• Σχόλιο του χρήστη 'ED' | 10 Ιουνίου 2022, 11:26

    Άρθρο 215 - Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου ιδ) ''ο εντοπισμός και η άμεση και αποτελεσματική διερεύνηση και εξιχνίαση υποθέσεων που σχετίζονται με παράβαση της κείμενης νομοθεσίας και του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας του Α.Ε.Ι., καθώς και την εμπλοκή του πάσης φύσεως προσωπικού του Α.Ε.Ι., σε πειθαρχικά παραπτώματα ή/και ποινικά αδικήματα που σχετίζονται με την οικονομική διαχείριση πόρων του Α.Ε.Ι.'' Η παραπάνω αρμοδιότητα αντιτίθεται πλήρως στα Διεθνή Πρότυπα που αφορούν τον Εσωτερικό Έλεγχο και πολύ περισσότερο στο ισχύον νομικό πλαίσιο, όπως έχει οριστεί με το Νόμο 4795/2021. Το αντικείμενο του Εσωτερικού Ελέγχου βάσει αυτών, είναι τελείως διαφορετικό. Αφορά συμβουλευτικές και διαβεβαιωτικές δραστηριότητες που έχουν ως σκοπό να βοηθήσουν το φορέα να επιτύχει τους αντικειμενικούς του στόχους, μέσω μιας συστηματικής, επαγγελματικής προσέγγισης στην αξιολόγηση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών διαχείρισης κινδύνων, του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου και των διαδικασιών διακυβέρνησης. Είναι ολοφάνερο ότι ο εσωτερικός έλεγχος ουδεμία σχέση έχει με την εξιχνίαση παραπτωμάτων και ποινικών αδικημάτων. Ακόμη στο άρθρο 20 του παραπάνω Νόμου, αναφέρεται ότι οι εσωτερικοί ελεγκτές εξετάζουν και αξιολογούν την επάρκεια και την αποτελεσματικότητα του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου και αν υπάρχουν ενδείξεις για απάτη, η σχετική διερεύνηση διενεργείται από τα αρμόδια όργανα που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις και τον κανονισμό λειτουργίας. Είναι ξεκάθαρο ότι η διερεύνηση και εξιχνίαση τέτοιων υποθέσεων δεν είναι αρμοδιότητα των εσωτερικών ελεγκτών. Προτείνουμε να υπάρχει Αυτοτελές Τμήμα στα Α.Ε.Ι. με αντικείμενο τη διερεύνηση και εξιχνίαση πειθαρχικών παραπτωμάτων και ποινικών αδικημάτων, το οποίο όμως θα λειτουργεί ανεξάρτητα από τις Μ.Ε.ΕΛ. ιε) ''η διενέργεια οικονομικού και διαχειριστικού ελέγχου δημοσίων υπολόγων και η εισήγηση για τον καταλογισμό των ευθυνόμενων σε κακοδιαχείριση των πόρων του Α.Ε.Ι.,'' Οι διαχειριστικοί - οικονομικοί έλεγχοι, βάσει του ισχύοντος νομικού καθεστώτος, είναι αντικείμενο των εξωτερικών ελεγκτικών φορέων (εξωτερικών ελεγκτών) και όχι των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου. Πώς είναι δυνατόν οι εσωτερικοί ελεγκτές να εισηγηθούν καταλογισμούς; Υπογραμμίζεται επίσης, ότι η προσθήκη των δυο επιπλέον αρμοδιοτήτων ιδ) και ιε), πέραν δηλαδή των όσων προβλέπονται στο άρθρο 10 του Νόμου 4795/2021, έρχεται σε αντίθεση με την παρ. 8 του άρθρου 79 του ίδιου Νόμου, στην οποία αναφέρεται ότι πρόσθετες αρμοδιότητες είναι δυνατόν να ορίζονται με απόφαση του επικεφαλής του φορέα, κατόπιν γνώμης του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. 4. ''... o επικεφαλής της Μονάδας δύναται κατ’ εξαίρεση να προέρχεται από το έκτακτο προσωπικό και η μισθοδοσία του καλύπτεται από ίδιους πόρους του Ε.Λ.Κ.Ε. του Α.Ε.Ι.'' Τέλος, όσον αφορά την παρ. 4, δεν είναι ορθή και αποτελεσματική πρακτική οι επικεφαλής της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου να δύνανται να προέρχονται από το έκτακτο προσωπικό. Ο επικεφαλής της Μονάδας πρέπει να ανήκει στο τακτικό προσωπικό, ούτως ώστε να γνωρίζει σε βάθος το φορέα, την αποστολή και τους στόχους του, να γνωρίζει τις διαδικασίες του, πράγματα που δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ένας συμβασιούχος. Όπως γνωρίζετε, όσοι υπηρετούν στις Μονάδες Εσωτερικού ελέγχου πρέπει υποχρεωτικά να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα πιστοποίησης ελεγκτικής επάρκειας του ΕΚΔΔΑ που διαρκεί ένα μήνα. Δεν είναι προς το συμφέρον ούτε του Πανεπιστήμιου ούτε και της Μονάδας, να εκπαιδευτεί και να λάβει πιστοποίηση ένας συμβασιούχος που μετά τη λήξη της σύμβασής του θα αποχωρήσει από τη Μονάδα. Εφιστούμε την προσοχή σας στα παραπάνω τρία σημεία και παρακαλούμε να εξαλειφθούν από το άρθρο 215.