• Αθήνα, 14-7-2021 ΘΕΜΑ: ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΛΟΓΟΠΕΔΙΚΩΝ – ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ(Π.Σ.Λ.) ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Ο ΠΣΛ ως επιστημονικός σύλλογος, τα μέλη του οποίου αναλαμβάνουν την Πρόληψη, Διάγνωση/Αξιολόγηση , Υποστήριξη και Αποκατάσταση παιδιών, εφήβων και ενηλίκων με προβλήματα προφορικού και γραπτού λόγου, φωνής, κατάποσης και επικοινωνίας , έχοντας και μέλη λογοθεραπευτές ΠΕ21, που ανήκουν στο Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ), μόνιμους και αναπληρωτές που στελεχώνουν τη Δημόσια Ειδική Εκπαίδευση, καθώς και τα ΚΕΣΥ, εκφράζει την αντίδραση του στo νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και πιο συγκεκριμένα στα εξής άρθρα: Άρθρο 2: Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο δεν αναγνωρίζει την αποκτηθείσα προϋπηρεσία στα νέα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. (Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης) ως διδακτική και μάλιστα με αναδρομική ισχύ για όσους έχουν εργαστεί διαχρονικά στα Κ.Ε.Σ.Υ., ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ή Κ.Δ.Α.Υ., διαχωρίζοντας από την εκπαιδευτική κοινότητας το προσωπικό των ΚΕΔΑΣΥ και αποδυναμώνοντας έτσι την υπηρεσία η οποία συνεχώς αλλάζει ονομασία. Στην Παρ.2. τίθεται για τα μέλη ΕΕΠ ως προϋπόθεση διδακτικής υπηρεσίας αποκλειστικά «η παροχή υποστηρικτικού έργου σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή σχολικές μονάδες της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης», εξαιρώντας την αποκτηθείσα υπηρεσία στα ΚΕΔΑΣΥ, η οποία, ωστόσο, έχει χαρακτήρα ξεκάθαρα εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό της σχολικής ζωής. Η διάκριση αυτή μόνο υποστελέχωση και προβλήματα θα δημιουργήσει. Άρθρο 8:Προβλέπεται μεν η σύσταση θέσεων Συμβούλων Εκπαίδευσης ΕΕΠ αλλά πανελλαδικά στον παρόν νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη ΜΟΝΟ για δύο (2) θέσεις Συμβούλων για την ειδικότητα των Θεραπευτών Λόγου. Θα έπρεπε να είναι πολύ περισσότεροι για να είναι αποτελεσματική η παρέμβαση τους. Άρθρο 9:Στο εν λόγω άρθρο, όπου προβλέπονται ο «Σκοπός και αρμοδιότητες των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης», γίνεται λόγος (Παρ αθ΄) για «κατ’ αποκλειστικότητα λήψη της απόφασης για αντικατάσταση των γραπτών δοκιμασιών, για τους μαθητές της δημόσιας ή της ιδιωτικής εκπαίδευσης με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με προφορικές ή άλλης μορφής δοκιμασίες...», αποκλείοντας τη δυνατότητα που είχαν μέχρι σήμερα τα αναγνωρισμένα από το ΥΠΑΙΘ Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα για χορήγηση αντίστοιχων πιστοποιητικών. Η ρύθμιση αυτή επιφορτίζει αναίτια και δυσανάλογα τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με έναν τεράστιο όγκο δουλειάς, στερώντας από γονείς και μαθητές τη δυνατότητα επιλογής πλαισίου και ταχύτερης εξυπηρέτησης όπως γίνεται μέχρι σήμερα. Επίσης, εδώ θα πρέπει να γίνει πρόβλεψη ώστε και τα παιδιά με Ειδική Εξελικτική Διαταραχή (SLI), να έχουν τη δυνατότητα να εξετάζονται προφορικά όπως επανειλημμένα έχουμε προτείνει. Άρθρο 13:Η παρ. 3 προβλέπει ότι η κάλυψη των θέσεων στα ΚΕ.