Αρχική Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισηςΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΜΑΡΙΑ ΑΡΓΥΡΙΟΥ | 25 Σεπτεμβρίου 2025, 09:54




Η παρούσα διαβούλευση για τη σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον και τη θεσμική κατοχύρωση των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σπουδών στην Ελλάδα. Κίνδυνος Υποβάθμισης: Η τοποθέτηση των καλλιτεχνικών σπουδών αποκλειστικά στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή πρακτική, όπου οι Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές (π.χ. μουσικής, θεάτρου, χορού, κινηματογράφου) αντιστοιχούν σε επίπεδα 6–7 (Bachelor–Master). Ευρωπαϊκό Πλαίσιο: Σε χώρες όπως η Γαλλία, η Φινλανδία και η Γερμανία, οι καλλιτεχνικές σπουδές παρέχονται εντός της Ανώτατης Εκπαίδευσης, εξασφαλίζοντας επαγγελματικά δικαιώματα ισότιμα με άλλους πανεπιστημιακούς κλάδους και δίνοντας τη δυνατότητα συνέχειας σπουδών (π.χ. Master, Διδακτορικό). Επαγγελματικά Δικαιώματα: Η έλλειψη σαφούς ρύθμισης κινδυνεύει να συντηρήσει το κενό επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων. Το Σύνταγμα (άρθρο 16) προβλέπει ειδική προστασία και ανάπτυξη των τεχνών· η πολιτεία οφείλει να κατοχυρώσει θεσμικά τις καλλιτεχνικές σπουδές σε επίπεδο Ανώτατης Εκπαίδευσης. Προτάσεις: Να ενταχθούν ρητά οι Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων επιπέδων 6–7, με δυνατότητα ακαδημαϊκής και επαγγελματικής εξέλιξης. Να θεσπιστεί άμεσα το ειδικό νομοσχέδιο για τις Ανώτατες Σχολές Παραστατικών Τεχνών, το οποίο παραμένει εκκρεμές. Να ληφθούν υπόψη οι δεσμεύσεις της χώρας έναντι της Ε.Ε. και η πρακτική ισότιμης διαβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών στην Ευρώπη. Συμπέρασμα: Η καλλιτεχνική εκπαίδευση δεν μπορεί να περιορίζεται σε πλαίσιο δευτεροβάθμιας ή μεταδευτεροβάθμιας κατάρτισης. Η Ελλάδα οφείλει να κατοχυρώσει τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σπουδές ως τριτοβάθμιες, ισότιμες με τις υπόλοιπες επιστήμες, εξασφαλίζοντας στους αποφοίτους αξιοπρεπή επαγγελματική και ακαδημαϊκή προοπτική.