• Σχόλιο του χρήστη 'Α.Ι.Γ.' | 7 Ιουνίου 2022, 16:36

    Άρθρο 138, παρ. 3: « … Με την απόφαση της Κοσμητείας δύναται αιτιολογημένα να απορρίπτονται ή να μεταβάλλονται τα γνωστικά αντικείμενα των αιτούμενων θέσεων από τις Συνελεύσεις των Τμημάτων, εάν οι εκπαιδευτικές ανάγκες των Τμημάτων σε κάποιο από τα γνωστικά αντικείμενα των αιτούμενων θέσεων μπορούν να καλυφθούν από υφιστάμενα μέλη Δ.Ε.Π. άλλων Τμημάτων της ίδιας ή άλλης Σχολής ή από τις αιτούμενες θέσεις των υπόλοιπων Τμημάτων της ίδιας Σχολής.» Σχόλιο: Η αναφορά σε «εκπαιδευτικές ανάγκες» αγνοεί τη σύνδεση του γνωστικού αντικειμένου του νέου μέλος Δ.Ε.Π. με την έρευνα και το καθήκον του για πραγματοποίηση ερευνητικού έργου. Πρόταση: Να γράφει «… εάν οι εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες των Τμημάτων …» αντί «… εάν οι εκπαιδευτικές ανάγκες των Τμημάτων …» Άρθρο 140, παρ.3: « Οι Επίκουροι Καθηγητές εκλέγονται για πενταετή θητεία. Μετά τη συμπλήρωση τριών (3) ετών από την ανάληψη των καθηκόντων τους, οι Επίκουροι Καθηγητές μπορούν να ζητήσουν την εξέλιξή τους στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή. Εάν η κρίση για την εξέλιξή τους είναι αρνητική, οι Επίκουροι Καθηγητές έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν εκ νέου την εξέλιξή τους, μετά την πάροδο ενός (1) τουλάχιστον έτους από την έκδοση της αρνητικής απόφασης και σε κάθε περίπτωση πριν από την πάροδο της πενταετίας, οπότε ….» Σχόλιο: (α) Η καθυστέρηση της διενέργειας της 1ης εκλογής, χωρίς υπαιτιότητα του Επίκουρου Καθηγητή, μπορεί να μην επιτρέπει να ικανοποιηθούν οι όροι και χρονικές προθεσμίες για 2η αίτηση. (β) Δεν είναι σαφές αν το 1 έτος «από την έκδοση της αρνητικής απόφασης» υπολογίζεται από την ημερομηνία διενέργειας της εκλογής ή την ημερομηνία υποβολής του πρακτικού εκλογής κ.ο.κ. (γ) Η παρ. 3 δεν αναφέρει ότι η εκλογή είναι ανοικτή. Υπάρχει μόνο έμμεση αναφορά στην παρ.5. Πρόταση: Να αυξηθεί σε 6 έτη η θητεία και να διασαφηνιστούν οι ασάφειες. Άρθρο 140, παρ.5: «Οι Επίκουροι και οι Αναπληρωτές Καθηγητές έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτημα εξέλιξης προς τη Συνέλευση του Τμήματος για προκήρυξη της θέσης τους στην επόμενη βαθμίδα. … …. Στη διαδικασία εξέλιξης μέλους Δ.Ε.Π. στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή ή Καθηγητή δύναται να συμμετέχουν αποκλειστικά μέλη Δ.Ε.Π. του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι. που πληρούν τις προϋποθέσεις εξέλιξης.» Σχόλιο: (α) Είναι περίεργο ότι η διάταξη δεν δίνει δικαίωμα υποψηφιότητας σε ερευνητές ερευνητικών κέντρων και (β) Είναι ασαφές αν πρόθεση της διάταξης είναι να δίνεται δικαίωμα υποψηφιότητας σε μέλη Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή και της αλλοδαπής. Άρθρο 141, παρ. 1: «1. Εάν μέλος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) παραιτηθεί ή εκλεγεί σε άλλο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Α.