• Σχόλιο του χρήστη 'Π.Ε.Ε.ΠΟ.ΘΕ.' | 13 Απριλίου 2011, 10:16

    Οι Υπεύθυνοι των σχολικών δραστηριοτήτων, που επιλέγονται βάσει της εμπειρίας και της επιστημονικής και παιδαγωγικής τους επάρκειας στους τομείς της αγωγής του Πολιτισμού, του Περιβάλλοντος και της Υγείας έχουν διοικητικό, καθοδηγητικό, εμψυχωτικό και επιμορφωτικό ρόλο και στηρίζουν πολλαπλά τις προαιρετικές σχολικές δραστηριότητες: με σχεδιασμό, προτάσεις, επικοινωνία, υλικό, επιμορφωτικές δράσεις, παρουσιάσεις. Στην παρούσα συγκυρία οι δομές και οι αρχές των σχολικών δραστηριοτήτων προτείνονται ως εθνική πολιτική. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι ο θεσμός των Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας θα πρέπει όχι μόνο να διατηρηθεί, αλλά και να αναβαθμιστεί. Προτείνουμε  Μια δίωρη ζώνη στο εβδομαδιαίο υποχρεωτικό πρόγραμμα, με ανοιχτό πρόγραμμα, στην οποία οι σχολικές ομάδες θα επιλέγουν, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους, τις ανάγκες της σχολικής μονάδας και τις ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινότητας, θα σχεδιάζουν και θα υλοποιούν 1-4 σχολικές δραστηριότητες το χρόνο με τη δομή των οργανωμένων προγραμμάτων.  Τη δημιουργία υποστηρικτικών δομών σε κάθε δήμο ή, αν η οικονομική συγκυρία δεν το επιτρέπει, σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, χωρίς μείωση του αριθμού των Υπευθύνων σχολικών δραστηριοτήτων. Πιστεύουμε ότι οι αλλαγές που φέρνει το Νέο Σχολείο και η σημαντική θέση που δίνει στο πολιτισμό, το περιβάλλον και την προαγωγή της υγείας, θα αυξήσει τις ανάγκες στήριξης των σχολείων στους τομείς αυτούς. Οι Υπεύθυνοι σχολικών δραστηριοτήτων έχουν την τεχνογνωσία αλλά και την κουλτούρα της βιωματικής – δημιουργικής μάθησης. Θα πρέπει να ενισχυθεί ο παιδαγωγικός τους ρόλος και η δυνατότητα συνεργασιών με ειδικούς επιστήμονες, καλλιτέχνες, οργανισμούς και φορείς που σχετίζονται με τα αντικείμενά τους. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να διατηρηθεί η διάκριση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, λόγω των ιδιαιτεροτήτων της κάθε βαθμίδας, και παράλληλα να υπάρχει τακτική συνεργασία για το συντονισμό και την καλύτερη οργάνωση των δράσεων και την αξιοποίηση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Δικτύων. Η δια ζώσης επαφή, η εξατομικευμένη στήριξη και καθοδήγηση, η δημιουργία επικοινωνιακών πλαισίων, η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής, η ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης και όχι ιεραρχίας, οι βιωματικές επιμορφωτικές δράσεις σε θέματα που έχουν ζητηθεί από τους εκπαιδευτικούς, πιστεύουμε ότι αποτελούν τη βάση για την αποτελεσματική εφαρμογή των προγραμμάτων που αφορούν τον πολιτισμό, το περιβάλλον και την προαγωγή της υγείας στο σχολείο και τη διάχυσή τους σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Γι’ αυτό και θεωρούμε αναγκαία τη συνέχιση αλλά και τη θεσμική ενίσχυση του θεσμού των Υπευθύνων σχολικών δραστηριοτήτων σύμφωνα με τα παρακάτω : 1) διατήρηση και αναβάθμιση του ρόλου των Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων και των πολιτιστικών διεργασιών στα Σχολεία, όπως και αξιοποίησης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Δικτύων, 2) διοργάνωση Επιμορφωτικών Σεμιναρίων σε συνεργασία με φορείς του πολιτισμού και των τεχνών, τις περιφέρειες, δήμους, τοπικούς φορείς και ιδιώτες, 3) προώθηση της ιδέας δημιουργίας Σχολικών Πολιτιστικών Κέντρων, ανά Διεύθυνση Δ.Ε. και Π.