Αρχική Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισηςΆρθρο 29 Εξουσιοδοτική διάταξη – Τροποποίηση παρ. 11, 12 και 17 άρθρου 34 ν. 4763/2020Σχόλιο του χρήστη ΣΩΤΗΡΧΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ Δ/ντης ΣΑΕΚ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ | 22 Σεπτεμβρίου 2025, 10:19




Προτείνω την παρακάτω ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ Άρθρο … Στο άρθρο 32 του Ν. 4763/2020 (Α΄ 254), η παράγραφος 12 αντικαθίσταται ως εξής: Ισχύον κείμενο (παρ. 12): «Ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας Υ.ΠΑΙ.Θ. δεν μπορούν να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο ως εκπαιδευτές του Ι.Ε.Κ., δημόσιου ή ιδιωτικού, ή άλλης δομής της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.» Νέο κείμενο (παρ. 12): «Ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. δεν μπορούν να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο ως εκπαιδευτές του Ι.Ε.Κ., δημόσιου ή ιδιωτικού, ή άλλης δημόσιας δομής της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.» ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Επί της προτεινόμενης τροπολογίας στην παρ. 12 του άρθρου 32 του Ν. 4763/2020 Με την ισχύουσα ρύθμιση (παρ. 12 του άρθρου 32 του Ν. 4763/2020), ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. (ήδη Σ.Α.Ε.Κ.) δεν μπορούν να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο ούτε σε δημόσια ούτε σε ιδιωτικά Ι.Ε.Κ., ούτε σε άλλες δομές της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. Η απαγόρευση αυτή επιφέρει μια σειρά από δυσχέρειες: 1. Περιορίζει υπέρμετρα τη δυνατότητα συμμετοχής των στελεχών σε άλλες δράσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης, όπως τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.), τα οποία έχουν διαφορετικό χαρακτήρα και δεν υπάγονται στη διοικητική ευθύνη τους. 2. Αδρανοποιεί επιστημονικό και επαγγελματικό δυναμικό με εμπειρία στον χώρο της κατάρτισης, το οποίο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης εκτός Σ.Α.Ε.Κ.. 3. Δημιουργεί αντικίνητρο για ικανούς εκπαιδευτές να αναλάβουν θέσεις Διευθυντή ή Υποδιευθυντή, καθώς συνεπάγεται πλήρη απομάκρυνση από το εκπαιδευτικό τους έργο. 4. Δεν εξυπηρετεί ουσιαστικό σκοπό ως προς την αποτροπή σύγκρουσης συμφερόντων, η οποία αφορά μόνο την κατανομή μαθημάτων και την αξιολόγηση στο πλαίσιο της ίδιας ή άλλης Σ.Α.Ε.Κ.. 5. Αντίκειται στο πνεύμα διά βίου μάθησης, αφού εμποδίζει έμπειρα στελέχη να μεταφέρουν τεχνογνωσία σε ευρύτερες εκπαιδευτικές δομές. 6. Δημιουργεί ανισότητα μεταχείρισης μεταξύ των Διευθυντών δημοσίων και ιδιωτικών Σ.Α.Ε.Κ.. Οι Διευθυντές των ιδιωτικών Σ.Α.Ε.Κ. δύνανται να ασκούν διδακτικό έργο, ενώ οι Διευθυντές των δημοσίων Σ.Α.Ε.Κ. στερούνται πλήρως αυτής της δυνατότητας. Η διαφοροποίηση αυτή, ελλείψει ουσιαστικής αιτιολογίας, προσβάλλει την αρχή της ισότητας και στερεί από τη δημόσια εκπαίδευση τη δυνατότητα να αξιοποιήσει την εμπειρία και τις γνώσεις των στελεχών της σε ευρύτερο πλαίσιο. 7. Ενισχύει τη σύνδεση εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, αφού δίνει τη δυνατότητα σε Διευθυντές/Υποδιευθυντές με εμπειρία να μεταφέρουν άμεσα τις γνώσεις τους σε προγράμματα που απευθύνονται σε ενήλικες και σε επαγγελματίες. 8. Προάγει την αξιοποίηση ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων, καθώς στελέχη με εμπειρία μπορούν να συμμετέχουν σε επιμορφωτικά προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ ή άλλες κοινοτικές πρωτοβουλίες, χωρίς να εμποδίζονται από το ασυμβίβαστο. 9. Ενδυναμώνει την ελκυστικότητα των θέσεων Διευθυντή/Υποδιευθυντή, διότι η πλήρης απαγόρευση καθιστά τις θέσεις αυτές λιγότερο επιθυμητές για υψηλά προσοντούχους εκπαιδευτές. 10. Ενισχύει τον θεσμό της διά βίου μάθησης, αφού οι Διευθυντές/Υποδιευθυντές μπορούν να συμβάλουν με την εμπειρία τους σε πληθώρα εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, εντός και εκτός τυπικής εκπαίδευσης. 11. Αποτρέπει την άνιση κατανομή προσωπικού: ενώ ο ιδιωτικός τομέας επωφελείται από την ελευθερία αξιοποίησης στελεχών, ο δημόσιος στερείται της ίδιας δυνατότητας, γεγονός που εντείνει το χάσμα δημόσιας–ιδιωτικής εκπαίδευσης. 12. Συμβαδίζει με τις αρχές της χρηστής διοίκησης, καθώς θέτει τον περιορισμό μόνο εκεί όπου υφίσταται πραγματικός κίνδυνος (δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ.), χωρίς να επιβάλλει αδικαιολόγητους φραγμούς σε άλλες δραστηριότητες. Με την προτεινόμενη τροποποίηση, η απαγόρευση περιορίζεται αποκλειστικά στην παροχή εκπαιδευτικού έργου σε δημόσιες ή ιδιωτικές Σ.Α.Ε.Κ. ή άλλης δημόσιας δομής της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., εξασφαλίζοντας ότι αποφεύγεται η σύγκρουση συμφερόντων, ότι παραμένει ακέραιο το κύρος και η αμεροληψία των Διευθυντών/Υποδιευθυντών σε σχέση με τις Σ.Α.Ε.Κ., και ταυτόχρονα ότι ενισχύεται η δυνατότητα διάχυσης της εμπειρίας τους σε άλλες ιδιωτικές εκπαιδευτικές δομές. Η ρύθμιση δεν επιφέρει πρόσθετη δημοσιονομική επιβάρυνση.