Στον ν. 4763/2020 (Α` 254), προστίθεται άρθρο 34Η ως εξής:
«Άρθρο 34Η
Διοικούσα Επιτροπή Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης
- Η Διοικούσα Επιτροπή Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ε.Α.Ε.Κ.) είναι το ανώτατο διοικητικό όργανο της Ακαδημίας και αποτελείται από πέντε (5) μέλη με τους αναπληρωτές τους, ως εξής:
α) τον Πρόεδρο που ορίζεται από τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού,
β) τον Διευθυντή της Σ.Α.Ε.Κ. στην οποία ανήκει το Παράρτημα,
γ) τον Υποδιευθυντή της Σ.Α.Ε.Κ. στον οποίο ανατίθεται η διοικητική υποστήριξη της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης και
δ) δύο (2) μέλη, που υποδεικνύονται από τον συμβαλλόμενο οικονομικό φορέα.
- Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως συγκροτείται η Δ.Ε.Α.Ε.Κ. και ορίζονται ο γραμματέας της Επιτροπής και ο αναπληρωτής του, οι οποίοι είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι ή υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή μόνιμοι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης.
- Τα μέλη των περ. β) και γ) της παρ. 1 συγκεντρώνουν, αντιστοίχως, τα προσόντα της περ. β) της παρ. 1 και της παρ. 7 του άρθρου 31.
- Η θητεία των μελών και του γραμματέα της Δ.Ε.Α.Ε.Κ. είναι τριετής και δύναται να ανανεώνεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού έως δύο (2) φορές.
- Η Δ.Ε.Α.Ε.Κ. εποπτεύει και ελέγχει τη διαχείριση και λειτουργία της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης και ειδικότερα είναι αρμόδια για:
α) την οργάνωση, τη λειτουργία και τον συντονισμό των δράσεών της,
β) τον σχεδιασμό και τον συντονισμό της εξωστρέφειάς της,
γ) την εισήγηση προς το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) μέτρων για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητάς της,
δ) την επιλογή του Συντονιστή της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης,
ε) την εισήγηση προς το Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. για την προσθήκη, τροποποίηση, συγχώνευση ή κατάργηση ειδικοτήτων που παρέχονται από την Ακαδημία Επαγγελματικής Κατάρτισης,
στ) την εκπόνηση και σύνταξη των οδηγών κατάρτισης, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του πρότυπου οδηγού κατάρτισης, οι οποίοι ανακοινώνονται στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. και τίθενται σε ισχύ με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.),
ζ) την ανάθεση μαθημάτων και συγκεκριμένων καθηκόντων στους εκπαιδευτές βάσει των οδηγών κατάρτισης,
η) τις αρμοδιότητες των παρ. 2, 3, 4 και 9 του άρθρου 31 και της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 32, και
θ) την άσκηση κάθε άλλης αρμοδιότητας σχετικά με τη διαχείριση και τη λειτουργία της Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης, εφόσον αυτή δεν έχει ανατεθεί από τον νόμο σε άλλο όργανο.
- Η λειτουργία της Δ.Ε.Α.Ε.Κ. διέπεται, κατά τα λοιπά, από τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45).».




Η παρούσα διαβούλευση για τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) δεν πρέπει να οδηγήσει σε υποβάθμιση των σπουδών στα Ωδεία και στις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές. Στην Ευρώπη, οι μουσικές σπουδές που παρέχονται από αναγνωρισμένα Ωδεία και Ανώτατες Σχολές εντάσσονται σε επίπεδα 6–7 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (Bachelor–Master), με αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα και πλήρη ακαδημαϊκή αναγνώριση (π.χ. Γερμανία: Musikhochschulen, Γαλλία: DNSPM και pôles supérieurs, Φινλανδία: Uniarts Helsinki). Στην Ελλάδα, τα Ωδεία παραμένουν θεσμικά «μεταλυκειακά», παρά το υψηλό επίπεδο σπουδών τους. Η διατήρηση των καλλιτεχνικών σπουδών μόνο στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (κατάρτιση) στερεί από τους αποφοίτους τη δυνατότητα επαγγελματικής και ακαδημαϊκής εξέλιξης, και δεν συμβαδίζει με τις διεθνείς πρακτικές ούτε με τις δεσμεύσεις της χώρας στην Ε.Ε.
Προτείνεται:
Η ρητή πρόβλεψη ότι οι ρυθμίσεις για τις ΣΑΕΚ (επίπεδα 3–5) δεν θίγουν ούτε υποκαθιστούν την ανάγκη θεσμοθέτησης Ανώτατων Σχολών Παραστατικών Τεχνών, με αναγνώριση σε επίπεδα 6–7 του ΕΠΠ.
