• Σχόλιο του χρήστη 'Μανώλης Πλειώνης' | 11 Φεβρουαρίου 2023, 12:40

    Επανέρχομαι σε συνέχεια της προηγούμενης άποψης που κατέθεσα για να τονίσω ότι οι διαδικασίες με βάση τις οποίες παρέχουν τις υπηρεσίες τους οι Ερευνητές στα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ) και τα μέλη ΔΕΠ στα ΑΕΙ είναι τελείως διαφορετικές από τις διαδικασίες πρόσληψης του διοικητικού, τεχνικού κλπ. προσωπικού, όπως επίσης και από τις διαδικασίες μετακινήσεων (αποσπάσεων, μεταθέσεων, μετατάξεων) του προσωπικού αυτού. Για να αναφερθώ πιο ειδικά για τους ερευνητές των Εθνικών Ερευνητικών Κέντρων του άρθρου 13Α του 4310/2014, όπως προκύπτει από τις πάγιες ρυθμίσεις για την επιλογή Ερευνητικού προσωπικού στα ΕΚ (π.χ. παλαιότερα ν. 1514/1985, νυν ν. 4310/2014 και 4386/2016) οι προσλήψεις Ερευνητών γίνονται βάσει επιστημονικού προγραμματισμού ανά συγκεκριμένο ΕΚ και με διαδικασίες ανοιχτής πρόσκλησης και εκλογής στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων. Ο νομοθέτης όμως έχει προβλέψει ρητά και άλλου τύπου, εξωτερικές, συνεργασίες (χωρίς όμως μόνιμη μετακίνηση σε άλλο φορέα), όπως πχ. στις σχετικές διατάξεις στο πολύ πρόσφατο νόμο 4957/2022 όπου δίνεται η δυνατότητα για Επισκέπτες Ερευνητές, Καθηγητές κλπ. Για το ερευνητικό προσωπικό και τα μέλη ΔΕΠ δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις κινητικότητας που προβλέπονται για το διοικητικό, τεχνικό κλπ. προσωπικό, το οποίο μετακινείται επί τη βάσει ενιαίου, για όλο τον δημόσιο τομέα, κλαδολογίου (το οποίο σημαίνει αντιστοιχία οργανικών θέσεων κλπ.). Αντίθετα η διάρθρωση των οργανικών θέσεων του Ερευνητικού προσωπικού και των μελών ΔΕΠ γίνεται ανά φορέα/Ίδρυμα, στη βάση μεσο-μακροπρόθεσμου στρατηγικού προγραμματισμού ανάπτυξης επιστημονικών κλάδων αιχμής, ανάλογα με τις θεματικές του κάθε φορέα και το ειδικό αντικείμενο των επιστημονικών/ερευνητικών δραστηριοτήτων του, που καθορίζονται στα Προεδρικά Διατάγματα των Οργανισμών τους. Επομένως, η κατά παρέκκλιση διαδικασίες μετακίνησης του ερευνητικού προσωπικού και μελών ΔΕΠ στα Κέντρα Έρευνας της Ακαδημίας Αθηνών έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την λογική του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου για την Έρευνα στη χώρα μας, είναι αντιπαραγωγική και θα αποτελούσε μεγάλο πλήγμα στην ορθολογική ανάπτυξη και στον προγραμματισμό του ερευνητικού και ακαδημαϊκού οικοσυστήματος της χώρας. Ακόμα και στην απευκταία περίπτωση ψήφισης αυτής της διάταξης, ως ελάχιστα κριτήρια ορθολογισμού και συνταγματικής νομιμότητας, θα πρέπει να προβλεφθούν στο νόμο οι κάτωθι 2 απαραίτητες προϋποθέσεις: (α) σύμφωνη γνώμη των διοικήσεων των φορέων προέλευσης των ερευνητών ή μελών ΔΕΠ/ΑΕΙ που επιθυμούν να μεταταχθούν στην Ακαδημία Αθηνών, και (β) η δυνατότητα αντίστροφης μετακίνησης ερευνητών από την Ακαδημία σε άλλους ερευνητικούς φορείς και ΑΕΙ, όπως επιβάλλει η συνταγματική πρόβλεψη περί ισονομίας. Μανώλης Πλειώνης Διευθυντής και Πρόεδρος ΔΣ του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, Καθηγητής Τμήματος Φυσικής, ΑΠΘ, Πρόεδρος του ΤΕΣ Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Βιώσιμης Κινητικότητας, Μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής European Space Science Committee, Μέλος της Εθνικής Αστρονομικής Επιτροπής