• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ' | 13 Ιανουαρίου 2010, 11:49

    Το παρόν σύστημα λειτουργίας των ΟΤΑ, με βάση τις αρμοδιότητες των Δημοτικών Αρχοντων (Δήμαρχοι και Αντιδήμαρχοι και Δημ. Σύμβουλοι) ουσιαστικά θέτει στο περιθώριο κάθε προσπάθεια εφαρμογής του νόμου από τους υπαλλήλους. ΠΡΕΠΕΙ κάποια στιγμή η διοικητική και υπηρεσιακή λειτουργία να ανεξαρτητοποιηθεί από την αυθαίρετη και αναιτιολόγητη ΄κατά κανονα, βούληση πολιτικών προσώπων. Σύμφωνα με τον Κώδικα Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, ο υπάλληλος είναι υποχρεωμένος να τηρεί το Σύνταγμα και τους Νόμους του Κράτους προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Όμως υπάρχει μία διάταξη - ντροπής, η οποία προς χάριν τήρησης της ιεραρχίας, επιβάλλει στον υπάλληλο, να εκτελλεί μία εντολή ανωτέρου (κατά κανόνα αιρετού) ακόμα και εάν αυτή είναι προδήλως παράνομη ή καταχρηστική ή ακόμα και "νομότυπη" ή ακόμα και προφορική.... Το μόνο περιθώριο που δίνει ο κώδικας στον υπάλληλο είναι να εκτελέσει μεν την εντολή αλλά να σημειώσει εγγράφως την αντίθεσή του, αιτιολογώντας όμως επαρκώς...μόνο αυτός. ΠΡΕΠΕΙ να ΠΑΨΕΙ οριστικά η αυθεντία της εξουσίας, η ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ εξουσίας και στην λειτουργία της Διοίκησης να υπάρχει η κοινή λογική και η νομιμότητα. Σε κάθε περίπτωση, ο υπάλληλος, ακόμα και εάν θέλει να τηρήσει την νομιμότητα, υποχρεώνεται σε εκτέλεση εντολής, και μόνο αυτός μένει έκθετος. - Γι' αυτό, πρέπει, ΜΑΖΙ με την αναμόρφωση του συΣτήματος λειτουργίας των ΟΤΑ να αναμορφωθεί ο νόμος για την ευθύνη των αιρετών προσώπων. Οι αιρετοί πρέπει να έχουν άμεση ποινική ευθύνη για οποιαδήποτε απόφασή τους. - Ειδικά για αποφάσεις οικονομικής διαχείρησης πρέπει να υπάρχουν σαφείς περιορισμοί στις εκτελούμενες δαπάνες και να μην παρέχεται η δυνατότητα να δικαιολογούνται με απλές αποφάσεις Δημαρχιακής Επιτροπής και Δημ. Συμβουλίου, αναθέσεις έργου, όταν υπάρχουν αντίστοιχες υπηρεσίες στον ΟΤΑ. - Επίσης, για κάθε αιρετό και ανάλογα με τις αρμοδιότητες που έχει αναλλάβει, πρέπει να υπάρχει χρονικός περιορισμός για την εκτέλεση ενεργειών και διαδικασιών που επιβάλλει η νομοθεσία. Οι αιρετοί δεν πρέπει να έχουν το δικαίωμα να αμφισβητούν de facto νόμους και προεδρικά διατάγματα ψηφισμένα από το νομοθετικό σώμα. - Παράλληλα πρέπει να ποσεχθούν ιδιαιτέρως οι διατάξεις του ΕΚΠΟΤΑ για τα παρθυράκια που "κρύβει" ως προς τις δυνατότητες ανάθεσης έργων με την ένδειξη του "επείγοντως" ή των "έκτακτων υπηρεσιακών αναγκών", χωρίς επαρκή υπηρεσιακή αιτιολόγηση. - Οι αιρετοί ΔΕΝ πρέπει να έχουν καμία αρμοδιότητα στην βαθμολόγηση και προαγωή των υπαλλήλων. Η υπηρεσιακή εξέλιξη του προσωπικού ΠΡΕΠΕΙ να απεμπλακεί από την "ιδιότυπη" κριση των αιρετών αρχόντων και να ΤΑΥΤΙΣΤΕΙ μόνο με τα ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ κριτήρια. ΔΗΛΑΔΉ, να λαμβάνονται υπ' όψιν μόνο τα πραγματικά προσόντα των υπαλλήλων, ώστε να υπάρχει και πραγματικό κίνητρο για την αυξηση των προσόντων τους. Είναι απαράδεκτο να εκλέγονται υπηρεσιακοί προιστάμενοι με μόνο κριτήριο πρόταξης μεταξύ δύο υποψηφίων, να είναι η βαθμολογία που τους έχει βάλει ο αιρετός (φίλος ή γνωστός) προϊστάμενος και ως εκ τούτου να παρατηρείται το οξύμωρο, υπάλληλοι με διδακτορικό δίπλωμα και μεταπτυχιακό να υπολλείπονται από υπαλλήλους με λιγότερα προσόντα αλλά "καλύτερη βαθμολογία". Επειδή μπορείνα φαίνεται άσχετο το γεγονός της υπηρεσιακής εξέλιξης των υπαλλήλων με την οικονομική διαχείρηση και γενικά με την διαχείρηση των ΟΤΑ, η σωστή κρίση των υπαλλήλων έχει τεράστια σημασία για την εφαρμογή της νομοθεσίας.....Όταν τοποθετούνται σε θέσεις κλειδιά υπάλληλοι φίλα προσκείμενοι στην εκάστοτε διοίκηση με "απόφαση Δημάρχου..." τότε η ίδια η αξιοπιστία της διοίκησης αρχίζει να αμφοσβητείται εκ των έσω.. - Σε συνέχεια του παραπάνω, πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα οι δαπάνες που δίνοναι αφειδώς ως υπερωρίες....... Η έγκριση των υπερωριών πρέπει να γίνεται από τους υπηρεσιακούς προϊσταμένους και όχι από τους πολιτικούς και να υπάρχει εσωτερικός αμφίδρομος έλεγχος (πολιτικών - υπηρεσιακών προϊσταμένων) ώστε να μην παρατηρούνται π.χ. περισσότερες υπερωρίες από τις εργάσιμες ώρες της εβδομάδας....για ορισμένους υπαλλήλους και ανάλογα με την κυβερνώσα παράταξη.... - Τέλος, πρέπει να αποσαφινιστεί πλήρως, τι εννοείται ως "Υπηρεσία" σύμφωνα με τον κώδικα δήμων και κοινοτήτων. Δηλαδή, υπάρχει διάκριση της "υπηρεσίας" από την πολιτική διοίκηση; Αυτό θα λύσει πολλές περιπτώσεις κατάχρησης εξουσίας από αιρετούς. Κανένας ΟΤΑ δεν θα μπορούσε να "χάσει" τον έλεγχο των δαπανών, εάν : 1) Οι αιρετοί είχαν ποινική ευθύνη για κάθε έργο και πληρωμή που εγκρίνουν. 2)Οι υπάλληλοι είχαν ουσιαστική ανεξάρτητη αρμοδιότητα εφαρμογής του νόμου και ελέγχου. 3) Οι υπάλληλοι εξελίσσονταν υπηρεσιακά μόνο με βάση τα πραγματικά τους προσόντα. Κάποτε πρέπει να λειτουργήσουν και τα κίνητρα για την εξειδίκευση των υπαλλήλων πάνω στο αντικείμενο της εργασίας τους και αυτό να έχει πραγματικό αντίκτυπο στην λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και όχι να μιλάμε ακόμα για αξιοκρατεία 180 χρόνια μετά την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους.