ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός του παρόντος είναι η ενίσχυση και αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το οποίο θεσπίστηκε με τον ν. 4763/2020 (Α’ 254), μέσω α) της σύνδεσης της εκπαίδευσης με τις τοπικές κοινωνίες και τις οικονομικές δραστηριότητες κάθε περιοχής, και με ταυτόχρονη αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κράτους και κοινωνικών εταίρων, με σκοπό τη δημιουργία ενός σύγχρονου πλαισίου που θα εγγυάται υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, β) της ένταξης νέων θεματικών δομών παροχής επαγγελματικής κατάρτισης στο επίπεδο πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.) και γ) της βελτιστοποίησης των υφιστάμενων δομών.

  • 25 Σεπτεμβρίου 2025, 09:57 | ΜΑΡΙΑ ΑΡΓΥΡΙΟΥ

    Η παρούσα διαβούλευση για τη σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον και τη θεσμική κατοχύρωση των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σπουδών στην Ελλάδα.

    Κίνδυνος Υποβάθμισης:
    Η τοποθέτηση των καλλιτεχνικών σπουδών αποκλειστικά στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή πρακτική, όπου οι Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές (π.χ. μουσικής, θεάτρου, χορού, κινηματογράφου) αντιστοιχούν σε επίπεδα 6–7 (Bachelor–Master).

    Ευρωπαϊκό Πλαίσιο:
    Σε χώρες όπως η Γαλλία, η Φινλανδία και η Γερμανία, οι καλλιτεχνικές σπουδές παρέχονται εντός της Ανώτατης Εκπαίδευσης, εξασφαλίζοντας επαγγελματικά δικαιώματα ισότιμα με άλλους πανεπιστημιακούς κλάδους και δίνοντας τη δυνατότητα συνέχειας σπουδών (π.χ. Master, Διδακτορικό).

    Επαγγελματικά Δικαιώματα:
    Η έλλειψη σαφούς ρύθμισης κινδυνεύει να συντηρήσει το κενό επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων. Το Σύνταγμα (άρθρο 16) προβλέπει ειδική προστασία και ανάπτυξη των τεχνών· η πολιτεία οφείλει να κατοχυρώσει θεσμικά τις καλλιτεχνικές σπουδές σε επίπεδο Ανώτατης Εκπαίδευσης.

    Προτάσεις:

    Να ενταχθούν ρητά οι Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων επιπέδων 6–7, με δυνατότητα ακαδημαϊκής και επαγγελματικής εξέλιξης.

    Να θεσπιστεί άμεσα το ειδικό νομοσχέδιο για τις Ανώτατες Σχολές Παραστατικών Τεχνών, το οποίο παραμένει εκκρεμές.

    Να ληφθούν υπόψη οι δεσμεύσεις της χώρας έναντι της Ε.Ε. και η πρακτική ισότιμης διαβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών στην Ευρώπη.

    Συμπέρασμα:
    Η καλλιτεχνική εκπαίδευση δεν μπορεί να περιορίζεται σε πλαίσιο δευτεροβάθμιας ή μεταδευτεροβάθμιας κατάρτισης. Η Ελλάδα οφείλει να κατοχυρώσει τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σπουδές ως τριτοβάθμιες, ισότιμες με τις υπόλοιπες επιστήμες, εξασφαλίζοντας στους αποφοίτους αξιοπρεπή επαγγελματική και ακαδημαϊκή προοπτική.

  • 25 Σεπτεμβρίου 2025, 09:29 | Νικός

    *Σκοπός του παρόντος είναι η ενίσχυση και αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το οποίο θεσπίστηκε με τον ν. 4763/2020 (Α’ 254), μέσω α) της σύνδεσης της εκπαίδευσης με τις τοπικές κοινωνίες και τις οικονομικές δραστηριότητες κάθε περιοχής, και με ταυτόχρονη αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κράτους και κοινωνικών εταίρων, με σκοπό τη δημιουργία ενός σύγχρονου πλαισίου που θα εγγυάται υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας*

    Η αναβάθμιση απο το 1997 που ιδρύθηκαν τα πρωτα ΙΕΚ του δημοσίου δεν υπηρξε ποτέ. Τα περί σύνδεσης με τις τοπικές κοινωνίες σε τι αναβαθμίζουν την κατάρτιση όταν οι πιστοποιημένοι διπλωματουχοι και σε προκυρηξεις του δημοσίου και σε επαγγελματικά δικαιώματα εξισώνονται με το Λύκειο.

    Κανεις Υπουργός αυτης της κυβέρνησης δεν έχει διάθεση να αναβαθμίσει τα ΙΕΚ όταν η μόνη αναβάθμιση μπορεί να ερθει μόνο όταν το πτυχίο ΙΕΚ σου αποδίδει επαγγελματικά δικαιώματα ανώτερα του Λυκέιου.

    Το πολιτικό προσωπικό του ΥΠΑΙΘ δυστυχώς ψευδεται.

    Οι δε αποφοιτοι επαγγελματικής κατάρτισης θα στειλουν το μήνυμα και στις επόμενες εκλογές όποτε αυτες γίνουν.

    Δεν ειναι δικαίωμα καμμίας Κυρίας να μου στερεί το δικαίωμα στην εργασία, αυτα τα καταχρηστικά μονο Ελλάδα γίνονται.

    Δεν ζητάω να με προσλάβει δημόσιο, δεν ζητάω να μου δώσει επιδόματα, ζητάω το αυτονόητο δικάιωμα μου να ασκήσω το επάγγελμα που εξειδικεύθηκα και πιστοποιήθηκα.

