• Σχόλιο του χρήστη 'Γ. Κ.' | 15 Απριλίου 2011, 12:12

    «Η πρόοδος εξαρτάται από τη μη επανάληψη του παρελθόντος. Αν θέλουμε να προοδεύσουμε, δεν πρέπει να επαναλάβουμε την ιστορία αλλά να φτιάξουμε μια νέα ιστορία.» Μοχάντας « Μαχάτμα» Γκάντι Πως φτιάχνετε μια νέα ιστορία; 1. . Η ύπαρξη των υπαρχόντων καθοδηγητικών υποστηρικτικών θεσμών (ΣΕΠ-ΚΕΣΥΠ_ΓΡΑΣΕΠ-ΠΕ_ΚΠΕ-ΑΥ_ΣΣΝ-ΚΕΠΛΗΝΕΤ-ΕΚΦΕ κλπ) αποτελεί αδήριτη αναγκαιότητα. Καταγράφεται σε όλες τις σχετικές μελέτες και αποτελεί συνείδηση στην εκπαιδευτική κοινότητα. 1ο Ερώτημα: Θέλουμε αυτούς τους θεσμούς στο Νέο σχολείο; 2ο Ερώτημα: Θέλουμε την ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΗ λειτουργία τους; Αν την θέλουμε τότε φτιάχνουμε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους. (εννοώ Πρ. Διατάγματα που θα καθορίζουν καθήκοντα αρμοδιότητες κριτήρια πρόσληψης ωράρια κλπ), λαμβάνουμε υπόψη τα νέα δεδομένα (εισαγωγή «συνθετικής ερευνητικής εργασίας» στο Νέο Λύκειο, αλλά & την απουσία του ΣΕΠ σ’ αυτό), αξιοποιούμε την σωρευμένη γνώση & εμπειρία που υπάρχει στο χώρο (προτάσεις, λάθη, απολογισμούς πεπραγμένων, αξιολογήσεις / αποτιμήσεις του πλήθους των Ευρωπαϊκών Πρ/των που υλοποίησαν οι δομές) και αδιαφορούμε για τις πιέσεις που ασκούν διάφορες ομάδες. Η ύπαρξη ΠΔ είναι ένα κρίσιμο θέμα για την επιτυχία της ιστορίας μας. Θα αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από τον χώρο που υπηρετώ τα τελευταία 10 χρόνια (ΚΕΣΥΠ). Λόγω ελλείψεως θεσμικού πλαισίου οι προκηρύξεις των θέσεων διαφοροποιούν συνεχώς τα κριτήρια τα ωράρια ακόμα και την ονομασία μας. Την μια είμαστε Υπεύθυνοι ΣΕΠ, την άλλη Σύμβουλοι ΣΕΠ, την άλλη υπεύθυνοι ΚΕΣΥΠ και πάει λέγοντας Στην τελευταία προκήρυξη (2008) το ωράριο μας έγινε το ωράριο των διοικητικών υπηρεσιών του ΥΠΔΜΘ αλλά στο μέσον της χρονιάς κρίνεται απαραίτητη και η απογευματινή λειτουργία άσχετα αν η πλειονότητα των ΚΕΣΥΠ προσάρμοζε το ωράριο στις τοπικές ανάγκες. Λόγω σύγχυσης των εννοιών Πληροφόρησης και Πληροφορικής στην ίδια προκήρυξη, στελέχη που υπηρετούσαν σε ΚΕΣΥΠ επί σειρά ετών (8) δεν μπορούσαν να διεκδικήσουν τις θέσεις που κατείχαν ασχέτως αν το ΥΠΕΠΘ τους παρείχε πιστοποιημένες επιμορφώσεις σε Πανεπιστήμια για την συγκεκριμένη θέση (1 χρόνο το 2000, 6 μήνες το 2008) και τους έστειλε και 1 μήνα σε αντίστοιχα Κέντρα στο εξωτερικό με αποτέλεσμα οι θέσεις να παραμένουν κενές ή να αναπληρώνονται προσωρινώς. Οι υπ. ΓΡΑΣΕΠ / σύμβουλοι / εκπαιδευτικοί ΣΕΠ εφαρμόζουν τον ΣΕΠ στο Σχολείο τους αλλά δεν μπορούν (ίδια προκήρυξη 2008) να τον εφαρμόσουν σε άλλο σχολείο ακόμη και αν είναι στην μεσοτοιχία. Όμως οι υπ. ΓΡΑΣΕΠ εκτός από τον ΣΕΠ διδάσκουν το μάθημα της ειδικότητας τους και εξυπηρετούν τις ανάγκες λειτουργίας του Γραφείου τους (Συμβουλευτική & Πληροφόρηση μαθητών, γονέων κλπ). Για τις ανάγκες αυτές μπορούν να μετακινηθούν έως 9 μέρες τον μήνα όπως ισχύει και για τους υπ. ΣΕΠ (ΦΕΚ 1967/τ. Β’ 3-10-1999). Επομένως η απασχόληση τους με: •την επικοινωνία- συνεργασία με το αρμόδιο ΚΕΣΥΠ του νομού το οποίο λειτουργεί για θέματα που αφορούν στη λειτουργία του θεσμού. •την οργάνωση σε συνεργασία με το ΚΕΣΥΠ του νομού εκδηλώσεων στα αντικείμενα της Συμβουλευτικής- Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε επίπεδο σχολικής μονάδας ή και σχολικών μονάδων του νομού όπου δεν υφίσταται Γραφείο ΣΕΠ. είναι