Η παρ. 5Α του άρθρου 50 του ν. 2725/1999 (Α’ 121), περί προϋποθέσεων επιχορήγησης αθλητικών φορέων, αντικαθίσταται ως εξής:
«5Α. Προϋπόθεση επιχορήγησης ή χρηματοδότησης από τις πιστώσεις του ειδικού φορέα 1020.209.0000000 «Γενική Γραμματεία Αθλητισμού» του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αποτελεί η μη ύπαρξη οφειλών, που δημιουργήθηκαν μετά την 31η.12.2023 προς:
α) όλα τα Εθνικά Αθλητικά Κέντρα, καθώς και
β) τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου «Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας», «Εθνικός Οργανισμός Καταπολέμησης Ντόπινγκ» και «Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών Σπύρος Λούης».
Το ποσό της οφειλής παρακρατείται από την επιχορήγηση ή χρηματοδότηση που δικαιούται ο οφειλέτης φορέας και αποδίδεται με μορφή επιχορήγησης στο δικαιούχο νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου. Η απόδοση πραγματοποιείται με έκδοση ισόποσου χρηματικού εντάλματος προς το δικαιούχο νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου βαρύνοντας τον αναλυτικό λογαριασμό εξόδου με το οποίο επιχορηγείται ο οφειλέτης φορέας. Ειδικά για την περίπτωση της χρηματοδότησης που πραγματοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 60 του ν. 2961/2001 (Α` 266), η απόδοση πραγματοποιείται με έκδοση εντολής πληρωμής προς το δικαιούχο νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου και βαρύνει τον αναλυτικό λογαριασμό εξόδου με το οποίο χρηματοδοτείται ο οφειλέτης φορέας. Μοναδικό δικαιολογητικό για την παρακράτηση και απόδοση της οφειλής αποτελεί η βεβαίωση οφειλής, η οποία εκδίδεται υποχρεωτικά από το δικαιούχο νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου την 30η Ιουνίου και την 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους και έχει εξάμηνη διάρκεια.
Οι προβλέψεις της παρ. 2 του άρθρου δέκατου έκτου του ν. 4787/2021 (Α’ 44), περί του ακατάσχετου και μη υποκείμενου σε δέσμευση ή συμψηφισμό του ποσοστού των εσόδων που χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση αθλητικών ομάδων, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 60 του ν. 2961/2001, και την επιχορήγηση των Ειδικών Επιτροπών του άρθρου 53 του ν. 2725/1999 (Α’ 121), δεν κωλύουν την εφαρμογή των ρυθμίσεων της παρούσας.
Η παρούσα ρύθμιση δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) για επιχορηγήσεις και χρηματοδοτήσεις έως και το ποσό των δέκα χιλιάδων ευρώ (10.000,00€) ανεξαρτήτως σκοπού, β) ανεξαρτήτως ποσού, για επιχορηγήσεις και χρηματοδοτήσεις που αποσκοπούν στην κάλυψη δαπανών μισθοδοσίας, γ) για επιχορηγήσεις και χρηματοδοτήσεις, ανεξαρτήτως ποσού, προς το σύνολο των Εθνικών Αθλητικών Κέντρων, καθώς και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου «Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας», «Εθνικός Οργανισμός Καταπολέμησης Ντόπινγκ» και «Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών -Σπύρος Λούης και τις Οργανωτικές Επιτροπές του άρθρου 53.
Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του αρμόδιου για τον αθλητισμό Υπουργού, ορίζονται η διαδικασία και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.».
Η συγκεκριμένη διάταξη επιτρέπει την παρακράτηση ακόμα και σε περιπτώσεις οφειλών των επιχορηγούμενων φορέων που δεν είναι βέβαιες και εκκαθαρισμένες ή, ακόμα, και επίδικες. Για το λόγο αυτό προτείνεται η προσθήκη ρύθμισης η οποία να αποκλείει την παρακράτηση εάν οι οφειλές του επιχορηγούμενου φορέα δεν προκύπτουν από βέβαιες και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις οι οποίες να ερείδονται σε νόμιμη σύμβαση ή συμφωνία ή να έχουν επιδικαστεί με τελεσίδικη ή προσωρινά εκτελεστή δικαστική απόφαση.