    Και όσο έχω απεναντι παραβατες καθηκοντος που αγνοούν το δικαίωμα μου στην εργασία , που με κοροιδέυουν μπροστά στα μούτρα μου θα τους τιμωρώ στις εκλογές.

    Εγω απεναντι σε ενα μέλος της συντεχνιας που υπηρετεί το πολιτικό προσωπικό εχω ακριβως την ίδια ψηφο..
    Οι συντεχνιες δεν σας βοηθάνε και πολυ στις δημοσκοπήσεις βλέπω.

  • 22 Σεπτεμβρίου 2025, 10:35 | δρυγιαννάκης Ιωσηφ

    Αξιότιμη Κα Υπουργέ σήμερα κιόλας διάβασα δήλωση του Πρωθυπουργου σε εγκυρη σελίδα για την παιδεία.

    https://www.esos.gr/arthra/95379/o-prothypoyrgos-gia-meteggrafes-foititon-kai-gia-epaggelmatiki-ekpaideysi

    Μίλαγε για αναβαθμιση της επαγγελματικης εκπαιδευσης (για άλλη μία φορά),
    σημειωτέον ότι εδω και 7 χρόνια ο Πρωθυπουργός και με τους τρείς Υπουργους που πέρασαν απο το Υπαιθ κάθε φορά αναφερόνταν στην Κατάρτιση και στην υποβαθμιση που αντιμετωπίζουν τα παιδιά που ακολουθούν αυτο τον δρόμο για την επαγγελματική ανέλιξη τους.

    Στην τελευταία συνέντευξη του είπε. :Η αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης ήταν από τις κεντρικές μας δεσμεύσεις και προσωπικό μου όραμα: να πάψει να θεωρείται**** «φτωχός συγγενής»****** της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και να αναδειχθεί σε έναν ισχυρό επαγγελματικό δρόμο, που ανοίγει προοπτικές για σταθερή και καλά αμειβόμενη σταδιοδρομία.

    Ξέρετε πόσες φορές το έχω ακούσει αυτό απο το στόμα του ίδιου του πρωθυπουργου;
    Σε αυτα τα 7 χρόνια πέντε φορές. Αλλαξε τρείς Υπουργους και ακόμα η Επαγγελματική κατάρτιση παραμένει με την ίδια Κυβέρνηση φτωχό παιδί της Γθμιας..
    Αυτό σημάινει με απλά λόγια οτι οι Υπουργοί δεν συμμορφώνονται με την βούληση του Πρωθυπουργού καί κάνουν «δικό» τους παιχνίδι με χατηράκια στις συντεχνιες.

    Ποτέ δεν φαντάζομαι να βγεί ο πρωθυπουργός και να πεί οτι τα ΙΕΚ ή ΣΑΕΚ ειναι λύκειο, δωστους επαγγελματικά δικαιώματα.

    Για αυτό εχεις του αρμόδιους Υπουργους οι οποιοι 7 χρόνια τώρα δεν συμμορφώνονται!

    Μέχρι στο Ευρωπαικό δικαστήριο σας πήγαν για υποτέλεια στις συντεχνίες των κλειστών επαγγελμάτων και σφυρίζεται αδιάφορα.

    Το παρόν θα δημοσιευθέι σε όλα τα αρθρα της διαβούλευσης γιατι τα αφορά.
    Σχολιασμός με εξειδίκευση κατ αρθρο δεν θα γίνει διότι είναι ανούσιος.

  • 19 Σεπτεμβρίου 2025, 12:29 | ξενοφος Νικόλαος

    Οχι στην δημιουργία νέων ΙΕΚ που δεν εχουν δικαιώμα στην εργασία με ολα τα επαγγελματα κλειστα για ΑΕΙ ΤΕΙ
    Οχι στην δημιουργία βοηθων μετα απο 3,5 χρονια σπουδες και επαγγελματικα δικαιώματα λυκείου

    Κλεισιμο και των υπαρχοντων ΙΕΚ και δημιουργια σχολών με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα
    κανεις δεν πειθετε εδω και χρονια με τα δηθεν αναβαθμισμενα ΙΕΚ λυκειου
    Διαβαστε δημοσκοπήσεις Κα υπουργέ, ανοχη ΤΕΛΟΣ

  • 17 Σεπτεμβρίου 2025, 09:36 | Διευθυντής ΙΕΚ

    Οι απόφοιτοι ΙΕΚ (ΣΑΕΚ) να μην συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι Λυκείου

    Διευθυντές ΔΙΕΚ: Οι απόφοιτοι ΙΕΚ (ΣΑΕΚ) να μην συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι Λυκείου Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων ΙΕΚ ενημέρωσε και για τους αγώνες της Ένωσης για την αποφυγή του κλεισίματος των Δ.ΙΕΚ. Εξι προτάσεις για τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο της Επαγγελματικής Κατάρτισης που ψηφίζεται αύριο στη Βουλή, κατέθεσε στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Δημοσίων ΙΕΚ. Ανάμεσα σε αυτές, είναι η αναγνώριση των πιστοποιημένων αποφοίτων Σ.Α.Ε.Κ. (όπως θα μετονομαστούν τα ΙΕΚ) στις προσλήψεις ως ΤΕ και όχι ως ΔΕ.

    Πολλές και σοβαρές πλευρές των επιπτώσεων που θα έχει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αναδείχθηκαν κατά τη προχτεσινή ακρόαση φορέων που έγινε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Για παράδειγμα αποκαλύφθηκε ότι η μετονομασία από μόνη της δεν αναβαθμίζει την εκπαίδευση στα ΙΕΚ, ενώ στηλιτεύτηκε για μια ακόμη φορά η διατήρηση των εξετάσεων στον ΕΟΠΠΕΠ μετά το πτυχίο κ.ά. Να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο προβλέπει για τα αναβαπτισμένα ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης) ότι «ο απολυτήριος τίτλος που παρέχουν είναι προσόν διορισμού στην εκπαιδευτική κατηγορία ΔΕ, σύμφωνα με το ΠΔ 85/2022 (Α’ 232)».

