Αρχική Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισηςΆρθρο 17 Όργανα διοίκησης των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης – Eπιλογή Υποδιευθυντή -Τροποποίηση παρ. 1, 7, 8 και 11 και προσθήκη παρ. 8Α, 8Β, 8Γ, 8Δ στο άρθρο 31 του ν. 4763/2020Σχόλιο του χρήστη ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΕΦΗ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΟΝΙΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΑΕΚ - ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΣΑΕΚ | 23 Σεπτεμβρίου 2025, 16:14




Παρατηρήσεις επί του άρθρου 17 του σχεδίου νόμου του ΥΠΑΙΘΑ – Πρόταση τροποποίησης αναφορικά με τη θητεία του Υποδιευθυντή Σ.Α.Ε.Κ. Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι, Ο Σύλλογος Σ.Μ.Ε.Ε.Ε.Κ ΣΑΕΚ, καταθέτει την παρούσα τεκμηριωμένη παρατήρηση στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επί του ανωτέρω σχεδίου νόμου, με στόχο την ενίσχυση της θεσμικής πληρότητας και λειτουργικής αποτελεσματικότητας των ρυθμίσεων που διέπουν τη διοίκηση των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.).Εκ μέρους του Συλλόγου, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισης», θα θέλαμε να διατυπώσουμε την ακόλουθη παρατήρηση – πρόταση σχετικά με το άρθρο 17 και ειδικότερα την παράγραφο που αφορά την επιλογή και θητεία του Υποδιευθυντή των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.). Η ρύθμιση αυτή, όπως προτείνεται, παρεκκλίνει από την ήδη υφιστάμενη πρακτική καθώς και από τη θεσμική ισορροπία που πρέπει να διέπει τη διοίκηση των Σ.Α.Ε.Κ., για τους εξής σημαντικούς λόγους: Παρατήρηση: Σύμφωνα με τη διατύπωση του άρθρου, ο Υποδιευθυντής Σ.Α.Ε.Κ. τοποθετείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ., κατόπιν εισήγησης του Διευθυντή, με θητεία δύο (2) ετών. Η εν λόγω πρόβλεψη διαφοροποιείται από το ισχύον πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο η θητεία τόσο του Διευθυντή όσο και του Υποδιευθυντή ορίζεται σε τρία (3) έτη, και προκαλεί προβληματισμό για τους εξής λόγους: 1. Αρχή της διοικητικής συνέχειας και ισοτιμίας: Ο Υποδιευθυντής αποτελεί, κατά ρητή αναφορά στον ν. 4763/2020, μέλος της διοίκησης των Σ.Α.Ε.Κ. και υπηρετεί αποδεδειγμένα κρίσιμες λειτουργίες στη διαχείριση, στον συντονισμό και στην υποστήριξη της εκπαιδευτικής και διοικητικής λειτουργίας της Σχολής. Η προβλεπόμενη μειωμένη θητεία σε σχέση με αυτή του Διευθυντή (2 έναντι 3 ετών) δημιουργεί θεσμική ασυμμετρία, η οποία δεν δικαιολογείται από οργανωτικά ή λειτουργικά επιχειρήματα. Η τριετής θητεία συνάδει με τον προγραμματισμό και την αποτελεσματική άσκηση διοίκησης, επιτρέποντας στον Υποδιευθυντή να ανταποκριθεί ουσιαστικά στις αρμοδιότητές του. 2. Ενίσχυση θεσμικής οντότητας της Σ.Α.Ε.Κ.: Η ταυτόχρονη θητεία Διευθυντή και Υποδιευθυντή εξασφαλίζει ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό, ομαλή συνεργασία και διαρκή προγραμματισμό. Με τη διαφοροποίηση της θητείας, διαρρηγνύεται η συνέχεια της διοικητικής ομάδας, δημιουργώντας το ενδεχόμενο επαναλαμβανόμενων εσωτερικών μεταβολών. Η μη ταύτιση της θητείας με αυτή του Διευθυντή μπορεί να οδηγήσει σε ασυνέχεια στη διοίκηση των σχολών και δυσχέρεια στον συντονισμό, καθώς ο Υποδιευθυντής επιλέγεται αποκλειστικά από τον Διευθυντή και αποχωρεί εντός της ίδιας διοικητικής περιόδου. 3. Αποτροπή συγκέντρωσης εξουσίας και διασφάλιση αξιοκρατίας: Η πρόβλεψη επιλογής του Υποδιευθυντή αποκλειστικά κατόπιν εισήγησης του Διευθυντή, χωρίς περαιτέρω θεσμικές δικλείδες ή αξιολογικά κριτήρια, σε συνδυασμό με τη βραχεία διάρκεια της θητείας, αδυνατίζει τον θεσμικό ρόλο του Υποδιευθυντή, περιορίζοντάς τον σε ρόλο υποβοηθητικό και όχι ισότιμο μέλος της διοικητικής δομής. Η ενίσχυση της θητείας του αποτελεί ένα πρώτο βήμα αναβάθμισης και προστασίας του ρόλου του από συγκυριακές ή υποκειμενικές επιλογές.