• Σχόλιο του χρήστη 'Δ.Σ. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ' | 13 Απριλίου 2011, 09:32

    Η Αγωγή και Προαγωγή της Υγείας είναι ένα θέμα με ιδιαίτερη σημασία στην εποχή μας. Διεθνείς Οργανισμοί όπως η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Κοινότητα συμφωνούν ότι η ανάπτυξη προγραμμάτων Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας είναι η πλέον ενδεδειγμένη μέθοδος για την πρόληψη και βελτίωση της υγείας των ανθρώπων και του περιβάλλοντος. Η μετάδοση έγκυρων γνώσεων, η ενίσχυση της προσωπικότητας και η ανάπτυξη δεξιοτήτων στη λήψη αποφάσεων είναι τα θέματα που προβάλλονται από τη σύγχρονη προσέγγιση τέτοιων προγραμμάτων και συμβάλλουν στον έλεγχο και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου και της υγείας του. Το 1995, σε εφαρμογή της απόφασης των Υπουργών Παιδείας της Ε.Ε. που υπογράφηκε ήδη από το 1988, θεσμοθετήθηκε η Αγωγή και Προαγωγή της Υγείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ως εκπαιδευτική διαδικασία εκτός ωρών διδασκαλίας και σε εθελοντική βάση από εκπαιδευτικούς και μαθητές. Στη συνέχεια, το 2001 η Αγωγή Υγείας θεσμοθετήθηκε και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, πάλι σε εθελοντική βάση αλλά μέσα στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Στόχος των Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας είναι η ψυχική, σωματική και κοινωνική υγεία του μαθητή, που με τη συμμετοχή του στην ομάδα Αγωγής Υγείας, αναπτύσσει δεξιότητες ζωής (αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, επικοινωνία κ.α.) ώστε να εξελιχθεί σε ενεργό πολίτη που θα λαμβάνει αυτόνομα αποφάσεις για τη ζωή του. Ο θεσμός της Αγωγής Υγείας στο σχολείο με τη 15ετή σταθερή δυναμική παρουσία του στην τυπική σχολική εκπαίδευση, αποτέλεσε το όχημα με το οποίο μπήκαν για πρώτη φορά στην εκπαιδευτική πράξη ενεργητικές και βιωματικές εκπαιδευτικές μέθοδοι. Από την εισαγωγή αυτή επωφελήθηκε όλο το εκπαιδευτικό σύστημα, αφού οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, μέσω της επιμόρφωσης στην Αγωγή Υγείας, γνώρισαν και έκαναν εργαλεία τους καινοτόμες μεθοδολογίες, τόσο στην υλοποίηση των Προγραμμάτων, όσο και στην καθημερινή τους πρακτική μέσα στις τάξεις. Έμαθαν να χρησιμοποιούν μεθόδους που προάγουν την επικοινωνία, την αντιμετώπιση του άγχους, τη διαχείριση των συγκρούσεων, την αποδοχή της διαφορετικότητας, την προαγωγή της αυτογνωσίας και της αυτοεκτίμησης, την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, με την αξιοποίηση παράλληλα των νέων τεχνολογιών. Τα θέματα Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας προσεγγίζονται ολιστικά, διαθεματικά και διεπιστημονικά και ο ρόλος του εκπαιδευτικού (ανεξαρτήτως ειδικότητας) είναι καθοριστικός στη διαμόρφωση του κατάλληλου παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος στην τάξη. Ο εκπαιδευτικός καλείται να δημιουργήσει μια διαφορετική σχέση με το μαθητή, να χρησιμοποιήσει νέες διδακτικές μεθόδους που ενθαρρύνουν την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών, ενισχύουν την κριτική σκέψη και τη συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων. Εμείς οι εκπαιδευτικοί που πιστέψαμε πως η εισαγωγή της φιλοσοφίας της Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας θα βελτιώσει το κλίμα του σχολείου και θα το κάνει χώρο έκφρασης και δημιουργίας, ανησυχούμε πλέον με τη μη στήριξη του θεσμού και τη συνεχή υποβάθμισή του. Έτσι λοιπόν, ενώ από τη μία πλευρά εκδηλώνονται συνεχώς φαινόμενα παθογένειας που οφείλονται στο σύγχρονο τρόπο ζωής και τα προβλήματά του, από την άλλη δεν αξιοποιείται και δεν αναπτύσσεται ένας θεσμός που υπάρχει, που έχει αξιολογηθεί η εφαρμογή του και ο οποίος θα μπορούσε να συμβάλει αποτελεσματικά στην αναβάθμιση του σχολείου. Αξιολογώντας την εφαρμογή του θεσμού, θεωρούμε ότι αν εφαρμοστεί μέσα στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, ώστε να ωφεληθούν όλοι οι μαθητές, θα συμβάλλει στη βελτίωση του κλίματος στο σχολείο. Επίσης, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη φαινομένων βίας, ρατσισμού, χρήσης ουσιών και πρόωρης έναρξης σεξουαλικών σχέσεων. Βέβαια, κρίνεται απαραίτητο να βελτιωθεί το θεσμικό πλαίσιο, να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί στη Δυναμική της Ομάδας και τη Βιωματική Μάθηση, έτσι ώστε η πρόληψη να αποτελέσει πραγματικότητα για όλο το μαθητικό πληθυσμό. Οι Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας είναι εκπαιδευτικοί με αυξημένα προσόντα αναφορικά με την παιδαγωγική κατάρτισή τους και ειδικά επιμορφωμένοι στο αντικείμενό τους, ώστε να λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές: επιμορφώνουν τους εκπαιδευτικούς, διοργανώνουν σεμινάρια, οργανώνουν εργαστήρια βιωματικής μάθησης, παράγουν εκπαιδευτικό υλικό και έχουν εκ του θεσμικού πλαισίου της θέσης τους μια συνεχή παρουσία στα σχολεία που πραγματοποιούν προγράμματα, συνεργαζόμενοι με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των ομάδων Αγωγής Υγείας. Γνωρίζοντας ότι το ΥΠΔΒΜΘ βρίσκεται στη διαδικασία επαναπροσδιορισμού του ρόλου των Υπευθύνων των Καινοτόμων Δράσεων, προτείνουμε την ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού της Αγωγής Υγείας, που θα επιλύσει χρόνιες δυσλειτουργίες που αποτελούν εμπόδιο στην αποτελεσματική επιτέλεση των καθηκόντων μας. Ειδικότερα προτείνουμε: 1. Να ενταχθούν τα προγράμματα Αγωγής Υγείας στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων, ώστε να υπάρχει συνέχεια αλλά και εμπλοκή όλων των εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών στις εν λόγω δράσεις. 2. Να χαρακτηρισθούν οι θέσεις των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας και των Υπευθύνων ΣΣΝ ως θέσεις στελεχών Εκπαίδευσης και όχι απλά αποσπασμένων επί θητεία εκπαιδευτικών. 3. Να μοριοδοτηθούν οι θέσεις των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας και των Υπευθύνων ΣΣΝ σύμφωνα με τη μοριοδότηση και των υπόλοιπων στελεχών της εκπαίδευσης και να αναγνωριστεί η θητεία τους ως διδακτική. 4. Να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων (ΣΣΝ) σε κάθε Νομό και να στελεχωθούν με το προβλεπόμενο επιστημονικό προσωπικό. Θεωρούμε πως με την ευρύτερη εφαρμογή και την ανάπτυξη του θεσμού, το σχολείο θα γίνει πιο φιλικό και ελκυστικό, ανοίγοντας ταυτόχρονα μια δυναμική συνεργασία τόσο με τους γονείς όσο και την τοπική κοινωνία. Αλήθεια τι άλλο από μια παιδεία που προϋποθέτει την εμπλοκή των μαθητών σε παιδαγωγικές δραστηριότητες που καλλιεργούν την κριτική σκέψη, τη συνεργασία σε ομάδες, τη δημιουργικότητα μπορεί να οδηγήσει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της χώρας με ενεργούς πολίτες που θα έχουν αξίες, θα γνωρίζουν πώς να συνεργάζονται και θα μπορούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες στον εργασιακό χώρο και στον κοινωνικό στίβο; Το Δ.Σ του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας