• Σχόλιο του χρήστη 'Μαρία Ζωγραφάκη' | 10 Μαρτίου 2011, 18:53

    Σας στέλνω μερικές σκέψεις για τη λειτουργία των ΤΕΓ, βασισμένες κυρίως στην πενταετή εμπειρία μου από το ΤΕΓ Genk, στο Βέλγιο. • Τα ΤΕΓ πρέπει οπωσδήποτε να στηρίζονται στη συνεργασία με την αντίστοιχη ελληνική κοινότητα, να επιχειρούν με ευελιξία να προσαρμοστούν στις κατά τόπους συνθήκες και να κινητοποιήσουν μεγάλο μέρος των πολιτών με ελληνικές ρίζες. • Είναι πολύ χρήσιμο να οργανωθούν με άξονα το πιστοποιητικό ελληνομάθειας, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο για τη φοίτηση, εφόσον δίνει ορατούς και κλιμακωτούς στόχους στους έφηβους μαθητές και μαθήτριες. • Παράλληλα, αξίζει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στους τρόπους προσέλκυσης νεαρών μαθητών, εφηβικής ηλικίας, οι οποίοι δεν έχουν φοιτήσει ποτέ στο ελληνικό σχολείο και διστάζουν φυσικά να κάνουν το πρώτο βήμα, αν δεν υπάρχει ένα αντίστοιχο τμήμα για αυτούς και πρέπει να συμβαδίσουν με παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας. • Ένας άλλος σημαντικός τομέας που πρέπει να διατηρηθεί και να στηριχθεί είναι τα τμήματα ενηλίκων μέσα στα αντίστοιχα ΤΕΓ. Τα τμήματα αυτά, που συγκεντρώνουν συχνά γονείς, κάποτε και παππούδες των παιδιών, μπορούν να μετεξελιχθούν στην καρδιά της σχολικής κοινότητας. Η συνύπαρξη δύο, κάποτε και τριών γενιών στον ίδιο σχολικό χώρο μπορεί να μετεξελιχθεί σε ιδιαίτερο κίνητρο και να κινητοποιήσει ολόκληρη την οικογένεια. Παράλληλα, μπορούν να λειτουργούν τμήματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας σε ενήλικες, χωρίς ελληνικές ρίζες, που επιθυμούν να μάθουν τη γλώσσα –και υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη πολλοί-, καλά οργανωμένα και συστηματικά, τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν «βιτρίνα του ελληνικού πολιτισμού» αλλά και να εξασφαλίσουν, με ένα μικρό τίμημα των συμμετεχόντων, και κάποια λειτουργικά έξοδα των σχολικών κέντρων. • Η διδασκαλία πρέπει να στηριχθεί στην αξιοποίηση όλων των ειδών λόγου, να δοθεί έμφαση στο ελληνικό τραγούδι (η μεταγραφή του οποίου αποτελεί δύσκολη γλωσσική άσκηση) και να χρησιμοποιηθούν ελληνικές ταινίες, με δυο λόγια να δοθούν κίνητρα στους νεαρούς μαθητές και μαθήτριες για να μιλήσουν, να γράψουν, να κατανοήσουν γραπτό και προφορικό λόγο. Παράλληλα, αξίζει να χρησιμοποιηθεί το διαδίκτυο, με τη χρήση κατάλληλων δικτυακών τόπων, (π.χ. wikipedia) κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας. • Προϋπόθεση, φυσικά, για όλα αυτά, είναι η επιλογή των κατάλληλων εκπαιδευτικών, με γνώσεις πάνω στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερη/ξένη γλώσσα, ο σωστός συστηματικός έλεγχος και στήριξη των σχολικών κέντρων από τα αντίστοιχα γραφεία εκπαίδευσης και η αξιολόγηση ολόκληρης της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παράλληλα, όπως σημείωσα και σε άλλο σημείο της διαβούλευσης, πρέπει να δοθεί έμφαση στην αξιοποίηση των μελών της ομογένειας, καθώς και των συναδέλφων που ζουν στην αντίστοιχη χώρα, λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων. Μαρία Ζωγραφάκη, φιλόλογος, Υπεύθυνη ΤΕΓ GENK στο Βέλγιο, κατά την περίοδο 2004-2009.