• Σχόλιο του χρήστη 'Προτάσεις από άτυπη διαβούλευση ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ' | 14 Απριλίου 2011, 08:09

    ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ------------------------------------------------ Η ταχεία διείσδυση των ΤΠΕ τα τελευταία χρόνια σε όλο το εύρος των σχολικών δραστηριοτήτων αλλάζει μέρα με την ημέρα το τοπίο στην εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό παρατηρούμε ότι: • Καθημερινά αυξάνεται η αναγκαιότητα για χρήση των ΤΠΕ και ιδιαίτερα του διαδικτύου τόσο για υπηρεσιακούς λόγους (πχ: αποστολή και λήψη εγκυκλίων μέσω email, survey, e-school, κλπ) όσο και για καθαρά εκπαιδευτικούς λόγους. • Οι Σχολικές Μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης διαθέτουν ήδη εγκατεστημένο μεγάλο αριθμό από πληροφοριακό εξοπλισμό σε διάφορους χώρους, όπως Εργαστήρια πληροφορικής, Σχολικές Βιβλιοθήκες, στα γραφεία ΣΕΠ, κ.α., αλλά και μεμονωμένους σταθμούς εργασίας (γραφεία Διεύθυνσης, γραφείο Συλλόγου Διδασκόντων). • Με την εφαρμογή νέων προγραμμάτων και δράσεων εγκαθίσταται νέος πληροφοριακός εξοπλισμός στις Σχολικές Μονάδες που εντάσσονται στα πλαίσια του «Ψηφιακού Σχολείου» (διαδραστικοί πίνακες, περιφερόμενοι φορητοί υπολογιστές για τα Δημοτικά, κ.α.) και επεκτείνεται το Τοπικό Δίκτυο της Σχολικής Μονάδας (π.χ. για να υποστηριχτούν οι διαδραστικοί πίνακες προβλέπεται σύνδεση κάθε τάξης με το Δίκτυο του Σχολείου). • Ο υφιστάμενος εγκατεστημένος υπολογιστικός εξοπλισμός στα σχολεία κατά ένα μεγάλο μέρος είναι παλαιός κάτι που αυξάνει ακόμα περισσότερο τις ανάγκες υποστήριξης του. • Οι κεντρικές δομές στήριξης (φορείς υλοποίησης του ΠΣΔ, e-school helpdesk) δεν είναι δυνατό να ανταποκρίνονται στο μεγαλύτερο αριθμό από τα αιτήματα στήριξης (κυρίως λόγω απόστασης και ελλιπούς στελέχωσης). Στο παρελθόν οι φορείς υλοποίησης του ΠΣΔ κατά καιρούς έκλειναν ή συρρίκνωναν τα τμήματα υποστήριξης που συντηρούσαν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Η ομάδα υποστήριξης του e-school είναι ολιγομελής για τις απαιτήσεις της εφαρμογής και δεν έχει τη δυνατότητα να λύσει μεγάλο αριθμό αιτημάτων που απαιτούν επέμβαση στον χώρο του σχολείου. • Αν και έχει γίνει πρόοδος στην εξοικείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού με τις ΤΠΕ, υπάρχει ακόμα μεγάλο έλλειμμα στις δυνατότητες χρήσης των ΤΠΕ, κάτι που εκτός του ότι αυξάνει τις ανάγκες υποστήριξης, καταλήγει και στην απαξίωση - αχρήστευση ακριβοπληρωμένου υπολογιστικού και δικτυακού εξοπλισμού καθώς και υπάρχοντος εκπαιδευτικού λογισμικού. Από τα παραπάνω διαφαίνεται η επιτακτική ανάγκη τεχνικής στήριξης των Σχολικών Μονάδων σε θέματα Πληροφοριακού Εξοπλισμού σε τοπικό επίπεδο και η βοήθεια στην αποδοτική και ασφαλή χρήση του. Τα τελευταία χρόνια η τεχνική στήριξη των Σχολικών Μονάδων σε θέματα Πληροφοριακού Εξοπλισμού παρέχεται από τα Κέντρα Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών (ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.), σύμφωνα με την Γ7/65854/03-07-2006 Απόφαση ΥΠ.