Κατά τη γνώμη μας, προκειμένου η οφειλή να αναγνωριστεί από το Κράτος ως προϋπόθεση για την διενέργεια Εκτελεστών, εκ μέρους του, Πράξεων (παρακράτηση από φερόμενο οφειλέτη και απόδοση σε φερόμενο δανειστή-δικαιούχο) ιδιαίτερα μάλιστα ΔΥΣΜΕΝΩΝ για τον έναν διοικούμενο φορέα και αντίστοιχα ΕΠΩΦΕΛΩΝ για τον άλλον, οι σχετικές απαιτήσεις πρέπει να τυγχάνουν, αφενός μεν νόμιμες (δηλαδή να προκύπτουν από σύμβαση), άλλως «βέβαιες και εκκαθαρισμένες» , με άλλα λόγια επιδικασθείσες και αναγνωρισμένες με δικαστικές αποφάσεις.
Για τον λόγο αυτό προτείνουμε να προστεθεί ο νομικά ορθός και δίκαιος όρος ότι «η παρούσα ρύθμιση δεν εφαρμόζεται «για απαιτήσεις που δεν προκύπτουν από νόμιμη σύμβαση ή συμφωνία ή δεν έχουν επιδικαστεί με δικαστικές αποφάσεις».
Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής, Δικηγόρος ΔΣΑ-Τμήμα Δικαστηρίοων ΔΥΠΑ, LLM, LLM, ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής ΥπΔικαιοσύνης, Αθλητικός Διαμεσολαβητής, Αιρετό Τακτικό μέλος ΔΣ ΕΛληνικής Ομοσπονδίας Τοξοβολίας [ioanniskymionis@yahoo.gr]
Στο άρθρο πρέπει να προστεθεί περαιτέρω νέο άρθρο 5Β με ρητή και αυστηρή πρόβλεψη (ι) την υποχρεωτική σύνταξη Ετήισας Εκθεσης Ελέγχου από Ορκωτό Ελεγκτή και ανάρτησή αυτής και διατήρησή της στο site των Ομοσπονδιών στα οικονομικά μίας έκαστης Ομοσπονδίας ανεξαρτήτως ποσού επιχορήγησης από την ΓΓΑ, (ιι) την υποχρεωτική διενέργεια ετήσιου συνολικού – όχι δειγματοπηπτικού – οικονομικού ελέγχου των Ομοσπονδιών από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας [ΕΑΔ] στα οικονομικά μίας έκαστης των Ομοσπονδιών, (ιιι) την πρόβλεψη πρόσδοσης και διατήρησης του καθεστώτος προσταυτευόμενου μάρτυρα κατ’άρ. 9 Ν.2928/2001 και 79 Ν.5090/2024 σε όσες και όσους καταγγείλουν προς την ΕΑΔ και την Οικονομική Εισαγγελία κακοδιαχειρίσεις και κατασπαταλήσεις των οικονομικών των Ομοσπονδιών.
Προτείνεται να ενισχυθεί η ρύθμιση του άρθρου 11 του νόμου 2725/1999, προσδιορίζοντας ρητά την προτεραιότητα στη διασφάλιση της μισθοδοσίας των υπαλλήλων των αθλητικών ομοσπονδιών ως απαραίτητη προϋπόθεση για την επιχορήγηση τους. Συγκεκριμένα, η επιχορήγηση για την κάλυψη των δαπανών μισθοδοσίας των υπαλλήλων θα πρέπει να εξαιρείται από την εφαρμογή των παρακρατήσεων για οφειλές προς τα Εθνικά Αθλητικά Κέντρα και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των ομοσπονδιών και η αποφυγή καθυστερήσεων στη μισθοδοσία του προσωπικού.
Επιπλέον, προτείνεται ο σαφής υπολογισμός των δαπανών που θα καλύπτονται από την επιχορήγηση και η διαμόρφωση ενός ευέλικτου και διαφανούς πλαισίου για τον προσδιορισμό των ποσών που αναλογούν στην κάλυψη αυτών των δαπανών. Η διαδικασία υπολογισμού των δαπανών επιχορήγησης θα πρέπει να περιλαμβάνει αναλυτική καταγραφή και τεκμηρίωση των δαπανών για τη μισθοδοσία, τις διοικητικές και άλλες λειτουργικές ανάγκες των ομοσπονδιών.
Με αυτή την προσθήκη, διασφαλίζεται η συνέχιση της απρόσκοπτης λειτουργίας των αθλητικών ομοσπονδιών και η προστασία των εργαζομένων στον αθλητικό τομέα, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την αξιοπιστία του συστήματος επιχορήγησης.