• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΥΛΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ' | 12 Απριλίου 2011, 21:17

    Θα πρέπει να καταργηθούν οι θέσεις των Υπευθύνων ΠΕ, ΑΥ και Πολιτιστικών και οι συνάδελφοι να ενταχθούν στα ΚΠΕ, τα οποία όμως θα πρέπει να αλλάξουν ριζικα και θα ονομασθούν Κέντρα Αειφόρου Εκπαιδευσης. Τα ΚΑΕΚ, με νομοθετική ρύθμιση να χαρακτηριστούν σχολικές μονάδες ειδικού τύπου, με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και αποστολή. Να έχουν τη δυνατότητα να παρεμβαίνουν και να βοηθούν, εκπαιδευτικά και οικονομικά, τις σχολικές ομάδες ή τάξεις που συνεργάζονται με αυτά. Έτσι τα προγράμματα των ΚΑΕΚ θα πρέπει να είναι οργανωμένα σε τρεις διακριτές φάσεις: Α) Πρώτη φάση: Εφαρμογή του Προγράμματος στο Κέντρο Σε αυτήν θα πρέπει να περιλαμβάνεται η προετοιμασία της μελέτης πεδίου και αφορά στο θεωρητικό κομμάτι του προγράμματος. Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε αυτήν τη φάση έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν βασικές περιβαλλοντικές και οικολογικές έννοιες που σχετίζονται με το πρόγραμμα που επέλεξαν να εμπλακούν και να προσεγγίσουν διάφορες πτυχές του υπό εξέταση ζητήματος, μέσα από συνδυασμένες δραστηριότητες ομαδοκεντρικού και συνεργατικού χαρακτήρα, παράλληλα με τη χρήση ποικιλίας διδακτικών μέσων (οπτικοακουστικό υλικό, φύλλα εργασίας, περιβαλλοντικά παιχνίδια, διαφάνειες κ.ά.). Συγχρόνως, γίνεται παρουσίαση του τρόπου εργασίας στο πεδίο, καθώς επίσης και του τρόπου χρήσης των διάφορων οργάνων, όπου αυτά χρειάζονται. Β) Δεύτερη φάση: Μελέτη Πεδίου Σ’ αυτήν τη φάση περιλαμβάνεται η μελέτη πεδίου. Τα πεδία μελέτης ποικίλλουν και είναι ανάλογα του προγράμματος στο οποίο η κάθε ομάδα θα επιλέξει να συμμετάσχει. Στα πεδία μελέτης γίνεται επιτόπια διερεύνηση του ζητήματος που εξετάζεται. Οι μαθητές και οι μαθήτριες εισάγονται σε δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα και πειραματικής διερεύνησης. Το πεδίο χρησιμοποιείται ως χώρος μάθησης και ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιούνται διάφορα όργανα μέτρησης και φύλλα εργασίας βασισμένα στη διερεύνηση του συγκεκριμένου χώρου κατά τρόπο ομαδικό και συνεργατικό. Το ίδιο το πεδίο λειτουργεί ως εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο μπορούν οι μαθητές και οι μαθήτριες να αξιοποιήσουν ποικιλοτρόπως, προκειμένου να προσεγγίσουν πιο αποτελεσματικά τα διάφορα ζητήματα που διερευνούν. Μέσα στο πεδίο οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν, μέσα από διάφορες δραστηριότητες με το περιβάλλον, και στο πλαίσιο μιας κριτικής και ερμηνευτικής προσέγγισης να προχωρήσουν σε μια εις βάθος και ολιστική διερεύνηση του συγκεκριμένου περιβαλλοντικού πεδίου το οποίο εξετάζουν. Γ) Τρίτη φάση: Επέκταση του Προγράμματος στις σχολικές μονάδες Η φάση αυτή περιλαμβάνει την επέκταση των προγραμμάτων των Κέντρων στις σχολικές μονάδες. Συγκεκριμένα, στο στάδιο αυτό επιδιώκεται να ενσωματώσουν οι ομάδες, που συμμετείχαν στα προγράμματα των Κέντρων, την Αειφόρο Εκπαίδευση κατά τρόπο συστηματικό και οργανωμένο, μέσα στις σχολικές τους μονάδες και σύμφωνα