• Σχόλιο του χρήστη 'Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών' | 20 Ιανουαρίου 2021, 17:11

    Συνεισφορά της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών στο υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο “Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις”. 1. Έγκαιρη χορήγηση στους τυφλούς ή με προβλήματα όρασης φοιτητές του απαραίτητου εξοπλισμού για την υποβοήθησή τους στις σπουδές, στον οποίο θα συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά τουλάχιστον γραφομηχανή Braille, laptop με το αντίστοιχο λογισμικό ανάγνωσης οθόνης, μπάρα ανάγνωσης braille (braille display) και ατομικός εκτυπωτής braille. 2. Η διάρκεια του χρόνου εξέτασης στις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όσο αυτές υφίστανται, καθώς και στις εξετάσεις εντός των Α.Ε.Ι. να προσαυξάνεται κατά 50% για τους τυφλούς φοιτητές. Επίσης, τον τρόπο εξέτασης, σε γραφή Braille ή με τη χρήση Η/Υ ή προφορικά, θα πρέπει να τον επιλέγει ο τυφλός φοιτητής, ο οποίος γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τις δυνατότητές του, ώστε να έχει την καλύτερη δυνατή επίδοση.   3. Απαιτείται η δημιουργία γραφείων υποδοχής αναπήρων στα Α.Ε.Ι. της χώρας, τα οποία θα αναλαμβάνουν τη στήριξη του φοιτητή, από την εγγραφή μέχρι την αποφοίτησή του, σε όλους τους τομείς, φυσική και ηλεκτρονική προσβασιμότητα, παροχή συγγραμμάτων, επικοινωνία με τους καθηγητές, εφοδιασμό των διανεμόμενων σημειώσεων σε προσβάσιμη μορφή κ.λπ. 4. Πρόβλεψη για φυσική και ψηφιακή προσβασιμότητα των τυφλών και με χαμηλή όραση φοιτητών, εργαζομένων ή επισκεπτών στους χώρους διδασκαλίας, στις βιβλιοθήκες και στις ιστοσελίδες των Α.Ε.Ι., καθώς και των ιδιωτικών κολεγίων. 5. Συμπλήρωση από τα άτομα με αναπηρία που εισάγονται με ποσοστό 5% στα Α.Ε.Ι. του αναγκαίου μηχανογραφικού την ίδια ακριβώς χρονική περίοδο με τους λοιπούς υποψήφιους, σε φόρμα απόλυτα προσβάσιμη για άτομα με προβλήματα όρασης, ώστε να μη χάνεται άδικα το πρώτο εξάμηνο των σπουδών, και σε καμία περίπτωση να μην επαναληφθεί το επαίσχυντο φαινόμενο αποκλεισμού υποψηφίων με αναπηρία από την εισαγωγή τους στα Α.Ε.Ι. της χώρας, όπως συνέβη άλλες χρονιές. 6. Σχετικά με τις μετεγγραφές, πρόβλεψη για την περίπτωση των φοιτητών με προβλήματα όρασης οι οποίοι, ενώ εισήχθησαν μέσω εισαγωγικών εξετάσεων σε σχολές Α.Ε.Ι , βάσει πιστοποίησης της αναπηρίας από αρμόδιο ΚΕΠΑ απέκτησαν οπτική αναπηρία κατά τη διάρκεια της φοίτησης τους. Οι ως άνω να μετεγγράφονται χωρίς άλλα κριτήρια στο κοντινότερο του τόπου κατοικίας τους αντίστοιχο Α.Ε.Ι. Επιπλέον, πρόβλεψη για τους φοιτητές των οποίων ο ένας ή και οι δύο γονείς αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω να μετεγγράφονται ομοίως χωρίς άλλα κριτήρια στο κοντινότερο του τόπου κατοικίας τους αντίστοιχο Α.Ε.Ι., προκειμένου να είναι σε θέση να βοηθούν τους γονείς τους στην καθημερινότητά τους.   7. Ένταξη στα τμήματα ψυχολογίας των Α.Ε.