• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγιώτα Π. Οικονομάκου' | 15 Απριλίου 2011, 12:55

    Έρευνες σε γονείς και μαθητές/τριες καταδεικνύουν τη σημασία και την ανάγκη ενίσχυσης του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Η απομάκρυνση του ΣΕΠ από το ωρολόγιο πρόγραμμα του Νέου Λυκείου, η ένταξή του ως οριζόντια δράση στη δομή του Λυκείου, η διαφαινόμενη κατάργηση των ΓΡΑ.ΣΕΠ και ΓΡΑ.ΣΥ και η διατήρηση των ΚΕΣΥΠ σε επίπεδο περιφέρειας δεν συνιστούν ενίσχυση, αλλά υποβάθμιση και στην ουσία, κατάργηση του θεσμού. Η προβαλλόμενη «ανανέωση της βάσης Δεδομένων του ΕΚΕΠ … για την έγκυρη, αποτελεσματική και επικαιροποιημένη πληροφόρηση» είναι καλοδεχούμενη, αλλά η πληροφόρηση αποτελεί έναν από τους στόχους του ΣΕΠ και μια από τις λειτουργίες της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας και δεν επαρκεί από μόνη της να διευκολύνει τους/τις μαθητές/τριες στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές τους επιλογές. Εάν καταργηθούν τα ΓΡΑ.ΣΕΠ και τα ΓΡΑ.ΣΥ, τα άτομα που θα στελεχώσουν τα ΚΕΣΥΠ θα αδυνατούν να προσφέρουν υπηρεσίες ατομικής συμβουλευτικής στους/στις μαθητές/τριες όλων των σχολικών μονάδων της περιφέρειας τους, ακόμα και εάν είχαν τη διάθεση και μόνο αυτήν την αρμοδιότητα. Οι απόψεις ότι το κόστος ενός ΓΡΑ.ΣΕΠ αγγίζει τα 40.000 ευρώ ετησίως, ότι «εκείνοι που απευθύνονται στα ΓΡΑΣΕΠ είναι ελάχιστοι» και ότι τα ΓΡΑ.ΣΕΠ παρέχουν κάποιες υποτυπώδεις υπηρεσίες σε μονοψήφιο αριθμό «πελατών», δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα. Με την ελπίδα ότι τέτοιου είδους παραπληροφόρηση δε μεταφέρθηκε στα ιδρύματα που ανέλαβαν να εκπονήσουν μελέτες και να καταθέσουν προτάσεις για την Παιδεία, ενημερώνουμε ότι ο/η Υπεύθυνος/η ενός ΓΡΑ.ΣΕΠ επιβαρύνει το Δημόσιο με το μισό μισθό του Υπεύθυνου ΚΕΣΥΠ, ή άλλων δράσεων, αφού το μισό από το ωράριο του/της καλύπτεται με την εφαρμογή του ΣΕΠ στην τάξη και οι υπόλοιπες ώρες του υποχρεωτικού του/της ωραρίου διατίθενται για την ατομική συμβουλευτική. Για τη διοργάνωση Ημερίδων Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης σε γονείς και μαθητές/τριες, για τις επισκέψεις σε χώρους εργασίας, για την υλοποίηση προγραμμάτων και για άλλες δράσεις που αναλαμβάνει, παραμένει στο σχολείο πολύ περισσότερες ώρες από το υποχρεωτικό του/της ωράριο. Οι «αποτυχημένοι θεσμοί», σύμφωνα με ορισμένους, τα ΓΡΑ.ΣΕΠ και τα ΚΕΣΥΠ, κέρδισαν σταδιακά την εμπιστοσύνη και το σεβασμό των μαθητών/τριών και των γονέων τους και θεωρούνται σημαντικοί στη σχολική κοινότητα. Το γεγονός ότι κάποια ΓΡΑ.ΣΕΠ και ΚΕΣΥΠ υπολειτουργούν μπορεί να αποδοθεί μεταξύ άλλων στους παρακάτω δυο βασικούς λόγους: α. Στην απουσία προεδρικού διατάγματος που να διασαφηνίζει το πλαίσιο και τις αρμοδιότητες των υπηρετούντων στις δομές Επαγγελματικού Προσανατολισμού. β. Στην τελευταία προκήρυξη για τη στελέχωση των ΓΡΑ.