• Σχόλιο του χρήστη 'Αποστόλης Μουστάκης' | 14 Ιανουαρίου 2010, 09:46

    Καταρχήν με το Σχέδιο Καλλικράτης θεωρώ ότι επιχειρείται μία μετάβαση σε μία πιό ολοκληρωμένη αυτοδιοικητική πρακτική μειώνοντας όλο το πλήθος των αιρετών.Αυτό καταρχήν θάχει μία οικονομική συνέπεια ωφέλους για τον κρατικό προϋπολογισμό με την μείωση των δαπανών εξόδων παράστασης και αυτοτελώς φορολογούμενων ποσών που διατίθενται για όλο αυτό το πλήθος των αιρερών που ακόμα και για την συνεδρίαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου παίρνουν μία αμοιβή.Από την άλλη η δημιουργία ειδικής υπηρεσίας ελέγχου με τους υπαλλήλους αυξημένων προσόντων δεν θεωρώ ότι μπορεί να αποδώσει αυτά για τα οποία σχεδίαζεται.Ο λόγος είναι κατά την γνώμη μου απλός. Ολοι οι υπάλληλοι που θα προσληφθούν από τον ΑΣΕΠ με αυξημένα προσόντα δεν έχουν καμία εμπειρία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κατά συνέπεια αυτά που θα εφαρμόζουν θα είναι αυτά που θα έχουν μάθει κατά την διάρκεια συλλογής πανεπιστημιακών πιστοποιητικών που πολλές φορές καμία σχέση με την πραγματικότητα έχουν.Από την άλλη η εμπειρία του προληπτικού ελέγχου από τις υπηρεσίες επιτρόπου που γίνεται σήμερα νομίζω ότι είναι αρνητική. Οι υπηρεσίες επιτρόπου ελέγχουν αν η κάθε σύμβαση είναι γραμμένη σύμφωνα με τις επιταγές του νόμου και άν όχι πως θα έπρεπε να γραφτεί ώστε να ¨περάσει¨από τον επίτροπο, δεν έλέγχουν αν το συγκεκριμένο έργο, μελέτη ή προμήθεια είναι υπερτιμολογημένο ή έχουν αναθεωρηθεί οι πίνακες μία δύο ή περισσσότερες φορές, αυθαιρετούν μόνο όσον αφορά υπαλληλικά θέματα, επειδή πολλές φορές βγάζουν νομολογήματα από την άγνοιά τους και για την θεραπεία τους αποστέλλουν τις αρνητικές τους κρίσεεις στα τμήματα ή τις ολομέλειες του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο προληπτικός έλεχος κατά βάση δεν είναι προληπτικός σε όλα του τα επίπεδα. Οι οικονομικές ατασθαλείες δεν γίνονται από την μισθοδοσία των υπαλλήλων. Προληπτικός έλεγχος κατά την γνώμη μου σημαίνει αφενός η διασφάλιση ότι το έργο ή η μελέτη ή η προμήθεια δεν κοστίζει περισσότερο από όσο πρέπει, ότι για κάθε έργο κλπ ή ακόμα και για κάθε πράξη έχουν διασφαλιστεί οι απαραίτητοι πόροι,ακόμα και για τις σορηδών προσλήψεις προσωπικού επί σύμβαση έργου, για τις οποίες δεν έχουν διασφαλιστεί οι πόροι και αφετέρου ο έλεγχος των επιχειρρησιακών και τεχνικών προγραμμάτων της ΤΑ.Ολοι όσοι δουλεύουν στην ΤΑ ξέρουν ότι τα Τεχνικά Προγράμματα έχουν ένα μεγαλεπίβολο σχέδιο σε σύγκριση με τις δυνατότητες του δήμου, είναι ¨διεκδικητικά¨και δεν έχουν διασφαλισμένους πόρους για την εκτέλεσή τους. Τα περισσότερα επιχειρησιακά προγράμματα έγιναν από ¨εξωτερικούς συμβούλους¨ επί πληρωμή, σαν να πείς ότι το προεκλογικό πρόγραμμα του κάθε δημάρχου δεν αποτελούσε το όραμά του για τον δήμο και θάπρεπε εξωτερικοί σύμβουλοι να αναλάβουν να το περιγράψουν. Τα περισσότερα δε από αυτά έιναι απλά αντιγραφή-επικόλληση από το αρχικό πρόγραμμα που οι ¨σοφοί¨ εξωτερικοί σύμβουλοι είχαν ετοιμάσει.Στην περίπτωση αυτή ο προληποτικός έλεγχος από τις υπηρεσίες επιτρόπου έγινε στο άν υπήρχε ανάθεση με νόμιμο τρόπο, αν τα τιμολόγια ήταν κομένα σύμφωνα με τον τίτλο της ανάθεση, αν τελος πάντων υπήρχαν όλες εκείνες οι γραφεικρατικές προϋποθέσεις νομιμότητας.Κανείς δεν εξέτασε αν υπήρχε αναγκαιότητα για την ανάθεση του επιχειρησιακού προγράμματος σε τρίτους για παράδειγμα σε δήμους με στελεχωμένη τεχνική υπηρεσία.Κανείς δεν έκανε προληπτικό έλεγχο αν ο προϋπολογισμός είναι επικαιροποιημένος και όχι απλά αντιγραφή προηγούμενων χρόνων, ακόμα και δεκαετίας, με κωδικούς που μπορεί να μην έχουν πλέον κανέναν λόγο ύπαρξης. Κανείς δεν έκανε προληπτικό έλεγχο για την ύπαρξη των δαπανών όταν κάθε δήμος μπορεί και συστήνει δημοτικές επιχειρήσεις θνησιγενείς από την γέννησή τους με μοναδικό σκοπό την πρόσληψη υπαλλήλων που στην πορεία θα μείνουν και απλήρωτοι λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων. Η νέα λοιπόν υπηρεσία δεν θα αποδώσει αυτά για τα οποία πρόκειται να συσταθεί αν λειτουργήσει με τα ίδια χαρακτηριστικά που λειτουργεί σήμερα η Υπηρεσία Επιτρόπου.Κατά την γνώμη μου τα αυξημένα προσόντα στελέχωσης αυτής της υπηρεσίας θα πρέπει να μην είναι μόνο οι τίτλοι σπουδών και τα μεταπτυχιακά, αλλά και η γνώση της λειτουργίας της τοπικής αυτοδιοίκησης.Παράλληλα θα πρέπει να έχει την δυνατότητα ουσιαστικού και ολοκληρωμένου προληπτικού ελέγχου των πράξεων της κάθε διοίκησης με την διασφάλιση των πόρων σε όλα τα επίπεδα.Δεν είναι δυνατόν ως λύση των οικονομικών αδυναμιών που έχει η ΤΑ να είναι μόνο η λήψη δανείων από κρατικές και ιδιωτικές τράπεζες.Αυτό δεν είναι αναπτυξιακή πολιτική, αλλά υποθήκευση των μελλοντικών εσόδων της ΤΑ. Η νέα υπηρεσία δεν πρέπει να έχει τις παθογένειες των υφιστάμενων υπηρεσιών ελέγχου των περιφερειών και του επιτρόπου, αν πραγματικά θέλουμε να παίξει τον ρόλο της ως εποπτικού μηχανισμού ελέγχου νομιμότητας.