• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΩΤΗΡΧΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ Δ/ντης ΣΑΕΚ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ' | 16 Σεπτεμβρίου 2025, 01:31

    Σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Διά Βίου Μάθηση 2025-2027Τ «Το όραμα της στρατηγικής είναι η βελτίωση γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας, δίχως διακρίσεις και αποκλεισμούς, καθώς και η αποτελεσματικότερη προσαρμογή και η ανταπόκριση της Ε.Ε.Κ. και Δ.Β.Μ. στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, προκειμένου να αποτελέσει πυλώνα συνειδητής εναλλακτικής επιλογής εκπαίδευσης-κατάρτισης του πληθυσμού της χώρας, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης, ενσωμάτωσης και της ανθεκτικότητας.» Σύμφωνα με την απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ (2001), ο συνολικός πληθυσμός της Ελλάδος ανήλθε σε 10.480.741 άτομα. Ο μέσος όρος πληθυσμού ανά περιφέρεια, στις 74 διοικητικές περιφέρειες της χώρας, ανέρχεται σε 141.632 άτομα. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η άνιση χωρική κατανομή: το 60% του πληθυσμού (6.297.508 άτομα) συγκεντρώνεται στις 14 μεγαλύτερες περιφέρειες, ενώ στις υπόλοιπες 60 περιφέρειες κατανέμεται μόλις το 40% (4.183.233 άτομα). Η εφαρμογή ενός ενιαίου κριτηρίου αναστολής λειτουργίας Σ.Α.Ε.Κ. με αποκλειστική βάση το μαθητικό δυναμικό, αγνοεί τις χωρικές και κοινωνικές ανισότητες. Η πρακτική αυτή είναι άδικη, καθώς ευνοεί τις ήδη υπερσυγκεντρωμένες αστικές περιοχές και ταυτόχρονα οδηγεί σε περαιτέρω αποδυνάμωση της υπαίθρου και των αγροτικών περιοχών. Η συνέπεια είναι η ενίσχυση της αστυφιλίας και η υποβάθμιση των ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Παράλληλα, η συγκέντρωση εκπαιδευομένων στις μεγαλύτερες περιφέρειες αυξάνει τη ζήτηση στέγης σε περιοχές με ήδη περιορισμένη προσφορά. Αυτό επιφέρει άνοδο του κόστους στέγασης, κυρίως μέσω της αύξησης των ενοικίων, φαινόμενο που παρατηρείται εντονότερα στις δέκα μεγαλύτερες περιφέρειες της χώρας. Επιπροσθέτως, οι αποστάσεις μετακίνησης και οι δυνατότητες που παρέχουν οι υφιστάμενες δημόσιες συγκοινωνίες (ΚΤΕΛ) δεν εξυπηρετούν την καθημερινή πρόσβαση των εκπαιδευομένων σε Σ.Α.Ε.Κ.εκτός του τόπου κατοικίας τους. Σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας τοπικών δομών, η αναγκαστική καθημερινή μετακίνηση προς απομακρυσμένες Σ.Α.Ε.Κ.επιφέρει επιπλέον οικονομικό και ψυχολογικό βάρος, αποθαρρύνει τη φοίτηση και δυσχεραίνει την απρόσκοπτη συμμετοχή στην εκπαίδευση. ΠΡΟΤΕΙΝΩ Αναδιατύπωση του άρθρου 23 παράγραφος 2 ως εξής: 2. Οι δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, οι οποίες κατά τη λήξη δύο (2) συνεχόμενων ετών κατάρτισης έχουν συσσωρευτικά συνολικό κατ’ έτος αριθμό φοιτούντων/καταρτιζόμενων που δεν υπερβαίνει τους εξήντα (60), απέχουν λιγότερο από 30 χιλ. από την κοντινότερη Σ.Α.Ε.Κ., δεν χρησιμοποιούνται κτήρια σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ε.Κ. και σχολικών εργαστηρίων, τίθενται σε αναστολή λειτουργίας ή συγχωνεύονται με άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ή υπάγονται σε άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ως παράρτημα. Ειδικότερα για τις δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού που λειτουργούν στις Περιφερειακές Ενότητες Κεντρικού, Νότιου, Βόρειου, Δυτικού Τομέα Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, ο αντίστοιχος συνολικός κατ’ έτος αριθμός φοιτούντων/καταρτιζομένων για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου ορίζεται σε διακόσιους (200). Ειδικώς, δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε απομακρυσμένες, νησιωτικές, παραμεθόριες περιοχές και σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό κάτω των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) κατοίκων δύναται να λειτουργούν με συνολικό κατ’ έτος αριθμό φοιτούντων/καταρτιζόμενων μικρότερο των ογδόντα (80).