• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π. ΜΠΟΥΡΙΤΣΑΣ' | 14 Απριλίου 2011, 16:08

    Η σύσταση ενιαίας δομής καθοδήγησης και υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συμβάλλει στην υλοποίηση των παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών στόχων του Αναλυτικού και Ωρολογίου Προγράμματος και των παράλληλα προβλεπόμενων εκπαιδευτικών δράσεων για την διαθεματική και την ολιστική του προσέγγιση. Επίσης η ύπαρξη της ενιαίας δομής υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου συμβάλλει στην προγραμματισμένη παροχή των παράλληλα προσφερόμενων και αναγκαίων υπηρεσιών παιδείας, όπως του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, στο σύνολο του πληθυσμού των μαθητών / τριων και γονέων . Σημειώνεται ότι σε μια εποχή κρίσης αξιών και εμπορευματοποίησης των εκπαιδευτικών διαδικασιών είναι αυτονόητη η συμβολή του δημόσιου σχολείου στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών παιδείας που διακρίνονται για την αξιοπιστία και την εγκυρότητά τους. Τέλος με την ενοποίηση των δομών επιμόρφωσης παρέχεται η δυνατότητα για συνολική και όχι αποσπασματική αντιμετώπιση του θέματος για το οποίο διατίθενται υπέρογκα ποσά χωρίς να επιτυγχάνονται τα επιθυμητά αποτελέσματα που συνήθως προβάλλονται ως διεκδικήσεις που δεν υλοποιούνται λόγω της μη ύπαρξης επαρκών χρηματοδοτήσεων.. Το ισοζύγιο κόστους – οφέλους συνήθως είναι αρνητικό χωρίς κανείς να αναλαμβάνει την ευθύνη για την αυτονόητη αυτή διαπίστωση λόγω της άρνησης και στο σημείο αυτό αποδοχής της όποιας διαδικασίας αξιολόγησης των υλοποιούμενων προγραμμάτων για ευνόητους λόγους [και η διαπίστωση αυτή αφορά όλους τους εμπλεκόμενους στην διαδικασία της όποιας επιμόρφωσης ] Τέλος επειδή υπάρχει μια ασάφεια τόσο στις θεματικές που προβλέπει η διαβούλευση αλλά και στο προτεινόμενο επίσημο και ανεπίσημο / «φανερό» και «κρυφό» αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα του νέου σχολείου παραθέτω τις απόψεις μου για το θέμα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού που αφορά και αρμοδιότητα της ενιαίας δομής καθοδήγησης και υποστήριξης. ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ Οι παρατηρήσεις , οι επισημάνσεις, οι προτάσεις και τα συμπεράσματα αποτελούν την κωδικοποίηση μιας πρότασης η οποία είναι το αποτέλεσμα ερευνητικής προσέγγισης και μελέτης και η οποίεα έχουν ήδη κατατεθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΔΜΘ. Επισημάνσεις : Οι επισημάνσεις που επιχειρούνται βασίζονται στα στοιχεία τεκμηρίωσης και αποσκοπούν στο να επισημάνουν λόγους που υποβαθμίζουν το ρόλο του Σ.Ε.Π. στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. • Η ταύτιση του Σ.Ε.Π. σε μεγάλο βαθμό με τη συμβουλευτική [κοινωνιολογική και ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση ]  Η σύνδεση του Σ.Ε.Π διαχρονικά με συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία [κοινωνιολογία – ψυχολογία]  Μονομερής επιμονή στη σύνδεση της εκπαίδευσης/ μετεκπαίδευσης /επιμόρφωσης των στελεχών Σ.Ε.