• ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Άρθρο 157 Πρώιμη εκπαιδευτική και υποστηρικτική παρέμβαση σε μαθητές πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Η πρώιμη (έγκαιρη) παρέμβαση στην εκπαίδευση αποτελεί εδώ και δεκαετίες διακηρυγμένη υποχρέωση της πολιτείας που ποτέ δεν υλοποιήθηκε. Μόνο τελευταία τα ειδικά νηπιαγωγεία διαθέτουν κάποιες ειδικότητες ΕΕΠ και ΕΒΠ και στη γενική προσχολική αγωγή παρέχουν υπηρεσίες ατομικά σε μαθητές που το έχουν ανάγκη αναπληρωτές ΕΒΠ και ΠΕ25 Σχολικοί νοσηλευτές καθώς και εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής. O τρόπος όμως με τον οποίο στο σχέδιο νόμου, γίνεται αναφορά στην πρώιμη παρέμβαση είναι πολύ γενικός και θεωρητικός χωρίς να γίνεται αναφορά στην διεπιστημονική ομάδα και στο προσωπικό που θα στηρίξει ένα τέτοιο πολύ σημαντικό εγχείρημα. Η παρουσία ΕΕΠ και ΕΒΠ στις σχολικές μονάδες είναι απαραίτητη για την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους μαθητές και στις οικογένειες τους αλλά και στην υποστήριξη της σχολικής μονάδας. Ταυτόχρονα είναι ακόμη πιο σημαντική η υποστήριξη των οικογενειών από το ΕΕΠ και ΕΒΠ στην σταδιακή γνώση και συνειδητοποίηση των δυσκολιών και αναγκών των παιδιών τους. Και με τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου νόμου όμως δεν προβλέπεται η συνεργασία- διασύνδεση με τις δομές πρώιμης ανίχνευσης, διάγνωσης και θεραπευτικής υποστήριξης του υπουργείου υγείας, αυτή που καλύπτει το κενό και παρέχει στο εκπαιδευτικό πλαίσιο τις απαραίτητες πληροφορίες, ενώ συνδέει την αλυσίδα των θεραπευτικών με τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Η μόνη αναφορά είναι η υποχρεωτική ύπαρξη γνωμάτευσης για να αιτηθούν οι γονείς και να επιληφθούν οι υποστηρικτικές δομές, άρα και αυτή είναι προς την αρνητική/περιοριστική κατεύθυνση. Προτείνουμε κατόπιν ενημέρωσης και με συναίνεση του γονέα-κηδεμόνα, συνεργασία Νηπιαγωγείου, ΕΔΥ, ΚΕΔΑΣΥ με τους φορείς διάγνωσης και θεραπευτικής παρέμβασης, με διαβίβαση ιστορικού και πλάνου πρώιμης παρέμβασης και προτάσεων για το ΕΠΕ του νηπίου. Επιπλέον έγκαιρη ανίχνευση περιπτώσεων μαθητών μη διαγνωσμένων σε γενικά νηπιαγωγεία, μετά από διεπιστημονική διαδικασία ανίχνευσης ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, από ειδικούς νηπιαγωγούς, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές, του οικείου ΚΕΔΑΣΥ ή της ΕΔΥ της σχολικής μονάδας. Κατά τη γνώμη μας η προσχολική εκπαίδευση αποτελεί προνομιακό χώρο για την εγκαθίδρυση της ιδέας της ένταξης και συμπερίληψης σε ένα σχολείο για όλους. Αν δεν ξεκινήσει η προσπάθεια από εκεί, τότε που και πότε; Η τοποθέτηση λοιπόν όλων των μαθητών στο νηπιαγωγείο της γειτονιάς, με παράλληλη εφαρμογή των παραπάνω μέτρων έγκαιρης ανίχνευσης και εξειδικευμένης υποστήριξης, αποτελούν πραγματικά καινοτόμες αποφάσεις που το παρόν σχέδιο νόμου δεν τολμά να πάρει...