• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π. ΜΠΟΥΡΙΤΣΑΣ' | 14 Απριλίου 2011, 16:05

    Η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των διευθυντών των σχολικών μονάδων νομίζω ότι αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση όταν κινείται στο πλαίσιο του προτεινόμενου μοντέλου υλοποίησης των αρχών του δημοκρατικού προγραμματισμού και της άσκησης προγραμματισμένης «εσωτερικής πολιτικής» στο επίπεδο της σχολικής μονάδας. Απαραίτητη προϋπόθεση η ανανέωση [όχι ηλικιακή ] σε επίπεδο νοοτροπίας και προσόντων του στελεχιακού δυναμικού της εκπαίδευσης. Η επιτυχία της όποιας προτεινόμενης διοικητικής αναδιάρθρωσης δεν μπορεί να υλοποιείται από στελέχη που δεν μπορούν να αντιληφθούν τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας. Ανασταλτικό στοιχείο στην όποια προσπάθεια διοικητικής αναδιάρθρωσης η εμμονή στην υλοποίηση πρακτικών διοίκησης που συμβάλλουν στη διαιώνιση του τέλματος. Δεν μπορεί ο προσδιορισμός των δεικτών αξιολόγησης να αποτελεί στοιχείο διαπραγμάτευσης παγιωμένων συσχετισμών δυνάμεων που κατέχουν διαχρονικά θέσεις διαχείρισης των εκπαιδευτικών πραγμάτων. Στο σημείο αυτό δεν μπορεί κανείς να μην θεωρήσει θετικές τις νομοθετικές ρυθμίσεις εκσυγχρονισμού του συστήματος επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης που επιδιώκουν την καθιέρωση αξιοκρατικών και κατά το δυνατό στοιχείων αξιολόγησης.. Σε αυτή την κρίσιμη καμπή για τις ριζικές αλλαγές που επιχειρούνται για τη διοικητική αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος δεν μπορεί να μην επισημανθεί το γεγονός ότι στο σύστημα επιλογής των στελεχών επικρατεί έντονα το στοιχείο του συμβιβασμού προκειμένου «το χθες» της αναξιοκρατίας να διατηρήσει κεκτημένα σε βάρος της αναγκαιότητας υλοποίησης των ριζικών μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται. Έτσι : • η αναπροσαρμογή των μετρήσιμων κριτηρίων επιλογής με την ύπαρξη ανώτατων ή και κατώτατων ορίων σε όλες τις κατηγορίες των κριτηρίων επιλογής. • η υιοθέτηση θέσεων που θεωρούν ως αντικειμενικά κριτήρια επιλογής προσόντα που έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό των υποψηφίων και που προφανώς δεν αποτελούν μετρήσιμο στοιχείο για την επιλογή. Και αυτό γιατί μετρήσιμο προσόν που έχουν όλοι οι υποψήφιοι δεν αποτελεί κριτήριο που συνεισφέρει στην κατάταξη τους . Το αντίθετο μάλιστα , αποτελεί το άλλοθι ευνουχισμού της θέσης για ύπαρξη μόνο μετρήσιμων στοιχείων αξιολόγησης. • η μη υιοθέτηση της θέσης της αξιολόγησης και μοριοδότησης όλων των προσόντων που διαθέτουν οι υποψήφιοι ανά κατηγορία κριτηρίων όπως συμβαίνει με την επιλογή των μελών Δ.Ε.Π. των πανεπιστημίων • Η μοριοδότηση : * των δύο πανεπιστημιακών πτυχίων και όχι των τριών και παραπάνω * του ενός μεταπτυχιακό ή διδακτορικού διπλώματος και όχι του δεύτερου ή τρίτου Η ΑΠΟΡΙΑ : γιατί τα δύο πτυχία και όχι τα δύο ή τρία μεταπτυχιακά.? * (σπάνια βέβαια) ορισμένου αριθμού δημοσιευμένων επιστημονικών εργασιών και όχι το σύνολο της επιστημονικής δουλειάς των υποψηφίων. * (με ιδιαίτερες επιπτώσεις για περιπτώσεις ίσων προσόντων) της επάρκειας στη χρήση των νέων τεχνολογιών και της γνώσης ξένης γλώσσας , ενώ δεν λαμβάνεται υπόψη η επάρκεια επιστημόνων υποψηφίων που κατέχουν αυτά τα προσόντα σε επίπεδο πτυχιακού ή μεταπτυχιακού επιπέδου. Για παράδειγμα υποψήφιος που διδάσκει την πληροφορική ή ξένη γλώσσα σε συναδέλφους του δεν λαμβάνει την μοριοδότηση που στη συγκεκριμένη περίπτωση παίρνει ο μαθητής - συνηποψήφιός του!! Το επιχείρημα για διπλό υπολογισμό μορίων δεν μπορεί να έχει την οποιαδήποτε επιστημονική , ηθική νομιμοποίηση σε μια διαδικασία που επιζητείται η επιλογή των καλυτέρων και στην οποία γίνεται επίκληση της αξιοκρατίας. * προσόντων αρχαιότητας αναφορικά με τα χρόνια προϋπηρεσίας στην εκπαίδευση ή σε θέση στελέχους στην εκπαίδευση χωρίς να έχουν αξιολογηθεί τα υποψήφια στελέχη για την ποιότητα του έργου τους στην θέση που κατείχαν. Έτσι παρατηρείται ο παραλογισμός ύπαρξης αρνητικής κριτικής του έργου στελεχών με την ταυτόχρονη όμως επανεκλογή τους επειδή αυτό δικαιολογείται από τη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας επειδή ισχύει το κριτήριο της αρχαιότητας κατοχής της θέσης. και τέλος * η συμμετοχή στην διαδικασία επιλογής, μελών υπηρεσιακών συμβουλίων με επιστημονικά προσόντα κατώτερα των κρινόμενων. [ιδιαίτερα η αναφορά απευθύνεται στους αιρετούς. Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις οφείλουν να προτείνουν άτομα που απηχούν τις συνδικαλιστικές απόψεις τους, αλλά οφείλουν τα άτομα αυτά να έχουν και το τεκμήριο της νομιμοποίησης για να κρίνουν άτομα αναφορικά με το επίπεδο των προσόντων τους] αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες στην επιχειρούμενη διοικητική αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Αν δε οι παρατηρήσεις αυτές συνδυαστούν με τον μη υπολογισμό του προσόντος που αφορά τις πιστοποιημένες γνώσεις στη χρήση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι Νέες Τεχνολογίες για την άσκηση διοίκησης , στις κρίσεις των στελεχών της εκπαίδευσης για την περίοδο μέχρι το 2015 [ για να αποκτήσουν οι «παλιοί» το προσόν!!!] τότε τεκμηριώνεται η άποψη ότι ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος παραπέμπεται ενδεχόμενα στην επόμενη δεκαετία. Με βάση τις παραπάνω παρατηρήσεις η σωστή νομοθετική πρωτοβουλία για ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των διευθυντών ουσιαστικά αποδυναμώνεται αφού υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τα στελέχη που θα επιλεγούν να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις σε θέματα οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης στην εποχή της ΚτΠ την οποία βιώνουμε Επιπρόσθετα θα πρέπει: • να γίνουν ουσιαστικές οι συνεδριάσεις και παρεμβάσεις και του συλλόγου των διδασκόντων . Παρατηρείται το φαινόμενο εκφυλισμού των διαδικασιών λειτουργίας του στο επίπεδο υλοποίησης των αρμοδιοτήτων που σήμερα προβλέπονται στο εκπαιδευτικό, παιδαγωγικό και διοικητικό επίπεδο. • να ουσιαστικοποιηθούν οι διαδικασίες εκλογής και λειτουργίας των δεκαπενταμελών και επιτροπών τάξης των μαθητών και των μαθητών που συμμετέχουν στα προβλεπόμενα όργανα και επιτροπές της σχολικής μονάδας.. Το θέμα έχει ιδιαίτερη παιδαγωγική σημασία στην κατεύθυνση ανάδειξης του ρόλου των μαθητών ως ενεργών πολιτών. Η ευθύνη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την απαξία της συμμετοχής των μαθητών ως παιδευτικής διαδικασίας είναι μεγάλη. • η προβλεπόμενη συμμετοχή των συλλόγων γονέων να συνεπάγεται και την ύπαρξη ευθυνών και συγκεκριμένων υποχρεώσεων και τέλος • να οριοθετηθούν οι αρμοδιότητες της Τοπικής Αρμοδιότητας και η εμπλοκή της στα παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέματα που σχετίζονται με την κατανομή των πόρων και τη διαχείριση των σχολικών κτιρίων.. Προτείνεται η αναλυτική διατύπωση και θεσμοθέτηση κανόνων λειτουργίας του Διευθυντή , του Συλλόγου διδασκόντων , της Σχολικής Επιτροπής και των προβλεπόμενων οργάνων και επιτροπών παιδείας Προτείνεται η κωδικοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας για τα παραπάνω θέματα και η αναθεώρησή της όπου είναι αναγκαία και η πρόβλεψη κανονισμών λειτουργίας των παραπάνω θεσμοθετημένων οργάνων με την έκδοση κατ ΄εξουσιοδότηση του νόμου Προεδρικών Διαταγμάτων. Επίσης πρέπει να προβλέπεται για τη λειτουργία του συλλόγου διδασκόντων η ύπαρξη αναλυτικών πρακτικών των συνεδριάσεων για να σταματήσει το εκφυλιστικό φαινόμενο της ύπαρξης πρακτικών ανύπαρκτων συνεδριάσεων ή άρνηση της ενσωμάτωσης στα πρακτικά των απόψεων που διατυπώνονται από τις δημιουργούμενες πλειοψηφίες ή την κακώς εννοούμενη άσκηση του διευθυντικού δικαιώματος στοιχεία που έχουν οδηγήσει στον εκφυλισμό ή την τυπική λειτουργία των σχολικών μονάδων με αποτέλεσμα τη γραφειοκρατικοποίηση της λειτουργίας των . Τέλος η ανάρτηση όλων των διοικητικών, εκπαιδευτικών και οικονομικών πράξεων στους δικτυότοπους των σχολικών μονάδων , της τοπικής αυτοδιοίκησης και των προβλεπόμενων διοικητικών δομών θα πρέπει να είναι υποχρεωτική όπως προβλέπεται πλέον για όλο το Δημόσιο Τομέα [ η πρόταση γίνεται γιατί φαίνεται ότι το θέμα σκόπιμα αποσιωπάται σήμερα παρά την ύπαρξη σχετικής νομοθετικής ρύθμισης] Προτείνεται η εξατομίκευση υποχρεώσεων και ευθυνών των συμμετεχόντων στα συλλογικά όργανα διοίκησης της εκπαίδευσης προκειμένου να αμβλυνθούν τα φαινόμενα κομματισμού και έκφρασης ομαδοποιημένων συμφερόντων που έχουν συνεισφέρει στην δημιουργία των αδιέξοδων καταστάσεων στο εκπαιδευτικό ας σύστημα. Γεώργιος Π. Μπουρίτσας