Ε.Ι.) ή εκλείψει για οποιονδήποτε λόγο, πλην της αφυπηρέτησής του, το Α.Ε.Ι. διατηρεί τη σχετική πίστωση και δύναται να επαναπροκηρύξει τη θέση που κενώθηκε. Η επαναπροκήρυξη της θέσης πραγματοποιείται στη βαθμίδα του μέλους Δ.Ε.Π. της θέσης που κενώθηκε.» Σχόλιο: Ακαδημαϊκά (και όχι οικονομικά) είναι παράλογος ο περιορισμός στην ίδια βαθμίδα. Το Τμήμα πρέπει να αξιολογήσει τις ανάγκες του και σε πια βαθμίδα και γνωστικό αντικείμενο υπάρχει δεξαμενή καλών εν δυνάμει υποψηφίων. Όπως δίνεται στη Συνέλευση Τμήματος η δυνατότητα αλλαγής του γνωστικού αντικειμένου με το επόμενο του ετήσιου προγραμματισμού, θα πρέπει να δίνεται και η δυνατότητα αλλαγής της βαθμίδας. Αν η διάταξη οφείλεται σε περιορισμός της υπάρχουσας πίστωσης, μπορεί να δίνεται επιλογή για την ίδια ή χαμηλότερη βαθμίδα. Πρόταση: Είτε να διαγραφεί η πρόταση «Η επαναπροκήρυξη της θέσης πραγματοποιείται στη βαθμίδα του μέλους Δ.Ε.Π. της θέσης που κενώθηκε.» ή - στην περίπτωση περιορισμού λόγω πίστωσης - να τροποποιηθεί σε «Η επαναπροκήρυξη της θέσης πραγματοποιείται στην ίδια ή χαμηλώτερη βαθμίδα του μέλους Δ.Ε.Π. της θέσης που κενώθηκε.» Άρθρο 143, παρ. 6: «…. γ) Για την εκλογή ή εξέλιξη στη βαθμίδα του Καθηγητή: …….. γγ) διδακτική εμπειρία, τουλάχιστον επί τριετία, σε αναγνωρισμένα προγράμματα μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής ή διεύθυνση επί τριετία, τουλάχιστον, αναγνωρισμένων ερευνητικών κέντρων ή ινστιτούτων ή τριετής τουλάχιστον θητεία σε διευθυντική θέση υψηλού κύρους οργανισμού της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, γδ) επίβλεψη, με την ιδιότητα του επιβλέποντος καθηγητή, μίας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής που έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή της και συμμετοχή σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών (3) τουλάχιστον διδακτορικών που έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή τους.» Σχόλιο: Η επίβλεψη μιας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής πρέπει να είναι αναγκαία. Οι άλλες προϋποθέσεις της παραγράφου (γγ) θα πρέπει να απαιτούνται διαζευκτικά με τη συμμετοχή σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών (3) τουλάχιστον διδακτορικών. Άρθρο 143, παρ. 9: «Για την εκλογή σε θέση μέλους Δ.Ε.Π., οι υποψήφιοι οφείλουν να καταθέσουν εμπροθέσμως αίτηση η οποία συνοδεύεται από βιογραφικό σημείωμα, τα έργα τους και υπόμνημα με περίληψη των δημοσιεύσεών τους και των πρωτότυπων στοιχείων τους, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο που κρίνουν ότι αποδεικνύει όσα αναφέρονται στο βιογραφικό τους σημείωμα. Οι υποψήφιοι υποχρεούνται να προσκομίσουν κάθε άλλο αποδεικτικό στοιχείο που αναφέρεται στο βιογραφικό τους σημείωμα, εφόσον τους ζητηθεί κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εκλογής.» Σχόλιο: Η διατύπωση «… καθώς και κάθε άλλο στοιχείο που κρίνουν ότι αποδεικνύει όσα αναφέρονται στο βιογραφικό τους σημείωμα.» είναι ασαφής, μπορεί να θεωρηθεί δεσμευτική ως προς την πλήρη απόδειξη των βιογραφικών στοιχείων και να δίνει αφορμή ενστάσεων. Πρόταση: Να γράφει «… καθώς και κάθε άλλο δικαιολογητικό που αναφέρεται στην προκήρυξη της θέσης. Προαιρετικά οι υποψήφιοι δύνανται να αναρτούν και επιπρόσθετα στοιχεία που κρίνουν ότι ενδυναμώνουν την υποψηφιότητά τους.» αντί «… καθώς και κάθε άλλο στοιχείο που κρίνουν ότι αποδεικνύει όσα αναφέρονται στο βιογραφικό τους σημείωμα.» Άρθρο 145, παρ. 2: «Το μητρώο εσωτερικών εκλεκτόρων ανά γνωστικό αντικείμενο του μητρώου του άρθρου 144 αποτελείται από τρεις (3) κατηγορίες με βάση τον βαθμό της συνάφειας του γνωστικού αντικείμενου …...... α) ίδιου γνωστικού αντικειμένου, ……….. β) συναφούς γνωστικού αντικειμένου, ………. γ) εντός του ίδιου επιστημονικού πεδίου, στην οποία περιλαμβάνονται μέλη Δ.Ε.Π. του Τμήματος που υπηρετούν στον Τομέα που εντάσσεται το γνωστικό αντικείμενο, εφόσον το Τμήμα έχει Τομείς και έχουν γνωστικό αντικείμενο και εν γένει δημοσιευμένο ερευνητικό και επιστημονικό έργο στο ίδιο επιστημονικό πεδίο με αυτό του γνωστικού αντικειμένου. ……..» ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ Άρθρο 146, παρ. 5: «Εάν δεν υπάρχει ικανός αριθμός για την ανάδειξη των τακτικών ή αναπληρωματικών μελών από το μητρώο εσωτερικών εκλεκτόρων …. η ανάδειξη των υπόλοιπων ….. πραγματοποιείται με ηλεκτρονική κλήρωση μεταξύ των εσωτερικών εκλεκτόρων της κατηγορίας της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 145 του μητρώου εσωτερικών εκλεκτόρων, που έχουν συναφές γνωστικό αντικείμενο ……. Εάν και πάλι ο αριθμός αυτών δεν επαρκεί ………. πραγματοποιείται κλήρωση μεταξύ των εσωτερικών εκλεκτόρων με γνωστικό αντικείμενο στο ίδιο επιστημονικό πεδίο με αυτό της προκηρυσσόμενης θέσης που εντάσσονται στην κατηγορία της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 145 …..» Σχόλιο: Με βάση τα ανωτέρω, αφήνεται σαν 3η και τελευταία η επιλογή εσωτερικών εκλεκτόρων από τον ίδιο Τομέα (ίδιο επιστημονικό πεδίο) στον οποίο εντάσσεται το γνωστικό αντικείμενο της θέσης. Λογικά η 2η επιλογή για «συναφές γνωστικό αντικείμενο» θα εννοείται επίσης εντός του ιδίου Τομέα. Αν ισχύει ή όχι αυτό πρέπει να γίνει σαφές. Πρόταση: Να προστεθεί στο Αρθρο 146, παρ. 5, είτε η πρόταση «Συναφές γνωστικό αντικείμενο δύναται να έχουν και μέλη Δ.Ε.Π. που υπηρετούν σε άλλον Τομέα από αυτό στον οποίον εντάσσεται το γνωστικό αντικείμενο της προκηρυχθείσας θέσης» ή το αντίθετο: «Συναφές γνωστικό αντικείμενο δύναται να έχουν μόνο μέλη Δ.Ε.Π. που υπηρετούν στον ίδιο Τομέα στον οποίον εντάσσεται το γνωστικό αντικείμενο της προκηρυχθείσας θέσης». Άρθρο 146, παρ. 3: «…. Αποκλείονται από τη συμμετοχή στην ηλεκτρονική κληρωτίδα τα μέλη Δ.Ε.Π. που τελούν σε καθεστώς άδειας άνευ αποδοχών και αναστολής καθηκόντων, καθώς και τα μέλη Δ.Ε.Π. που δεν κριθεί τουλάχιστον μία (1) φορά για την εξέλιξή τους σε θέση ανώτερης βαθμίδας.» Σχόλιο: Αυτή είναι άκρως προβληματική διάταξη, αφού αποκλείει από τους εσωτερικούς εκλέκτορες όλα τα μέλη Δ.Ε.Π. του Τμήματος που προσλήφθηκαν μετά από εκλογή σε νέες θέσεις Αναπληρωτή ή Καθηγητή. Ο απ’ ευθείας εκλεγμένος σε θέση Καθηγητή δεν θα μπορεί να συμμετάσχει ποτέ σε εκλεκτορικό! Πρόταση: Να διαγραφεί το τμήμα κειμένου «καθώς και τα μέλη Δ.Ε.Π. που δεν κριθεί τουλάχιστον μία (1) φορά για την εξέλιξή τους σε θέση ανώτερης βαθμίδας.», ώστε η σχετική πρόταση του άρθρου 146, παρ. 3, να αναφέρει τα εξής: «…. Αποκλείονται από τη συμμετοχή στην ηλεκτρονική κληρωτίδα τα μέλη Δ.Ε.Π. που τελούν σε καθεστώς άδειας άνευ αποδοχών και αναστολής καθηκόντων.» Άρθρο 147, παρ. 7: «Οι υποψήφιοι που κρίνεται ότι πληρούν τα προσόντα που απαιτούνται από τον νόμο για εκλογή σε θέση Δ.Ε.Π. σύμφωνα με το άρθρο 143, καλούνται από τον Πρόεδρο του Τμήματος να δώσουν επιστημονική διάλεξη σε ένα (1) θέμα που σχετίζεται με το γνωστικό αντικείμενο της προκηρυσσόμενης θέσης ενώπιον των μελών του εκλεκτορικού σώματος και της ακαδημαϊκής κοινότητας, συμπεριλαμβανομένων των ενδιαφερόμενων φοιτητών. …» Σχόλιο: Η διάταξη αναφέρεται στα τυπικά προσόντα, απαίτηση που εν γένει ικανοποιεί το σύνολο των υποψηφίων, ενώ στις εκλογές η κρίση γίνεται μεταξύ των υποψηφίων με τα πλουσιότερα ουσιαστικά προσόντα. Η διάταξη είναι πρακτικά ανεφάρμοστη για μεγάλους αριθμούς υποψηφίων, ειδικά αν ληφθούν υπόψη τα στενά χρονικά περιθώρια των εκλογικών διαδικασιών. Πρόταση: Μετά την ανωτέρω πρόταση της παρ. 7 να προστεθεί «Εάν ο αριθμός των ως άνω υποψηφίων υπερβαίνει τον αριθμό πέντε (5), η εισηγητική επιτροπή προτείνει στον Πρόεδρο του Τμήματος να καλέσει να δώσουν επιστημονική διάλεξη τουλάχιστον πέντε (5) υποψήφιοι που κρίνει ως ισχυρότερους με βάσει τα κατατεθειμένα στοιχεία της υποψηφιότητάς τους. Ο Πρόεδρος του Τμήματος δύναται να καλέσει επιπλέον υποψήφιους να δώσουν διάλεξη.» Άρθρο 151, παρ. 3: «Ο έλεγχος νομιμότητας από τον Υπουργό ολοκληρώνεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την περιέλευση του φακέλου εκλογής ή εξέλιξης στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.» Σχόλιο: Το χρονικό διάστημα 6 μηνών είναι υπερβολικό και δυσανάλογα μεγάλο συγκριτικά με τα στενά χρονιά περιθώρια των εκλογικών διαδικασιών και το συνολικό διάστημα 12 μηνών για ολοκλήρωσης της διαδικασίας εκλογής, σύμφωνα με το Άρθρο 148, παρ. 1. Πρόταση: Η παρ. 3 του άρθρου 151 να τροποποιηθεί σε: «Ο έλεγχος νομιμότητας από τον Υπουργό ολοκληρώνεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την περιέλευση του φακέλου εκλογής ή εξέλιξης στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.»