Δ.Α.ΣΥ. «γίνεται με την τοποθέτηση εκπαιδευτικών και μελών του Ε.Ε.Π., κατά περίπτωση, με μετάθεση, μετάταξη, απόσπαση ή διάθεση ύστερα από αίτησή τους, εφόσον έχουν συμπληρώσει διδακτική υπηρεσία οκτώ (8) τουλάχιστον ετών, από τα οποία τρία (3) τουλάχιστον έτη σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε.». Με την συγκεκριμένη ρύθμιση αποκλείονται μέλη ΕΕΠ που δεν διαθέτουν τριετή προϋπηρεσία σε ΣΜΕΑΕ και προτείνουμε την απάλειψη της προϋπόθεσης τριετούς υπηρεσίας σε ΣΜΕΑΕ. Άρθρο 29:Παρ.3: «Ως Σύμβουλοι Εκπαίδευσης: …γ) των μελών του Ε.Ε.Π. επιλέγονται εκπαιδευτικοί και μέλη του Ε.Ε.Π. με οργανική θέση στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Χρειάζεται να προστεθεί η φράση « ή με οργανική θέση σε ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ.». Επιπλέον, δεν είναι κατανοητό γιατί ως Σύμβουλοι ΕΕΠ μπορούν να επιλεγούν και εκπαιδευτικοί, εφόσον δεν διαθέτουν την εξειδίκευση που απαιτεί η αρμοδιότητα του Συμβούλου ΕΕΠ. Άρθρο 51:Στο εδάφιο 3 αναφέρεται: «Τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. δύνανται να αξιολογούν μαθητές που φοιτούν μέχρι και την Α΄ τάξη Λυκείου όλων των τύπων και δεν έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18) έτος της ηλικίας τους». Η συγκεκριμένη εξαίρεση υποδεικνύει στην ουσία διάκριση των μαθητών. Είναι αντιδεοντολογικό και αντιεπιστημονικό να αποκλείονται οι μαθητές Β΄καιΓ΄Λυκείου από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Στο εδάφιο 4 αναφέρεται ότι στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. «η αξιολόγηση πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα, που απαρτίζεται από έναν εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης…, έναν Ψυχολόγο ΠΕ23 και έναν Κοινωνικό Λειτουργό ΠΕ30. Στη διεπιστημονική ομάδα καλούνται και μέλη οποιουδήποτε κλάδου του ΕιδικούΕκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), καθώς και εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε., κατά περίπτωση, η συνδρομή των οποίων κρίνεται απαραίτητη για την έκδοση της σχετικής αξιολογικής έκθεσης…». Η παρουσία όλων των ειδικοτήτων του ΕΕΠ είναι απαραίτητη όταν γίνεται λόγος για διεπιστημονικότητα. Όταν απουσιάζει ο Θεραπευτής λόγου ΠΕ21 π.χ. τα προβλήματα λόγου που επηρεάζουν την εκπαιδευτική διαδικασία και συνεπώς και την απόδοση τα οποία μπορεί να δημιουργούν δευτερευόντως προβλήματα συμπεριφοράς πως θα αξιολογούνται??? Επιπροσθέτως , στο εδάφιο 5 αναφέρεται ότι «Η τελική αξιολογική έκθεση και οι βασικοί άξονες του Ε.Π.