Άρθρο 29 Εξουσιοδοτική διάταξη – Τροποποίηση παρ. 11, 12 και 17 άρθρου 34 ν. 4763/2020

Στο άρθρο 34 του ν. 4763/2020 (Α΄ 254), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων του Κεφαλαίου Ε΄, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 11 μετά τη λέξη «Διευθυντών» διαγράφονται οι λέξεις «και Υποδιευθυντών», β) στην παρ. 12 βα) στην περ. α), i) μετά τις λέξεις «συγχωνεύεται σε συγκεκριμένη όμοια Σ.Α.Ε.Κ.» προστίθενται οι λέξεις «ή υπάγεται ως παράρτημα συγκεκριμένης Σ.Α.Ε.Κ.» και ii) μετά τις λέξεις «ή της συγχώνευσης των Σ.Α.Ε.Κ.» προστίθενται οι λέξεις «ή της υπαγωγής της ως Παράρτημα Σ.Α.Ε.Κ.», iii) μετά τις λέξεις «η οποία συγχωνεύεται» προστίθενται οι λέξεις «ή η οποία υπάγεται», ββ) στην περ. β) μετά τη λέξη «Διευθυντών» διαγράφονται οι λέξεις «και Υποδιευθυντών», γ) στην περ. α) της παρ. 17, στο τέλος του πρώτου εδαφίου προστίθεται η φράση «ή και σε άλλους δήμους ή άλλες περιφερειακές ενότητες στην περίπτωση που οι δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. έχουν έδρα στις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων», και οι παρ. 11, 12 και 17 του άρθρου 34, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνονται ως εξής:

 

«11. Με κοινή απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργείου, ή με απόφαση αποκλειστικώς του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατά περίπτωση, πραγματοποιείται η απόσπαση και τοποθέτηση των Διευθυντών των δημόσιων Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που έχουν επιλεγεί.

  1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε ό,τι αφορά δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ή με κοινή απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού σε ό,τι αφορά δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας άλλων Υπουργείων ή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου:

α) Αναστέλλεται η λειτουργία δημόσιας Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ή συγχωνεύεται σε συγκεκριμένη όμοια Σ.Α.Ε.Κ. ή υπάγεται ως παράρτημα συγκεκριμένης Σ.Α.Ε.Κ. και καθορίζονται ο χρόνος έναρξης της αναστολής λειτουργίας ή της συγχώνευσης των Σ.Α.Ε.Κ. ή της υπαγωγής της ως Παράρτημα Σ.Α.Ε.Κ., τα ειδικότερα θέματα υπηρεσιακής κατάστασης του προσωπικού της Σ.Α.Ε.Κ., της οποίας η λειτουργία αναστέλλεται ή η οποία συγχωνεύεται ή η οποία υπάγεται σε άλλη, τα θέματα που αφορούν στη διαχείριση και διάθεση της υλικοτεχνικής υποδομής της και κάθε ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 23.

β) Καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι και οι προϋποθέσεις συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής Διευθυντών των δημοσίων Σ.Α.Ε.Κ. και εξειδικεύονται τα απαιτούμενα προσόντα, προσδιορίζονται τα κριτήρια αξιολόγησης και επιλογής, προβλέπονται οι λεπτομέρειες και τα ειδικότερα θέματα της διαδικασίας και του τρόπου αξιολόγησης και επιλογής, η συγκρότηση των επιτροπών αξιολόγησης και επιλογής, καθώς και τα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας τους, καθορίζονται οι λόγοι και η διαδικασία ανάκλησης της απόσπασής τους και ρυθμίζεται κάθε άλλο ειδικότερο θέμα.

γ) Εξειδικεύονται οι όροι και οι προϋποθέσεις πρόσληψης, τα απαιτούμενα προσόντα των Συντονιστών Συμβούλων, οι οποίοι στελεχώνουν τα Γ.Ε.Α.Σ., η διαδικασία και τα ειδικότερα θέματα επιλογής τους, τα καθήκοντα που ασκούν, η χρονική διάρκεια απασχόλησής τους και κάθε άλλο συναφές θέμα.