    Με άλλα λόγια, αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι Λυκείου στον διορισμό τους στο Δημόσιο, ανεξάρτητα από τα 2,5 ή και 3 χρόνια σπουδών και πρακτικής άσκησης, ενώ αναζωπυρώνεται και η συζήτηση που άνοιξε πέρσι για τους σπουδαστές καλλιτεχνικών σπουδών.

    Επιβεβαιώθηκε ότι η ανεπαρκής και προβληματική ΚΥΑ που είχε αναγκαστεί να φέρει η κυβέρνηση πέρσι, θορυβημένη από τις παρατεταμένες και μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών και των σπουδαστών και προέβλεπε την εισαγωγή νέας μισθολογικής κατηγορίας, Καλλιτεχνικού Εργου (ΚΕ), για τους καλλιτέχνες που εργάζονται στους ΟΤΑ, δεν ήταν παρά ένας «ελιγμός» για να κάμψει τις αντιδράσεις.

    Τα αιτήματα των σπουδαστών των δημόσιων ΙΕΚ μετέφερε στη Βουλή η πρόεδρος του Συλλόγου τους από την Αττική (ΣΥΣΔΙΕΚ), Φωτεινή Δούλη, σημειώνοντας ότι «ήδη μέσα στις σχολές με Γενικές Συνελεύσεις το νομοσχέδιο αυτό απορρίπτεται από την πλειοψηφία των σπουδαστών». Αναλυτικά οι προτάσεις της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ Το Δ.Σ. της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ έχοντας μελετήσει τον νέο νόμο για την αναβάθμιση της ΕΕΚ και παρά την πρόωρη αιφνίδια κατάθεσή του προς ψήφιση εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο κ. Αναστάσιο Κακούρο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής στις 15.01.2024, κατόπιν σχετικής προσκλήσεως. Ο Πρόεδρος δήλωσε την στήριξη της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ στις μεταρρυθμιστικές ενέργειες της κυβέρνησης, αφού στοχεύουν στην αναβάθμιση αυτής κάνοντας σχετική μνεία στα θετικά του υπό ψήφιση νόμου και παραλλήλως κατέθεσε τις προτάσεις της Ένωσης, οι οποίες είναι οι ακόλουθες: Οργανωτικός συντονιστής: Να προστεθεί στα προαπαιτούμενα 4ετής θητεία σε διευθυντική θέση δομής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και Οργάνωση – διαχείριση ευρωπαϊκών προγραμμάτων

    Αναγνώριση των πιστοποιημένων αποφοίτων Σ.Α.Ε.Κ. στις προσλήψεις ως ΤΕ και όχι ως ΔΕ Επεξεργασία και νομοθετική ρύθμιση σχετικής οικονομικής αυτοτέλειας Κ.Ε.Ε.Κ. και Σ.Α.Ε.Κ. Διασφάλιση της υλοποίησης των ήδη εγκεκριμένων και διαπιστευμένων προγραμμάτων ERASMUS+ από τις επιμέρους δομές μετά την ίδρυση των Κ.Ε.Ε.Κ. με δεδομένο το δικαίωμα υποβολής σχετικής αίτησης από κάθε αυτόνομη δομή Άμεση δρομολόγηση της ηλεκτρονικής διαδικασίας της ήδη νομοθετημένης αξιολόγησης των εκπαιδευτών Πρόταση αύξησης του επιδόματος των διευθυντών Σ.Α.Ε.Κ. δεδομένης της ανωτεροποίησης αυτών Επί των κατατεθειμένων προτάσεων και όχι μόνον δόθηκαν από τον Πρόεδρο εμπεριστατωμένες απαντήσεις σε ερωτήσεις των μελών της Επιτροπής, ο οποίος περαίνοντας ενημέρωσε για τους αγώνες της Ένωσης για την αποφυγή του κλεισίματος των Δ.ΙΕΚ καθώς και την αρωγή της σε προηγούμενες θετικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Τέλος τα ΔΙΕΚ –

    Έρχονται οι ΣΑΕΚ / Ιδρύονται εξήντα πολυδύναμα campus Σύλλογος Σπουδαστών Δ.Ι.Ε.Κ. Αττικής: «Από βαφτίσια χορτάσαμε, από ουσία τίποτα!» Οπως επισημαίνει ο Σύλλογος Σπουδαστών Δ.Ι.Ε.Κ. Αττικής με το σχέδιο νόμου υπό τον παραπλανητικό τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», που κατατέθηκε χτες στη Βουλή προς ψήφιση, παράλληλα με τις αντιδραστικές αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η κυβέρνηση προωθεί την περαιτέρω ευθυγράμμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με τις απαιτήσεις των επιχειρηματιών, συντηρώντας ταυτόχρονα τα προβλήματα στις σχολές. «Ξέρουμε καλά ότι το νομοσχέδιο για την ΕΕΚ δεν είναι άσχετο από τις υπόλοιπες αντιδραστικές αλλαγές που προσπαθούν να περάσουν στην Εκπαίδευση, ιδιαίτερα με την απαράδεκτη προσπάθεια να ιδρυθούν ιδιωτικά ΑΕΙ και στη χώρα μας! Να έχουν καλά στο μυαλό τους ότι δεν θα τους περάσει! Φοιτητές και σπουδαστές μαζί μπορούμε να τους εμποδίσουμε, μπορούμε συλλογικά και αγωνιστικά να κάνουμε πράξη τις δίκαιες διεκδικήσεις για πραγματική αναβάθμιση των σπουδών μας, για πιστοποιήσεις και πτυχία με αξία!».

    «Στο νομοσχέδιο αυτό οι σπουδάστριες και οι σπουδαστές των Δημόσιων ΙΕΚ της χώρας μας δεν βρίσκουμε «μισή γραμμή» που να αφορά τις πραγματικές ανάγκες μας, τα αιτήματα που θέσαμε όλο το προηγούμενο διάστημα. Αιτήματα τα οποία στήριξαν μαζικά πάνω από 4.300 σπουδάστριες και σπουδαστές που συμμετείχαν στις εκλογές του Συλλόγου Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ Αττικής τον προηγούμενο μήνα», σημειώνει ο ΣΥΣΔΙΕΚ Αττικής.

    https://www.foititikanea.gr/%CE%B9%CE%B5%CE%BA/%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CF%8C%CF%83%CE%B9%CE%B1-%CE%B9%CE%B5%CE%BA/30732-oi-apophoitoi-iek-saek-na-men-synechisoun-na-antimetopizontai-os-apophoitoi-lykeiou

    Πηγή: Foititikanea.gr

    https://www.foititikanea.gr/%CE%B9%CE%B5%CE%BA/%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CF%8C%CF%83%CE%B9%CE%B1-%CE%B9%CE%B5%CE%BA/30732-oi-apophoitoi-iek-saek-na-men-synechisoun-na-antimetopizontai-os-apophoitoi-lykeiou

  • 16 Σεπτεμβρίου 2025, 12:35 | Παρίκος Γεώργιος

    Το τίτλος πρέπει να είναι: «Ακαδημίες Τεχνικής Κατάρτισης» ή ΣΚΕΤΟ: «Ακαδημίες Κατάρτισης», διότι μια οικονομική οντότητα (Βιομηχανική Επιχείρηση) θα θελήσεις να καταρτίσει «Τεχνίτες» και «Τεχνικούς» και όχι επαγγελματίες. Οι υπάρχουσες δομές παρέχουν δυνατότητες και περιέχουν ειδικότητες για κάθε επάγγελμα με παράλληλη κάλυψη αναγκών της βιομηχανίας, των υπηρεσιών και του εμπορίου.
    Το επίπεδο 5 δεν πρέπει να είναι το μόνο ως πρόσθετη (νέα) θεματική δομή στις υπό ίδρυση Ακαδημίες διότι:
    α) η αναγκαιότητα ίδρυσης Ακαδημιών Κατάρτισης, οφείλεται στο έλλειμα τεχνιτών Ε.Π.Π. 3 και τεχνιτών Ε.Π.Π.: 4 για την πρωτογενή παραγωγή, τη βιομηχανική μεταποίηση και τις κατασκευές.
    β) Στο Ε.Π.Π. 5 (ΣΑΕΚ αλλά όχι στο Μ.Ε.) η κατάρτιση αφορά τεχνικούς υψηλής κατάρτισης και εργοδηγούς παραγωγής.
    γ) Οι ανάγκες σε τεχνίτες – τεχνικούς Ε.Π.Π. 3 και 4 θα είναι στο 90% ενώ οι αντίστοιχες στο Ε.Π.Π. 5 δεν θα υπερβαίνουν το 10%.
    δ) Εάν στις ακαδημίες δεν συμπεριληφθεί κατάρτιση Ε.Π.Π. 3 και 4 δεν βλέπω να υπάρξει ενδιαφέρον υλοποίησης του παρόντος πρότζεκτ (έργου).
    Ποια μεγάλη επιχείρηση θα ενδιαφερθεί να επενδύσει σε κατάρτιση ολίγων στελεχών και όχι στην κατάρτιση του κύριου όγκου προσλήψεων ή επανακατάρτισης προσωπικού. Η πρόκληση για να επιτύχει το παρόν πρότζεκτ (έργο) συνίσταται στο ότι πρέπει να σχεδιαστεί Τεχνική Σχολή: Ε.Π.Π. 4 παράλληλα και ανεξάρτητη από το ΕΠΑΛ.

  • 16 Σεπτεμβρίου 2025, 09:26 | ειρηνη κυπραιου

    Η ενίσχυση και αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης είναι απαραίτητη, διότι συμβάλλει άμεσα στην καλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας.

  • 16 Σεπτεμβρίου 2025, 09:18 | Καταντωνακης Αρ.

    Η νύν Υπουργός παιδείας αλλά και ο νέος υφυπουργός συνεχίζουν να υποβαθμίζουν τα πτυχία των ΙΕΚ και να συστήνουν επιτροπές ανούσιες με αλυσιτελή αποτελέσματα.

    Πριν την δεύτερη «αναβάθμιση» της επαγγελματικής κατάρτισης σε ΣΑΕΚ με πρώτη αυτη της προηγούμενης Υπουργού απο την πρώτη κυβερνητική θητεία οι σχολές επαγγελματικής κατάρτισης ΙΕΚ παραμένουν υποβαθμισμένες με διπλώματα που σε οδηγούν ανεργία.

    Οι Διευθυντές ΙΕΚ παρόλο που απευθύνθηκαν στην διοίκηση του Υπουργείου για πτυχία σκουπίδια και σχολές υποβαθμισμένες βρήκαν εναν Υπουργό αδιάφορο.