Ε. παραδίδονται στους γονείς ή τους κηδεμόνες και κοινοποιούνται με εμπιστευτική αλληλογραφία στη σχολική μονάδα, στην οποία φοιτά ο μαθητής». Η αξιολογική έκθεση που συντάσσουν τα ΚΕΔΑΣΥ έχει χαρακτήρα απόρρητου, περιλαμβάνει προσωπικές πληροφορίες για το μαθητή και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και είναι αδιανόητο να κατατίθεται στη σχολική μονάδα, έστω και με εμπιστευτική αλληλογραφία, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του γονέα. Κάτι τέτοιο προσκρούει στην αρχή διαφύλαξης του απορρήτου και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και στερεί από τους γονείς το αναφαίρετο δικαίωμα απόφασης και επιλογής για το παιδί τους. Άρθρο 52:Στην Παρ 3 που αναφέρεται στη συνεργασία ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ. με Ε.Δ.Υ. και τους γονείς/κηδεμόνες για τη διαμόρφωση του Ε.Π.Ε., αναγράφεται ότι «Η άποψη των γονέων ή κηδεμόνων λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη για την τελική διαμόρφωση του Ε.Π.Ε. και για την τελική αξιολογική έκθεση». Η διεπιστημονική ομάδα, που έχει την επιστημονική γνώση και εμπειρία είναι η καθαυτή αρμόδια να κρίνει και διαμορφώσει την κατάλληλη για κάθε μαθητή αξιολογητική έκθεση και να προβεί στις κατάλληλες κατά περίπτωση προτάσεις. Άρθρο 59:Στην Παρ 6 αναγράφεται: «Στην αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης λαμβάνεται υπόψη η αξιολόγηση του έργου τους και από το μόνιμο προσωπικό που υπάγεται στα στελέχη αυτά…». Εφόσον το ΥΠΑΙΘ το ίδιο διακηρύσσει ότι "όποιος αξιολογεί, αξιολογείται", είναι σημαντικό τα στελέχη εκπαίδευσης να αξιολογούνται από το σύνολο των υφισταμένων τους, δηλαδή τόσο το μόνιμο προσωπικό όσο και τους αναπληρωτές. Είναι άδικο και άνισο να εξαιρούνται οι αναπληρωτές από την αξιολόγηση αυτή, ενώ οι ίδιοι υπόκεινται σε αυτήν. Άρθρο 65: «Πεδία και κριτήρια αξιολόγησης του έργου των μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού των σχολικών μονάδων». Το Υπουργείο βάζει τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη ΕΕΠ και ΕΒΠ σε μια συνεχή μέγγενη «αξιολόγησης», χωρίς από τη πλευρά του να έχει εξασφαλίσει βασικές προϋποθέσεις ομαλής λειτουργίας της σχολικής μονάδας και του ΚΕΔΑΣΥ. Οι υλικοτεχνική υποδομή και οι συνθήκες υπό τις οποίες επιτελούν το διδακτικό και υποστηρικτικό τους έργο οι εκπαιδευτικοί και τα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ, είναι ιδιαίτερα αντίξοες και ακατάλληλες γεγονός που δυσχεραίνει το έργο. Απαιτούμε, λοιπόν, πριν την εγκαθίδρυση οποιουδήποτε συστήματος αξιολόγησης, η Πολιτεία να πράξει τα δέοντα και να μεριμνήσει για τη βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων, της καθολικής προσβασιμότητας, των υποδομών, του υλικοτεχνικού εξοπλισμού, των υπηρεσιών που προσφέρει στο μαθητικό πληθυσμό, την παροχή επιμόρφωσης προς τους εκπαιδευτικούς και το ΕΕΠ-ΕΒΠ, την εξασφάλιση στοιχειωδών αξιολογικών εργαλείων και εκπαιδευτικού υλικού, την διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας , κ.ο.