• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (Ε.Τ.Ε.)' | 4 Ιανουαρίου 2024, 15:18

    ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (Ε.Τ.Ε.) ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ Σ/Ν ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ» Η Ε.Τ.Ε., έχει μία ιστορία μερικών δεκαετιών και ως μία σοβαρή επιστημονική ένωση εκπαιδευτικών, προτείνει και απαιτεί οι αλλαγές που δρομολογούνται σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης (δομικές θεσμικές, προγράμματα σπουδών, βιβλία, εξοπλισμός, εκπαιδεύσεις κλπ.) να είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες και βασισμένες σε μελέτες και έρευνες με μεγάλο δείγμα (σημ. μετά από 3 χρόνια λειτουργίας των Π.ΕΠΑ.Λ. δεν έχει ακόμη ζητηθεί έως και σήμερα, από τα στελέχη τους να τεκμηριώσουν τις απόψεις τους για την εφαρμογή του θεσμού). Με αυτό το σκεπτικό θέτουμε ένα απλό ερώτημα, στη διαβούλευση του ΥΠΑΙΘΑ, για το συγκεκριμένο ΣΝ: Πώς είναι δυνατόν οι «καινοτομίες», αλλά και τα προγράμματα σπουδών, των πρόσφατα ιδρυθέντων 25 Π.ΕΠΑΛ., να μην έχουν ακόμη αξιολογηθεί από σχετικές επιστημονικές επιτροπές και το ΙΕΠ, και να εισάγονται υποχρεωτικά «ως πετυχημένα σενάρια», στο μεγάλο σύνολο των 417 σχολείων της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑ.Λ.); Αν υποθέσουμε ότι δεχόμαστε τις καλές προθέσεις της μεταφοράς ‘καλών πρακτικών’ από τα Π.ΕΠΑΛ στα ΕΠΑΛ, θα πρέπει να δεχθούμε και τις δραστηριότητες εντός του εκπαιδευτικού ωραρίου των ΠΕΠΑ.Λ. και την εύκολη έγκριση ολιγάριθμων τμημάτων (που αυτά έχουν), καθώς και το μέγιστο αριθμό των 22 μαθητών ανά τάξη. Επιπλέον με το ΝΣ επιχειρείται η μεταφορά καλών πρακτικών για την πρακτική άσκηση των μαθητών στη Γ΄ ΕΠΑΛ (παρότι δεν εφαρμόστηκαν έως και σήμερα, σε κανένα Π.ΕΠΑΛ) και επομένως δεν μπορούν να πιστοποιηθούν ως καλές πρακτικές, αλλά και η λειτουργία μεικτών προγραμμάτων με ανάμειξη παλαιών και νέων, πριν καν εκδοθούν νέα βιβλία. Σημειωτέον ότι τα Π.ΕΠΑ.Λ. χρησιμοποιούν τα βιβλία των ΕΠΑ.Λ., άρα των ΤΕΕ. Η βελτίωση της ΕΕΚ δεν γίνεται με αλλαγές στα ονόματα των δομών και με εξαγγελίες (π.χ. τα ΙΕΚ μπορεί να αλλάξουν όνομα, αλλά θα είναι δύσκολο να υποστηρίξουν το επίπεδο 5 που ανήκουν, χωρίς συγγράμματα/βιβλία, χρήματα για εξειδικευμένες ασκήσεις, επιστημονικά τεκμηριωμένους οδηγούς, μη σωστά καταρτισμένους εκπαιδευτές κλπ.). Εκτός από τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού, των προγραμμάτων σπουδών, των βιβλίων κλπ. σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, χρειάζεται εκπαίδευση και αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού, τόσο στο επιστημονικό του πεδίο όσο και στο παιδαγωγικό, με συστηματικές καταρτίσεις στις σύγχρονες τεχνολογίες και εκπαιδεύσεις στις νέες μεθόδους διδασκαλίας (βλέπε εποχή τεχνητής νοημοσύνης). Τα στελέχη, οι εκπαιδευτικοί και οι επιστημονικές ενώσεις που στηρίζουν την ΕΕΚ εδώ και δεκαετίες, πρέπει να έχουν λόγο και άποψη για τις δρομολογούμενες αλλαγές, ώστε να καταγραφούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων. Ένα απλό ακόμη ερώτημα που τίθεται: Πριν από 3 μόλις χρόνια, η κυβέρνηση νομοθέτησε στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πεδίο (ΠΕΠΑΛ), γιατί επανέρχεται τώρα; Είναι συμπλήρωση, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, είναι μη ομολογούμενη αποτυχία ή μήπως είναι το μοίρασμα των εκατομμυρίων της πίτας του ταμείου ανάκαμψης, υπέρ των δομών της αρχικής κατάρτισης και δει των ιδιωτικών ΙΕΚ; Σε τι βελτιώθηκε η επαγγελματική εκπαίδευση και η αρχική κατάρτιση, μετά την τελευταία νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας; Έχουμε τα ίδια αναλυτικά προγράμματα εδώ και 15 χρόνια, έχουμε τα βιβλία των ΤΕΕ (εποχή Αρσένη) και εργαστηριακό εξοπλισμό δεκαετιών. Ποια είναι η οικονομική πολιτική όσον αφορά τη χρηματοδότηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (επενδυτικά προγράμματα ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης); Η πρώτη αίσθηση που αφήνει η παρουσίαση του επικείμενου νομοσχεδίου για την ΕΕΚ, από τον ΥΠΑΙΘΑ στο Π.ΕΠΑ.Λ. Περάματος, στις 19-12-2023, είναι η αποδυνάμωση της καρδιάς της ΕΕΚ που είναι τα Εργαστηριακά Κέντρα (ΕΚ), μιας επιτυχημένης εκπαιδευτικής δομής, μετά από 38 χρόνια λειτουργίας. Τα ΕΚ ιδρύθηκαν με τον ν. 1566/1985, με την προσδοκία να αποκαταστήσουν παθογένειες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης εκείνης της εποχής, που δυστυχώς πολύ σύντομα φαίνεται ότι θα επανέλθουν. Τα ΕΚ είναι η κεντρική και πετυχημένη ιδέα δημιουργίας μιας εργαστηριακής εκπαιδευτικής δομής που εξυπηρετεί ταυτόχρονα πολλές εκπαιδευτικές μονάδες ΕΕΚ, με χαρακτηριστικά εξειδίκευσης στην εργαστηριακή εκπαίδευση και κατάρτιση, με ευθύνη συντήρησης, επισκευής, ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του εργαστηριακού εξοπλισμού και αποδείχθηκε πολύ αποδοτική. Πριν από την ίδρυση των ΕΚ, η λειτουργία των Σχολικών Εργαστηρίων παρουσίαζε πλήθος προβλημάτων με κυριότερο την απουσία διαχειριστικού θεσμικού πλαισίου, μεταξύ των σχολικών μονάδων που χρησιμοποιούσαν τα Εργαστήρια Κατεύθυνσης. Έτσι ο εξοπλισμός τους απαξιωνόταν σύντομα, αφού κανείς δεν αναλάμβανε τη συντήρηση, την επισκευή του και δεν είχε τη μέριμνα του εκσυγχρονισμού του. Είναι φανερό ότι επιχειρείται υποβάθμιση του ρόλου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε σχέση με την Αρχική Κατάρτιση, με τη χρήση των υποδομών και τη σταδιακή υποκατάσταση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από δομές της Αρχικής Κατάρτισης. Πρόκειται για περαιτέρω ενίσχυση των πολιτικών ιδιωτικοποίησης. Δημιουργούνται δομές που σκοπό έχουν να υπηρετήσουν τον παραπάνω στόχο, οι οποίες θα δημιουργήσουν μια απίστευτη «Βαβέλ» και προβλήματα στη λειτουργία των ΕΠΑΛ. Προκαλούνται καταργήσεις και συγχωνεύσεις των ΕΠΑ.Λ., χωρίς καμία μελέτη τόσο των αριθμητικών, όσο και των ποιοτικών δεδομένων. Διαμορφώνεται με αυτό τον τρόπο μείωση των δαπανών και δημιουργία «κενού χώρου» για την Κατάρτιση. Οι σχολικές μονάδες, μεγάλου μεγέθους, χωρίς τις απαραίτητες υποδομές και τις ανάλογες διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες, αφενός μεν δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμες, αφετέρου δε ευνοούν την αποτελεσματική αντιμετώπιση για τα φαινόμενα σχολικής βίας και παραβατικότητας. Επιπλέον με δημιουργούνται ΕΠΑ.Λ. πολλών ταχυτήτων: Π.ΕΠΑ.Λ., ΕΠΑ.Λ. σε συγκροτήματα με Π.ΕΠΑ.Λ. και ΚΕΕΚ, ΕΠΑ.Λ. σε συγκροτήματα με ΚΕΕΚ, ΕΠΑ.Λ. σε συγκροτήματα χωρίς ΚΕΕΚ. Να ληφθεί υπόψη και η επιπλέον ύπαρξη χρηματοδοτήσεων για τα Π.ΕΠΑ.Λ. και τα ΚΕΕΚ σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας, και η μη αντίστοιχη χρηματοδότηση των απλών ΕΠΑ.Λ.. Η ΕΤΕ αναμένει την κατάθεση του νομοσχεδίου στην Βουλή, για να το μελετήσει και να τοποθετηθεί συγκεκριμένα και τεκμηριωμένα, αφού συλλέξει τις απόψεις των μελών της, τις οποίες θα λάβει με κάθε πρόσφορο τρόπο. Η ΕΤΕ, ως επιστημονική ένωση, είναι στη διάθεση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, να συζητήσει μαζί τους και να εκθέσει τις τεκμηριωμένες θέσεις και απόψεις της.