με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και ανάγκες των μαθητών και της τοπικής τους κοινότητας. Στόχος της επέκτασης των προγραμμάτων των Κέντρων στις σχολικές μονάδες είναι να γίνει κατανοητό από τους συμμετέχοντες ότι το Κέντρα Αειφόρου Εκπαίδευσης, μέσα από τα προγράμματά τους αποτελούν, χώρους πολλαπλών δράσεων για την προώθηση τόσο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, της αγωγής Υγείας και των πολιτιστικών με ενιαία αντίληψη στη βάση της Εκπαίδευσης για την Αειφορία, όσο και για την ενίσχυση και διαμόρφωση της αειφορικής υπευθυνότητας των πολιτών. Τα προγράμματα των Κέντρων αποτελούν τη βάση, το ερέθισμα και την αφετηρία για την δραστηριοποίηση των ομάδων μέσα από τη σύνδεση των προγραμμάτων τους με το Αναλυτικό Πρόγραμμα της επίσημης εκπαίδευσης του τόπου. Δεδομένου ότι τα Προγράμματα Αειφόρου Εκπαίδευσης που εφαρμόζονται στα Κέντρα δεν έχουν ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά προσεγγίζουν διάφορα ζητήματα και θέματα Αειφορίας, μέσα από εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις και διαδικασίες μάθησης, οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι σημαντικό να ασχοληθούν, μέσα στο σχολείο τους, με διάφορα ζητήματα που σχετίζονται με τη θεματική των προγραμμάτων στα οποία συμμετείχαν, προκειμένου να ενσωματώσουν αποτελεσματικά και να προωθήσουν μεθοδικά και οργανωμένα τον «εγγραμματισμό» των μαθητών και των μαθητριών τους. Η επέκταση των προγραμμάτων ποικίλλει και θα πρέπει να γίνεται λαμβάνοντας υπόψη το άμεσο τοπικό περιβάλλον των μαθητών, τις ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας και της κοινότητας στην οποία το πρόγραμμα θα επεκταθεί, καθώς επίσης και τα άμεσα ενδιαφέροντα και τις τοπικές εμπειρίες των μαθητών. Για τον πιο πάνω λόγο η συνέχιση των Προγραμμάτων μπορεί να έχει τις πιο κάτω μορφές: Με την ανάπτυξη και το σχεδιασμό νέων προγραμμάτων Αειφόρου Εκπαίδευσης, βασισμένων σε κάποιο συγκεκριμένο ζήτημα της κοινότητας, το οποίο θα στηριχθεί στη συνεργασία του σχολείου με την τοπική κοινότητα. Ο σχεδιασμός αυτός μπορεί να γίνει σε συνεργασία με το προσωπικό του Κέντρου. Με την εφαρμογή σχετικών προτεινόμενων-ενδεικτικών δραστηριοτήτων, οι οποίες περιλαμβάνονται στο τέλος κάθε θεματικής ενότητας. Οι δραστηριότητες αυτές βασίζονται στους μαθησιακούς στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος και καλό θα είναι να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο των διάφορων και διαφορετικών θεματικών του πεδίων. Επίσης, μπορούν να οργανωθούν επιπλέον δραστηριότητες για την κάθε ομάδα, στη βάση των ιδιαιτέρων ενδιαφερόντων τους και των μαθημάτων με τα οποία θέλουν να ασχοληθούν περαιτέρω. Τέλος, ένα σημαντικότατο ζήτημα είναι, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν σε σταθερή βάση σε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, για τη συμμετοχή τους αυτή, να μοριοδοτούνται και να παρέχεται βεβαίωση, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης, που θεσμοθετημένα θα χρησιμεύσει στο μέλλον (πχ. για εύρεση εργασίας ως προσόν, για δημιουργία πράσινης επιχείρησης, στις κρίσεις για θέσεις Δ/ντων, προϊσταμένων κλπ).