Η άμεση κατάρτιση ειδικού νομοσχεδίου για τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σπουδές (Ωδεία, Δραματικές Σχολές, Χορός), με αναγνώριση τίτλων σπουδών και επαγγελματικών δικαιωμάτων σε αντιστοιχία με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
Η υιοθέτηση διεθνών καλών πρακτικών, όπως η χρήση των Dublin Descriptors και του συστήματος ECTS, ώστε τα Ωδεία να μπορούν να απονέμουν αναγνωρισμένους τίτλους σπουδών.
Η θεσμοθέτηση μεταβατικών ρυθμίσεων, ώστε οι υφιστάμενοι απόφοιτοι να αποκτήσουν αναγνώριση και να μην αποκλείονται από την αγορά εργασίας και την ακαδημαϊκή συνέχεια.
Η καλλιτεχνική εκπαίδευση δεν μπορεί να υποβαθμίζεται σε «κατάρτιση». Η αναβάθμιση των Ωδείων και των Ανώτερων Σχολών αποτελεί υποχρέωση πολιτιστική, κοινωνική και ευρωπαϊκή.
Προτάσεις καλών πρακτικών για την καλλιτεχνική εκπαίδευση (συναφές με το σχέδιο νόμου «Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης»)
Σύνοψη θέσης. Παρακαλούμε να διασφαλιστεί ότι οι ολοκληρωμένες καλλιτεχνικές σπουδές (μουσική, θέατρο, χορός, κινηματογράφος κ.ά.) αντιστοιχούν σε ανώτατα επίπεδα προσόντων (EQF 6–7), με σαφή ακαδημαϊκή διαδρομή (Bachelor–Master) και θεσμικά κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Η αποκλειστική ένταξή τους στο επίπεδο 5 (μεταλυκειακή κατάρτιση) αποκλίνει από καθιερωμένες ευρωπαϊκές πρακτικές.
Α. Σκοπός & αρχές (Άρθρα-πλαίσιο)
Πρόταση: Ρητή ρήτρα ότι οι ρυθμίσεις για ΣΑΕΚ/Ακαδημίες δεν προδικάζουν την κατάταξη των ολοκληρωμένων καλλιτεχνικών σπουδών σε επίπεδο 5. Να αναφερθεί πως η καλλιτεχνική ανώτερη/ανώτατη εκπαίδευση ακολουθεί το μοντέλο Bachelor (EQF 6) – Master (EQF 7), σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Καλή πρακτική (Γερμανία): Τα Kunst- und Musikhochschulen (πανεπιστήμια τεχνών/μουσικής) απονέμουν συστηματικά BA/MA βάσει των κοινών κατευθυντήριων του KMK/HRK.
Β. Δομή τίτλων, διαβαθμίσεις & αντιστοιχίσεις
Πρόταση:
Να οριστεί τυπική αντιστοίχιση μαθησιακών αποτελεσμάτων των καλλιτεχνικών προγραμμάτων με τους Polifonia/Dublin Descriptors και τα AEC Learning Outcomes για 1ο–2ο κύκλο.
Να ενσωματωθούν ECTS και σαφής φόρτος σπουδών για 180–240 ECTS (BA) και 60–120 ECTS (MA).
Καλές πρακτικές:
Ολλανδία: Τα Ανώτατα Ωδεία (UAS/HBO) απονέμουν Bachelor of Music (EQF 6) και Master (EQF 7) με εθνικά προφίλ εκπαίδευσης (competence frameworks).
Γαλλία: Το DNSPM (Diplôme National Supérieur Professionnel de Musicien) είναι επίπεδο 6 και συχνά συζευγμένο με πανεπιστημιακή Licence, διασφαλίζοντας ακαδημαϊκή συνέχεια.
Γ. Δίαυλοι πρόσβασης & κατατακτήριες προς την Ανώτατη Εκπαίδευση
Πρόταση: Καθιέρωση οριζόντιων γεφυρών: αποφοίτηση από ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό πρόγραμμα → πλήρως αναγνωρισμένη πρόσβαση σε BA/MA (με ECTS recognition & RPL).
Οι κατατακτήριες να βασίζονται σε portfolio/audition + θεωρητικά και να οδηγούν σε αναγνώριση προηγούμενης μάθησης (RPL) με ανώτατα ιδρύματα.
Καλή πρακτική (Φινλανδία): Το Uniarts Helsinki λειτουργεί ως πλήρες πανεπιστήμιο τεχνών (BA/MA/Doctoral) με σαφώς ορισμένα προσόντα.
Δ. Διακυβέρνηση, διασφάλιση ποιότητας & συμπράξεις
Πρόταση:
Θεσμοθέτηση συμπράξεων συν-απονομής (joint/double degrees) μεταξύ σχολών τεχνών και ΑΕΙ.
Εξωτερική αξιολόγηση από φορείς με εμπειρία στην ανώτατη καλλιτεχνική εκπαίδευση και ευθυγράμμιση με ENQA/ESG (αναφορά στον χώρο ανώτατης εκπαίδευσης).
Καλή πρακτική (Γαλλία): Pôles supérieurs με ποικιλία νομικών μορφών, αλλά σταθερή ένταξη στο πεδίο της ανώτατης εκπαίδευσης τεχνών και συμπράξεις με πανεπιστήμια/ωδεία.
Ε. Επαγγελματικά δικαιώματα & αγορά εργασίας
Πρόταση:Να συνδεθούν οι τίτλοι BA/MA με ρυθμιζόμενα επαγγελματικά προσόντα (π.χ. παιδαγωγικά πιστοποιητικά τύπου DE/CA στη Γαλλία) και με διαφανείς περιγραφές καθηκόντων.
Καλή πρακτική (Γαλλία): Συνδυαστικές διαδρομές DNSP + Licence και Δίπλωμα Κρατικό/Πιστοποιητικό Ικανότητας για καθηγητές μουσικής.
ΣΤ. Μεταβατικές ρυθμίσεις
Πρόταση:Μεταβατικό καθεστώς αναβάθμισης για ήδη λειτουργούσες καλλιτεχνικές σχολές: εξωτερική αξιολόγηση, αντιστοίχιση μαθησιακών αποτελεσμάτων με EQF 6–7, συμφωνίες ECTS bridging με ΑΕΙ.
Ζ. Επιπτώσεις από το παρόν σχέδιο (ΣΑΕΚ)
Πρόταση: Να προστεθεί διάταξη ότι οι (αναγκαίες) ρυθμίσεις για Επίπεδα 3–5 δεν τροποποιούν/υποκαθιστούν τη μελλοντική ειδική ρύθμιση των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σπουδών σε επίπεδα 6–7.
Διοίκηση στις Ανώτερες Επαγγελματικές Ακαδημίες
Την διοίκηση ασκούν τα όργανα διοίκησης όπως:
Ο Παιδαγωγικός Διευθυντής/Μάνατζερ θα είναι μόνιμος αποσπασμένος για τριετή
θητεία εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με διδακτορικές σπουδές
διοίκησης ,ερευνητικό και διδακτικό έργο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση(ΑΕΙ-ΤΕΙ)
καθώς και στη μεταλυκειακή επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και με
πολύχρονη εμπειρία διοίκησης μη τυπικών δομών εκπαίδευσης και κατάρτισης
μεταλυκειακού επιπέδου.
Ο Αναπληρωτής Παιδαγωγικός Διευθυντής θα είναι με προσόντα ανάλογα του
Διευθυντή και με τριετή θητεία.
Τα όργανα διοίκησης θα επιλέγονται με ανάλογη μοριοδότηση των παραπάνω
κριτηρίων και θα αναλαμβάνουν θητεία κατόπιν συνέντευξης και αξιολόγησης και
με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και υπεύθυνου
Υφυπουργού για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Επίσης σε κάθε τομέα σπουδών θα ορίζεται Επιστημονικός Προϊστάμενος τομέα και
σε κάθε κατεύθυνση τομέα Επιστημονικός Συντονιστής κατεύθυνσης σπουδών με
τριετή θητεία. Τα προσόντα των παραπάνω θα είναι ανάλογα των οργάνων
διοίκησης των Ακαδημιών και θα επιλέγονται με εισήγηση των οργάνων διοίκησης
των Ακαδημιών
Η διοίκηση (διευθυντές και υποδιευθυντές) των Ανώτερων Επαγγελματικών Ακαδημιών απαραιτήτως θα πρέπει να διαθέτει διδακτορικό τίτλο σπουδών στη διοίκηση επιχειρήσεων ή στη δημόσια διοίκηση και ελλείψει υποψηφίων με τα προσόντα αυτά να υπάρχει το κριτήριο των μεταπτυχιακών σπουδών στη διοίκηση επιχειρήσεων ή στη δημόσια διοίκηση μόνο για τους υποδιευθυντές.
Άρθρο 11 (34Η)
Πρέπει να «ελαφρύνει» διότι δυσκολεύεται η συνεργασία με υποψήφιους οικονομικούς φορείς και η διοίκηση θα καθίσταται περίπλοκη και δυσλειτουργούσα.