Ε., με χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά ή άλλα Προγράμματα του ΥΠΕΠΘ, του ΥΠΠΟ, κληροδοτήματα και Δωρεές, 4) τη θεσμοθέτηση μιας δίωρης εβδομαδιαίας «ζώνης», αφιερωμένης στην υλοποίηση αυτόνομων και αυτοτελών Διαθεματικών Projects με τη θεματολογία και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις και αρχές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία, 5)προκήρυξη στελεχών Εκπαίδευσης Καινοτόμων Δράσεων σε κάθε νέα Διεύθυνση Εκπαίδευσης με άξονες την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, την Αγωγή Υγείας και τα Πολιτιστικά Θέματα ξεχωριστά για κάθε βαθμίδα για λόγους ιδιαιτεροτήτων. Τα παραπάνω στελέχη θα έχουν ρόλο εμψυχωτή, καθοδηγητή με υλοποίηση δειγματικών διδασκαλιών μέσα στην τάξη. Η μέχρι τώρα πορεία των σχολικών δραστηριοτήτων δείχνει ότι ο προαιρετικός χαρακτήρας και η ελευθερία επιλογών, που αφήνουν την ομάδα να ορίσει τους ρυθμούς της και τα ενδιαφέροντα της, εξασφαλίζουν το κατάλληλο κλίμα για την επιζητούμενη ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης, το άνοιγμα του σχολείου και τη σύνδεσή του με την κοινότητα. ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΕ ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ Οι προαιρετικές σχολικές δραστηριότητες (Πολιτιστικά Προγράμματα, Περιβαλλοντικά Προγράμματα, προγράμματα Αγωγής Υγείας και Αγωγής Σταδιοδρομίας):  Έχουν δώσει και δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να δοκιμάσουν εθελοντικά, στην τάξη, στη μικρή κλίμακα ενός προγράμματος, νέες παιδαγωγικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις, χωρίς το άγχος της τυπικής αξιολόγησης και τις δεσμεύσεις του Αναλυτικού Προγράμματος. Όπως έχει δείξει η έρευνα, καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να επιτύχει, αν δεν πεισθεί ο εκπαιδευτικός για την παιδαγωγική της αξία δοκιμάζοντάς την στην πράξη, με δική του επιλογή και με τους δικούς του ρυθμούς.  Έχουν δώσει και δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να φέρουν στο σχολείο τα ενδιαφέροντά τους, τη δική τους πραγματικότητα και να την κάνουν κομμάτι της σχολικής τους ζωής. Τους έχουν δώσει χώρο για δημιουργική και ελεύθερη έκφραση, διερεύνηση, βιωματική μάθηση, ενασχόληση με θέματα της επικαιρότητας, με θέματα που δεν προβλέπονται από τη σχολική ύλη. Συχνά, θέματα που προάγουν τον κοινωνικό προβληματισμό και την όσμωση με την ευρύτερη κοινότητα.  Μαθητές με δυσκολίες μάθησης, με προβλήματα επικοινωνίας ή ένταξης, με διαφορετική εθνοτική προέλευση, μέσα από τη συμμετοχή τους σε προγράμματα έγιναν μέλη της ομάδας με λόγο και άρχισαν να αλλάζουν στάση απέναντι στο σχολείο. Η έρευνα έχει δείξει ότι μαθαίνουμε όταν υποκινείται το ενδιαφέρον μας.  Έχουν δώσει και δίνουν τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές για συνεργασία, ομαδική δουλειά, έρευνα από κοινού, δικτύωση με ελεύθερη συμμετοχή. Συνεργασία ανάμεσα σε διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης, διαφορετικές ειδικότητες, διαφορετικά ηλικιακά επίπεδα Η έρευνα έχει δείξει ότι η συνεργασία έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.  Έχουν αυτομορφωτικό χαρακτήρα για όλους τους συμμετέχοντες.  Έχουν εισαγάγει στην πράξη την αυτοαξιολόγηση και τη διαμορφωτική αξιολόγηση ως εργαλείο στα χέρια της ομάδας που υλοποιεί πρόγραμμα, για τη βελτίωση της δουλειάς τους. Στην πράξη, μέσα από τα προαιρετικά προγράμματα έχουν δοκιμαστεί από έναν ποσοστιαία μικρό άλλα ικανό αριθμό σχολικών ομάδων οι αρχές του Νέου Σχολείου. Με τις πιο συντηρητικές μετρήσεις, το 10% των εκπαιδευτικών εμπλέκεται σε προαιρετικά προγράμματα. Αριθμός με τάση αυξητική.