Αρχική Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισηςΆρθρο 11 Διοικούσα Επιτροπή Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης – Προσθήκη άρθρου 34Η στον ν. 4763/2020Σχόλιο του χρήστη ΜΑΡΙΑ ΑΡΓΥΡΙΟΥ | 25 Σεπτεμβρίου 2025, 09:15




Η παρούσα διαβούλευση για τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) δεν πρέπει να οδηγήσει σε υποβάθμιση των σπουδών στα Ωδεία και στις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές. Στην Ευρώπη, οι μουσικές σπουδές που παρέχονται από αναγνωρισμένα Ωδεία και Ανώτατες Σχολές εντάσσονται σε επίπεδα 6–7 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (Bachelor–Master), με αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα και πλήρη ακαδημαϊκή αναγνώριση (π.χ. Γερμανία: Musikhochschulen, Γαλλία: DNSPM και pôles supérieurs, Φινλανδία: Uniarts Helsinki). Στην Ελλάδα, τα Ωδεία παραμένουν θεσμικά «μεταλυκειακά», παρά το υψηλό επίπεδο σπουδών τους. Η διατήρηση των καλλιτεχνικών σπουδών μόνο στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (κατάρτιση) στερεί από τους αποφοίτους τη δυνατότητα επαγγελματικής και ακαδημαϊκής εξέλιξης, και δεν συμβαδίζει με τις διεθνείς πρακτικές ούτε με τις δεσμεύσεις της χώρας στην Ε.Ε. Προτείνεται: Η ρητή πρόβλεψη ότι οι ρυθμίσεις για τις ΣΑΕΚ (επίπεδα 3–5) δεν θίγουν ούτε υποκαθιστούν την ανάγκη θεσμοθέτησης Ανώτατων Σχολών Παραστατικών Τεχνών, με αναγνώριση σε επίπεδα 6–7 του ΕΠΠ. Η άμεση κατάρτιση ειδικού νομοσχεδίου για τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σπουδές (Ωδεία, Δραματικές Σχολές, Χορός), με αναγνώριση τίτλων σπουδών και επαγγελματικών δικαιωμάτων σε αντιστοιχία με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Η υιοθέτηση διεθνών καλών πρακτικών, όπως η χρήση των Dublin Descriptors και του συστήματος ECTS, ώστε τα Ωδεία να μπορούν να απονέμουν αναγνωρισμένους τίτλους σπουδών. Η θεσμοθέτηση μεταβατικών ρυθμίσεων, ώστε οι υφιστάμενοι απόφοιτοι να αποκτήσουν αναγνώριση και να μην αποκλείονται από την αγορά εργασίας και την ακαδημαϊκή συνέχεια. Η καλλιτεχνική εκπαίδευση δεν μπορεί να υποβαθμίζεται σε «κατάρτιση». Η αναβάθμιση των Ωδείων και των Ανώτερων Σχολών αποτελεί υποχρέωση πολιτιστική, κοινωνική και ευρωπαϊκή. Προτάσεις καλών πρακτικών για την καλλιτεχνική εκπαίδευση (συναφές με το σχέδιο νόμου «Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης») Σύνοψη θέσης. Παρακαλούμε να διασφαλιστεί ότι οι ολοκληρωμένες καλλιτεχνικές σπουδές (μουσική, θέατρο, χορός, κινηματογράφος κ.ά.) αντιστοιχούν σε ανώτατα επίπεδα προσόντων (EQF 6–7), με σαφή ακαδημαϊκή διαδρομή (Bachelor–Master) και θεσμικά κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Η αποκλειστική ένταξή τους στο επίπεδο 5 (μεταλυκειακή κατάρτιση) αποκλίνει από καθιερωμένες ευρωπαϊκές πρακτικές. Α. Σκοπός & αρχές (Άρθρα-πλαίσιο) Πρόταση: Ρητή ρήτρα ότι οι ρυθμίσεις για ΣΑΕΚ/Ακαδημίες δεν προδικάζουν την κατάταξη των ολοκληρωμένων καλλιτεχνικών σπουδών σε επίπεδο 5. Να αναφερθεί πως η καλλιτεχνική ανώτερη/ανώτατη εκπαίδευση ακολουθεί το μοντέλο Bachelor (EQF 6) – Master (EQF 7), σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης. Καλή πρακτική (Γερμανία): Τα Kunst- und Musikhochschulen (πανεπιστήμια τεχνών/μουσικής) απονέμουν συστηματικά BA/MA βάσει των κοινών κατευθυντήριων του KMK/HRK. Β. Δομή τίτλων, διαβαθμίσεις & αντιστοιχίσεις Πρόταση: Να οριστεί τυπική αντιστοίχιση μαθησιακών αποτελεσμάτων των καλλιτεχνικών προγραμμάτων με τους Polifonia/Dublin Descriptors και τα AEC Learning Outcomes για 1ο–2ο κύκλο. Να ενσωματωθούν ECTS και σαφής φόρτος σπουδών για 180–240 ECTS (BA) και 60–120 ECTS (MA). Καλές πρακτικές: Ολλανδία: Τα Ανώτατα Ωδεία (UAS/HBO) απονέμουν Bachelor of Music (EQF 6) και Master (EQF 7) με εθνικά προφίλ εκπαίδευσης (competence frameworks). Γαλλία: Το DNSPM (Diplôme National Supérieur Professionnel de Musicien) είναι επίπεδο 6 και συχνά συζευγμένο με πανεπιστημιακή Licence, διασφαλίζοντας ακαδημαϊκή συνέχεια. Γ. Δίαυλοι πρόσβασης & κατατακτήριες προς την Ανώτατη Εκπαίδευση Πρόταση: Καθιέρωση οριζόντιων γεφυρών: αποφοίτηση από ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό πρόγραμμα → πλήρως αναγνωρισμένη πρόσβαση σε BA/MA (με ECTS recognition & RPL). Οι κατατακτήριες να βασίζονται σε portfolio/audition + θεωρητικά και να οδηγούν σε αναγνώριση προηγούμενης μάθησης (RPL) με ανώτατα ιδρύματα. Καλή πρακτική (Φινλανδία): Το Uniarts Helsinki λειτουργεί ως πλήρες πανεπιστήμιο τεχνών (BA/MA/Doctoral) με σαφώς ορισμένα προσόντα. Δ. Διακυβέρνηση, διασφάλιση ποιότητας & συμπράξεις Πρόταση: Θεσμοθέτηση συμπράξεων συν-απονομής (joint/double degrees) μεταξύ σχολών τεχνών και ΑΕΙ. Εξωτερική αξιολόγηση από φορείς με εμπειρία στην ανώτατη καλλιτεχνική εκπαίδευση και ευθυγράμμιση με ENQA/ESG (αναφορά στον χώρο ανώτατης εκπαίδευσης). Καλή πρακτική (Γαλλία): Pôles supérieurs με ποικιλία νομικών μορφών, αλλά σταθερή ένταξη στο πεδίο της ανώτατης εκπαίδευσης τεχνών και συμπράξεις με πανεπιστήμια/ωδεία. Ε. Επαγγελματικά δικαιώματα & αγορά εργασίας Πρόταση:Να συνδεθούν οι τίτλοι BA/MA με ρυθμιζόμενα επαγγελματικά προσόντα (π.χ. παιδαγωγικά πιστοποιητικά τύπου DE/CA στη Γαλλία) και με διαφανείς περιγραφές καθηκόντων. Καλή πρακτική (Γαλλία): Συνδυαστικές διαδρομές DNSP + Licence και Δίπλωμα Κρατικό/Πιστοποιητικό Ικανότητας για καθηγητές μουσικής. ΣΤ. Μεταβατικές ρυθμίσεις Πρόταση:Μεταβατικό καθεστώς αναβάθμισης για ήδη λειτουργούσες καλλιτεχνικές σχολές: εξωτερική αξιολόγηση, αντιστοίχιση μαθησιακών αποτελεσμάτων με EQF 6–7, συμφωνίες ECTS bridging με ΑΕΙ. Ζ. Επιπτώσεις από το παρόν σχέδιο (ΣΑΕΚ) Πρόταση: Να προστεθεί διάταξη ότι οι (αναγκαίες) ρυθμίσεις για Επίπεδα 3–5 δεν τροποποιούν/υποκαθιστούν τη μελλοντική ειδική ρύθμιση των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σπουδών σε επίπεδα 6–7.