Ε.Π.Θ. ΦΕΚ 980 τ. Β΄. Η εμπειρία από τη λειτουργία των ΚΕ ΠΛΗΝΕΤ έχει δείξει ότι υπάρχει αρκετή ζήτηση για τεχνική υποστήριξη από όλες τις Σχολικές Μονάδες και κυρίως από Σχολικές Μονάδες της Α/θμιας, όπου δεν υπάρχει Υπεύθυνος Εργαστηρίου Πληροφορικής, όπως στις αντίστοιχες μονάδες της Β/θμιας. Οι Σχολικές Μονάδες απευθύνονται στα ΚΕ ΠΛΗΝΕΤ κυρίως για τους παρακάτω λόγους: • Αποκατάσταση βλαβών υλικού (αντικατάσταση μητρικής, δίσκου, κ.α.) • Επανεγκατάσταση λειτουργικού συστήματος και εφαρμογών • Επεκτάσεις και Διαχείριση Δικτύου (δρομολογητές, διανομείς, κ.α.) • Προβλήματα σύνδεσης στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο • Συμβουλές - βοήθεια που αφορούν την χρήση εφαρμογών και υπηρεσιών του ΠΣΔ Επίσης, τα ΚΕ ΠΛΗΝΕΤ σε συνεργασία με τον σύμβουλο Πληροφορικής ή ανεξάρτητα, εμπλέκονται στη διοργάνωση εκδηλώσεων σχετικά με την βέλτιστη χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία (π.χ. ημερίδες και σεμινάρια ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου, χρήσης του e-school, χρήσης των υπηρεσιών του ΠΣΔ από τους εκπαιδευτικούς, διάδοσης λογισμικού ΕΛ/ΛΑΚ κ.α.) Πιστεύουμε ότι η ύπαρξη των ΚΕ ΠΛΗΝΕΤ είναι προς όφελος των Σχολικών Μονάδων της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης επειδή στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς που έχουν: • τεχνική κατάρτιση και εμπειρία ετών • επιμορφωθεί σε εξειδικευμένα Σεμινάρια υποστήριξης πληροφοριακού εξοπλισμού που οργανώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια • έχουν καθολική γνώση όλου του εξοπλισμού των Σχολικών Μονάδων που υποστηρίζουν • έχουν εφαρμόσει πρωτοποριακές λύσεις προς όφελος των Σχολικών Μονάδων, όπως η αξιοποίηση παλιού εξοπλισμού σε περιβάλλοντα Thin Clients. Η παροχή υπηρεσιών τεχνικής, συμβουλευτικής και εκπαιδευτικής υποστήριξης από τα ΚΕ ΠΛΗΝΕΤ εκτός από τα έμμεσα οφέλη της αποτελεσματικότερης και ασφαλέστερης στήριξης, ωφελεί το Δημόσιο και άμεσα οικονομικά μια που οι δωρεάν προσφερόμενες υπηρεσίες τεχνικής στήριξης μπορούν να κοστολογηθούν σε αρκετές δεκάδες χιλιάδες ετησίως. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΚΕ ΠΛΗΝΕΤ ------------------------------------------ Σήμερα που οι ΤΠΕ αποτελούν βασικό μοχλό εκσυγχρονισμού της δημόσιας εκπαίδευσης και διοίκησης, ο ρόλος των ΚΕΠΛΗΝΕΤ είναι εξαιρετικά κρίσιμος για την αποτελεσματική μετάβαση στο λεγόμενο «Ψηφιακό Σχολείο» και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Στο πλαίσιο αυτό για την αναβάθμισης των υπηρεσιών των ΚΕΠΛΗΝΕΤ καθώς και της παράκαμψης των σημερινών δυσλειτουργιών προτείνονται τα ακόλουθα: 1. Η αύξηση του στελεχιακού δυναμικού των ΚΕΠΛΗΝΕΤ, κρίνεται εξαιρετικά σημαντική ώστε να μπορούν να ανταπεξέρχονται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις υποχρεώσεις τους. Πιο συγκεκριμένα προτάσεις προς αυτή τη κατεύθυνση είναι: • αύξηση των στελεχών ανά ΚΕΠΛΗΝΕΤ με την τοποθέτηση επιπλέον Τεχνικών Υπεύθυνων. • θέσπιση θέσης τοπικού συνεργάτη ΚΕΠΛΗΝΕΤ για τις απομακρυσμένες περιοχές όπου η μετακίνηση είναι προβληματική. Οι τοπικοί συνεργάτες θα μπορούσαν να είναι διαμένοντες και υπηρετούντες καθηγητές ΠΕ19-20 στα σχολεία της περιοχής με μια αντίστοιχη μείωση διδακτικού ωραρίου. • θέσπιση θέσης υπευθύνου μηχανοργάνωσης στα σχολεία. Η υφιστάμενη κατάσταση προκαλεί διάχυση των ευθυνών με αποτέλεσμα την δυσκολότερη αντιμετώπιση των προβλημάτων. 