Αρχική Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισηςΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Καταντωνακης Αρ. | 16 Σεπτεμβρίου 2025, 09:05




Η νύν Υπουργός παιδείας αλλά και ο νέος υφυπουργός συνεχίζουν να υποβαθμίζουν τα πτυχία των ΙΕΚ και να συστήνουν επιτροπές ανούσιες με αλυσιτελή αποτελέσματα. Πριν την δεύτερη "αναβάθμιση" της επαγγελματικής κατάρτισης σε ΣΑΕΚ με πρώτη αυτη της προηγούμενης Υπουργού απο την πρώτη κυβερνητική θητεία οι σχολές επαγγελματικής κατάρτισης ΙΕΚ παραμένουν υποβαθμισμένες με διπλώματα που σε οδηγούν ανεργία. Οι Διευθυντές ΙΕΚ παρόλο που απευθύνθηκαν στην διοίκηση του Υπουργείου για πτυχία σκουπίδια και σχολές υποβαθμισμένες βρήκαν εναν Υπουργό αδιάφορο. Πιό συγκεκριμένα, Διευθυντές ΔΙΕΚ: Οι απόφοιτοι ΙΕΚ (ΣΑΕΚ) να μην συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι Λυκείου Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων ΙΕΚ ενημέρωσε και για τους αγώνες της Ένωσης για την αποφυγή του κλεισίματος των Δ.ΙΕΚ. Εξι προτάσεις για τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο της Επαγγελματικής Κατάρτισης που ψηφίζεται αύριο στη Βουλή, κατέθεσε στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Δημοσίων ΙΕΚ. Ανάμεσα σε αυτές, είναι η αναγνώριση των πιστοποιημένων αποφοίτων Σ.Α.Ε.Κ. (όπως θα μετονομαστούν τα ΙΕΚ) στις προσλήψεις ως ΤΕ και όχι ως ΔΕ. Μηχανογραφικό 2024: Γιατί να επιλέξεις το Τμήμα Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών του ΕΚΠΑ Μοριοδοτούμενη Πιστοποίηση Πληροφορικής: Πρόγραμμα Δωρεάν Μαθημάτων για Φοιτητές Θεσσαλονίκης Πολλές και σοβαρές πλευρές των επιπτώσεων που θα έχει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αναδείχθηκαν κατά τη προχτεσινή ακρόαση φορέων που έγινε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Για παράδειγμα αποκαλύφθηκε ότι η μετονομασία από μόνη της δεν αναβαθμίζει την εκπαίδευση στα ΙΕΚ, ενώ στηλιτεύτηκε για μια ακόμη φορά η διατήρηση των εξετάσεων στον ΕΟΠΠΕΠ μετά το πτυχίο κ.ά. Να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο προβλέπει για τα αναβαπτισμένα ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης) ότι «ο απολυτήριος τίτλος που παρέχουν είναι προσόν διορισμού στην εκπαιδευτική κατηγορία ΔΕ, σύμφωνα με το ΠΔ 85/2022 (Α' 232)». Με άλλα λόγια, αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι Λυκείου στον διορισμό τους στο Δημόσιο, ανεξάρτητα από τα 2,5 ή και 3 χρόνια σπουδών και πρακτικής άσκησης, ενώ αναζωπυρώνεται και η συζήτηση που άνοιξε πέρσι για τους σπουδαστές καλλιτεχνικών σπουδών. Επιβεβαιώθηκε ότι η ανεπαρκής και προβληματική ΚΥΑ που είχε αναγκαστεί να φέρει η κυβέρνηση πέρσι, θορυβημένη από τις παρατεταμένες και μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών και των σπουδαστών και προέβλεπε την εισαγωγή νέας μισθολογικής κατηγορίας, Καλλιτεχνικού Εργου (ΚΕ), για τους καλλιτέχνες που εργάζονται στους ΟΤΑ, δεν ήταν παρά ένας «ελιγμός» για να κάμψει τις αντιδράσεις. Τα αιτήματα των σπουδαστών των δημόσιων ΙΕΚ μετέφερε στη Βουλή η πρόεδρος του Συλλόγου τους από την Αττική (ΣΥΣΔΙΕΚ), Φωτεινή Δούλη, σημειώνοντας ότι «ήδη μέσα στις σχολές με Γενικές Συνελεύσεις το νομοσχέδιο αυτό απορρίπτεται από την πλειοψηφία των σπουδαστών». Αναλυτικά οι προτάσεις της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ Το Δ.Σ. της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ έχοντας μελετήσει τον νέο νόμο για την αναβάθμιση της ΕΕΚ και παρά την πρόωρη αιφνίδια κατάθεσή του προς ψήφιση εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο κ. Αναστάσιο Κακούρο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής στις 15.01.2024, κατόπιν σχετικής προσκλήσεως. Ο Πρόεδρος δήλωσε την στήριξη της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ στις μεταρρυθμιστικές ενέργειες της κυβέρνησης, αφού στοχεύουν στην αναβάθμιση αυτής κάνοντας σχετική μνεία στα θετικά του υπό ψήφιση νόμου και παραλλήλως κατέθεσε τις προτάσεις της Ένωσης, οι οποίες είναι οι ακόλουθες: Οργανωτικός συντονιστής: Να προστεθεί στα προαπαιτούμενα 4ετής θητεία σε διευθυντική θέση δομής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και Οργάνωση - διαχείριση ευρωπαϊκών προγραμμάτων Αναγνώριση των πιστοποιημένων αποφοίτων Σ.Α.Ε.Κ. στις προσλήψεις ως ΤΕ και όχι ως ΔΕ Επεξεργασία και νομοθετική ρύθμιση σχετικής οικονομικής αυτοτέλειας Κ.Ε.Ε.Κ. και Σ.Α.Ε.Κ. Διασφάλιση της υλοποίησης των ήδη εγκεκριμένων και διαπιστευμένων προγραμμάτων ERASMUS+ από τις επιμέρους δομές μετά την ίδρυση των Κ.Ε.Ε.Κ. με δεδομένο το δικαίωμα υποβολής σχετικής αίτησης από κάθε αυτόνομη δομή Άμεση δρομολόγηση της ηλεκτρονικής διαδικασίας της ήδη νομοθετημένης αξιολόγησης των εκπαιδευτών Πρόταση αύξησης του επιδόματος των διευθυντών Σ.Α.Ε.Κ. δεδομένης της ανωτεροποίησης αυτών Επί των κατατεθειμένων προτάσεων και όχι μόνον δόθηκαν από τον Πρόεδρο εμπεριστατωμένες απαντήσεις σε ερωτήσεις των μελών της Επιτροπής, ο οποίος περαίνοντας ενημέρωσε για τους αγώνες της Ένωσης για την αποφυγή του κλεισίματος των Δ.ΙΕΚ καθώς και την αρωγή της σε προηγούμενες θετικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Τέλος τα ΔΙΕΚ - Έρχονται οι ΣΑΕΚ / Ιδρύονται εξήντα πολυδύναμα campus Σύλλογος Σπουδαστών Δ.Ι.Ε.Κ. Αττικής: «Από βαφτίσια χορτάσαμε, από ουσία τίποτα!» Οπως επισημαίνει ο Σύλλογος Σπουδαστών Δ.Ι.Ε.Κ. Αττικής με το σχέδιο νόμου υπό τον παραπλανητικό τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», που κατατέθηκε χτες στη Βουλή προς ψήφιση, παράλληλα με τις αντιδραστικές αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η κυβέρνηση προωθεί την περαιτέρω ευθυγράμμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με τις απαιτήσεις των επιχειρηματιών, συντηρώντας ταυτόχρονα τα προβλήματα στις σχολές. Η ανακοίνωση εδώ Απο τα ανωτέρω συμπεραίνει κανείς οτι η Κα Υπουργός και η νέα Υφυπουργός όχι μόνο δεν αναβάθμισαν τα ΙΕΚ αλλά τα υποβάθμισαν. Σας καλώ δημόσια να αποδείξετε, χρησιμοποιώντας το κοινό νού, μετα το αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών και αφορά μισό εκατομμύριο αποφοιτους και