• Σχόλιο του χρήστη 'Ελένη Μπουκουβάλα' | 4 Μαρτίου 2011, 10:33

    Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό έχει ριζώσει από τις δεκαετίες του 60΄και 70΄, και ο κορμός φυλάει καλά μέσα του ένα ένοχο ιστορικό παρελθόν. Στις επόμενες δεκαετίες, το δέντρο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό καλά ποτίστηκε, με πολλά κονδύλια, που όμως δεν απέδωσαν καρπούς.Κανείς δεν φαίνεται ευχαριστημένος-ούτε άλλωστε από την ελληνική εκπαίδευση στο εσωτερικό.Επικεντρώνομαι στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα παροχής γλωσσικής παιδείας, ξενόγλωσσης ή β΄γλώσσας. Για να δούμε τους καρπούς, κοιτάζουμε και στο μέλλον: 1.Από τα 60 χρόνια παροχής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης που ξεκινά από το νηπιαγωγείο-φυτώριο,δεν υπάρχει κατάληξη των φοιτούντων στις σχετικές ειδικότητες των Παν/μιων του ξωτερικού, οι οποίοι στη συνέχεια θα ασχοληθούν με την διάδοση της ελληνικής γλώσσας στην χώρα τους. Πρόταση:υποτροφίες για τους φοιτητές της ομογένειας και ξένους που σπουδάζουν ελληνική γλώσσα και πολιτισμό στα Παν/μια του εξωτερικού.Εν ολίγοις ενίσχυση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση 2. Μητρώο εκπαιδευτικών που θα διδάσκουν την Ελληνική Γλώσσα & Πολιτισμό στα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας (πρώην Μητρικής).Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να είναι πτυχιούχοι διαφορετικών ειδικοτήτων, αφού παρέχεται επάρκεια διδασκαλίας ελληνικής ως ξένης ή β΄γλώσσας από το ΥΠΔΒΜΘ. Όλοι οι εκπαιδευτικοί που εγγράφονται στο μητρώο να μετέχουν σε τουλάχιστον 6μηνη μετεκπαίδευση με εισαγωγικές και τελικές εξετάσεις (και επαγγελματική ετήσια αξιολόγηση).Η ειδικότητα του δασκάλου και του φιλολόγου της μητρικής γλώσσας είναι εντελώς διαφορετική από την ειδικότητα του δασκάλου β΄και ξένης γλώσσας-άλλωστε το ίδιο ισχύει και με τις άλλες γλώσσες. 3.Σύνδεση της μάθησης με το Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας.ΟΙ διδάσκοντες και οι διδασκόμενοι, έχουν στον ορίζοντα το τέλος του διδακτικού κόπου, του οποίου η μη κατάκτηση δεν σημαδεύει το μαθητή αρνητικά κατά τις σπουδές ή άλλες επιλογές του.Αντίθετα, η απόκτηση τίτλου ικανοποιεί την προσωπική και οικογενειακή προσπάθεια, την οποία πολλοί έχουμε ζήσει. 4.΄Υπαρξη μαθησιακών και διδακτικών στόχων για τη λειτουργία των ΤΕΓ, κάτι ανύπαρκτο μέχρι σήμερα, όπου κάθε διδάσκων ή Συντονιστής παλεύει μόνος του.Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Γλωσσών αφορά όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες.Καθοδηγεί τον διδάσκοντα, τα Αναλυτικά Προγράμματα και επομένως τη συγγραφή βιβλίων, που άλλωστε υπάρχουν στο εμπόριο, διανέμονται αλλά δυστυχώς,λείπουν τα παραπάνω. 5.Όπως έχουν γραφεί και από άλλους κατά την διαβούλευση, ένα Κέντρο (τύπου IFA,GOETHE,...)σε πρωτεύουσες πιστεύω ότι θα συνενώσει τις προσπάθειες όλων των φορέων, Ελληνικές Κοινότητες,Πολιστικούς Συλλόγους,Εκπαιδευτικούς Πρεσβείες-Προξενεία ...με την συμβουλευτική και καθοδήγηση επαγγελματιών με τα σχετικά προσόντα .... 6.Δημιουργία ενιαίου φορέα (όπως ο ΟΕΕΚ ασχολείται με όλα τα θέματα της μεταδευτεροβάθμιας Εκπαιδευσης) που θα αναλάβει εξ ολοκλήρου την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, κάτι που έχω προτείνει μεταξύ άλλων στις ετήσιες εκθέσεις μου ως Συντονίστρια Εκπαίδευσης BENELUX Είναι καιρός η ελληνόγλωσση εκπαίδευση να περάσει από το επίπεδο του ονείρου στο επίπεδο της πραγματικότητας, διαφορετικά θα καταλήξει στο επίπεδο της λήθης απ όπου δεν υπάρχει έξοδος,κι όλα τα παραπάνω στοιχίζουν λιγότερο από τη σημερινή σπατάλη, βέβαια ανάλογα με το ποιός θα τα διαχειρισθεί Ελένη Μπουκουβάλα Εκπαιδευτικός ΠΕ05 Σχολική Σύμβουλος πρώην Συντονίστρια Εκπαίδευσης