• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Σ. Κυπριώτης' | 14 Ιανουαρίου 2010, 11:22

    Κατ΄αρχάς χαιρετίζω την πρωτοβουλία η οποία, κατά τη γνώμη μου, έχει ήδη αργήσει πολύ! Θεωρώ μάλιστα ότι ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη που ενδέχεται να προκύψουν από την εφαρμογή του σχεδίου "Καλλικράτης" είναι ότι θα μεγαλώσει το εκλογικό μέτρο, ώστε να μην είναι δυνατόν ένα σύνολο μικροεξυπηρετήσεων ή η μεγάλη οικογένεια να αναδεικνύουν ανθρώπους σε δημόσια αξιώματα, προς όφελος της δημοκρατικής λειτουργίας των τοπικών κοινωνιών. Ως δημοτικός υπάλληλος, έχω την αντίληψη πως η Τοπική Αυτοδιοίκηση -σήμερα στην Ελλάδα- όχι μόνο δεν υλοποιεί όσα θα έπρεπε βάσει των θεσμικών κειμένων, αλλά αντιθέτως αποτελεί σοβαρή τροχοπέδη σε όποια αναπτυξιακή προοπτική σε όλα τα επίπεδα. Κατά τη γνώμη μου, υφίστανται βασικές δυσμορφίες στο σημερινό θεσμικό πλαίσιο της Τ.Α. που ευθύνονται για αυτό. Αναλυτικότερα: 1.Ο μη περιορισμός των δημαρχιακών θητείων (σε δύο;) οδηγεί σε φαινόμενα δεσποτισμού και δημιουργίας πελατειακών σχέσεων, που οδηγούν κατευθείαν στην εποχή των κοτζαμπάσηδων, εις βάρος της δημοκρατικής λειτουργίας. Προτείνω λοιπόν, τη θεσμοθέτηση του περιορισμού των δημαρχιακών θητειών σε δύο. 2.Με βάση τον Ν. 3463 ο δήμαρχος είναι "ο επικεφαλής των υπηρεσιών του δήμου". Κάτι τέτοιο αντιτίθεται στην ορθολογική διοίκηση, μια που η ικανότητα άσκησης διοίκησης ανθρώπινων πόρων δεν προσακτάται με την εκλογή σε δημόσιο αξίωμα. Η διοίκηση είναι επιστήμη, διδάσκεται σε ανώτατο επίπεδο και έχει -ως προαπαιτούμενες- δεξιότητες οι οποίες δεν έχουν σχέση με την πολιτική δεινότητα κάποιου. Θεωρώ, ότι ο δήμαρχος και η αιρετή ιεραρχία θα πρέπει να περιοριστούν στον πολιτικό τους ρόλο. Η άσκηση της διοίκησης θα πρέπει να αφεθεί αποκλειστικά στα μόνιμα στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης (τα οποία με τη σειρά τους θα πρέπει να σταματήσουν να έχουν "πολιτικό" ρόλο -όπως συχνά έχω παρατηρήσει να συμβαίνει). Πέραν των παραπάνω πιστεύω ότι θα πρέπει: 1.Οι διαδικασίες οργάνωσης των νέων ΟΤΑ να ξεκινήσουν αμέσως μετά τη ψήφιση του νέου νόμου (εκπόνηση ΟΕΥ και Κανονισμών Λειτουργίας, χωροθεσία, κρίσεις προϊσταμένων κ.λ.π.), ώστε την 01.01.2001 οι νέοι ΟΤΑ να είναι έτοιμοι να λειτουργήσουν επαρκώς. 2.Η οικονομική διαχείριση νε είναι άμεσα ελεγχόμενη (on line) με ειδικές υπηρεσίες του κράτους στο ΥΠ.ΕΣ, σύμφωνα με προϋπολογισμούς που θα έχουν κατατεθεί και το Γενικό Λογιστικό Σχέδιο. Η τεχνολογία υπάρχει και οι οικονομικοί πόροι που απαιτούνται για κάτι τέτοιο είναι πραγματικά ασήμαντοι, αντιπαρατιθέμενοι με τις οικονομικές απώλειες που οφείλονται στην κακή (με πρόθεση ή μη) διαχείριση. 3.Να απλουστευθούν οι διαδικασίες καταγγελίας άσκησης κακοδιοίκησης. Σήμερα, μία υπόθεση υπηρεσιακής κακοδιοίκησης απαιτεί πολύ χρόνο και πολύ χρήμα για να καταστεί δεδικασμένη στα Διοικητικά Δικαστήρια.