Στο άρθρο 23 του ν. 4763/2020 (Α΄ 254), περί όρων και διαδικασιών ίδρυσης των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 2, αα) διαγράφονται οι λέξεις «από το έτος κατάρτισης 2020-2021 και εφεξής», αβ) προστίθενται στο τέλος οι λέξεις «ή υπάγονται σε άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ως παράρτημα», β) προστίθεται παρ. 2Α, γ) στην παρ. 3, οι λέξεις «Η παρ. 2 δεν εφαρμόζεται» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Οι παρ. 2 και 2A δεν εφαρμόζονται» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 23 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 23
Όροι και διαδικασίες ίδρυσης των Σ.Α.Ε.Κ.
- Οι δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων, προσωπικού και υλικοτεχνικής υποδομής συνιστούν αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που υπάγονται στη Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.&Δ.Β.Μ., από την οποία και εποπτεύονται.
Για τη στέγαση των δημόσιων Σ.Α.Ε.Κ. χρησιμοποιούνται κτήρια σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ε.Κ. και σχολικών εργαστηρίων, καθώς και άλλα κτήρια, τα οποία πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις, ύστερα από αποφάσεις παραχώρησης των αναγκαίων χώρων λειτουργίας από το αρμόδιο κατά περίπτωση όργανο. Οι δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. δύναται να διαθέτουν οργανωμένα εργαστήρια για την παροχή εργαστηριακής κατάρτισης.
- Οι δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, οι οποίες κατά τη λήξη δύο (2) συνεχόμενων ετών κατάρτισης έχουν συνολικό κατ’ έτος αριθμό φοιτούντων/καταρτιζόμενων που δεν υπερβαίνει τους εκατό (100), τίθενται σε αναστολή λειτουργίας ή συγχωνεύονται με άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ή υπάγονται σε άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ως παράρτημα.
Ειδικότερα για τις δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού που λειτουργούν στις Περιφερειακές Ενότητες Κεντρικού, Νότιου, Βόρειου, Δυτικού Τομέα Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, ο αντίστοιχος συνολικός κατ’ έτος αριθμός φοιτούντων/καταρτιζομένων για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου ορίζεται σε διακόσιους (200). Ειδικώς, δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε απομακρυσμένες, νησιωτικές, παραμεθόριες περιοχές και σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό κάτω των πενήντα χιλιάδων (50.000) κατοίκων δύναται να λειτουργούν με συνολικό κατ’ έτος αριθμό φοιτούντων/καταρτιζόμενων μικρότερο των εκατό (100).
2Α. Οι δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού δύνανται να τεθούν σε αναστολή λειτουργίας ή να συγχωνευθούν με άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ή να υπαχθούν σε άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ως παράρτημα ιδίως όταν:
α) δεν υφίσταται επάρκεια αιθουσών διδασκαλίας ή υλικοτεχνικής υποδομής στις αίθουσες διδασκαλίας και στα εργαστήρια ή κρίνονται ακατάλληλα τα κτίρια ή συγκροτήματα που στεγάζουν τις δομές,
β) η εγγύτητα μεταξύ των δομών επιδρά αρνητικά στην εύρυθμη λειτουργία τους στον σχηματισμό τμημάτων με τον ελάχιστο αριθμό καταρτιζόμενων.
Για τη λήψη της απόφασης της παρούσας λαμβάνονται υπόψη το κόστος λειτουργίας και η κατάσταση στελέχωσης των δημοσίων Σ.Α.Ε.Κ.
- Οι παρ. 2 και 2Α δεν εφαρμόζονται στις Θεματικές και Πειραματικές Σ.Α.Ε.Κ., στις Σ.Α.Ε.Κ. Ειδικής Αγωγής και στις Σ.Α.Ε.Κ. οι οποίες λειτουργούν σε Σωφρονιστικά Καταστήματα.
3Α. Για τις περιπτώσεις ατόμων με αναπηρία τα οποία τεκμηριωμένα δεν μπορούν να φοιτήσουν σε Σ.Α.Ε.Κ. που απευθύνεται στον γενικό πληθυσμό, προς τον σκοπό της αντιμετώπισης ειδικών συνθηκών ή συγκεκριμένων κατηγοριών αναπηρίας, δύναται να ιδρύονται Σ.Α.Ε.Κ. για άτομα με αναπηρία.
Για την ίδρυση Σ.Α.Ε.Κ. για άτομα με αναπηρία εκπονούνται εξειδικευμένες μελέτες που προτείνει η Κ.Ε.Ε..
- α) Η ίδρυση των Σ.Α.Ε.Κ. από Ν.Π.Δ.Δ. γίνεται σύμφωνα με την περ. 5 της υποπαρ. Θ3 της παρ. Θ` του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α` 222), καθώς και τις εκάστοτε ισχύουσες κανονιστικές πράξεις.
β) Η αρμοδιότητα της οργάνωσης και λειτουργίας των Σ.Α.Ε.Κ. της παρούσας ανήκει στο καθ` ύλην αρμόδιο Υπουργείο ή το Ν.Π.Δ.Δ., στο οποίο ανήκει η Σ.Α.Ε.Κ. αντίστοιχα και η αρμοδιότητα διαμόρφωσης και εποπτείας του εκπαιδευτικού πλαισίου τους ανήκει στον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
- Οι ιδιωτικές Σ.Α.Ε.Κ. αδειοδοτούνται σύμφωνα με την υποπαρ. Θ3 της παρ. Θ` του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, καθώς και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις. Η εποπτεία και ο έλεγχος των ιδιωτικών Σ.Α.Ε.Κ, καθώς και η αρμοδιότητα διαμόρφωσης του εκπαιδευτικού πλαισίου τους, ανήκει στον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ενώ η αρμοδιότητα διατύπωσης γνώμης επί των κτηριολογικών τους δεδομένων ανήκει στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.».




Για το Άρθρο 16 (Όροι και διαδικασίες ίδρυσης Σ.Α.Ε.Κ.), μπορείτε να εστιάσετε σε δύο άξονες σχολιασμού:
Διακριτός ρόλος Σ.Α.Ε.Κ. έναντι Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σπουδών
Η διατύπωση για ίδρυση/συγχώνευση/αναστολή λειτουργίας Σ.Α.Ε.Κ. εντάσσει τις σχολές σε ένα πλαίσιο δευτεροβάθμιας–μεταλυκειακής κατάρτισης. Είναι σημαντικό να προστεθεί ρητά ότι το καθεστώς αυτό δεν αφορά Ωδεία, Δραματικές και Χορευτικές Σχολές, ώστε να αποφευχθεί σύγχυση και έμμεση υποβάθμιση σπουδών που αντιστοιχούν σε επίπεδα 6–7 του ΕΠΠ/ΕQF.
Κοινωνική και γεωγραφική ισότητα
Η διάταξη για ελάχιστο αριθμό καταρτιζόμενων (100/200) μπορεί να οδηγήσει σε κλείσιμο σχολών σε απομακρυσμένες περιοχές. Προτείνεται να προστεθεί πρόβλεψη για καλλιτεχνικές ειδικότητες με μικρή αλλά κρίσιμη τοπική ζήτηση, ώστε να μη στερηθούν οι τοπικές κοινωνίες (ιδίως νησιωτικές/παραμεθόριες) πρόσβαση σε καλλιτεχνική κατάρτιση.
Προτεινόμενο Σχόλιο (για διαβούλευση)
Το άρθρο 16 ρυθμίζει τους όρους ίδρυσης και συγχωνεύσεων Σ.Α.Ε.Κ. Χρειάζεται σαφής διευκρίνιση ότι οι διατάξεις αυτές δεν καταλαμβάνουν τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σπουδές (Ωδεία, Δραματικές, Χορός), οι οποίες, βάσει ευρωπαϊκών πρακτικών (π.χ. Musikhochschulen στη Γερμανία, DNSPM στη Γαλλία, Uniarts στη Φινλανδία), αντιστοιχούν σε επίπεδα 6–7 του ΕΠΠ και δεν πρέπει να συγχέονται με την επαγγελματική κατάρτιση.
Παράλληλα, η πρόβλεψη για ελάχιστο αριθμό καταρτιζόμενων μπορεί να στερήσει από τοπικές κοινωνίες πρόσβαση σε καλλιτεχνικές ειδικότητες με μικρή αλλά σημαντική ζήτηση. Προτείνεται εξαίρεση ή ειδική μέριμνα ώστε να διατηρηθούν τέτοιες σχολές, ιδίως σε απομακρυσμένες, νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές, στηρίζοντας την πολιτιστική συνοχή και ισότιμη πρόσβαση.
Αξιότιμη Κα Υπουργέ σήμερα κιόλας διάβασα δήλωση του Πρωθυπουργου σε εγκυρη σελίδα για την παιδεία.
https://www.esos.gr/arthra/95379/o-prothypoyrgos-gia-meteggrafes-foititon-kai-gia-epaggelmatiki-ekpaideysi
Μίλαγε για αναβαθμιση της επαγγελματικης εκπαιδευσης (για άλλη μία φορά),
σημειωτέον ότι εδω και 7 χρόνια ο Πρωθυπουργός και με τους τρείς Υπουργους που πέρασαν απο το Υπαιθ κάθε φορά αναφερόνταν στην Κατάρτιση και στην υποβαθμιση που αντιμετωπίζουν τα παιδιά που ακολουθούν αυτο τον δρόμο για την επαγγελματική ανέλιξη τους.
Στην τελευταία συνέντευξη του είπε. :Η αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης ήταν από τις κεντρικές μας δεσμεύσεις και προσωπικό μου όραμα: να πάψει να θεωρείται**** «φτωχός συγγενής»****** της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και να αναδειχθεί σε έναν ισχυρό επαγγελματικό δρόμο, που ανοίγει προοπτικές για σταθερή και καλά αμειβόμενη σταδιοδρομία.
Ξέρετε πόσες φορές το έχω ακούσει αυτό απο το στόμα του ίδιου του πρωθυπουργου;
Σε αυτα τα 7 χρόνια πέντε φορές. Αλλαξε τρείς Υπουργους και ακόμα η Επαγγελματική κατάρτιση παραμένει με την ίδια Κυβέρνηση φτωχό παιδί της Γθμιας..
Αυτό σημάινει με απλά λόγια οτι οι Υπουργοί δεν συμμορφώνονται με την βούληση του Πρωθυπουργού καί κάνουν «δικό» τους παιχνίδι με χατηράκια στις συντεχνιες.
Ποτέ δεν φαντάζομαι να βγεί ο πρωθυπουργός και να πεί οτι τα ΙΕΚ ή ΣΑΕΚ ειναι λύκειο, δωστους επαγγελματικά δικαιώματα.
Για αυτό εχεις του αρμόδιους Υπουργους οι οποιοι 7 χρόνια τώρα δεν συμμορφώνονται!
Μέχρι στο Ευρωπαικό δικαστήριο σας πήγαν για υποτέλεια στις συντεχνίες των κλειστών επαγγελμάτων και σφυρίζεται αδιάφορα.
Το παρόν θα δημοσιευθέι σε όλα τα αρθρα της διαβούλευσης γιατι τα αφορά.
Σχολιασμός με εξειδίκευση κατ αρθρο δεν θα γίνει διότι είναι ανούσιος.
Σχετικά με το Κεφάλαιο Δ΄ – Ρυθμίσεις για τις Σ.Α.Ε.Κ.
Άρθρο 16 – Όροι και διαδικασίες ίδρυσης των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης
Η πρόβλεψη για τη στέγαση των Σ.Α.Ε.Κ. σε σχολικά συγκροτήματα και Εργαστηριακά Κέντρα είναι θετική, ωστόσο στην πράξη συχνά παρατηρείται άνιση κατανομή χώρων και εξοπλισμού, με αποτέλεσμα οι Σ.Α.Ε.Κ. να αντιμετωπίζονται ως «φιλοξενούμενες» δομές που κάνουν χρήση μόνο όσων χώρων περισσεύουν. Για να διασφαλιστεί η ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία τους, προτείνεται να προστεθεί ρητά ότι η χρήση αιθουσών, εργαστηρίων και λοιπών υποδομών θα γίνεται με όρους ισότιμης πρόσβασης και κατόπιν συμφωνίας των οικείων διοικήσεων. Έτσι θα ενισχυθεί ο θεσμικός ρόλος των Σ.Α.Ε.Κ., θα αποφευχθούν συγκρούσεις για τη χρήση των εγκαταστάσεων και θα διασφαλιστεί η αξιοποίηση των υποδομών προς όφελος όλων των σπουδαστών.
Σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Διά Βίου Μάθηση 2025-2027Τ
«Το όραμα της στρατηγικής είναι η βελτίωση γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας, δίχως διακρίσεις και αποκλεισμούς, καθώς και η αποτελεσματικότερη προσαρμογή και η ανταπόκριση της Ε.Ε.Κ. και Δ.Β.Μ. στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, προκειμένου να αποτελέσει πυλώνα συνειδητής εναλλακτικής επιλογής εκπαίδευσης-κατάρτισης του πληθυσμού της χώρας, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης, ενσωμάτωσης και της ανθεκτικότητας.»
Σύμφωνα με την απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ (2001), ο συνολικός πληθυσμός της Ελλάδος ανήλθε σε 10.480.741 άτομα. Ο μέσος όρος πληθυσμού ανά περιφέρεια, στις 74 διοικητικές περιφέρειες της χώρας, ανέρχεται σε 141.632 άτομα. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η άνιση χωρική κατανομή: το 60% του πληθυσμού (6.297.508 άτομα) συγκεντρώνεται στις 14 μεγαλύτερες περιφέρειες, ενώ στις υπόλοιπες 60 περιφέρειες κατανέμεται μόλις το 40% (4.183.233 άτομα).
Η εφαρμογή ενός ενιαίου κριτηρίου αναστολής λειτουργίας Σ.Α.Ε.Κ. με αποκλειστική βάση το μαθητικό δυναμικό, αγνοεί τις χωρικές και κοινωνικές ανισότητες.
Η πρακτική αυτή είναι άδικη, καθώς ευνοεί τις ήδη υπερσυγκεντρωμένες αστικές περιοχές και ταυτόχρονα οδηγεί σε περαιτέρω αποδυνάμωση της υπαίθρου και των αγροτικών περιοχών.
Η συνέπεια είναι η ενίσχυση της αστυφιλίας και η υποβάθμιση των ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.
Παράλληλα, η συγκέντρωση εκπαιδευομένων στις μεγαλύτερες περιφέρειες αυξάνει τη ζήτηση στέγης σε περιοχές με ήδη περιορισμένη προσφορά. Αυτό επιφέρει άνοδο του κόστους στέγασης, κυρίως μέσω της αύξησης των ενοικίων, φαινόμενο που παρατηρείται εντονότερα στις δέκα μεγαλύτερες περιφέρειες της χώρας.
Επιπροσθέτως, οι αποστάσεις μετακίνησης και οι δυνατότητες που παρέχουν οι υφιστάμενες δημόσιες συγκοινωνίες (ΚΤΕΛ) δεν εξυπηρετούν την καθημερινή πρόσβαση των εκπαιδευομένων σε Σ.Α.Ε.Κ.εκτός του τόπου κατοικίας τους.
Σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας τοπικών δομών, η αναγκαστική καθημερινή μετακίνηση προς απομακρυσμένες Σ.Α.Ε.Κ.επιφέρει επιπλέον οικονομικό και ψυχολογικό βάρος, αποθαρρύνει τη φοίτηση και δυσχεραίνει την απρόσκοπτη συμμετοχή στην εκπαίδευση.
ΠΡΟΤΕΙΝΩ
Αναδιατύπωση του άρθρου 23 παράγραφος 2 ως εξής:
2. Οι δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, οι οποίες κατά τη λήξη δύο (2) συνεχόμενων ετών κατάρτισης έχουν συσσωρευτικά συνολικό κατ’ έτος αριθμό φοιτούντων/καταρτιζόμενων που δεν υπερβαίνει τους εξήντα (60), απέχουν λιγότερο από 30 χιλ. από την κοντινότερη Σ.Α.Ε.Κ., δεν χρησιμοποιούνται κτήρια σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ε.Κ. και σχολικών εργαστηρίων, τίθενται σε αναστολή λειτουργίας ή συγχωνεύονται με άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ή υπάγονται σε άλλες δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. ως παράρτημα.
Ειδικότερα για τις δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού που λειτουργούν στις Περιφερειακές Ενότητες Κεντρικού, Νότιου, Βόρειου, Δυτικού Τομέα Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, ο αντίστοιχος συνολικός κατ’ έτος αριθμός φοιτούντων/καταρτιζομένων για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου ορίζεται σε διακόσιους (200). Ειδικώς, δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε απομακρυσμένες, νησιωτικές, παραμεθόριες περιοχές και σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό κάτω των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) κατοίκων δύναται να λειτουργούν με συνολικό κατ’ έτος αριθμό φοιτούντων/καταρτιζόμενων μικρότερο των ογδόντα (80).