειρίας που έχει ο φορέας θεωρώ έχουν τις προϋποθέσεις για να λειτουργήσουν, ικανοποιητικά. Οι ΕΣΚ από την άλλη ενώ προτείνεται να λειτουργήσουν με σκοπούς όπως: άρθρο 9, περ. 2 α) η παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε αποφοίτους με τίτλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή τίτλο ισότιμο προς αυτόν, β) η αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής, η αναβάθμιση των βασικών δεξιοτήτων των κατόχων τίτλων υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή ισότιμων προς αυτούς και η ένταξή τους στην αγορά εργασίας και γ) η μέριμνα για την ένταξη στην επαγγελματική ζωή ευπαθών και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων σε ό,τι αφορά στις Ε.Σ.Κ.. Στη συνέχει αναφέρετε ότι: 3. Οι Ε.Σ.Κ. μπορεί να είναι δημόσιες ή ιδιωτικές, ημερήσιες ή εσπερινές. Στην πράξη μπορεί να είναι ιδιωτικές μόνο για την περίπτωση α), διαφορετικά δεν έχει νόημα. Η διασπορά της ευθύνης τους σε διάφορά Υπουργεία, που δεν έχουν εμπειρία σε εκπαιδευτικά θέματα (εκτός του Υπουργείου Ναυτιλίας), θεωρώ ότι θα αποδώσουν αμφίβολες «εκροές». Αρνητικό στις ΕΠΑΣ και στις ΕΣΚ θεωρώ την πρόταση να εισάγονται, οι δεκαπεντάχρονοι μαθητές σε κατάρτιση και μόνο. Επίσης, δεν προβλέπεται συνέχιση της εκπαιδευτικής τους διαδρομής…..Δε γίνεται καμία αναφορά για την στο ύψος της αποζημίωσής τους, είναι και ανήλικοι…. Εκτός από τον ΟΑΕΔ που προβλέπει Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.). (άρθρο 12, περ. 2) δεν προβλέπεται η ανάλογη υποστήριξη των μαθητών της ΕΣΚ….Επίσης, σε αυτή τη δομή κατάρτισης, η διοίκηση μπορεί να ασκείται και από διοικητικό υπάλληλο, αυξημένων προσόντων μεν, αλλά δεν θα είναι εκπαιδευτικός…. Τέλος, αρνητική θεωρώ την υποβάθμιση των ΕΠΑΣ από επίπεδο 4 στο επίπεδο 3 καθώς και την κατάταξη της ΕΣΚ στο επίπεδο 3. Στα σχετικά άρθρα για το Μεταλυκειακό έτος- τάξη μαθητείας (35ο έως 44ο ) διαφαίνεται ότι η μαθητεία έχει οργανωθεί αρκετά ικανοποιητικά, μετά από την μεγάλη προσπάθεια των ανθρώπων που εργάστηκαν για την οργάνωσή τους αλλά και των εκπαιδευτικών, τα προηγούμενα χρόνιά. Θετικό είναι το γεγονός ότι έχει αυξηθεί ο χρόνος από 9 σε 11 μήνες, η αύξηση της αποζημίωσης των μαθητευόμενων καθώς και η κατάταξή τους σε ΑΕΙ έστω και με το μικρό ποσοστό του 5%. Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να τονίσω τη έλλειψη του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού ( εκτός από τις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ), που στο παρόν Ν/σ δεν θεωρήθηκε σημαντικός και δεν συμπεριλήφθηκε στα άρθρα του. Θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημαντικό πυλώνα για την ενίσχυση της ανάπτυξής του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας. Ελισσάβετ Καραμανίδου Εκπαιδευτικός ΕΠΑΛ