Ι. της χώρας υποχρεωτικών μαθημάτων για την ψυχολογία των ατόμων με αναπηρία και δημιουργία μεταπτυχιακού τμήματος με το ως άνω αντικείμενο, με σκοπό την περαιτέρω εξειδίκευση. 8. Αναμόρφωση του συνόλου του οδηγού σπουδών στα τμήματα των Παιδαγωγικών Σχολών και των Σχολών Προσχολικής Αγωγής, ώστε να εκπαιδεύονται οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί και νηπιαγωγοί στην αναγνώριση μαθησιακών δυσκολιών στους μαθητές όσο το δυνατόν πιο έγκαιρα, καθώς και στον τρόπο διδασκαλίας των μαθητών με αναπηρία, μέσα στα πλαίσια ενός σχολείου για όλους. 9. Ουσιαστική πρόβλεψη με τη δημιουργία μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών για την εξειδίκευση πτυχιούχων στην ειδικότητα ΠΕ 31 Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης, και πρόβλεψη πρόσληψης εκπαιδευτικών της κατηγορίας αυτής από το Υπουργείο Παιδείας για τη στήριξη των τυφλών μαθητών και φοιτητών, από την πρώιμη παρέμβαση μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση. 10. Πρόβλεψη για μειωμένα δίδακτρα στους τυφλούς φοιτητές και φοιτητές με πρόβλημα όρασης στα προπτυχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα σπουδών, καθώς και πρόβλεψη αυξημένου ορίου εισοδήματος για τη λήψη τυχόν υποτροφίας, δεδομένου ότι κατά την εκπόνηση μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών χρήζουν της βοηθείας τρίτου προσώπου, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ερευνητικό έργο. 11. Δωρεάν χορήγηση συγγραμμάτων σε ψηφιακή μορφή Daisy ή άλλη προσβάσιμη μορφή, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε φοιτητή με οπτική αναπηρία. Επειδή η συνθετική φωνή στην ελληνική γλώσσα δεν έχει χρηματοδοτηθεί ώστε να φτάσει στα επίπεδα ανταγωνισμού της φυσικής φωνής, καθώς και της ορθής ανάγνωσης ξενόγλωσσων λέξεων και ονομάτων μέσα σε ελληνικό κείμενο, η μορφή αυτή δεν προτιμάται εκτός εάν ο φοιτητής δηλώσει ρητά ότι εξυπηρετείται με το μορφότυπο αυτό βιβλίου. 12. Δημιουργία δωρεάν μεταπτυχιακού τμήματος σε Α.Ε.Ι. για την μετεκπαίδευση παιδαγωγών με παροχή εξειδίκευσης σε μία μόνο αναπηρία, ώστε η εξειδίκευση να είναι στοχευμένη και η παρεχόμενη συνδιδασκαλία να καταστεί απολύτως επαρκής για κάθε διαφορετική κατηγορία φοιτητή με αναπηρία ή τροποποίηση των προγραμμάτων σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων ειδικής αγωγής, ώστε οι φοιτητές από το 3ο έτος να εξειδικεύονται στην εκπαίδευση μίας και μόνο συγκεκριμένης αναπηρίας. 13. Δημιουργία στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) Διεύθυνσης Ειδικής Εκπαίδευσης. Εξυπακούεται ότι όταν αναφερόμαστε στην Ειδική Εκπαίδευση συμπεριλαμβάνουμε και τους σπουδαστές και φοιτητές, προπτυχιακούς, μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς, με αναπηρία. 14. Τα ανωτέρω αιτήματα υπ’ αριθμ. 1,2,3,4, 7, 8, 10 και 11 τα ισχύουν και για τους φοιτητές με προβλήματα όρασης των ιδιωτικών κολεγίων, για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας