• Σχόλιο του χρήστη 'Παλαιολόγος Δούρος' | 19 Ιουνίου 2022, 01:29

    Θέλοντας να συμβάλλω στη δημόσια διαβούλευση, καταθέτω τις παρακάτω παρατηρήσεις, διορθώσεις στο σχέδιο νόμου. • Αρχικά προτείνω, να μεταφερθεί η πλήρης αρμοδιότητα λειτουργίας του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας αποκλειστικά στα Εργαστηριακά Κέντρα. Τα ΕΠΑ.Λ. είναι επιφορτισμένα με πολλή γραφειοκρατία και η διαρχία, που υπάρχει, προκαλεί πολλά προβλήματα λόγω διαφορετικής αντίληψης στο τρόπο λειτουργίας του προγράμματος. Ως παράδειγμα να αναφέρουμε πως την αναπλήρωση των ωρών την αποφασίζει ο διευθυντής μιας άλλης σχολικής μονάδας, για την εφαρμόσουν εκπαιδευτικοί και σχολείο που δεν είναι της αρμοδιότητάς του και δεν γνωρίζει την λειτουργία του. • Να δοθεί η δυνατότητα έκδοσης σπουδαστικής ταυτότητας στους μαθητευόμενους, όπως στα Ι.Ε.Κ. για έκπτωση στις μετακινήσεις από και προς τις επιχειρήσεις, με τα ΜΜΜ των μαθητευομένων μιας και η αποζημίωση για την εργασία είναι ελάχιστη και τα έξοδα της μετακίνησης πολλά. • Σε κάθε Διεύθυνση να διασφαλιστεί η λειτουργία όλων των ειδικοτήτων των τμημάτων μαθητείας και να μην υπάρχει αποκλεισμός μαθητευομένων λόγω μη λειτουργίας ειδικοτήτων. • Σημαντικό είναι να δοθούν κίνητρα στους εργοδότες για τη πρόσληψη των μαθητευομένων μετά το πέρας της μαθητείας. • Επιβάλλεται η προβολή του θεσμού μέσω των Μ.Μ.Ε., στην αγορά εργασίας στα επιμελητήρια, τους συνδέσμους και στην κοινωνία. • Σωστή αποτίμηση και αξιολόγηση όλων των φάσεων υλοποίησης και πλήρη εφαρμογή του από τον Σεπτέμβριο ….. • Να έχουμε αρχικά μηδενική επιβάρυνση του εργοδότη με ολική επιδότηση του και να εξεταστεί η δυνατότητα παροχής κινήτρων συμμετοχής στις πολύ μικρές επιχειρήσεις καθώς και στις παραμεθόριες και νησιωτικές περιοχές της χώρας. • Απλοποίηση της νομοθεσίας που διέπει το Μεταλυκειακό έτους – τάξης μαθητείας και μείωση της γραφειοκρατίας που την διέπει. • Επίσης με το άρθρο 14 του νόμου 4763/2020 (ΦΕΚ A 254 – 21.12.2020) «χορηγείται στους αποφοίτους της Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. μετά από πιστοποίηση, Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5». Δηλαδή το ίδιο επίπεδο που χορηγείται στους αποφοίτους Ι.Ε.Κ. μετά από πιστοποίηση. Για λόγους ίσης μεταχείρισης επιβάλλεται να διαμορφωθεί το άρθρο 4Δ ως εξής «…να εκδηλώσουν ενδιαφέρον προς κάλυψη θέσης καταρτιζόμενου σε δημόσιο Ι.Ε.Κ. και το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) με την υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου. Για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου διατίθεται συγκεκριμένος αριθμός θέσεων των δημόσιων για τα Ι.Ε.Κ. και συγκεκριμένος αριθμός θέσεων φορέων του δημοσίου για το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ, ο οποίος προσδιορίζεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 13Δ, προς κάλυψη από τους τελειόφοιτους και υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων του οικείου σχολικού έτους.» Με τον τρόπο αυτό θα θεραπεύσετε την αδικία που προκύπτει από την προνομιακή μεταχείριση των Δ.ΙΕΚ λόγω του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου, έναντι του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. • Όσο αφορά τα πρώτα άρθρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η Ομοσπονδία μας έχει επισημάνει την ανάγκη για την εισαγωγή των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ και στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι.), στη Σχολή Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, στις σχολές Ανθηποπυραγών, Σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ/Σ σε ειδικό ποσοστό θέσεων τουλάχιστον 20 % για τα Πανεπιστήμια καθώς και τις σχολές Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε., Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ), Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (Α.Σ.Σ.Υ.), Σχολών της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καθώς και της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Ανωτάτων, Εκκλησιαστικών Ακαδημιών κ.α., Κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), επαναφορά των παλαιών συντελεστών βαρύτητας ανά πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα των ΕΠΑ.Λ., Κατάργηση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης καθώς διευρύνουν έτι περαιτέρω τις ταξικές διακρίσεις. Η πολιτική αυτή θα εξωθήσει όσους αποτύχουν στα ιδιωτικά κολλέγια εκεί που δεν απαιτείται, να υπάρχει καμιά βάση εισαγωγής και κανένας άλλος περιορισμός παρά μόνο η υποχρέωση, των πελατών, να καταβάλουν τα συμφωνηθέντα δίδακτρα. • Στο άρθρο 306 να προστεθεί: Δύνανται το δικαίωμα στους μαθητευόμενους του Μεταλυκειακού έτος Τάξης Μαθητείας να πραγματοποιούν μέρος ή ολόκληρη την εργαστηριακή τους παρουσία σε πιστοποιημένους φορείς και την εργασία σε φορείς και ιδιώτες, στο πλαίσιο προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, κατάρτισης αντίστοιχου επιπέδου που εδρεύουν σε κράτη μέλη της Ε.Ε. • Το άρθρο 309 να τροποποιηθεί: Ο χρόνος πραγματοποίησης του εργαστηριακού μαθήματος, να πραγματοποιείται όπου είναι εφικτό εντός ωραρίου λειτουργίας των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.). Το εκτός λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ στα συγκροτήματα που έχουν Εσπερινά ΕΠΑ.Λ και ΔΙΕΚ θα υπάρχει επικάλυψη εργαστηρίων και θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι στήριξαν την μαθητεία από την αρχή. Επίσης, στο άρθρο 309 (παρ 2αγ) του νομοσχεδίου, σωστά προβλέπεται αμοιβή στους συμμετέχοντες στην υλοποίηση του θεσμού της μαθητείας (Διευθυντής/τρια ΕΠΑΛ και καθηγητές). Δεν αναφέρει όμως, μια έστω μικρή αμοιβή για τους Διευθυντές/τριες των Ε.Κ., που θα υποχρεωθούν να στηρίξουν τον θεσμό και την ομαλή λειτουργία της μαθητείας τις απογευματινές πλέον ώρες, ανοίγοντας τα Ε.Κ., αν δεν λειτουργούν αυτές τις ώρες ή φροντίζοντας να μη διαταραχθεί η απογευματινή λειτουργία των φιλοξενούμενων ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ. • Οι διδάσκοντες στο εργαστηριακό μάθημα είναι κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί που ανήκουν στο ΕΠΑ.Λ – ΕΚ, στη συνέχεια σε όμορα ΕΠΑ.Λ-ΕΚ και μετά στη ΔΔΕ και την Περιφέρεια. • Να υπάρχουν σαφή κριτήρια για μοριοδότηση των εκπαιδευτικών που θα δηλώσουν επιθυμία. Θα πρέπει επίσης να ξεκαθαριστεί το ύψος της ωρομίσθιάς η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από αυτή των ΔΙΕΚ. • Δεν προβλέπει το άρθρο τις διαδικασίες, τα πρόσωπα και τις ώρες που θα εργαστούν για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες δημιουργίας τμημάτων Μαθητείας (Εύρεση διαθέσιμων και δεσμευμένων θέσεων, εγγραφές μαθητευόμενων, έλεγχος και ανάρτηση δικαιολογητικών, μοριοδότηση, αντιστοίχιση θέσεων εργασίας και σύνταξη και έλεγχο των συμβάσεων). Θα πρέπει να υπάρχει κάλυψη της Μαθητείας με το αναγκαίο προσωπικό από μόνιμους εκπαιδευτικούς και να ανατεθεί εξ ολοκλήρου στα Ε.Κ. γιατί τα ΕΠΑ.Λ είναι επιφορτισμένα με μεγάλο όγκο διοικητικής εργασίας. • Από την 1η Σεπτεμβρίου, να υπάρχει έμμισθη ανάθεση του έργου του Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ για την έγκαιρη οργάνωση και λειτουργία του με ταυτόχρονη μείωση της γραφειοκρατίας. Να προβλεφθούν θέσεις διοικητικού προσωπικού για τη γραμματειακή υποστήριξή. Η Μαθητεία θα πρέπει να έχει μια συνέχεια και σταθερότητα. Τα Εργαστηριακά Κέντρα και τα Σχολικά Εργαστήρια των ΕΠΑ.Λ θα πρέπει να αναλάβουν υποχρεωτικά και εξ ολοκλήρου την λειτουργία της μαθητείας. • Η εποπτεία της μαθητείας να αντιστοιχεί σε μείωση του διδακτικού ωραρίου με βάση τον αριθμό των μαθητευομένων που εποπτεύει ο κάθε διδάσκων εκπαιδευτικός και σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο άρθρο 13 ΦΕΚ 4531/τβ/1-10-21 και όχι να θεωρείται άσκηση εκπαιδευτικού έργου χωρίς μείωση ωραρίου ή επ΄ αμοιβή. Εξάλλου δεν έχουν καταβάλλει, ακόμα, τα δέκα ευρώ (10,00 €) ανά μαθητευόμενο του «Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας» και ανά επίσκεψη στον εργασιακό χώρο τα οποία προβλέπονται στο άρθρο 2 ΦΕΚ 473/8-2-2022. • Να ορίζεται ως Υπεύθυνος Εποπτείας, με αμοιβή, ο Διευθυντής του Ε.Κ. και ο Διευθυντής του ΕΠΑ.Λ. οι οποίοι θα συνεργάζονται για το καλύτερο αποτέλεσμα. • Να προβλέπεται δημιουργία τμημάτων Μαθητείας στα ΕΝΕΕΓΥ-Λ με αμιγώς αποφοίτους των ΕΝΕΕΓΥ-Λ. και στα Π.ΕΠΑ.Λ. • Να προβλέπεται παράλληλο μηχανογραφικό και για τη Μαθητεία όπως στα ΔΙΕΚ με θέσεις σε δημόσιους φορείς και όπου υπάρχει η δυνατότητα και σε ιδιώτες οι οποίοι θα δηλώνουν έγκαιρα την επιθυμία τους. • Στο άρθρο 313 θα πρέπει να τονιστεί ότι το Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης (ΠΠΠ) και η διαδικασία πιστοποίησης από τον ΕΟΠΠΕΠ θα γίνεται αποκλειστικά στα Εργαστηριακά Κέντρα. • Να θεσμοθετηθεί η λειτουργία Γραφείου Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.). σε κάθε ΕΠΑ.Λ/ΕΚ το οποίο θα εποπτεύει και την Μαθητεία. Στις μεταβατικές διατάξεις να προστεθούν • Δημιουργία Υφυπουργείου με αρμοδιότητα την Τεχνική Εκπαίδευση και Κατάρτιση • Μετονομασία των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ. σε Πειραματικά ΕΠΑ.Λ. με αλλαγή του βαθμολογικού κριτηρίου εισαγωγής και δημιουργία Πρότυπων (ως προς τον εξοπλισμό τους) Εργαστηριακών Κέντρων. • Μείωση του ωραρίου των Διευθυντών και Υποδιευθυντών στα ΕΠΑ.Λ. με ταυτόχρονη αύξηση των θέσεων των Υποδιευθυντών σε μεγάλα συγκροτήματα και με ανάθεση αρμοδιότητας την Μαθητεία.