• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΣ ΠΕΕΚΠΕ' | 11 Απριλίου 2011, 22:21

    ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Αργοναυτών 34, Αργυρούπολη 16452 Τηλέφωνο 210 9911165- fax: 210 9911165 e-mail : d.s.peekpe@gmail.com www.peekpe.gr ΘΕΜΑ: ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ «ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ Π.Ε.» ΩΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ Οι πολιτικές αποφάσεις για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση των μαθητών και μαθητριών της χώρας μας, δημιούργησαν δυο πεδία δράσης στο Εκπαιδευτικό μας Σύστημα: 1) τα Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Εκπαίδευσης, τα οποία πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των Σχολικών Δραστηριοτήτων (Υπ. Απ. 4867/92) -σε εθελοντική βάση και εκτός του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου- από εκπαιδευτικούς και μαθητές, με την παιδαγωγική και διοικητική καθοδήγηση των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας και 2) τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.), τα οποία επισκέπτονται εκπαιδευτικοί με μαθητικές ομάδες τριάντα ατόμων, για να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικά project έξι, δέκα οκτώ ή τριάντα ωρών, με την παιδαγωγική και τη διοικητική καθοδήγηση των Υπευθύνων των Κ.Π.Ε. και των μελών της παιδαγωγικής τους ομάδας. Η πρότασή μας αφορά, στους εκατόν πενήντα εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι υπηρετούν στη θέση των «Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης» και έχει ως στόχο να αποκαταστήσει ένα ζήτημα αναγνώρισης του έργου που επιτελούν. Όπως προκύπτει από τις αρμοδιότητες(Y.A60991/ Γ7 -19-6-2006) αλλά, κυρίως, από την καθημερινή πρακτική των «Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης», έργο τους είναι –εκτός από την διεκπεραίωση των διοικητικών θεμάτων- μια σειρά δραστηριοτήτων με αμιγώς παιδαγωγική-διδακτική φυσιογνωμία. Πιο συγκεκριμένα, οι «Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης»: 1) αξιολογούν τα σχέδια των υποβαλλόμενων σχολικών προγραμμάτων ως προς το περιεχόμενό τους, τους στόχους και τη μεθοδολογία που θα ακολουθήσουν 2) στις περιπτώσεις που χρειάζεται, παρεμβαίνουν για να εμπλουτίσουν τις διαστάσεις του περιεχομένου των σχολικών προγραμμάτων (οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές, πολυ-πολιτισμικές) καθώς και την οπτική τους (τοπική, εθνική, παγκόσμια) αλλά και για να κάνουν πιο σαφείς τους παιδαγωγικούς στόχους και τις διδακτικές μεθόδους που θα υιοθετήσουν 3) οργανώνουν κάθε χρόνο επιμορφωτικά σεμινάρια σε θέματα που αφορούν τον διδακτικό σχεδιασμό των σχολικών προγραμμάτων, τα οποία έχουν πάντα βιωματικό χαρακτήρα 4) επισκέπτονται τα σχολεία στα οποία εφαρμόζονται προγράμματα(τουλάχιστον 2 φορές ανά σχολικό πρόγραμμα) και συνεργάζονται με τις περιβαλλοντικές ομάδες των μαθητών, άλλοτε για να κάνουν μικρές «υποδειγματικές» δραστηριότητες με τους μαθητές άλλοτε για να «υποδείξουν» τεχνικές ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας-μάθησης ,να εκπαιδεύσουν σε οργανωμένα περιβαλλοντικά μονοπάτια, να ξεναγήσουν σε ειδικά πεδία, να υλοποιήσουν βιωματικά εργαστήρια στο πλαίσιο των τοπικών δικτύων των σχολείων της Δ/νσης τους και 5) στο πλαίσιο της «Δεκαετίας για τη Βιωσιμότητα», ετοιμάζουν σχέδια σχολικών προγραμμάτων για τα αντίστοιχα θέματα, όπως, «Γεωργία Διατροφή και Ποιότητα Ζωής», «Τα Απορρίμματα στην Πόλη», «Το Δάσος», «Η κατανάλωση», κ.λπ. Όλα τα ανωτέρω, καταδεικνύουν ότι ο ρόλος των «Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης» είναι, πρωτίστως, παιδαγωγικός και διδακτικός και, μάλιστα, προϋποθέτει βαθιά γνώση και εμπειρία σε παιδαγωγικές και διδακτικές προσεγγίσεις εξόχως απαιτητικές, όπως: η «διαθεματική προσέγγιση», η «διεπιστημονική προσέγγιση», η «βιωματική προσέγγιση» και η «συστημική προσέγγιση». Μιλούμε για γνώσεις και εμπειρίες, οι οποίες έχουν αναγνωριστεί και από τα Πανεπιστήμιά μας, αφού αυτά καλούν πάντα τους «Υπεύθυνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης», άλλοτε ως αξιολογητές της ποιότητας του διδακτικού σχεδιασμού των σχολικών προγραμμάτων, άλλοτε ως επιμορφωτές σε σεμινάρια που οργανώνουν. Δεν απομένει, λοιπόν, παρά να αναγνωριστεί ο χρόνος υπηρεσίας στη θέση του «Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης» ως χρόνος διδακτικής υπηρεσίας από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων καθενός και καθεμιάς και να αρθεί η άδικη και διακριτική σε βάρος μας μεταχείριση του Ν.3467/2006 για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης.