• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π. ΜΠΟΥΡΙΤΣΑΣ' | 14 Απριλίου 2011, 16:00

    Με βάση τη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση που επιχείρησα στο σχολιασμό της πρώτης ενότητας της διαβούλευσης «βασικοί στόχοι που πρέπει να επιδιώκει η αναδιάρθρωση του συστήματος οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης» και με βάση το προτεινόμενο μοντέλο της διοικητικής και εκπαιδευτικής οργάνωσης σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης της Εκπαίδευσης και στο επίπεδο της Περιφερειακής Ενότητας [Οργανόγραμμα Διευθύνσεων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Περιφερειακής Ενότητας και Διευθύνσεων Στήριξης Ε.Ε. (μεταβατικό σχήμα ως το 2015)][Διάγραμμα Διοίκησης] θα ήθελα να επισημάνω τα ακόλουθα: 1. Η όποια πρόταση αναδιάρθρωσης δεν μπορεί να παραπέμπει σε μοντέλα διοίκησης που θα αναιρούν [στην χειρότερη περίπτωση] ή θα περιορίζουν την προσπάθεια της διοικητικής αναδιάρθρωσης [στην καλύτερη περίπτωση]. 2. Με βάση το σημείο 1 η προτεινόμενη οργάνωση των Διευθύνσεων ΠΕ και ΔΕ με βάση το προτεινόμενο οργανόγραμμα (μεταβατικό σχήμα ως το 2015) δημιουργεί κατά τη γνώμη μου το γνωστό αρνητικό πρόβλημα στην οργάνωση και διοίκηση [management] που δημιουργεί η διαρχία στην διοίκηση ενός οργανισμού (στην περίπτωσή μας ενός εκπαιδευτικού οργανισμού). Το υπαρκτό αυτό πρόβλημα το οποίο εντοπίζεται σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο από τις σχετικές αναφορές στη υπάρχουσα ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία και επιστημονική αρθρογραφία δεν μπορεί να επιλυθεί από την πρόβλεψη του Συντονιστικού Συμβουλίου Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Περιφερειακής Ενότητας. [Θα ήθελα να παραπέμψω σε αποτυχημένες απόπειρες διοίκησης των ΔΕΚΟ την περίοδο 1985- 1989 (με τις ατέρμονες συζητήσεις και τριβές για το λεγόμενο «διευθυντικό δικαίωμα» μεταξύ προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου και την αποτυχία λειτουργίας των κυβερνητικών κύκλών συντονισμού του κυβερνητικού έργου την ίδια περίοδο] Επιπρόσθετα ο συντονιστικός χαρακτήρας του προβλεπόμενου οργάνου μάλλον ενισχύει τη μη υλοποίηση των στόχων της προτεινόμενης διοικητικής αναδιάρθρωσης της διοίκησης 3. Με βάση το σημείο 2 η πρόταση παραπέμπει στη άμεση ενοποίηση των Διευθύνσεων ΠΕ και ΔΕ και την μετατροπή του προβλεπόμενου Συντονιστικού Συμβουλίου Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Περιφερειακής Ενότητας σε εισηγητικό – γνωμοδοτικό προς την προτεινόμενη ενιαία Διοικητική και Εκπαιδευτική αρχή της Α/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης. 4. Σημειώνεται ότι η πρόταση που διατυπώνεται στο σημείο 3 παραπέμπει σε ενιαία τμήματα Εκπαιδευτικών- Διοικητικών – Οικονομικών Τμημάτων και πρόβλεψη τομέων Α/ θμιας και Βθμιας Εκπαίδευσης στα ενιαία προτεινόμενα τμήματα 5. Στο πλαίσιο της λογικής του σημείου 4 θα πρέπει να επανεξετασθεί και η ύπαρξη ανεξάρτητου οργανωτικά τμήματος Εκπαιδευτικών θεμάτων για την Τεχνική Εκπαίδευση.. Προτείνεται η ύπαρξη παράλληλων Τομέων Εκπαιδευτικών θεμάτων [Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης] . Ενισχυτικό μιας τέτοιας προσέγγισης που κατά τη γνώμη μου περιορίζει αγκυλώσεις γραφειοκρατικού χαρακτήρα και προβλήματα στην αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων στο εκπαιδευτικό, παιδαγωγικό, διοικητικό αλλά και ερευνητικό επίπεδο η προτεινόμενη ένταξη για παράδειγμα της Φυσικής Αγωγής στο ένα εκ των δύο προβλεπόμενων Τμημάτων Εκπαιδευτικών θεμάτων. 6. Παράλληλα θα ήθελα να σημειώσω ότι θα πρέπει να ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες και ο χαρακτήρας παρέμβασης του ΥΠΔΜΘ για τους λόγους που τεκμηριώθηκαν θεωρητικά στο σχόλιό μου της πρώτης θεματικής ενότητας της διαβούλευσης. Με βάση τις παραπάνω παρατηρήσεις μου οι οποίες απαιτούν μια πιο αναλυτική προσέγγιση και επεμβάσεις στο προτεινόμενο οργανόγραμμα εξυπακούεται η συμφωνία με τον επιχειρούμενο περιορισμό όχι μόνο των επιπέδων διοίκησης αλλά και της μη πολυδιάσπασης των προβλεπόμενων οριζόντιων διοικητικών μονάδων. Γεώργιος Π. Μπουρίτσας