σπουδαστες ΙΕΚ σε ποιό τομέα αναβάθμισε η Κα Υπουργός και οι προκατόχοι της τα πτυχία των σχολών ΙΕΚ όταν φλερτάρουν μετα απο 5 χρόνια ΝΔ με ανεργία; Θεωρείται σώφρον να παραπληροφορούν κάποιοι μισό εκατομμύριο Ελληνες και να τους οδηγούν ανεργία; Αυτές ειναι οι αξίες της σημερινής Κυβέρνησης; Η επαγγελματική κατάρτιση στην οποία περιλαμβάνονται και οι υπό ιδρυση Ακαδημίες πρέπει να αλλάξουν προσανατολισμό και κυρίως ρόλο. Τα δε επίπεδα 5-6-7 δεν αποτελούν τα επαγγελματικά δικαιώματα αλλά τις ικανότητες που αποκτάει κάποιος βάσει ΕΠΠ. Είναι αδύνατον να γραφεται σε νομοσχέδιο ότι το επίπεδο 5 ή 6 αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα . Ειναι λάθος. Εχουν μπερδευτεί λυκειακές τεχνικές ειδικότητες με ειδικότητες ανώτερες ή επιστημονικές. Δεν μπορεί να εχουν ίδια βαρύτητα οι κομμώτριες και οι εργαζόμενοι σε γκαράζ ή οι υπαλληλοι reception με τον ειδικό φοροτεχνικου γραφείου ή τον προγραμματιστή. Τα ΙΕΚ ή ΣΑΕΚ στην πράξη ειναι 3,5 χρόνια και οχι 2,5. Εχει ειπωθεί προ πολλού ότι οι ερωτήσεις πιστοποίησης δεν διδάσκονται στα 2,5 χρονια εντός ΙΕΚ κατα ποσοστό 55% (λογιστες). Προτάσεις προς την Κα Υπουργό Επειδή οι παλιές διετείς ακαδημίες δασκάλων εγιναν πανεπιστήμιο και ειχαν τα ίδια επαγγελματικά δκκαιώματα, Επειδή τα παλιά ΚΑΤΕΕ 1-2 χρόνια εγιναν τριτοβάθμια με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα μετα απο 5 χρόνια προυπηρεσία, Επειδή ο αποφοιτος λυκείου Κύπρου λόγω Ευρωπαικής οδηγίας μιάς και εχει αδεια ασκησεως στην πατρίδα του (Α τάξης λογιστή φοροτεχνη) αποκτάει αυτόματα και Ελλάδα, Επειδή σύμφωνα την Οδηγία 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018, σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσής των επαγγελμάτων (ΕΕ L 173). Κατά το σημείο (7) της ως άνω Οδηγίας, ορίζεται ρητώς πως: “Η παρούσα οδηγία αποσκοπεί στη θέσπιση κανόνων για τη διενέργεια αξιολογήσεων αναλογικότητας από τα κράτη μέλη πριν από τη θέσπιση νέων, ή την τροποποίηση υφιστάμενων, επαγγελματικών ρυθμίσεων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ορθή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, με παράλληλη διασφάλιση διαφάνειας και υψηλού επιπέδου προστασίας των καταναλωτών”. Τα δε βασικά μέσα για την επίτευξη του σκοπού της Οδηγίας είναι τα ακόλουθα: α) ο έλεγχος της αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση κάθε σχετικής ρύθμισης, με αντικειμενικό και ανεξάρτητο τρόπο, β) η επανεξέταση της αναλογικότητας ύστερα από τη θέσπιση της ρύθμισης, με βάση τα αποτελέσματά της εφαρμογής της και τις μεταγενέστερες εξελίξεις, γ) η απαγόρευση της εισαγωγής διακρίσεων λόγω ιθαγένειας ή τόπου διαμονής, δ) η υποχρέωση αιτιολόγησης της ρύθμισης βάσει στόχων δημόσιου συμφέροντος, ε) η θέσπιση συγκεκριμένων κριτηρίων για την εξέταση της αναλογικότητας, στ) η πληροφόρηση των ενδιαφερόμενων μερών πριν από τη θέσπιση της ρύθμισης, καθώς και η παροχή της δυνατότητας συμμετοχής και έκφρασης των απόψεών τους. Εν τούτοις, και παρά τα ανωτέρω, εξακολουθεί να υφίσταται ανισότητα μεταχείρισης ως προς τα πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα, και την απόκτηση αυτών, ανάμεσα σε αποφοίτους μονοετούς φοίτησης σε ΙΕΚ της αλλοδαπής (χώρας-μέλους της Ε.