Αρχική Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισηςΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ ΑΝΩΤΕΡΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ Άρθρο 16 Όροι και διαδικασίες ίδρυσης των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης – Τροποποίηση παρ. 2 και 3 και προσθήκη παρ. 2Α στο άρθρο 23 του ν. 4763/2020Σχόλιο του χρήστη ΜΑΡΙΑ ΑΡΓΥΡΙΟΥ | 25 Σεπτεμβρίου 2025, 09:47




Για το Άρθρο 16 (Όροι και διαδικασίες ίδρυσης Σ.Α.Ε.Κ.), μπορείτε να εστιάσετε σε δύο άξονες σχολιασμού: Διακριτός ρόλος Σ.Α.Ε.Κ. έναντι Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σπουδών Η διατύπωση για ίδρυση/συγχώνευση/αναστολή λειτουργίας Σ.Α.Ε.Κ. εντάσσει τις σχολές σε ένα πλαίσιο δευτεροβάθμιας–μεταλυκειακής κατάρτισης. Είναι σημαντικό να προστεθεί ρητά ότι το καθεστώς αυτό δεν αφορά Ωδεία, Δραματικές και Χορευτικές Σχολές, ώστε να αποφευχθεί σύγχυση και έμμεση υποβάθμιση σπουδών που αντιστοιχούν σε επίπεδα 6–7 του ΕΠΠ/ΕQF. Κοινωνική και γεωγραφική ισότητα Η διάταξη για ελάχιστο αριθμό καταρτιζόμενων (100/200) μπορεί να οδηγήσει σε κλείσιμο σχολών σε απομακρυσμένες περιοχές. Προτείνεται να προστεθεί πρόβλεψη για καλλιτεχνικές ειδικότητες με μικρή αλλά κρίσιμη τοπική ζήτηση, ώστε να μη στερηθούν οι τοπικές κοινωνίες (ιδίως νησιωτικές/παραμεθόριες) πρόσβαση σε καλλιτεχνική κατάρτιση. Προτεινόμενο Σχόλιο (για διαβούλευση) Το άρθρο 16 ρυθμίζει τους όρους ίδρυσης και συγχωνεύσεων Σ.Α.Ε.Κ. Χρειάζεται σαφής διευκρίνιση ότι οι διατάξεις αυτές δεν καταλαμβάνουν τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σπουδές (Ωδεία, Δραματικές, Χορός), οι οποίες, βάσει ευρωπαϊκών πρακτικών (π.χ. Musikhochschulen στη Γερμανία, DNSPM στη Γαλλία, Uniarts στη Φινλανδία), αντιστοιχούν σε επίπεδα 6–7 του ΕΠΠ και δεν πρέπει να συγχέονται με την επαγγελματική κατάρτιση. Παράλληλα, η πρόβλεψη για ελάχιστο αριθμό καταρτιζόμενων μπορεί να στερήσει από τοπικές κοινωνίες πρόσβαση σε καλλιτεχνικές ειδικότητες με μικρή αλλά σημαντική ζήτηση. Προτείνεται εξαίρεση ή ειδική μέριμνα ώστε να διατηρηθούν τέτοιες σχολές, ιδίως σε απομακρυσμένες, νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές, στηρίζοντας την πολιτιστική συνοχή και ισότιμη πρόσβαση.