κ. Άρθρο 71:Στο άρθρο αυτό περιγράφεται η διαδικασία αξιολόγησης του έργου των μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού των σχολικών μονάδων. Αναρωτιόμαστε πώς ακριβώς θα παρακολουθήσει ο Σύμβουλος «διακριτικά» τις συνεδρίες μας, όταν στην αίθουσα, αν έχουμε αίθουσα και δεν ήμαστε σε καμία αποθήκη, συνυπάρχουμε πάνω από δύο-τρεις ειδικότητες ταυτόχρονα; Συχνά ίσα-ίσα που χωράμε ο θεραπευτής και ένας μαθητής. Ούτε λόγος, βέβαια, για εξοπλισμό και κατάλληλα εργαλεία και υλικό. Άρθρο 74:«Στην περίπτωση που το έργο ενός εκπαιδευτικού, καθώς και μέλους του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) αξιολογηθεί οριστικά ως «μη ικανοποιητικό» κατά την αξιολόγησή του ….ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός ή μέλος του Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π. παρακολουθεί υποχρεωτικό επιμορφωτικό πρόγραμμα». Η επιμόρφωση είναι πολύτιμο αγαθό για όλους τους επιστήμονες και προάγει το επίπεδο εργασίας μας και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Στην Παρ. 2. Προβλέπεται ότι αν το έργο ενός δόκιμου εκπαιδευτικού, καθώς και μέλους του Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π. αξιολογηθεί ως «μη ικανοποιητικό» έστω και σε έναν από τους άξονες της αξιολόγησης δε μονιμοποιείται, αλλά μπορεί να επαναλάβει τη διαδικασία τα αμέσως επόμενα δύο (2) έτη. Η ρύθμιση αυτή πρέπει να καταργηθεί καθώς η επιλογή του έχει γίνει μέσω ΑΣΕΠ αλλά και δημιουργεί διακρίσεις μεταξύ μόνιμου προσωπικού και του δόκιμου προσωπικού. Άρθρο 84:Σχετικά με τη λειτουργία των εκπαιδευτικών ομίλων επισημαίνουμε την παντοδυναμία του Διευθυντή ή του Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας ο οποίος «δύναται να αποφασίζεται τη συγκρότηση και λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας κατόπιν σχετικής ενημέρωσης του Σχολικού Συμβουλίου και της οικείαςδημοτικής αρχής». Επίσης στην Παρ. 2 επισημαίνεται ότι «Για κάθε εκπαιδευτικό όμιλο που συγκροτείται ορίζεται με απόφαση του Διευθυντή ή Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας ένας εκπαιδευτικός ως Υπεύθυνος του Εκπαιδευτικού Ομίλου. Η επιλογή των Υπευθύνων των Εκπαιδευτικών Ομίλων πραγματοποιείται μεταξύ των εκπαιδευτικών που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την ανάληψη των σχετικών καθηκόντων».Παρατηρούμε στα εδάφια αυτά την παντοδυναμία του Διευθυντή που χωρίς να λογοδοτεί πουθενά, αποφασίζει και διατάσσει, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων, ασκώντας πιέσεις αν χρειαστεί, μέσω της αξιολόγησης, προκειμένου να εξευρεθούν πρόθυμοι εκπαιδευτικοί ως Υπεύθυνοι των Ομίλων. Στην παρ. 2 επισημαίνεται επιπλέον ότι «ο χρόνος που οι Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικών Ομίλων αφιερώνουν στην οργάνωση και λειτουργία των εκπαιδευτικών ομίλων δεν προσμετράται στο εργασιακό τους ωράριο, αλλά συνεκτιμάται κατά την ατομική αξιολόγησή τους, καθώς και κατά την επιλογή τους ως στελεχών εκπαίδευσης». Με άλλα λόγια πρόκειται για απλήρωτη εργασία, με την υπόσχεση απόκτησης «μορίων» στην ατομική αξιολόγηση, αλλά και καταστρατήγηση βασικών εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων υπό το καθεστώς απειλών και φόβου. Άρθρο 157: Δηλώνουμε την ικανοποίησή μας που το ΥΠΑΙΘ έλαβε υπόψη την πρότασή μας για εισαγωγή της Πρώιμης/Έγκαιρης Παρέμβασης στο Νηπιαγωγείο, για τον έγκαιρο εντοπισμό και αντιμετώπιση προβλημάτων λόγου, επικοινωνίας, συμπεριφοράς, καθώς και μαθησιακών δυσκολιών. Στις προτάσεις μας πάντα μιλάμε για πρώιμη παρέμβαση η οποία πρέπει να γίνεται πριν απ το νηπιαγωγείο. Ωστόσο, η αναφορά είναι πολύ γενική και περιορισμένη σε ένα άρθρο όλο και όλο, χωρίς να διευκρινίζονται οι στόχοι, η μεθοδολογία, η οργάνωση, οι διαδικασίες και τα επιδιωκόμενα οφέλη. Υπενθυμίζουμε ότι η πρώιμη παρέμβαση πρέπει να αποτελεί έμπρακτα και όχι διακηρυκτικά υποχρέωση του κράτους και οφείλει να παρέχεται σε όλα τα παιδιά που την έχουν ανάγκη, από τη γέννησή τους και κυρίως πριν αυτά μπουν στην εκπαίδευση, μέσω ειδικών θεραπευτικών προγραμμάτων που θα προσφέρονται δωρεάν σε δημόσια πλαίσια. Με την είσοδο των παιδιών στην υποχρεωτική εκπαίδευση χωρίς να έχουν λάβει αντίστοιχη υποστήριξη, το κράτος οφείλει να διαθέτει διαγνωστικούς-αξιολογικούς-υποστηρικτικούς φορείς που θα εντοπίζουν εγκαίρως τις δυσκολίες τους και εξειδικευμένο προσωπικό που θα βρίσκεται μέσα στο σχολείο και θα μπορεί να υλοποιεί τα προγράμματα που χρειάζονται. Στο νομοσχέδιο (άρθρο 157 παρ.1) ωστόσο, δεν αναφέρεται ο τρόπος και το προσωπικό που θα υλοποιεί τα προγράμματα πρώιμης παρέμβασης.Θεωρούμε ότι ο ρόλος του Λογοεθεραπευτού στην Πρώιμη παρέμβαση είναι πολύ σημαντικός και κομβικός. Προτείνουμε συγκεκριμένα τα εξής: α) να επεκταθεί η παρουσία των ΕΔΥ (πρώην ΕΔΕΑΥ), σε όλες τις μονάδες προσχολικής αγωγής, ώστε να είναι δυνατή τόσο η έγκαιρη ανίχνευση όσο και η ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους, β) να ενισχυθούν οι ΕΔΥ με όλες τις ειδικότητες όπως των Λογοθεραπευτών, Εργοθεραπευτών και Φυσικοθεραπευτών, ειδικοτήτων απαραίτητων και εξειδικευμένων σε θέματα πρώιμης παρέμβασης. Αναφορικά δε με την οργάνωση της υποστήριξης των προνηπίων με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο (άρθρο 157, παρ.2), αυτή χαρακτηρίζεται από προδιαγεγραμμένο αποτέλεσμα. Όπως αναφέρει το σχέδιο νόμου, οι γονείς που θα διαθέτουν «σχετική ιατρική γνωμάτευση» από την οποία θα «προκύπτει η ανάγκη λήψης μέτρων υποστηρικτικής παρέμβασης» θα αιτούνται στα ΚΕΔΑΣΥ την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών των παιδιών τους, ένα χρόνο πριν την είσοδό τους στο νηπιαγωγείο, δηλαδή μέχρι και 4 μήνες πριν κλείσουν τα 3 τους χρόνια! Σε αυτές τις ηλικίες τα παιδιά μέσα σε 1 χρόνο μπορούν να εκδηλώσουν πολύ σημαντική εξέλιξη και σαφώς θα ήταν άδικο να καταδικαστούν πρόωρα. Επιπλέον, για άλλη μια φορά, το νομοσχέδιο (αρ.157 παρ.3) αναφέρεται σε προγράμματα επιμόρφωσης, τα οποία ποτέ δεν έχουν υλοποιηθεί. Για τους παραπάνω λόγους, ζητάμε την άμεση μελέτη των παραπάνω προτάσεων, την απόσυρση του νομοσχεδίου και την άμεση έναρξη ουσιαστικού διαλόγου με τους ειδικούς, τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες και όλους τους αρμόδιους φορείς. O Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας Βασίλης Μύρκος Σπύρος Κούτρας