    Πιό συγκεκριμένα,

    Διευθυντές ΔΙΕΚ: Οι απόφοιτοι ΙΕΚ (ΣΑΕΚ) να μην συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι Λυκείου

    Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων ΙΕΚ ενημέρωσε και για τους αγώνες της Ένωσης για την αποφυγή του κλεισίματος των Δ.ΙΕΚ. Εξι προτάσεις για τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο της Επαγγελματικής Κατάρτισης που ψηφίζεται αύριο στη Βουλή, κατέθεσε στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Δημοσίων ΙΕΚ. Ανάμεσα σε αυτές, είναι η αναγνώριση των πιστοποιημένων αποφοίτων Σ.Α.Ε.Κ. (όπως θα μετονομαστούν τα ΙΕΚ) στις προσλήψεις ως ΤΕ και όχι ως ΔΕ. Μηχανογραφικό 2024: Γιατί να επιλέξεις το Τμήμα Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών του ΕΚΠΑ Μοριοδοτούμενη Πιστοποίηση Πληροφορικής: Πρόγραμμα Δωρεάν Μαθημάτων για Φοιτητές Θεσσαλονίκης Πολλές και σοβαρές πλευρές των επιπτώσεων που θα έχει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αναδείχθηκαν κατά τη προχτεσινή ακρόαση φορέων που έγινε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Για παράδειγμα αποκαλύφθηκε ότι η μετονομασία από μόνη της δεν αναβαθμίζει την εκπαίδευση στα ΙΕΚ, ενώ στηλιτεύτηκε για μια ακόμη φορά η διατήρηση των εξετάσεων στον ΕΟΠΠΕΠ μετά το πτυχίο κ.ά. Να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο προβλέπει για τα αναβαπτισμένα ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης) ότι «ο απολυτήριος τίτλος που παρέχουν είναι προσόν διορισμού στην εκπαιδευτική κατηγορία ΔΕ, σύμφωνα με το ΠΔ 85/2022 (Α’ 232)». Με άλλα λόγια, αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι Λυκείου στον διορισμό τους στο Δημόσιο, ανεξάρτητα από τα 2,5 ή και 3 χρόνια σπουδών και πρακτικής άσκησης, ενώ αναζωπυρώνεται και η συζήτηση που άνοιξε πέρσι για τους σπουδαστές καλλιτεχνικών σπουδών. Επιβεβαιώθηκε ότι η ανεπαρκής και προβληματική ΚΥΑ που είχε αναγκαστεί να φέρει η κυβέρνηση πέρσι, θορυβημένη από τις παρατεταμένες και μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών και των σπουδαστών και προέβλεπε την εισαγωγή νέας μισθολογικής κατηγορίας, Καλλιτεχνικού Εργου (ΚΕ), για τους καλλιτέχνες που εργάζονται στους ΟΤΑ, δεν ήταν παρά ένας «ελιγμός» για να κάμψει τις αντιδράσεις. Τα αιτήματα των σπουδαστών των δημόσιων ΙΕΚ μετέφερε στη Βουλή η πρόεδρος του Συλλόγου τους από την Αττική (ΣΥΣΔΙΕΚ), Φωτεινή Δούλη, σημειώνοντας ότι «ήδη μέσα στις σχολές με Γενικές Συνελεύσεις το νομοσχέδιο αυτό απορρίπτεται από την πλειοψηφία των σπουδαστών». Αναλυτικά οι προτάσεις της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ Το Δ.Σ. της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ έχοντας μελετήσει τον νέο νόμο για την αναβάθμιση της ΕΕΚ και παρά την πρόωρη αιφνίδια κατάθεσή του προς ψήφιση εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο κ. Αναστάσιο Κακούρο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής στις 15.01.2024, κατόπιν σχετικής προσκλήσεως. Ο Πρόεδρος δήλωσε την στήριξη της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ στις μεταρρυθμιστικές ενέργειες της κυβέρνησης, αφού στοχεύουν στην αναβάθμιση αυτής κάνοντας σχετική μνεία στα θετικά του υπό ψήφιση νόμου και παραλλήλως κατέθεσε τις προτάσεις της Ένωσης, οι οποίες είναι οι ακόλουθες: Οργανωτικός συντονιστής: Να προστεθεί στα προαπαιτούμενα 4ετής θητεία σε διευθυντική θέση δομής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και Οργάνωση – διαχείριση ευρωπαϊκών προγραμμάτων Αναγνώριση των πιστοποιημένων αποφοίτων Σ.Α.Ε.Κ. στις προσλήψεις ως ΤΕ και όχι ως ΔΕ Επεξεργασία και νομοθετική ρύθμιση σχετικής οικονομικής αυτοτέλειας Κ.Ε.Ε.Κ. και Σ.Α.Ε.Κ. Διασφάλιση της υλοποίησης των ήδη εγκεκριμένων και διαπιστευμένων προγραμμάτων ERASMUS+ από τις επιμέρους δομές μετά την ίδρυση των Κ.Ε.Ε.Κ. με δεδομένο το δικαίωμα υποβολής σχετικής αίτησης από κάθε αυτόνομη δομή Άμεση δρομολόγηση της ηλεκτρονικής διαδικασίας της ήδη νομοθετημένης αξιολόγησης των εκπαιδευτών Πρόταση αύξησης του επιδόματος των διευθυντών Σ.Α.Ε.Κ. δεδομένης της ανωτεροποίησης αυτών Επί των κατατεθειμένων προτάσεων και όχι μόνον δόθηκαν από τον Πρόεδρο εμπεριστατωμένες απαντήσεις σε ερωτήσεις των μελών της Επιτροπής, ο οποίος περαίνοντας ενημέρωσε για τους αγώνες της Ένωσης για την αποφυγή του κλεισίματος των Δ.ΙΕΚ καθώς και την αρωγή της σε προηγούμενες θετικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Τέλος τα ΔΙΕΚ – Έρχονται οι ΣΑΕΚ / Ιδρύονται εξήντα πολυδύναμα campus Σύλλογος Σπουδαστών Δ.Ι.Ε.Κ. Αττικής: «Από βαφτίσια χορτάσαμε, από ουσία τίποτα!» Οπως επισημαίνει ο Σύλλογος Σπουδαστών Δ.Ι.Ε.Κ. Αττικής με το σχέδιο νόμου υπό τον παραπλανητικό τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», που κατατέθηκε χτες στη Βουλή προς ψήφιση, παράλληλα με τις αντιδραστικές αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η κυβέρνηση προωθεί την περαιτέρω ευθυγράμμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με τις απαιτήσεις των επιχειρηματιών, συντηρώντας ταυτόχρονα τα προβλήματα στις σχολές. Η ανακοίνωση εδώ

    Απο τα ανωτέρω συμπεραίνει κανείς οτι η Κα Υπουργός και η νέα Υφυπουργός όχι μόνο δεν αναβάθμισαν τα ΙΕΚ αλλά τα υποβάθμισαν.

    Σας καλώ δημόσια να αποδείξετε, χρησιμοποιώντας το κοινό νού, μετα το αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών και αφορά μισό εκατομμύριο αποφοιτους και σπουδαστες ΙΕΚ

    σε ποιό τομέα αναβάθμισε η Κα Υπουργός και οι προκατόχοι της τα πτυχία των σχολών ΙΕΚ όταν φλερτάρουν μετα απο 5 χρόνια ΝΔ με ανεργία;

    Θεωρείται σώφρον να παραπληροφορούν κάποιοι μισό εκατομμύριο Ελληνες και να τους οδηγούν ανεργία;

    Αυτές ειναι οι αξίες της σημερινής Κυβέρνησης;

    Η επαγγελματική κατάρτιση στην οποία περιλαμβάνονται και οι υπό ιδρυση Ακαδημίες πρέπει να αλλάξουν προσανατολισμό και κυρίως ρόλο. Τα δε επίπεδα 5-6-7 δεν αποτελούν τα επαγγελματικά δικαιώματα αλλά τις ικανότητες που αποκτάει κάποιος βάσει ΕΠΠ.
    Είναι αδύνατον να γραφεται σε νομοσχέδιο ότι το επίπεδο 5 ή 6 αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα . Ειναι λάθος.
    Εχουν μπερδευτεί λυκειακές τεχνικές ειδικότητες με ειδικότητες ανώτερες ή επιστημονικές.
    Δεν μπορεί να εχουν ίδια βαρύτητα οι κομμώτριες και οι εργαζόμενοι σε γκαράζ ή οι υπαλληλοι reception με τον ειδικό φοροτεχνικου γραφείου ή τον προγραμματιστή.

    Τα ΙΕΚ ή ΣΑΕΚ στην πράξη ειναι 3,5 χρόνια και οχι 2,5. Εχει ειπωθεί προ πολλού ότι οι ερωτήσεις πιστοποίησης δεν διδάσκονται στα 2,5 χρονια εντός ΙΕΚ κατα ποσοστό 55% (λογιστες).

    Προτάσεις προς την Κα Υπουργό
    Επειδή οι παλιές διετείς ακαδημίες δασκάλων εγιναν πανεπιστήμιο και ειχαν τα ίδια επαγγελματικά δκκαιώματα,

    Επειδή τα παλιά ΚΑΤΕΕ 1-2 χρόνια εγιναν τριτοβάθμια με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα μετα απο 5 χρόνια προυπηρεσία,

    Επειδή ο αποφοιτος λυκείου Κύπρου λόγω Ευρωπαικής οδηγίας μιάς και εχει αδεια ασκησεως στην πατρίδα του (Α τάξης λογιστή φοροτεχνη) αποκτάει αυτόματα και Ελλάδα,

    Επειδή σύμφωνα την Οδηγία 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του
    Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018, σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσής των επαγγελμάτων (ΕΕ L 173). Κατά το σημείο (7) της ως άνω Οδηγίας, ορίζεται ρητώς πως: “Η παρούσα οδηγία αποσκοπεί στη θέσπιση κανόνων για τη διενέργεια αξιολογήσεων αναλογικότητας από τα κράτη μέλη πριν από τη θέσπιση νέων, ή την τροποποίηση υφιστάμενων, επαγγελματικών ρυθμίσεων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ορθή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, με παράλληλη διασφάλιση διαφάνειας και υψηλού επιπέδου προστασίας των καταναλωτών”. Τα δε βασικά μέσα για την επίτευξη του σκοπού της Οδηγίας είναι τα ακόλουθα: α) ο έλεγχος της αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση κάθε σχετικής ρύθμισης, με αντικειμενικό και ανεξάρτητο τρόπο, β) η επανεξέταση της αναλογικότητας ύστερα από τη θέσπιση της ρύθμισης, με βάση τα αποτελέσματά της εφαρμογής της και τις μεταγενέστερες εξελίξεις, γ) η απαγόρευση
    της εισαγωγής διακρίσεων λόγω ιθαγένειας ή τόπου διαμονής, δ) η υποχρέωση αιτιολόγησης της ρύθμισης βάσει στόχων δημόσιου συμφέροντος, ε) η θέσπιση συγκεκριμένων κριτηρίων για την εξέταση της αναλογικότητας, στ) η πληροφόρηση των ενδιαφερόμενων μερών πριν από τη θέσπιση της ρύθμισης, καθώς και η παροχή της δυνατότητας συμμετοχής και έκφρασης των απόψεών τους.
    Εν τούτοις, και παρά τα ανωτέρω, εξακολουθεί να υφίσταται ανισότητα μεταχείρισης ως προς τα πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα, και την απόκτηση αυτών, ανάμεσα σε αποφοίτους μονοετούς φοίτησης σε ΙΕΚ της αλλοδαπής (χώρας-μέλους της Ε.Ε.) και σε αποφοίτους φοίτησης υπερτριπλάσιου χρόνου (3,5 ετών) ΙΕΚ της ημεδαπής, μεροληπτικά δρώντας υπέρ των πρώτων. Έτσι, παρατηρείται πρακτικά το παράδοξο φαινόμενο, απλώς και μόνο επειδή μας υποχρεώνει η Ε.Ε., απόφοιτος ΙΕΚ της αλλοδαπής με 1 (έναν) χρόνο σπουδές να μπορεί να ασκήσει πλήρως το επάγγελμά του, ενώ αντίστοιχος απόφοιτος ΙΕΚ της Ελλάδας με 3,5 χρόνια
    σπουδών, να λαμβάνει απλώς μία αδεια εμπειρικού Λυκείου. Γεγονός, που όπως είναι εύλογο, προκαλεί σαφή συνταγματική αντινομία, εφ’ όσον κατά τον τρόπο αυτό παραβιάζεται ρητώς το Σύνταγμα της Ελλάδας, δηλαδή τα άρθρα 4 (“Ισότητα των Ελλήνων”), 5 (“Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία”) και 22 (“Προστασία της εργασίας”). Το θέμα, άλλωστε, είχε τεθεί υπόψιν υπ’ όψη σας, με την Ερώτησή προς την κα Κεραμέως με θέμα
    “Ανισότητα ως προς την απόκτηση πλήρων επαγγελματικών δικαιωμάτων ανάμεσα σε
    αποφοίτους μονοετούς ́ ́ΙΕΚ ́ ́ της αλλοδαπής και αποφοίτους ́ ́ΙΕΚ ́ ́ της ημεδαπής
    πιστοποιημένων σπουδών διαρκείας 3,5 ετών” (Αθήνα, 5/7/2021, Αριθμ. Πρωτ.Ερωτήσεων της Διεύθυνσης Κοινοβουλευτικού Ελέγχου της Βουλής των Ελλήνων 7828). Το κείμενο της Ερώτησης εκείνης, η οποία ουδέποτε απαντήθηκε εκ μέρους του Υπουργείου Σας.
    Τέλος, επισημαίνουμε ότι σχετικά πρόσφατα, η ίδια η Ε.Ε. εγκάλεσε την Ελλάδα λόγω μη
    συμμόρφωσής της με τις υποχρεώσεις οι οποίες υπέχουν βάσει του ενωσιακού δικαίου, εις ό,τι

    αφορά το θέμα την Ερώτησής (https://www.taxheaven.gr/news/57211/h-ee-egkalei-thn-
    ellada-logw-mh-orohs-efarmoghs-twn-enwsiakwn-kanonwn-sxetika-me-ton-elegxo-
    analogikothtas-prin-apo-th-oespish-neas-nomooetikhs-katoxyrwshs-twn-epaggelmatwn).

    Συγκεκριμένα, διαμέσου Προειδοποιητικής επιστολής, κίνησε νομική διαδικασία κατά της χώρας
    μας, “λόγω μη ορθής εφαρμογής των ενωσιακών κανόνων σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας
    πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων [οδηγία (ΕΕ)
    2018/958]”.
    Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
    επειδή δεν αναλώνω τόση ώρα για να γεμίζω με μηνύματα την σελίδα της διαβούλευσης αλλά εχω ώς σκοπό
    την ενημέρωση της Υπουργού για μία διαχρονική παθογένεια αλλά και των άξιόλογων στελεχών του ΥΠΑΙΘ,

    επειδή η επαγγελματική κατάρτιση (ΙΕΚ) ιδρύθηκε απο τον Γεώργιο Σουφλιά το 1993 και όπως και ο ίδιος είχε πεί πρόσφατα κάνεις Υπουργός της ΝΔ δεν τα αγκάλιασε , κανέις δεν τα στήριξε πραγματικά ιδίως απο την ΝΔ,

    σας καλώ να δώσετε πραγματική αναβάθμιση σε Ελληνες πολίτες να εργασθούν στο αντικέιμενο οτι οποίο πιστοποίησε το ίδιο το Υπουργείο Σας.

    Διπλώματα επιπέδου Λυκείου πιθανολογώ δεν θα ωθήσει καμμία επιχείρηση ή ιδιώτη να προχωρήσει στην ίδρυση Ακαδημιών με σκοπό να εξειδικεύσει το προσωπικό της όταν αυτό δεν θα μπορεί να υπογράψει τις οικονομικές καταστάσεις τις οποίες συντάσει.

    Πλέον έχετε γνώση και μη αλλαγή φιλοσοφίας φαντάζει εκ του πονηρού.
    με εκτίμηση
    Καταντωνάκης Αριστείδης

  • 16 Σεπτεμβρίου 2025, 09:05 | ΕΙΗΝΗ ΚΥΠΡΑΙΟΥ

    πρέπει να συνδεθεί καλύτερα η εκπαίδευση με τις ανάγκες της κάθε περιοχής, δηλαδή με την τοπική κοινωνία και την οικονομία της, ώστε οι μαθητές να μαθαίνουν πράγματα που έχουν ζήτηση εκεί που ζουν. Έτσι, θα βρίσκουν πιο εύκολα καλές και καλοπληρωμένες δουλειές.