2. Αναγκαιότητα αποτελεί η καθιέρωση διαρκών δράσεων επιμόρφωσης και επικαιροποίησης γνώσεων ΤΠΕ σε εκπαιδευτικούς. Τα ΚΕΠΛΗΝΕΤ μπορούν με τη κατάλληλη υποστήριξη και χρησιμοποιώντας τις υπάρχουσες υποδομές των σχολείων, να αναδειχτούν σε φορείς προώθησης επιμορφωτικών δράσεων τόσο οργανωτικά όσο και ως πολλαπλασιαστές γνώσεων μειώνοντας έτσι το ψηφιακό χάσμα (skills gap) στο χώρο της εκπαίδευσης, χωρίς ουσιαστικό κόστος. 3. Η αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των ΚΕΠΛΗΝΕΤ, η οποία είναι παρωχημένη, και η εξασφάλιση των πόρων και των κατάλληλων συνθηκών για αποτελεσματική τεχνική στήριξη (αναλώσιμα, ανταλλακτικά, εργαλεία) είναι πολύ σημαντική για την ομαλή τους λειτουργία. Επίσης, η βελτίωση της διαδικασίας διάθεσης οδοιπορικών ή εναλλακτικά η παραχώρηση χρήσης υπηρεσιακών οχημάτων για την μετακίνηση των τεχνικών στην περιφέρεια, θα διευκόλυνε σημαντικά την παροχή υποστήριξης στις απομακρυσμένες περιοχές. 4. Η συμμετοχή των ΚΕΠΛΗΝΕΤ στον σχεδιασμό των δράσεων προώθησης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση κρίνεται πολύ σημαντική καθώς μπορούν να μεταφέρουν την εμπειρία της καθημερινότητας του σχολικού περιβάλλοντος και να συνεισφέρουν στην αποδοτικότερη εφαρμογή τους. 5. Να καθοριστεί σαφώς ο ρόλος των ΚΕΠΛΗΝΕΤ και το πλαίσιο λειτουργίας τους στο σχεδιαζόμενο «Ψηφιακό Σχολείο», μέσω μιας νέας εγκυκλίου για τα ΚΕΠΛΗΝΕΤ που θα λαμβάνει υπόψη όλα τα παραπάνω ζητήματα και θα διευκρινίζει όλα τα θέματα λειτουργίας των (π.χ. αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, συνεργασία με Συμβούλους Πληροφορικής, συμμετοχή σε δράσεις και επιτροπές, δυνατότητα συμμετοχής στα ΚΕΠΛΗΝΕΤ ασκούμενων απόφοιτων από ΑΤΕΙ, κ.α.) 6. Επίλυση των θεσμικών ζητημάτων που αφορούν τα ΚΕΠΛΗΝΕΤ και τα οποία για χρόνια δεν έχουν τύχει αντιμετώπισης. Τα βασικότερα από τα αιτήματα αναφέρονται σε υπόμνημα που έχει σταλεί ήδη στο Υπουργείο Παιδείας («Υπόμνημα των Κε.Πλη.Νε.Τ της Ελλάδος, με αρ. πρωτ: 32/29-03-2010) Πιστεύουμε ότι, η αναβάθμιση της εκπαίδευσης έχει σαν προϋπόθεση τη μετάβαση στο «Ψηφιακό Σχολείο» και την ολοκληρωμένη χρήση των ΤΠΕ τόσο στο εκπαιδευτικό όσο και στο διοικητικό έργο. Στο πλαίσιο αυτό πολύτιμο εργαλείο αποτελεί ο θεσμός των ΚΕ ΠΛΗΝΕΤ ο οποίος χρήζει άμεσης αναβάθμισης για να μπορέσει να επιτελέσει ουσιαστικά το ρόλο του. Σε αντίθετη περίπτωση, οποιοσδήποτε σχεδιασμός που δεν θα συμπεριλαμβάνει μια στιβαρή δομή τεχνικής, συμβουλευτικής και επιμορφωτικής υποστήριξης ή οποία να λειτουργεί κοντά στα σχολεία, είναι καταδικασμένος να αποτύχει.