Π με τα παραπάνω επιστημονικά πεδία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. • Η υποβάθμιση της σημασίας προσέγγισης της διαδικασίας ελεύθερης επιλογής σπουδών και επαγγέλματος με αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει και η «θεωρία της πληροφορίας»  Αμφισβητείται η επιστημονική επάρκεια των στελεχών ΣΕ.Π. για προσέγγιση των ζητημάτων που τίθενται από τους στόχους του Σ.Ε.Π. μέσα από τις νέες επιστημονικές – παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές συνθήκες που επιβάλλονται από την Κτ Π • Η επιστημονική προέλευση των στελεχών Σ.Ε.Π. , ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής τους και η χρησιμοποίηση του μαθήματος του Σ.Ε.Π. για κάλυψη ωραρίου εργασίας των καθηγητών που δεν συμπληρώνουν ωράριο στα μαθήματα  Η αξιολόγηση των δομών Σ.Ε.Π. με βάση την επιστημονική προέλευση των στελεχών που τις πλαισιώνουν αποτελεί δείκτη αναφορικά με το επίπεδο λειτουργίας τους  Αξιολόγηση της διαδικασίας επιλογής [συνέντευξη, μη αναγνώριση όλων των επιστημονικών κλπ προσόντων των στελεχών, αξιολόγηση από όργανα αξιολόγησης στα οποία μετέχουν μέλη με προσόντα που υπολείπονται αυτών των υποψηφίων και ελεγχόμενη επάρκεια (στο επιστημονικό/ παιδαγωγικό/ ερευνητικό επίπεδο)]  Ανεπαρκής προσέγγιση των στόχων του ΣΕΠ μέσα από τα θέματα που απασχολούν τους μαθητές και γονείς [Εκπαιδευτικό Σύστημα , Σύστημα Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (οι σπουδές στα πανεπιστήμια, οι προοπτικές απασχόλησης, το μηχανογραφικό δελτίο, η ισχύουσα νομοθεσία, υποστήριξη του ΣΕΠ με αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία), ΤΕΣΤ Επαγγελματικού Προσανατολισμού] • Η μη ύπαρξη ερευνητικής παράδοσης σε θέματα Σ.Ε.Π.  Αναφορικά με την εκπόνηση διδακτορικών διατριβών [2(στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό)- 3 (στην Συμβουλευτική)- 25 (στην αξιολόγηση της εκπαίδευσης (από τα οποία 12 στην αξιολόγηση για θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής)]  Μη σύνδεση των Πανεπιστημίων με τις σχολικές μονάδες στο εκπαιδευτικό – παιδαγωγικό και ερευνητικό επίπεδο  Ελάχιστη συμβολή των ΕΠΕΑΕΚ και των άλλων προγραμμάτων της ΕΕ • Η προβληματική υλοποίηση των προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ του 3ΟΥ ΚΠΣ και η έλλειψη ολοκληρωμένης πρότασης αναφορικά με τη συμμετοχή των προγραμμάτων ΣΕΠ στο ΕΣΠΑ [εκπαιδευτικό – παιδαγωγικό – ερευνητικό –πληροφοριακό επίπεδο]  Ανισομερής κατανομή των προβλεπόμενων κονδυλίων και έμφαση στην απορροφητικότητα δαπανών που δεν σχετίζονται με τις εκπαιδευτικές- ερευνητικές και παιδαγωγικές διαστάσεις των δράσεων [δαπάνες κέτεριγκ – μετακινήσεων – προβολής και διαφήμισης ]  Μη ύπαρξη στόχων, προτεραιοτήτων και προγραμματισμού αναφορικά με τη θεματική των δράσεων και  Μη ύπαρξη διαδικασιών ενιαίου προγραμματισμού και αξιολόγησης του παραγόμενου εκπαιδευτικού προϊόντος σε όλα τα επίπεδα υλοποίησης των δράσεων[ σχολικές μονάδες, δομών Σ.Ε.Π/ Δ/νσης ΔΕ, ΠΙ, ΥΠΕΠΘ] • Η αποδυνάμωση του θεσμού από ενίσχυση δράσεων ανταγωνιστικών αυτών που το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα προσφέρει.  