    Να δημιουργηθούν νέες δομές κατάρτισης (σχολές, προγράμματα κ.λπ.) που θα παρέχουν επαγγελματική εκπαίδευση επιπέδου 5 στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (δηλαδή μετά το λύκειο αλλά όχι πανεπιστήμιο).

    Να βελτιωθούν οι ήδη υπάρχουσες σχολές και δομές, για να λειτουργούν καλύτερα και πιο αποδοτικά.

  • 15 Σεπτεμβρίου 2025, 14:31 | Νικος Μαρουσι

    «αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το οποίο θεσπίστηκε με τον ν. 4763/2020 (Α’ 254), μέσω α) της σύνδεσης της εκπαίδευσης με τις τοπικές κοινωνίες και τις οικονομικές δραστηριότητες κάθε περιοχής, και με ταυτόχρονη αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κράτους και κοινωνικών εταίρων, με σκοπό τη δημιουργία ενός σύγχρονου πλαισίου που θα εγγυάται υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας»

    Το επίπεδο 5 του ΕΠΠ αφορά επαγγελματικά δικαιώματα λυκείου. Οι σχολές μαγειρικής κομμωτικής security κα δεν ειναι επιπεδου 5 ή ακαδημίες αλλά ΕΠΑΛ Β .
    Για αυτο οι αποφοιτοι ΕΠΑΛ Β κύκλου εχουν ηδη επαγγελματικά δικαιώματα .
    Κακως ιδρύονται σχολές ΣΑΕΚ ή ακαδημίες τετοιων ειδικοτήτων, αυτο που καταφερνετε ειναι να υποβαθμιζεται ειδικότητες επιστημονικών επαγγελματων

    Κάνεις ιδιώτης δεν θα ιδρύσει σχολη κομμωτικής ή security Ξεφτιλιζετε το θεσμο των ΙΕΚ

  • 11 Σεπτεμβρίου 2025, 13:57 | ΑΡΤΕΜΙΣ DIANE ΜΠΕΜΠΛΙΔΑΚΗ

    πρόταση σχολίου για διαβούλευση

    Με αφορμή το σχέδιο νόμου για τη «Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης», καταθέτω την πρότασή μου για την άμεση ίδρυση Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ ή ΑΕΚ) στον Δήμο Πλατανιά Χανίων.

    Ο Πλατανιάς αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της Κρήτης, με χιλιάδες εργαζόμενους κάθε χρόνο στον τομέα της φιλοξενίας, της γαστρονομίας και του τουρισμού. Η αγορά εργασίας της περιοχής παρουσιάζει μεγάλη έλλειψη σε καταρτισμένο προσωπικό, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά τόσο τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

    Η ίδρυση ΣΑΕΚ (ή ΑΕΚ) στον Πλατανιά θα συμβάλει ουσιαστικά:

    Στην κάλυψη των πραγματικών αναγκών της τοπικής και περιφερειακής αγοράς εργασίας με πιστοποιημένους επαγγελματίες.

    Στη δημιουργία νέων ευκαιριών απασχόλησης για τους νέους.

    Στη μείωση της «διαρροής» εργαζομένων προς άλλες περιοχές.

    Στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μέσω αναβάθμισης των δεξιοτήτων.

    Ως Executive Chef, Culinary Consultant και Εκπαιδεύτρια Μαγειρικής & Αρτοποιίας-Ζαχαροπλαστικής, με δραστηριότητα στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, έχω πλήρη εικόνα των διεθνών τάσεων στην εκπαίδευση και την αγορά εργασίας. Ζώντας όμως μόνιμα στη Δυτική Κρήτη, διαπιστώνω καθημερινά το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στις πραγματικές ανάγκες των τουριστικών επιχειρήσεων και στη διαθεσιμότητα εξειδικευμένου προσωπικού. Η ΣΑΕΚ (ή ΑΕΚ) στον Πλατανιά θα καλύψει αυτό το κενό και θα αποτελέσει πρότυπο τεχνικής εκπαίδευσης.

    Παράλληλα, έχω συμμετάσχει ως ιδρυτικό μέλος της Λέσχης «Ακρόπολις» στην Ομάδα Διαβούλευσης για την αναβάθμιση του Ελληνικού Τουριστικού Προϊόντος και της Γαστρονομίας. Στο πλαίσιο αυτό, κατέθεσα τρεις τεκμηριωμένες μελέτες (500 σελίδων η καθεμία), οι οποίες έγιναν δεκτές και ενσωματώθηκαν στο νέο νομοσχέδιο υπό τον τότε Υπουργό Τουρισμού, κ. Χάρη Θεοχάρη. Μία από τις μελέτες αυτές αφορούσε ακριβώς την ανάγκη ίδρυσης τεχνικών σχολών για τουριστικά και επισιτιστικά επαγγέλματα, καθώς και τη δημιουργία Πανεπιστημίου Γαστρονομίας.

    Αυτό αποδεικνύει ότι η πρόταση για ΣΑΕΚ (ή ΑΕΚ) στον Πλατανιά δεν είναι μεμονωμένη, αλλά εντάσσεται σε ένα στρατηγικό πλαίσιο που έχει ήδη αναγνωριστεί σε εθνικό επίπεδο.

    Εφόσον το Υπουργείο το κρίνει χρήσιμο, θα μπορούσα να καταθέσω στοχευμένη μελέτη για την ίδρυση του συγκεκριμένου ΣΑΕΚ (ή ΑΕΚ) στον Δήμο Πλατανιά, βασισμένη σε πραγματικά δεδομένα της αγοράς εργασίας, στις ανάγκες των τουριστικών επιχειρήσεων και στις διεθνείς καλές πρακτικές.

    Με εκτίμηση,
    Άρτεμις Diane Μπεμπλιδάκη