• Σχόλιο του χρήστη 'Α. Ζερβάκη' | 18 Φεβρουαρίου 2024, 18:13

    1. Δημόσια επιχορήγηση ΑΕΙ (άρθρο 16) Ν. 4653/2020 όπως τροποποιείται από το σχέδιο νόμου (άρθρο 90) Είναι κρίσιμο να υπάρξει μια εξειδίκευση στους δείκτες ποιότητας του εγχειριδίου ποιότητας της ΕΘΑΑΕ με βάση το αντικείμενο που θεραπεύει η κάθε Σχολή ώστε να υπάρχει ουσιαστική αξιολόγηση του προσφερομένου έργου με κριτήρια που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις και στις ακαδημαϊκές παραδόσεις όλων των αντικειμένων. Αυτή τη στιγμή το σύστημα αξιολόγησης είναι ετεροβαρές καθώς δίνεται έμφαση σε ποιοτικούς δείκτες που ανταποκρίνονται κυρίως στο ακαδημαϊκό έργο στις θετικές επιστήμες χωρίς να υπάρχει αξιόπιστη αξιολόγηση για τις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες. Το γεγονός αυτό έχει επίπτωση και στη χρηματοδότηση των ΑΕΙ λαμβάνοντας υπόψη ότι σύμφωνα με το σχέδιο νόμου το ποσοστό του ετήσιου συνολικού προϋπολογισμού επιχορηγήσεων στα Α.Ε.Ι. το οποίο κατανέμεται με βάση τους δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων κάθε ιδρύματος αυξάνεται από 20% σε 30% . Επίσης, θα πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες σε συνεργασία με την ΕΘΑΕΕ ώστε να ενταχθούν ελληνικά επιστημονικά περιοδικά και εκδόσεις (εφόσον διαθέτουν τις απαιτούμενες προδιαγραφές) στους διεθνείς καταλόγους ετεροαναφορών. Είναι σημαντικό αν θέλουμε να διατηρήσουμε την παραγωγή επιστημονικών δημοσιεύσεων στην ελληνική γλώσσα. Τέλος, στην ποιότητα του παρεχομένου ακαδημαϊκού και ερευνητικού έργου συμβάλλει καθοριστικά η παροχή αποτελεσματικής διοικητικής στήριξης, η οποία θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στους δείκτες ποιότητας. 2 Πόροι Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών – Οικονομική διαχείριση (άρθρο 84 παρ. 4). Ν. 4957/2022 όπως τροποποιείται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο (άρθρο 60) To ποσοστό που παρακρατείται (30%) είναι υψηλό καθώς ο ΕΛΚΕ απλώς λαμβάνει και εγκρίνει τα έντυπα που αφορούν στην οικονομική διαχείριση των ΠΜΣ. Η οικονομική διαχείριση σε τακτικό επίπεδο γίνεται είτε από τους διοικητικούς υπαλλήλους του Τμήματος, είτε (τις περισσότερες φορές) από συμβασιούχους οι οποίοι πληρώνονται από τον προϋπολογισμό του ΠΜΣ, πάντοτε υπό την επίβλεψη και την ευθύνη του διευθυντή του ΠΜΣ ο οποίος είναι και ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος. Συνεπώς, θα πρέπει να διαχωριστούν τα έσοδα του ΕΛΚΕ ως ποσοστό παρακράτησης για το ΑΕΙ και το ζήτημα της τακτικής διαχείρισης των εσόδων του ΠΜΣ για την οποία ο ΕΛΚΕ εμπλέκεται μόνο στη διαδικασία του ελέγχου και στην αποστολή συχνά μη κωδικοποιημένων οδηγιών (προώθηση εγγράφων που λαμβάνουν από τις υπηρεσίες της κεντρικής κυβέρνησης, τα οποία πρέπει να μελετηθούν και να αποκωδικοποιηθούν από το διοικητικό προσωπικό και τον Δν/τη του ΠΜΣ). Μια άλλη λύση θα ήταν να υπάρχουν κλιμακούμενες κρατήσεις ανάλογα με τα έσοδα των μεταπτυχιακών (όχι παρακράτηση 30% από το πρώτο ευρώ) λαμβάνοντας υπόψη ότι τα έσοδα από δίδακτρα κυρίως στα πεδία των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών είναι χαμηλά και το υψηλό ποσοστό παρακράτησης έχει επίπτωση στην αποτελεσματική λειτουργία των εν λόγω προγραμμάτων. 