σύννομη, επιβεβλημένη και δείχνει το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων για την προώθηση του ΣΕΠ και την καλύτερη εφαρμογή του. 2. Κατανοούμε ότι τα ΠΔ απαιτούν χρόνο. Προτείνουμε λοιπόν την παράταση της θητείας για 1 έτος. Στην διάρκεια του έτους: θα έχουν τοποθετηθεί οι σχολικοί σύμβουλοι, θα έχει τρέξει το νέο σχολείο με τους νέους Δ/ντές και θα έχουν βρει το βηματισμό τους οι Καλλικρατικοί Δήμοι. Οι υπάρχουσες δομές ΣΕΠ παράλληλα υποστηρίζουν το νέο Σχολείο αξιοποιώντας τον Θεσμό της «Ενότητας των Σχολικών Μονάδων». Ειδικότερα τα 79 ΚΕΣΥΠ & τα 570 ΓΡΑΣΕΠ επειδή βρίσκονται στα σχολεία μπορούν να υποστηρίξουν το Νέο Λύκειο και να διευκολύνουν τις καινοτομίες (εργασίες). Λόγω της φύσης του αντικειμένου τους είναι ήδη επιμορφωμένοι και εξοικειωμένοι με την χρήση ομαδοκεντρικών και διαθεματικών μεθόδων ανακάλυψης και ανάπτυξης της γνώσης. Λόγω της φύσης του διττού του στόχου (αυτογνωσία και κοινωνιογνωσία) ο ΣΕΠ απείχε πάντα από την «Μετωπική διδασκαλία». Χρησιμοποιούσε και χρησιμοποιεί ομαδοσυνεργατικές μεθόδους για την προσέγγιση των στόχων αυτών. Γίνεται επίσης εκτενής χρήση του διαδικτύου όσον αφορά στην πληροφόρηση για εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές. Στο τέλος της χρονιάς και αφού έχουμε παρακολουθήσει την λειτουργία του συστήματος στήνουμε το τελικό σύστημα Υποστήριξης και Καθοδήγησης με ΠΔ που εγγυώνται την επιτυχία του. Τα ΚΕΣΥΠ & τα ΓΡΑΣΕΠ ιδρύθηκαν στα πλαίσια του ΕΠΕΑΚ και η υποχρέωση της αποκλειστικής χρήσης του χώρου, επιβάλλεται και απορρέει και από το θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο που διέπει το «Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Αν όμως αποφασιστεί η αναστολή / κατάργηση των δομών ΣΕΠ όλα τα στελέχη ΣΕΠ θα συνεχίσουν τα διδακτικά τους καθήκοντα στα Σχολεία τους. Η πολυσχιδής 10χρονη και επιτυχής λειτουργία των ΚΕΣΥΠ/ΓΡΑΣΕΠ, όπως αυτή αποτυπώνεται και στους ετήσιους απολογισμούς δράσεών μας (πάντοτε σε γνώση των Δ/ντών ΔΕ), το πλαίσιο που αναφέρεται στα καθήκοντα και στις αρμοδιότητες μας, το πλήθος των επιμορφώσεων/προγραμμάτων που το Υπουργείο σχεδίασε και τα στελέχη των ΚΕΣΥΠ/ΓΡΑΣΕΠ ολοκλήρωσαν με επιτυχία αλλά, κυρίως, ο ρόλος μας, εκτιμούμε ότι δεν επιτρέπουν συγχύσεις μεταξύ διδακτικού ωραρίου και διδακτικών καθηκόντων. Ο ρόλος μας καθορίζεται, κατεξοχήν, ως επιστημονικός - συμβουλευτικός και όχι διοικητικός . Η Συμβουλευτική για τη Σταδιοδρομία εμπεριέχει, αναμφισβήτητα, εκπαίδευση (σε θέματα: αυτογνωσίας, αυτοεκτίμησης, αυτοαποτελεσματικότητας, επίλυσης ενδοατομικών ή διατομικών συγκρούσεων, διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και την οικογένεια, πληροφόρησης, κριτικής ανάγνωσης της πληροφορίας, εξαλείψεων αρνητικών στερεοτύπων, λήψης απόφασης, τρόπων μεταβάσεων στα διάφορα στάδια, θετικής ενίσχυσης κλπ). Δηλαδή, στα ΚΕΣΥΠ & στα ΓΡΑΣΕΠ γίνεται, ακριβώς, ότι γίνεται και μέσα στη σχολική τάξη και μάλιστα, πιο επισταμένα, είτε σε ατομικό είτε σε ομαδικό επίπεδο. Επιπλέον, εκτός από εκπαίδευση εφήβων και νέων, στα ΚΕΣΥΠ/ΓΡΑΣΕΠ, γίνεται και εκπαίδευση ενηλίκων (καθηγητών και γονέων). Από όλα τα παραπάνω, λοιπόν, κρίνεται απαραίτητο να διασαφηνιστεί πλήρως, η αναγνώριση διδακτικών καθηκόντων στα στελέχη των ΚΕΣΥΠ και στα ΓΡΑΣΕΠ χωρίς αναγωγές, για να μην ταλαιπωρηθεί η εκπαίδευση με μια επιπλέον σύγχυση.