δ) Ρυθμίζονται θέματα, σχετικά με τον τρόπο και τη διαδικασία άσκησης διοίκησης των δημοσίων Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καθώς και θέματα του διοικητικού και του εκπαιδευτικού προσωπικού τους, στα οποία περιλαμβάνονται:

δα) η οργανωτική δομή τους, ανάλογα με τον αριθμό των καταρτιζόμενων,

δβ) οι αρμοδιότητες των στελεχών της διοίκησης και του προσωπικού τους,

δγ) η μέριμνα για την υποστήριξη των καταρτιζόμενων στη μάθηση στον χώρο εργασίας και στη μετέπειτα ένταξη στην αγορά εργασίας, καθώς και

δδ) κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για τη λειτουργία των Σ.Α.Ε.Κ..

ε) Καθορίζονται και εξειδικεύονται τα ειδικότερα θέματα σχετικά με τους όρους, τις προϋποθέσεις, τα όργανα, τα κριτήρια και τη διαδικασία αξιολόγησης των δημοσίων Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 32.

στ) Δύνανται να συγχωνεύονται και να καταργούνται Σ.Α.Ε.Κ. και Σ.Α.Ε.Κ. για άτομα με αναπηρία αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

ζ) Καθορίζονται ο τρόπος, η διαδικασία εφαρμογής, οι συντελεστές αξιολόγησης και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 32.

η) Δύναται να παρατείνονται η απόσπαση και η θητεία Διευθυντών και Υποδιευθυντών των Δημοσίων Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και των Ε.Σ.Κ., καθώς και να ρυθμίζεται η συνέχιση της άσκησης των καθηκόντων τους και μετά τη λήξη της θητείας τους, μέχρι την πλήρωση των θέσεων, σύμφωνα με τα άρθρα 13 και 31.

θ) Καθορίζονται το περιεχόμενο και η διάρκεια, καθώς και οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής στα προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων των Σ.Α.Ε.Κ., καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 24Α.

  1. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.&Δ.Β.Μ.:

α) Μπορεί να λειτουργούν, στις δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, τμήματα ή παραρτήματα αυτών, καθώς και πειραματικά ή θεματικά τμήματα ή παραρτήματα, εκτός της έδρας τους ή και σε όμορους δήμους της περιφερειακής ενότητας στην οποία ανήκουν ή και σε άλλους δήμους ή άλλες περιφερειακές ενότητες στην περίπτωση που οι δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. έχουν έδρα στις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων. Στην ίδια απόφαση ρυθμίζονται ο τρόπος και η διαδικασία στελέχωσης των ανωτέρω τμημάτων και παραρτημάτων, ο αριθμός του προσωπικού τους και ανατίθεται η διοικητική υποστήριξή τους σε Υποδιευθυντή της οικείας Σ.Α.Ε.Κ..

β) Καταρτίζονται οι κανονισμοί λειτουργίας των δημόσιων Σ.Α.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και των ιδιωτικών Σ.Α.Ε.Κ..

γ) Εκδίδονται ειδικοί κανονισμοί λειτουργίας για τη λειτουργία των Πειραματικών και Θεματικών Σ.Α.Ε.Κ., καθώς και των Σ.Α.Ε.Κ. Ειδικής Αγωγής, ή των πειραματικών τμημάτων ειδικοτήτων σε Σ.Α.Ε.Κ..

δ) Καθορίζονται ο τύπος και το βασικό περιεχόμενο της σύμβασης μαθητείας των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των επιπέδων 3 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.».

  • 25 Σεπτεμβρίου 2025, 09:56 | ΜΑΡΙΑ ΑΡΓΥΡΙΟΥ

    Η διεύρυνση των εξουσιοδοτικών διατάξεων για συγχωνεύσεις και υπαγωγές Σ.Α.Ε.Κ. χρειάζεται αυστηρά παιδαγωγικά και κοινωνικά κριτήρια, ώστε να προστατευθεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών στην κατάρτιση. Θετική είναι η ειδική μέριμνα για τις νησιωτικές περιφέρειες, αλλά απαιτείται ανάλογη πρόνοια και για άλλες απομακρυσμένες περιοχές. Τέλος, πρέπει να καταγραφεί ρητά ότι οι ρυθμίσεις αυτές δεν αφορούν την Ανώτερη Καλλιτεχνική Εκπαίδευση, η οποία οφείλει να θεσμοθετηθεί σε επίπεδα 6–7 ΕΠΠ με ξεχωριστό νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

  • 22 Σεπτεμβρίου 2025, 10:02 | ΣΩΤΗΡΧΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ Δ/ντης ΣΑΕΚ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ

    Προτείνω την παρακάτω ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

    Άρθρο …
    Στο άρθρο 32 του Ν. 4763/2020 (Α΄ 254), η παράγραφος 12 αντικαθίσταται ως εξής:

    Ισχύον κείμενο (παρ. 12):
    «Ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας Υ.ΠΑΙ.Θ. δεν μπορούν να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο ως εκπαιδευτές του Ι.Ε.Κ., δημόσιου ή ιδιωτικού, ή άλλης δομής της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.»

    Νέο κείμενο (παρ. 12):
    «Ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. δεν μπορούν να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο ως εκπαιδευτές του Ι.Ε.Κ., δημόσιου ή ιδιωτικού, ή άλλης δημόσιας δομής της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.»

    ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

    Επί της προτεινόμενης τροπολογίας στην παρ. 12 του άρθρου 32 του Ν. 4763/2020

    Με την ισχύουσα ρύθμιση (παρ. 12 του άρθρου 32 του Ν. 4763/2020), ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. (ήδη Σ.Α.Ε.Κ.) δεν μπορούν να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο ούτε σε δημόσια ούτε σε ιδιωτικά Ι.Ε.Κ., ούτε σε άλλες δομές της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. Η απαγόρευση αυτή επιφέρει μια σειρά από δυσχέρειες:

    1. Περιορίζει υπέρμετρα τη δυνατότητα συμμετοχής των στελεχών σε άλλες δράσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης, όπως τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.), τα οποία έχουν διαφορετικό χαρακτήρα και δεν υπάγονται στη διοικητική ευθύνη τους.
    2. Αδρανοποιεί επιστημονικό και επαγγελματικό δυναμικό με εμπειρία στον χώρο της κατάρτισης, το οποίο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης εκτός Σ.Α.Ε.Κ..
    3. Δημιουργεί αντικίνητρο για ικανούς εκπαιδευτές να αναλάβουν θέσεις Διευθυντή ή Υποδιευθυντή, καθώς συνεπάγεται πλήρη απομάκρυνση από το εκπαιδευτικό τους έργο.
    4. Δεν εξυπηρετεί ουσιαστικό σκοπό ως προς την αποτροπή σύγκρουσης συμφερόντων, η οποία αφορά μόνο την κατανομή μαθημάτων και την αξιολόγηση στο πλαίσιο της ίδιας ή άλλης Σ.Α.Ε.Κ..
    5. Αντίκειται στο πνεύμα διά βίου μάθησης, αφού εμποδίζει έμπειρα στελέχη να μεταφέρουν τεχνογνωσία σε ευρύτερες εκπαιδευτικές δομές.
    6. Δημιουργεί ανισότητα μεταχείρισης μεταξύ των Διευθυντών δημοσίων και ιδιωτικών Σ.Α.Ε.Κ.. Οι Διευθυντές των ιδιωτικών Σ.Α.Ε.Κ. δύνανται να ασκούν διδακτικό έργο, ενώ οι Διευθυντές των δημοσίων Σ.Α.Ε.Κ. στερούνται πλήρως αυτής της δυνατότητας. Η διαφοροποίηση αυτή, ελλείψει ουσιαστικής αιτιολογίας, προσβάλλει την αρχή της ισότητας και στερεί από τη δημόσια εκπαίδευση τη δυνατότητα να αξιοποιήσει την εμπειρία και τις γνώσεις των στελεχών της σε ευρύτερο πλαίσιο.
    7. Ενισχύει τη σύνδεση εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, αφού δίνει τη δυνατότητα σε Διευθυντές/Υποδιευθυντές με εμπειρία να μεταφέρουν άμεσα τις γνώσεις τους σε προγράμματα που απευθύνονται σε ενήλικες και σε επαγγελματίες.
    8. Προάγει την αξιοποίηση ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων, καθώς στελέχη με εμπειρία μπορούν να συμμετέχουν σε επιμορφωτικά προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ ή άλλες κοινοτικές πρωτοβουλίες, χωρίς να εμποδίζονται από το ασυμβίβαστο.
    9. Ενδυναμώνει την ελκυστικότητα των θέσεων Διευθυντή/Υποδιευθυντή, διότι η πλήρης απαγόρευση καθιστά τις θέσεις αυτές λιγότερο επιθυμητές για υψηλά προσοντούχους εκπαιδευτές.
    10. Ενισχύει τον θεσμό της διά βίου μάθησης, αφού οι Διευθυντές/Υποδιευθυντές μπορούν να συμβάλουν με την εμπειρία τους σε πληθώρα εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, εντός και εκτός τυπικής εκπαίδευσης.
    11. Αποτρέπει την άνιση κατανομή προσωπικού: ενώ ο ιδιωτικός τομέας επωφελείται από την ελευθερία αξιοποίησης στελεχών, ο δημόσιος στερείται της ίδιας δυνατότητας, γεγονός που εντείνει το χάσμα δημόσιας–ιδιωτικής εκπαίδευσης.
    12. Συμβαδίζει με τις αρχές της χρηστής διοίκησης, καθώς θέτει τον περιορισμό μόνο εκεί όπου υφίσταται πραγματικός κίνδυνος (δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ.), χωρίς να επιβάλλει αδικαιολόγητους φραγμούς σε άλλες δραστηριότητες.

    Με την προτεινόμενη τροποποίηση, η απαγόρευση περιορίζεται αποκλειστικά στην παροχή εκπαιδευτικού έργου σε δημόσιες ή ιδιωτικές Σ.Α.Ε.Κ. ή άλλης δημόσιας δομής της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., εξασφαλίζοντας ότι αποφεύγεται η σύγκρουση συμφερόντων, ότι παραμένει ακέραιο το κύρος και η αμεροληψία των Διευθυντών/Υποδιευθυντών σε σχέση με τις Σ.Α.Ε.Κ., και ταυτόχρονα ότι ενισχύεται η δυνατότητα διάχυσης της εμπειρίας τους σε άλλες ιδιωτικές εκπαιδευτικές δομές.

    Η ρύθμιση δεν επιφέρει πρόσθετη δημοσιονομική επιβάρυνση.

  • 16 Σεπτεμβρίου 2025, 02:11 | ΣΩΤΗΡΧΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ Δ/ντης ΣΑΕΚ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ

    Στο Άρθρο 29 Εξουσιοδοτική διάταξη – Τροποποίηση παρ. 17 άρθρου 34 ν. 4763/2020

    Στο τέλος της παραγράφου 17 του άρθρου 34 του ν. 4763/2020 προστίθεται εδάφιο ε΄ ως εξής:

    ε) Καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), σε περιπτώσεις όπου αυτή δεν προβλέπεται από τους οδηγούς κατάρτισης.

    ________________________________________

    Αιτιολογική Έκθεση
    Με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγεται ρητή εξουσιοδοτική διάταξη, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα στον Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης να καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), στις περιπτώσεις όπου οι ισχύοντες οδηγοί κατάρτισης δεν περιλαμβάνουν σχετική πρόβλεψη.

    Η ανάγκη της ρύθμισης προκύπτει από το γεγονός ότι ιδιωτικά Σ.Α.Ε.Κ. έχουν ήδη διαφημίσει και εφαρμόσει μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, παρά το ότι δεσμεύονται από τους ίδιους οδηγούς κατάρτισης με τις δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ., στις οποίες δεν έχει προβλεφθεί η εν λόγω δυνατότητα. Το φαινόμενο αυτό εδράζεται στην ερμηνευτική ασάφεια του ισχύοντος πλαισίου, καθώς δεν υπήρχε ούτε ρητή απαγόρευση ούτε ειδική ρύθμιση για εξ αποστάσεως παροχή εκπαίδευσης. Παράλληλα, η εμπειρία της πανδημίας (2020–2021) δημιούργησε πρακτικό προηγούμενο χρήσης τηλεκπαίδευσης, το οποίο δεν έχει ακόμη ενσωματωθεί νομοθετικά.

    Με την προτεινόμενη διάταξη αποκαθίσταται η ισονομία μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών Σ.Α.Ε.Κ., περιορίζεται ο αθέμιτος ανταγωνισμός, και διασφαλίζεται ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα παρέχεται υπό ενιαίους, σαφώς καθορισμένους όρους, συμβάλλοντας τόσο στην ποιότητα της κατάρτισης όσο και στην ισότιμη πρόσβαση των καταρτιζομένων.