ΣΕΠ και ΚΕΣΥΠ, σύμφωνα με την οποία άτομα που, όχι μόνο δεν είχαν καμία επιμόρφωση, αλλά δεν είχαν ούτε καν εφαρμόσει το ΣΕΠ στην τάξη, ανέλαβαν τη θέση του/της Υπεύθυνου/ης της δομής ΣΕΠ, μιας και προϋπόθεση για την ανάληψη της παραπάνω θέσης ήταν μια μικρή προϋπηρεσία στην εκπαίδευση και όχι στο ΣΕΠ. Η ανάγκη εξοικονόμησης κονδυλίων γίνεται αντιληπτή από όλους/ες, για αυτό ο αρχικός σκοπός της δημιουργίας ενός ΓΡΑ.ΣΕΠ σε κάθε σχολική μονάδα φαίνεται ουτοπικός και δεν θα μπορούσε να διατυπωθεί. Λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κατάσταση της χώρας από τη μια, την υψηλή ανεργία, τον ανταγωνισμό, τη συρρίκνωση των εισοδημάτων των πολιτών, την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια, την αδυναμία των γονέων να πληρώσουν χρήματα σε ιδιωτικά κέντρα για ατομική συμβουλευτική και την ανάγκη στήριξης των νέων στην εκπαιδευτική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία από την άλλη, προτείνεται: 1. Η διατήρηση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου και του Γυμνασίου και η διάχυσή του στο Δημοτικό ως οριζόντια δράση. 2. Η έκδοση προεδρικού διατάγματος που θα αφορά στο πλαίσιο λειτουργίας και στις αρμοδιότητες των υπηρετούντων στις δομές Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. 3. Οι σπουδές και η επιμόρφωση στο ΣΕΠ να αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την τοποθέτηση των Υπευθύνων σε δομές ΣΕΠ. 4. Η διατήρηση των ΚΕΣΥΠ σε περιφερειακό επίπεδο και των ΓΡΑ.ΣΕΠ και ΓΡΑ.ΣΥ σε επίπεδο «ενότητας σχολικών μονάδων». Δομές υπάρχουν, τα γραφεία είναι εξοπλισμένα με χρήματα που έχουν διατεθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό και την Ευρωπαϊκή Ένωση ειδικά για το ΣΕΠ, καθηγητές/τριες που έχουν επιμορφωθεί από τις παραπάνω πηγές, επίσης, υπάρχουν. Οι υπεύθυνοι των δομών προτείνεται να εφαρμόζουν το ΣΕΠ στην τάξη, να εξυπηρετούν τους/τις μαθητές/τριες της ενότητας σχολικών μονάδων παρέχοντας δωρεάν ατομική συμβουλευτική και να διοργανώνουν επισκέψεις σε χώρους εργασίας και ημερίδες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τους/τις μαθητές/τριες και τους γονείς των όμορων σχολικών μονάδων. Βεβαίως και χρειάζονται στην ενότητα σχολικών μονάδων, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, αλλά ένας θεσμός δεν μπορεί να χτιστεί στα αποκαΐδια ενός άλλου, εξίσου σημαντικού. Το κόστος για τη στελέχωση της ενότητας σχολικών μονάδων με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς που θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, θα είναι διπλάσιο από το κόστος διατήρησης των ΓΡΑ.ΣΕΠ και ΓΡΑ.ΣΥ, μιας και οι υπεύθυνοι των δομών ΣΕΠ μπαίνουν στην τάξη και υλοποιούν το ΣΕΠ, δηλαδή κάνουν «μάθημα». 5. Η αξιοποίηση των επιμορφωμένων στο ΣΕΠ καθηγητών/τριών με την κατά προτεραιότητα εφαρμογή του ΣΕΠ από επιμορφωμένους/ες που επιθυμούν να τον υλοποιήσουν σε περισσότερες από μια σχολικές μονάδες. Η πρόταση δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού οι επιμορφωμένοι καθηγητές/τριες θα συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, εάν και εφόσον το επιθυμούν, με το «μάθημα» του ΣΕΠ σε περισσότερες από μια μονάδες. Παναγιώτα Π. Οικονομάκου