Η υλοποίηση παράπλευρων δράσεων από τους Φορείς της Τ.Α. με αυτόνομες δράσεις ή συνεργασίες με εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα παρά το θεσμικό τους ρόλο στη στήριξη των θεσμών της παιδείας μέσα από το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που τους έχει εκχωρηθεί από την πολιτεία για τα θέματα της παιδείας και τη θεσμοθετημένη συμμετοχή τους στα κεντρικά και περιφερειακά όργανα συμμετοχής και κοινωνικού ελέγχου της παιδείας.  Η εμπλοκή σε παράπλευρες δράσεις και του Π.Ι • Η μη αποδοχή του θεσμού σε μεγάλο βαθμό από τα στελέχη και τα όργανα διοίκησης των σχολικών μονάδων, των Γραφείων και Διευθύνσεων Δ.Ε. • Η ταύτιση των δράσεων και του ρόλου των ΚΕΣΥΠ με αυτών των ΓΡΑ.Σ.Ε.Π]  Η απουσία σχεδίων προγραμματισμού σε επίπεδο ΚΕΣΥΠ και η συνέχιση της λειτουργίας του ΚΕΣΥΠ ως δομής ΓΡΑ.Σ.ΕΠ. ουσιαστικά περιορίζει την ανάγκη για συντονισμό, και αναβάθμιση της λειτουργίας των δομών Σ.ΕΠ. • Η έλλειψη συστήματος αξιολόγησης και αποτίμησης του παραγομένου προϊόντος και • Η έλλειψη αξιόπιστου συστήματος τεκμηρίωσης – υποστήριξης του θεσμού [σε ποιοτική και ποσοτική βάση]  Η ύπαρξη και παραγωγή υποστηρικτικού – ενημερωτικού υλικού που δεν υπόκειται σε συνεχείς διαδικασίες επικαιροποίησης [δικτυακός τόπος ΝεσΤορ , προβληματικές Data Bases, αδυναμία ανταπόκρισης του στελεχιακού δυναμικού] • Η μη ύπαρξη ενός νομικού πλαισίου εργαλείου και των αναγκαίων πόρων για την υλοποίηση των δράσεων του Σ.Ε.Π.  Το προτεινόμενο νομικό πλαίσιο δεν απαντά σε θέματα που σχετίζονται με την εκχώρηση αρμοδιοτήτων [εκπαιδευτικό- παιδαγωγικό- ερευνητικό επίπεδο] , τη χρηματοδότηση, την άσκηση «εσωτερικής πολιτικής». • Η μη σύνδεση του Σ.ΕΠ. στην πράξη με το αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα [διαθεματικότητα – διεπιστημονική συνεργασία – ενιαία αντιμετώπιση των σχολικών δράσεων ] και • Η καθηγητοκεντρική οργάνωση της λειτουργίας της σχολικής μονάδας θέτει επιτακτικά θέματα όπως:  Η τεχνητή αύξηση του αριθμού των τμημάτων μαθητών [για οριακές τιμές του μέγιστου επιτρεπόμενου ανά τάξη μαθητών] η οποία δρα σε βάρος της υλοποίησης των παράλληλων δράσεων της σχολικής μονάδας  Η μη χρήση της υλικοτεχνικής υποδομής και των εργαστηρίων για διαθεματικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις του Αναλυτικού και Ωρολογίου προγράμματος. • Επανακαθορισμός των σχέσεων μεταξύ των δομών ΣΕΠ και της διοικητικής ιεραρχίας [παιδαγωγικό- εκπαιδευτικό και οργανωτικό επίπεδο] ώστε να απαλειφτούν παγιωμένες καταστάσεις όπως:  Η προβληματική άσκηση διοίκησης και εποπτείας από τα στελέχη της εκπαίδευσης τα οποία δεν έχουν τα απαιτούμενα προσόντα και ικανότητες και η οποία εμφανίζεται ως άσκηση συγκεντρωτικής και αυταρχικής μορφής εξουσίας  Η άρνηση εκχώρησης αρμοδιοτήτων  Η εικονική λειτουργία των συλλογικών οργάνων και ιδιαίτερα του συλλόγου διδασκόντων. Η μη ύπαρξη τεκμηριωμένων αποφάσεων και προτάσεων και η μη ύπαρξη μορφής ελέγχου των όποιων δράσεων αναφορικά ως προς όλες τις συνιστώσες τους [εκπαιδευτικές, παιδαγωγικές, οργανωτικές]  Οι παρεμβάσεις σκοπιμοτήτων που έχουν την αφετηρία τους σε συντεχνιακές οικονομικές, και πολιτικές παράμετρες ,  Η μη ύπαρξη του όποιου προγραμματισμού και συνέχειας σε κανένα επίπεδο της διοικητικής ιεραρχίας.  Η εικονική υλοποίηση πτυχών του εκπαιδευτικού έργου αναφορικά ως προς τους στόχους του [ενδεικτικά:προγράμματα, δραστηριότητες (επισκέψεις, εκδρομές)] και η εικονική παρουσίαση αποτελεσμάτων και παραδοτέων των δράσεων που έχουν απαξιώσει το εκπαιδευτικό σύστημα και τις υπηρεσίες παιδείας που αυτό προσφέρει [ΣΕΠ]  Η στελέχωση των επιτελικών υπηρεσιών με άτομα χωρίς προσόντα και εμπειρία και η μη αξιοποίηση του στελεχιακού δυναμικού και των προτάσεων που υπάρχουν και στηρίζονται σε δεδομένα της εκπαιδευτικής πράξης και έρευνας.  Η χωρίς στοχοθεσία υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης και ενημέρωσης των στελεχών τα οποία συνήθως είναι χαμηλού επιπέδου και αμφισβητούμενου επιστημονικού και παιδαγωγικού προσανατολισμού  Η μη ύπαρξη συνεργασίας και κοινής επιστημονικής θεώρησης στην άσκηση της συμβουλευτικής Επαγγελματικού Προσανατολισμού μεταξύ των εμπλεκομένων[εκπαιδευτικών- συμβούλου παιδαγωγικής καθοδήγησης- διεύθυνσης σχολικής μονάδας- ψυχολόγου και υπευθύνων δομών ΕΠ [ΓΡΑΣΕΠ και ΚΕΣΥΠ και γονέων]  Η μη ύπαρξη ενός αξιόπιστου συστήματος αξιολόγησης και έλεγχου όλης της ιεραρχικής δομής του εκπαιδευτικού συστήματος σε οριζόντιο και κάθετο επίπεδο από παρεμβάσεις σκοπιμοτήτων και γραφειοκρατικές επεμβάσεις που αδρανοποιούν την όποια προσπάθεια αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού Οι προτάσεις Οι γενικές και ειδικές προτάσεις θα πρέπει να ειδωθούν και μέσα από το πρίσμα των έγγραφων παρεμβάσεων/ προτάσεων που έχουν γίνει και αποτυπώνονται στα τεκμήρια [γεγονός που συμβάλλει τουλάχιστον στην επαναφορά ζητημάτων τα οποία επιμελώς παραβλέπονται ] Προτείνεται: • Επαναπροσδιορισμός των μεθόδων υλοποίησης των στόχων του ΣΕΠ με άξονα την προσέγγιση των παραμέτρων επιλογή σπουδών και επαγγέλματος με έμφαση στη χρησιμοποίηση της «χρήσιμης πληροφορίας» με κριτικό τρόπο • Καθιέρωση ενός συστήματος προγραμματισμού και αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα της διοικητικής ιεραρχίας της εκπαίδευσης • Επαναπροσδιορισμός του συστήματος επιλογής των στελεχών Σ.Ε.Π. και του τρόπου εκπαίδευσης και επιμόρφωσής και σύνδεση των διαδικασιών αξιολόγησης των στελεχών εκπαιδευτικής- διοικητικής ιεραρχίας και με βάση τα αξιολογικά στοιχεία αποτύπωσης του παραγομένου εκπαιδευτικού προϊόντος αναφορικά με τη συνιστώσα Σ.Ε.Π. • Δημιουργία ενός κέντρου Τεκμηρίωσης και Παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού Σ.Ε.Π.. Καθιέρωση διαδικασιών και ύπαρξη μεθόδων επικαιροποίησης της πληροφορίας που χρησιμοποιείται στο εκπαιδευτικό- παιδαγωγικό και ερευνητικό επίπεδο. • Επανασχεδιασμός των προγραμμάτων Σ.Ε.Π. που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ • Συνεργασία των Γραφείων Διασύνδεσης των Πανεπιστημίων και δομών Σ.Ε.Π. της Δ.Ε. στο εκπαιδευτικό και ερευνητικό επίπεδο  Δημιουργία ενός Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου για τον Σ..Ε.Π • Δημιουργία του νομικού πλαισίου λειτουργίας και χρηματοδότησης των δομών ΣΕΠ με βάση το θεωρητικό πλαίσιο που διέπει το Ν.1566 • Ενεργοποίηση των συμμετοχικών οργάνων κοινωνικού ελέγχου της παιδείας [ΕΣΥΠ κλπ] για θέματα Σ.Ε.Π. • Συγκεκριμενοποίηση των αξόνων προτεραιοτήτων του ΥΠΔΜΘ για τον Σ.Ε.Π.:  Αντικειμενική ενημέρωση για τις δυνατότητες που προσφέρουν οι διάφοροι τύποι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και το διαφοροποιημένο αναλυτικό πρόγραμμα [επιλογές μαθημάτων και ιδιαίτερα των ξένων γλωσσών με βάση τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και όχι την εξυπηρέτηση των εργασιακών αναγκών του εκπαιδευτικού προσωπικού]  Ενημέρωση για επιλογή σπουδών και επαγγέλματος  Χρησιμοποίηση των τεστ μετά από επιστημονική τεκμηρίωση για την αξιοπιστία τους και τη δυνατότητα εφαρμογής τους από τα στελέχη των δομών Σ.Ε.Π  Ενημέρωση – πληροφόρηση για τις δυνατότητες που προσφέρει το γυμνάσιο, το λύκειο [γενικό και τεχνικό] και η μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση [ΙΕΚ]  Ύπαρξη συνέχειας σε προγράμματα που βασίζονται σε κοινά αποδεκτές εκπαιδευτικές αρχές και επανεξέταση προγραμματικών κατευθύνσεων αμφίβολης αποτελεσματικότητας [πρόγραμμα παροχής προσωπικών υπολογιστών σε μαθητές –διαδραστικοί πίνακες(αναφορικά ως προς το σκέλος της παραγωγικής αξιοποίησής τους- παράλληλη χρήση και εναλλακτικών λύσεων)] Συμπεράσματα 1. Το προτεινόμενο θεωρητικό πλαίσιο λειτουργίας του θεσμού του Επαγγελματικού Προσανατολισμού ως αναπόσπαστου τμήματος του εκπαιδευτικού μας συστήματος πρέπει να έχει τις αναφορές του σε ζητήματα που αφορούν: • Την άσκηση εσωτερικής πολιτικής σε επίπεδο σχολικής μονάδας, και την εφαρμογή των αρχών του δημοκρατικού προγραμματισμού [συμμετοχή(ανάληψη ευθυνών) –μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και εξουσίας- κοινωνικός έλεγχος ] που θα διαπερνούν οριζόντια και κάθετα τις ιεραρχικές δομές άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής • Την αναγκαιότητα για καθιέρωση ενός αξιόπιστου μοντέλου εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού μας συστήματος • Την αυτονόητη ανάπτυξή του στις νέες κοινωνικές , πολιτισμικές και οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνονται από την Κοινωνία της Πληροφορίας και της Γνώσης την οποία βιώνουμε. 2. Η προσέγγιση αυτή διαμορφώνει ένα νέο πλαίσιο ανάπτυξης του θεσμού που προδιαγράφει τον επαναπροσδιορισμό των στόχων, της θέσης του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο φανερό και «κρυμμένο» εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τις προδιαγραφές [προσόντα] του στελεχιακού προσωπικού που θα υλοποιήσει τις πολιτικές ΕΠ , τις σπουδές που απαιτούνται για τη διεπιστημονική προσέγγιση και υλοποίηση του θεσμού του ΣΕΠ και της συμβουλευτικής ΕΠ., την αναγκαιότητα δημιουργίας όρων για ανάπτυξη της εκπαιδευτικής έρευνας, η οποία μπορεί να συμβάλλει στην υλοποίηση πολιτικών που θα προτείνουν και θα υλοποιούν προγράμματα στην κατεύθυνση αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος με την υλοποίηση αξιόπιστων και έγκυρων λύσεων στο εκπαιδευτικό , παιδαγωγικό – διοικητικό και κοινωνικό επίπεδο. 