3. Επιστημονικός Υπεύθυνος έργων/προγραμμάτων (άρθρο 234 Ν. 4957/2022). Δεν υπάρχει κάποια τροποποίηση στο σχέδιο νόμου με την εξαίρεση του άρθρου 68 Εφόσον ο ΕΛΚΕ είναι υπεύθυνος διαχείρισης κάθε είδους χρηματοδότησης των ΑΕΙ και με υψηλό ποσοστό παρακράτησης, θα πρέπει να διαχωριστεί ο ρόλος του Επιστημονικού Υπευθύνου από τον ρόλο του Οικονομικού Υπολόγου. Καθήκοντα Οικονομικού Υπολόγου θα πρέπει να αναλαμβάνει διοικητικό προσωπικό (που μπορεί να ορίζεται από τον ΕΛΚΕ) με γνώσεις οικονομικής διαχείρισης, ώστε ο Επιστημονικός Υπεύθυνος να μπορεί απερίσπαστα να αφιερωθεί στο φυσικό αντικείμενο της εκάστοτε χρηματοδοτούμενης έρευνας το οποίο αποτελεί αντικείμενο της εργασίας του. Η ανάληψη της ευθύνης της οικονομικής διαχείρισης ενός έργου από μέλη ΔΕΠ τα οποία δεν είναι ειδικευμένα στο αντικείμενο αυτό καθώς και ο γραφειοκρατικός φόρτος που συνοδεύει την εν λόγω διαχείριση στα δημόσια πανεπιστήμια συνιστούν τροχοπέδη για την ανάληψη του ρόλου του Επιστημονικού Υπευθύνου σε ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα. Αν επιζητούμε την εξωστρέφεια και την άντληση πόρων από πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης θα πρέπει να διασφαλίζεται η αποτελεσματική στήριξη στους ερευνητές/μέλη ΔΕΠ για την οικονομική διαχείριση από το στάδιο της συγγραφής ανταγωνιστικών προτάσεων μέχρι την περαίωση των χρηματοδοτούμενων έργων. Είναι σκόπιμο να σημειωθεί επίσης, ότι με τη λειτουργία μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων (ΜΚΠΞΠ), τα οποία θα μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες σοβαρής και ολοκληρωμένης οικονομικής και διοικητικής διαχείρισης ανταγωνιστικών προγραμμάτων, θα δημιουργηθούν εκ των πραγμάτων συνθήκες άνισης μεταχείρισης από την πολιτεία των μελών ΔΕΠ/ερευνητών των ΑΕΙ και εκείνων των ΜΚΠΞΠ, οι οποίοι δεν θα λειτουργούν στο ασφυκτικό πλαίσιο του δημόσιου λογιστικού και θα απολαμβάνουν διαφορετικές προοπτικές πρόσβασης στις ευκαιρίες που παρέχονται στον εργασιακό τους χώρο. Συνεπώς, είναι αναγκαίο να επανεξεταστούν οι αρμοδιότητες των Επιστημονικών Υπευθύνων έργων/προγραμμάτων των ΑΕΙ ώστε να διασφαλιστεί η εφαρμογή της αρχής της ισότητας σύμφωνα με το Σύνταγμα αλλά και το άρθρο 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. 4. Συμμετοχή σε συνέδρια/Δημοσιεύσεις (άρθρο 252 Ν. 4957/2022). Δεν υπάρχει κάποια τροποποίηση στο σχέδιο νόμου. Σύμφωνα με το ισχύον σύστημα, τα μέλη ΔΕΠ/ερευνητές οι οποίοι λαμβάνουν χρηματοδότηση για τη συμμετοχή τους σε συνέδρια ή για τη δημοσίευση της έρευνάς τους (ακόμα και στην περίπτωση που η χρηματοδότηση προβλέπεται από εγκεκριμένα ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα και όχι από τον προϋπολογισμό του ΑΕΙ), θα πρέπει να προπληρώνουν τα έξοδά τους και στη συνέχεια αφού προσκομίσουν τις αποδείξεις εξόφλησης και ολοκληρωθεί ο απαιτούμενος έλεγχος λαμβάνουν το ποσό που έχει εγκριθεί για το σκοπό αυτό. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι για να συμμετάσχει κάποιος σε ένα συνέδριο στο εξωτερικό θα πρέπει να καταβάλει εγκαίρως ένα ποσό σεβαστό το οποίο θα λάβει μετά από αρκετούς μήνες. Συνεπώς, αν κάποιος δεν διαθέτει το εν λόγω ποσό εκ των προτέρων δεν υπάρχει δυνατότητα μετακίνησης.