Ε.) και σε αποφοίτους φοίτησης υπερτριπλάσιου χρόνου (3,5 ετών) ΙΕΚ της ημεδαπής, μεροληπτικά δρώντας υπέρ των πρώτων. Έτσι, παρατηρείται πρακτικά το παράδοξο φαινόμενο, απλώς και μόνο επειδή μας υποχρεώνει η Ε.Ε., απόφοιτος ΙΕΚ της αλλοδαπής με 1 (έναν) χρόνο σπουδές να μπορεί να ασκήσει πλήρως το επάγγελμά του, ενώ αντίστοιχος απόφοιτος ΙΕΚ της Ελλάδας με 3,5 χρόνια σπουδών, να λαμβάνει απλώς μία αδεια εμπειρικού Λυκείου. Γεγονός, που όπως είναι εύλογο, προκαλεί σαφή συνταγματική αντινομία, εφ' όσον κατά τον τρόπο αυτό παραβιάζεται ρητώς το Σύνταγμα της Ελλάδας, δηλαδή τα άρθρα 4 (“Ισότητα των Ελλήνων”), 5 (“Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία”) και 22 (“Προστασία της εργασίας”). Το θέμα, άλλωστε, είχε τεθεί υπόψιν υπ' όψη σας, με την Ερώτησή προς την κα Κεραμέως με θέμα “Ανισότητα ως προς την απόκτηση πλήρων επαγγελματικών δικαιωμάτων ανάμεσα σε αποφοίτους μονοετούς ́ ́ΙΕΚ ́ ́ της αλλοδαπής και αποφοίτους ́ ́ΙΕΚ ́ ́ της ημεδαπής πιστοποιημένων σπουδών διαρκείας 3,5 ετών” (Αθήνα, 5/7/2021, Αριθμ. Πρωτ.Ερωτήσεων της Διεύθυνσης Κοινοβουλευτικού Ελέγχου της Βουλής των Ελλήνων 7828). Το κείμενο της Ερώτησης εκείνης, η οποία ουδέποτε απαντήθηκε εκ μέρους του Υπουργείου Σας. Τέλος, επισημαίνουμε ότι σχετικά πρόσφατα, η ίδια η Ε.Ε. εγκάλεσε την Ελλάδα λόγω μη συμμόρφωσής της με τις υποχρεώσεις οι οποίες υπέχουν βάσει του ενωσιακού δικαίου, εις ό,τι αφορά το θέμα την Ερώτησής (https://www.taxheaven.gr/news/57211/h-ee-egkalei-thn- ellada-logw-mh-orohs-efarmoghs-twn-enwsiakwn-kanonwn-sxetika-me-ton-elegxo- analogikothtas-prin-apo-th-oespish-neas-nomooetikhs-katoxyrwshs-twn-epaggelmatwn). Συγκεκριμένα, διαμέσου Προειδοποιητικής επιστολής, κίνησε νομική διαδικασία κατά της χώρας μας, “λόγω μη ορθής εφαρμογής των ενωσιακών κανόνων σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων [οδηγία (ΕΕ) 2018/958]”. Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, επειδή δεν αναλώνω τόση ώρα για να γεμίζω με μηνύματα την σελίδα της διαβούλευσης αλλά εχω ώς σκοπό την ενημέρωση της Υπουργού για μία διαχρονική παθογένεια αλλά και των άξιόλογων στελεχών του ΥΠΑΙΘ, επειδή η επαγγελματική κατάρτιση (ΙΕΚ) ιδρύθηκε απο τον Γεώργιο Σουφλιά το 1993 και όπως και ο ίδιος είχε πεί πρόσφατα κάνεις Υπουργός της ΝΔ δεν τα αγκάλιασε , κανέις δεν τα στήριξε πραγματικά ιδίως απο την ΝΔ, σας καλώ να δώσετε πραγματική αναβάθμιση σε Ελληνες πολίτες να εργασθούν στο αντικέιμενο οτι οποίο πιστοποίησε το ίδιο το Υπουργείο Σας. Διπλώματα επιπέδου Λυκείου πιθανολογώ δεν θα ωθήσει καμμία επιχείρηση ή ιδιώτη να προχωρήσει στην ίδρυση Ακαδημιών με σκοπό να εξειδικεύσει το προσωπικό της όταν αυτό δεν θα μπορεί να υπογράψει τις οικονομικές καταστάσεις τις οποίες συντάσει. Πλέον έχετε γνώση και μη αλλαγή φιλοσοφίας φαντάζει εκ του πονηρού. με εκτίμηση Καταντωνάκης Αριστείδης