• Σχόλιο του χρήστη 'Κίνημα για Ευρωπαϊκο Σύστημα Αναγνώρισης Ακαδημαϊκών Τίτλων (ΚΕΣΑΑΤ)' | 31 Μαΐου 2022, 11:11

    άρθρο 295 ΠΡΟΤΑΣΗ - ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ Για τα εξ αποστάσεως προγράμματα υπάρχει ασάφεια, ως προς τον τόπο εξέτασης. Στον ορισμό λέει ότι μπορεί να είναι ηλεκτρονικά ή δια ζώσης. Εκεί πρέπει να διευκρινισθεί ότι άμα η εξέταση είναι στον Ελλαδικό χώρο, σε χώρους που ενοικιάζει το Πανεπιστήμιο της αλλοδαπής (π.χ., Κύπρου ή Ιταλίας) τότε το πτυχίο αναγνωρίζεται κανονικά! Διαφορετικά θα έχουμε τα ιδιά προβλήματα που είχαμε το 2020, όπου το ΔΣ του ΔΟΑΤΑΠ ουσιαστικά ακύρωσε όλα τα εξ αποστάσεως πτυχία τα οποία είχαν τόπο εξέτασης σε ενοικιαζόμενους χώρους στην Ελλάδα! ΠΡΟΤΑΣΗ - ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ Δεν αναφέρεται το τι γίνεται με τις μεταφερόμενες μονάδες (ECTS) για την Ακαδημαϊκή Ισοδυναμία. Υπάρχουν πάρα πολλοί απόφοιτοι που έχουν μεταφερόμενες μονάδες από άλλα πανεπιστήμια. Για παράδειγμα, σε κάποια προγράμματα (π.χ. ERASMUS MONDUS) οι μονάδες προέρχονται από τρία ή τέσσερα διαφορετικά πανεπιστήμια. Πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι ΔΕΝ χρειάζεται όλες οι μονάδες να προέρχονται από το πανεπιστήμιο που χορηγεί το πτυχίο. Το άρθρο πρέπει να αποσαφηνίζει ότι απλά το σύνολο των μονάδων (ανεξαρτήτως μεταφερομένων ή όχι) να είναι 180 ECTS το λιγότερο. ΠΡΟΤΑΣΗ - ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΗΣ ΜΕ ΗΜΕΔΑΠΗΣ Πρέπει να διευκρινισθεί ότι η σύγκριση των προγραμμάτων σπουδών για την ακαδημαϊκή ισοδυναμία γίνεται ανεξαρτήτως του τρόπου φοίτησης των προγραμματων, άλλα με βάση το περιεχόμενο των τίτλων σπουδών και τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν. Δηλαδή, ένα πτυχίο και πρόγραμμα σπουδών από την αλλοδαπή το οποίο έγινε εξ αποστάσεως, ΔΕΝ θα πρέπει να συγκριθεί αναγκαστικά μόνο με κάποιο από τα προγράμματα σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου (ΕΑΠ). Το ΕΑΠ, και γενικά τα ελληνικά ΑΕΙ, έχουν πολύ περιορισμένο αριθμό και ποικιλία ειδικοτήτων οι οποίες γίνονται εξ αποστάσεως, οποτε δεν θα μπορεί να γίνεται σύγκριση και απόδοση της ακαδημαϊκής ισοδυναμίας και αναγνώρισης. Το άρθρο πρέπει να διευκρινίζει ότι η σύγκριση πρέπει να γίνεται με μόνο κριτήριο την ειδικότητα και το περιεχόμενο των σπουδών, ανεξαρτήτως του τρόπου φοίτησης (δια ζώσης, μεικτή, ή εξ αποστάσεως). ΠΡΟΤΑΣΗ – ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ENIC NARIC Αφού ο ΔΟΑΤΑΠ (Hellenic NARIC) είναι μέλος του του Ευρωπαϊκού δικτύου ENIC NARIC, θα μπορούσε να δεχτεί αιτήσεις (με παράβολο φυσικά) οπού το δικαιολογητικό για την αναγνώριση να είναι μια προηγουμένη αναγνώριση του ίδιου πτυχίου από άλλο μέλος του Ευρωπαϊκού δικτύου ENIC NARIC (π.χ., Γαλλίας, Γερμανίας, ή Βελγίου), οπου φαίνεται και σε ποιο επίπεδο στο ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων έχουν κατατάξει το πτυχίο και τα προσόντα του αιτούντος. Αυτό, θα πρέπει επίσης να αποσαφηνισθεί και να ενταχθεί στον νόμο, αφού κιόλας συμφωνεί με τις αρχές του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης. ΠΡΟΤΑΣΗ – ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΠΤΥΧΙΟΥ ΑΥΤΟΤΕΛΩΣ Πρέπει να διευκρινισθεί στο άρθρο 295 ότι η αναγνώριση του τίτλου σπουδών μπορεί να γίνει αυτοτελώς. Διαφορετικά έχουμε πάλι μια ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία. Για παράδειγμα, ένας ερευνητής ή επίκουρος καθηγητής σε ίδρυμα της αλλοδαπής επιθυμεί να εργασθεί στην Ελλάδα. Θα πρέπει να αποκτήσει ακαδημαϊκή ισοδυναμία του διδακτορικού του για να δεχτεί η επιτροπή την αίτηση του. Εάν δεν υπάρχει αποσαφήνιση ότι η αναγνώριση μπορεί να γίνει αυτοτελώς, δηλαδή να εξετασθεί μόνο η ακαδημαϊκή ισοδυναμία του διδακτορικού του, τότε ο ΔΟΑΤΑΠ (το παρών ή το εκάστοτε μελλοντικό ΔΣ) μπορεί να θέσει προϋπόθεση την αναγνώριση του προπτυχιακού και του μάστερ για να αναγνωρισθεί το διδακτορικό. Δηλαδή, η διαδικασία, αντί για 3 μήνες, θα είναι κάπου στους 9-12 μήνες (μέχρι να αναγνωρισθούν όλα με την σειρά). Οποτε αυτό θα είναι τροχοπέδη για την αντιστροφή του Brain Drain , διότι πολλοί ακαδημαϊκοί του εξωτερικού, δεν θα μπουν σε αυτή την χρονοβόρα διαδικασία, που επίσης θα έχει και τριπλάσιο κόστος (3 φορες παράβολο του ΔΟΑΤΑΠ). Το ίδιο θα ισχύει και για διάφορα άλλα επαγγέλματα, όπου η ακαδημαϊκή αναγνώριση χρειάζεται. Οποτε, είναι ασφαλέστερο να υπάρχει αποσαφήνιση ότι η ακαδημαϊκή ισοδυναμία δύναται να αποκτηθεί αυτοτελώς για το κάθε πτυχίο (βασικό, μάστερ, ή διδακτορικό), δίχως την εξέταση των λοιπών πτυχίων. Αυτό κιόλας συμφωνεί με τις αρχές του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Δια Βίου Μάθησης και του Πλαισίου Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης. Δηλαδή, εάν ο υποψήφιος είναι επίπεδο 8, εξετάζουμε μόνο το πτυχίο που τον θέτει σε επίπεδο 8, και ούτω καθεξής.