• Σχόλιο του χρήστη 'ΖΕΑΣ' | 4 Ιανουαρίου 2024, 16:03

    Τα πάντα είναι σε συνάρτηση με τι θέλουμε να επιτύχουμε, πού θέλουμε να φτάσουμε. Τα όσα περιγράφονται στο σχέδιο νόμου, αποτελούν το επόμενο βήμα. Πριν από αυτό, θα πρέπει να είναι εντελώς σαφή και ξεκάθαρα τα ακόλουθα σημεία. Πιο συγκεκριμένα: Αυτή τη στιγμή είναι ξεκάθαρο πως εκπαίδευση και Επίπεδο προσόντων 4 παρέχουν μόνο τα ΕΠΑΛ. Κατάρτιση και Επίπεδο προσόντων 3 παρέχουν οι ΕΠΑΣ διαφόρων υπουργείων και οι ελάχιστες ΕΣΚ του ΥΠΑΙΘΑ κατόπιν πιστοποίησης. Κατάρτιση και Επίπεδο προσόντων 5 παρέχουν τα ΙΕΚ (δημόσια και ιδιωτικά) καθώς και το μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας κατόπιν πιστοποίησης. Ανταποκρίνεται όμως το επίπεδο 5 ρεαλιστικά στην πραγματικότητα? Υπάρχουν τα κατάλληλα προγράμματα σπουδών (έστω οδηγοί κατάρτισης) που να είναι όντως επιπέδου 5? Γίνονται οι κατάλληλες εργαστηριακές ασκήσεις που να ανταποκρίνονται στο επίπεδο προσόντων 5? Μήπως η πλειοψηφία των σπουδαστών ΔΙΕΚ και μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας εκπαιδεύονται στα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.) στα οποία εκπαιδεύονται και οι μαθητές των ΕΠΑΛ (επίπεδο 4) στον ίδιο εξοπλισμό, με τα ίδια όργανα και μηχανήματα, και στις ίδιες ουσιαστικά ασκήσεις? Είναι οι οδηγοί σπουδών σύγχρονοι που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς? Επίσης, υπάρχουν ειδικότητες ακριβώς με την ίδια ονοματολογία τόσο στο επίπεδο προσόντων 4 όσο και στο επίπεδο προσόντων 5, με αποτέλεσμα να δημιουργείται τεράστια σύγχυση στο ζήτημα των επιλογών (εντελώς ενδεικτικά η ειδικότητα ΒΟΗΘΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΥ παρέχεται και στις ΕΠΑΣ και στα ΕΠΑΛ και στα ΙΕΚ- υπάρχουν και άλλες) Ακόμα, εδώ και 4 χρόνια έχει ξεκινήσει ο αναπροσανατολισμός Τομέων και Ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και υπάρχει πλήρης στασιμότητα. Δεν έχουν γραφεί νέα ΠΣ και φυσικά ούτε νέα βιβλία, με αποτέλεσμα τα σχολικά εγχειρίδια που χρησιμοποιούνται να περιέχουν γνώσεις πριν από 25 χρόνια. Τα περισσότερα βιβλία είναι γραμμένα το 2000 και τα περισσότερα προγράμματα σπουδών το 2007. Εάν δεν προηγηθεί αυτή η αναδιάρθρωση, τότε οποιαδήποτε προσπάθεια για εξορθολογισμό ξεκινά στρεβλά. Κάθε νέα ειδικότητα που θα προστίθεται, σε οποιοδήποτε από τα τρία επίπεδα προσόντων που προαναφέραμε, χωρίς σαφές περιεχόμενο και πρόγραμμα σπουδών, υποδομές και χρηματοδότηση και γενικότερα εκ των προτέρων σαφείς προδιαγραφές, τείνει να αποτύχει. Σε ότι αφορά στα campuses, θα αναφέρω μόνο τούτο: Θα συνυπάρχουν τρία επίπεδα προσόντων, 3,4,5, θα συνυπάρχει η εκπαίδευση με την κατάρτιση, διευθυντές και στελέχη ΕΣΚ, ΕΠΑΛ,ΕΚ,ΙΕΚ, με τι ρόλους, αρμοδιότητες και καθηκοντολόγιο? Εάν δεν είναι όλα εκ των προτέρων ξεκάθαρα, τότε το όλο εγχείρημα μάλλον τίθεται εν αμφιβόλω. Σταματώ εδώ, αν και έχω κάνει πληθώρα μελετών, ερευνών, ανακοινώσεων και δημοσιεύσεων γύρω από την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση από την 30ετή εμπειρία μου, και αν μου ζητηθεί ή εκ του ρόλου μου, θα καταθέσω την πλήρη άποψή μου θεσμικά.