• Σχόλιο του χρήστη 'Ελένη Σ.' | 20 Ιανουαρίου 2021, 15:18

    Εθνικό Σχέδιο για τα ΑΕΙ: Οι διοικήσεις των Πανεπιστήμιων και τα μέλη ΔΕΠ οφείλουν να τοποθετηθούν για την προοπτική ανάπτυξης την δεκαετία 2021-2030. Στόχος για το 2025 πρέπει να είναι να εξασφαλιστεί πρωτίστως η ποιότητα σπουδών σε Προπτυχιακό επίπεδο, δεν αρκεί να «γεμίζουν οι θέσεις» με αποφοίτους Λυκείου που επιλέγουν «τυχαία» ένα τμήμα ΑΕΙ. Στόχος δεν είναι απλώς να εγγράφονται εισακτέοι με χαμηλή βαθμολογία, έχοντας κάτω από 8 στα 20 σε όλα τα μαθήματα, σε τμήματα με προγράμματα σπουδών που δεν τους ενδιαφέρουν στο ελάχιστο ούτε ακαδημαϊκά ούτε επαγγελματικά. Προφανώς δεν έχει νόημα να συντηρούμε πλασματικούς εγγεγραμμένους στα μητρώα των Γραμματειών οι οποίοι μετά από 1, 2 ή ν χρόνια θα εγκαταλείψουν τις σπουδές τους και θα διαγραφούν. Στην Ελλάδα πρέπει να αναδιοργανωθεί άμεσα ο Χάρτης των ΑΕΙ του 21ου αιώνα, που έχουν αναπτυχθεί με τις σημερινές συνθήκες, ώστε να μείνουν σε λειτουργία μόνο τα τμήματα που είναι απαραίτητα και βιώσιμα. Η ανώτατη εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι μοχλός για εξυπηρέτηση τοπικιστικών και συντεχνιακών συμφερόντων: με τμήματα που θυμίζουν κατευθύνσεις μεταπτυχιακών ή διασπορά ιδρυμάτων σε πέντε ή έξι περιοχές. Οι σχολές χρειάζονται σωστή δομή ώστε να γίνουν ελκυστικές πρωτίστως για καθηγητές και ερευνητές και σε επόμενη φάση σε φοιτητές, καθώς κανείς δεν επιλέγει υποβαθμισμένα τμήματα που οι διδάσκοντες στην πρώτη ευκαιρία εγκαταλείπουν. Ο σημερινός χάρτης δεν μπορεί να αποτελεί τη βάση για την κατανομή των θέσεων των νέων εισακτέων. Προέχουν οι δομικές αλλαγές και η μεταφορά προσωπικού σε βιώσιμες σχολές - κανένα νόημα δεν έχει να συνεχίσουν να λειτουργούν 450 τμήματα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας ούτε διπλές και τριπλές ομοειδείς σχολές, με συσσώρευση φοιτητών στα αστικά κέντρα. Τα τμήματα των πρώην ΤΕΙ και των Πανεπιστημίων πρέπει να ΑΠΟΡΡΟΦΗΘΟΥΝ από τα υπόλοιπα και όχι απλώς να σταματήσουν οι μετεγγραφές από αυτά. Χρειάζεται αναδιάρθρωση ΟΛΩΝ των τμημάτων ΑΕΙ, ώστε να κατανεμηθούν οι πόροι σε 3-4 Πανεπιστήμια σε Αττική και Θεσσαλονίκη, και επίσης σε 5 Περιφερειακά Πανεπιστήμια, δηλαδή συνολικά περίπου 250-300 τμήματα με σχολές που θα συγκεντρωθούν σε 20 πόλεις της Ελλάδας. Κάθε Πανεπιστήμιο πρέπει να συνδεθεί με Κέντρο Ερευνών και Τεχνολογικό Πάρκο, ώστε να ενισχυθούν η βασική και εφαρμοσμένη έρευνα καθώς και η προσπάθεια ανάπτυξης καινοτομικών δικτύων επιχειρήσεων. Σε Αττική αρκεί να παραμείνουν ένα Πανεπιστήμιο, ένα Πολυτεχνείο (διοικητικά ενωμένο με το Γεωπονικό) και ένα Πανεπιστήμιο Οικονομικών και Κοινωνικών Σπουδών. Αντίστοιχα, και στη Θεσσαλονίκη, αρκεί ένα ή το πολύ δύο ΑΕΙ. Στην υπόλοιπη Ελλάδα: Πανεπιστήμιο Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Πανεπιστήμιο Ηπείρου, Ιονίου και ΒΔ Ελλάδας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και ΝΔ Ελλάδας, Πανεπιστήμιο Κρήτης και Αιγαίου. Αναβάθμιση Σχολείου: Το 70% των αποφοίτων Λυκείου σταθερά γράφει πάνω από 12/20, για αυτούς δε θα αλλάξει κάτι. Το Υπουργείο πρέπει όμως να αναλύσει γιατί η σχολική αποτυχία (δηλαδή, η βαθμολογία κάτω από 7/20 σε όλα τα μαθήματα στις τελικές εξετάσεις) είναι σε ποσοστό 15-20%, αδικαιολόγητα υψηλό για τα σημερινά εκπαιδευτικά δεδομένα. Αν δε βελτιωθεί το Σχολείο χιλιάδες νέοι θα αντιμετωπίσουν προβλήματα ένταξης, όταν μετά από 10-15 χρόνια δε θα έχουν εναλλακτικές σε μια αγορά εργασίας που ήδη ζητάει εργαζομένους με ειδίκευση και προϋπηρεσία σε συγκεκριμένα καθήκοντα. Άρα η λύση δεν είναι ο αποκλεισμός από τα Δημόσια Πανεπιστήμια ή τα Δημόσια ΙΕΚ αλλά αντιθέτως η ενσωμάτωσή τους, με ταυτόχρονη άνοδο του γνωστικού επιπέδου σε αποδεκτό βαθμό (πχ. 10/20)