3. Με βάση την προβληματική η οποία απηχεί τις εμπειρίες μελέτης του εκπαιδευτικού μας συστήματος, της ενεργούς συμμετοχής μου στην διαμόρφωση και υλοποίηση πολιτικών για την παιδεία στο επιστημονικό – συνδικαλιστικό επίπεδο[1974-σήμερα] και σε κυβερνητικό επίπεδο [1983-1989 και 2000-2004] οδηγεί αβίαστα στο συμπέρασμα για ανάγκη για την παραπέρα έρευνα του ζητήματος από την πολιτεία αλλά και σε προσωπικό επίπεδο μέσα από τη συλλογική ερευνητική προσέγγιση «Πολυκριτηριακή Μεθοδολογία Αξιολόγησης δομών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Η περίπτωση των δομών Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού» και προτείνονται προς διερεύνηση άξονες επανακαθορισμού της ανάπτυξης του θεσμού του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση όπως: • Η δημιουργία ενιαίων δομών Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με ευθύνη παρέμβασης σε ομάδα σχολικών μονάδων και ο ακριβής προσδιορισμός των αρμοδιοτήτων και συναρμοδιοτήτων που να παραπέμπει σε ένα οργανωτικό σχήμα που δεν θα επιτρέπει ανάπτυξη γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και θα εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες του θεσμού του ΕΠ • Ο προγραμματισμός σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο ώστε οι προσφερόμενες υπηρεσίες Επαγγελματικού Προσανατολισμού συμπεριλαμβανόμενης και της Συμβουλευτικής να προσφέρονται με ενιαίο τρόπο στο σύνολο των ενδιαφερόμενων και για συγκεκριμένα αντικείμενα • Η ανάπτυξη ενός αξιόπιστου- έγκυρου και διαδραστικού συστήματος εξ αποστάσεως ενημέρωσης –πληροφόρησης το οποίο θα εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες που προσφέρει ο κυβερνοχώρος και η INTERNET επικοινωνία. • Η κατάργηση του μαθήματος του ΕΠ και η ένταξη της θεματολογίας που αυτό καλύπτει ως υποχρεωτική εκπόνηση συνθετικής εργασίας με βάση τις αρχές της διαθεματικότητας και της ολιστικής προσέγγισης του αναλυτικού προγράμματος • Τα στελέχη επαγγελματικού προσανατολισμού θα πρέπει να ικανοποιούν τις απαιτήσεις που η Κοινωνία της Πληροφορίας βάζει αναφορικά με τα επιστημονικά- παιδαγωγικά τους προσόντα [προβάλλεται για περαιτέρω διερεύνηση, ως επιστημονικά έωλος, ο διαχωρισμός της συμβουλευτικής, Επαγγελματικού Προσανατολισμού και της διαδικασίας λήψης απόφασης από τις δυνατότητες που πρέπει να έχει ο σύμβουλος που αφορούν και τη διαδικασία εύρεσης- ανάκτησης και αξιοποίησης της χρήσιμης πληροφορίας ως αναγκαίας προϋπόθεσης για τη λήψη απόφασης και ενίσχυσης των διαδικασιών αυτογνωσίας – αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης των συμβουλευόμενων]. Με βάση αυτή την προσέγγιση προτείνεται ο επαναπροσδιορισμός της αναγκαιότητας των διαφοροποιημένων ρόλων [συμβούλου επαγγελματικού προσανατολισμού και ειδικού πληροφόρησης.]. Γεώργιος Π. Μπουρίτσας