• Σχόλιο του χρήστη 'Γ.Φ.Γ' | 17 Ιανουαρίου 2010, 15:27

    Το πρόγραμμα "Καλλικράτης" αποτελεί αναμφίβολα μια μεγάλη αλλαγή στο διοικητικό χάρτη της χώρας. Μια αλλάγή όμως, της οποίας τα αναμενόμενα οφέλη σε περίπτωση αμφίβολης επιτυχίας θα είναι ασήμαντα, ενώ οι αρνητικές συνέπειες μιας πιθανότατης αποτυχίας, εφιαλτικές. Και το λέω αυτό διότι, τόσο στη μελέτη του ΙΤΑ ( Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης) του 2008, όσο και στο κείμενο του παρόντος προγράμματος του Υπουργείου Εσωτερικών, πουθενά δεν αναφέρονται οι στόχοι και ο τρόπος υλοποίησής τους, καθώς και τα οφέλη που καλείται να εξυπηρετήσει το νέο εγχείρημα με την δημιουργία μεγάλων δήμων. Πέραν από τα τετριμένα γενικόλογα περί οικονομίας κλίμακος, εξοικονόμησης πόρων, διαφάνειας, καταπολέμισης της διαφθοράς, αξιοποίησης νέων τεχνολογιών κλπ που θα προκύψουν από τη δημιουργία μεγάλων δήμων, καμιά τεκμηρίωση δεν παρουσιάζεται για επιβεβαίωση. Αντίθετα μάλιστα. Η αναφορά στα αποτελέσματα του 1ου Καποδίστρια στη μελέτη του ΙΤΑ κάθε άλλο παρά θετική είνα, αφού στη σελίδα 44 μεταξύ άλλων αναφέρει: " Έτσι, το εγχείρημα των Καποδιστριακών Δήμων, χωρίς να επιτύχει πράγματι ως προς τους στόχους που έβαζε, οδήγησε σε αντίδραση των πολιτών των παλαιών δήμων και Κοινοτήτων, που ένιωσαν ξαφνικά ότι αποκόπηκε ο ομφάλιος λώρος που τους ένωνε, έστω στοιχειωδώς με την Πολιτεία, ότι παρέμειναν χωρίς δυνατότητα συλλογικής έκφρασης και συμμετοχής,χωρίς εκπροσώπιση του χωριού η της πόλης τους." Επί πλέον η προσπάθεια δημιουργίας μεγάλων δήμων, παραβλέπει την υπάρχουσα κατάσταση. Οι παράμετροι που πρέναι να λαμβάνονται υπόψη σε ένα τόσο σοβαρό εγχείρημα, δεν πρέπει να είναι μόνο θεωρητικοί. Πρέπει να βασίζονται στην υπάρχουσα πραγματικότητα και εμπειρία. Και αυτή είναι ότι υπάρχουν σήμερα στη χώρα μεγάλοι δήμοι. Υπάρχει σήμερα στη χώρα εδώ και 10 χρόνια ο 1ος Καποδίστριας και τα αποτελεσματά της εφαρμογής του. Αυτά πρέπει να μελετηθούν και αξιολογηθούν. Δεν πρέπει να αγνοείται το γεγονός ότι, η σπατάλη πόρων, η διαφθορά, η αδιαφάνεια, η γραφειοκρατία, είναι χαρακτηριστικά των μεγάλων κυρίως δήμων. Η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών οφείλει να συγκρίνει επί συγκεκριμένων σήμερα δήμων, μικρών και μεγάλων, τόσο τους οικονομικούς δείκτες σε σχέση με τον πληθυσμό, όσο και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που έχουν σχέση με τη διαφάνεια, τη διαφθορά, τη γραφειοκρατία,την αξιοπόιηση κοινοτικών πόρων, την εξυπηρέτηση των πολιτών και το κόστος ανά κάτοικο. Όφείλει επίσης να μελετήσει την υπάρχουσα σήμερα κατάσταση, οικονομική και ποιοτική, συγκεκριμένων υπό ενοποίηση δήμων, καθώς και του νέου μεγάλου δήμου, με την επάνδρωσή του, το κόστος και την λειτουργία του από 1/1/2011. Είναι βέβαιο ότι θα προκύψουν συμπεράσματα απολύτως αντίθετα από τα αναμενόμενα. Ασφαλώς το μέγεθος των δήμων έχει την αξίας του. Ενα ελάχιστο πληθυσμιακό μέγεθος στα πλαίσια ενός συνεχούς οικιστικού χώρου, είναι σίγουρα αναγκαίο, για να παρέχει την οικονομική δυνατότητα στο δήμο να διαθέτει μια αξιοπρεπή διοικητική οργάνωση και λειτουργία, ίκανη να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να επανέθουμε στο καθεστώς που δημιουργήθηκε το 1840 επί Όθωνος με την δημιουργία μεγάλων σε γεωγραφική έκταση δήμων. Έξ άλλου το καθεστώς αυτό καταργήθηκε από τον Βενιζέλο το 1912 και αυτό που δημιουργήθηκε λειτούργησε επί 100 χρόνια με όλες τις αδυναμίες του. Η πρόσφατη προσπάθεια διοικητικής μεταρρύθμισης στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είχε σαν αφετηρία το "Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης" του κ. Σουφλιά, το οποίο εγκρίθηκε με την απόφαση 6876/4871 του βουλής. Ξεκίνησε τότε μια σειρά συζητήσεων εντός κυρίως των αυτοδιοικητικών φορέων, με προεξέχοντες υποστηρικτές κομματικούς δημάρχους ΝΔ και αντίθετους τους αντίστοιχους κομματικούς δημάρχους του ΠΑΣΟΚ. Σήμερα αντιστράφηκαν οι ρόλοι. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Αυτό αποδεικνύει για μια ακόμη φορά ότι τα κριτήρια δυστυχώς είναι μόνο κομματικά. Εξ άλλου η επισήμανση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης σχετικά με την δύναμη που θα έχει ο αιρετός περιφερειάρχης Αττικής που θε εκλέγεται με 4 εκατομμύρια ψήφους, ενισχύει την παραπάνω άποψη. Λαμβάνοντας ακόμη υπόψη, τις τεράστιες αλλαγές που απαιτούνται για το στήσιμο του νέου συστήματος, την αποδεδειγμένη αδυναμία του κεντρικού κράτους να σχεδιάζει και να υλοποιεί τέτοιου μεγέθους αλλαγές, σε συνδιασμό με τις αδιευκρίνιστες αρμοδιότητες και τη χρηματοδότηση του συστήματος, θεωρώ ότι η επιχειρούμενη μεταρρύθμιση αν υλοποιηθεί θα εξελιχθεί σε μια τραγική απορρύθμιση. Πιστεύω πάντως ότι η αποκέντρωση, με μεταφορά στην αυτοδιοίκηση αρμοδιοτήτων, πόρων και προσωπικού με μετατάξεις από το κεντρικό κράτος, θα μπορούσε να γίνει σταδιακά στα πλαίσια του υφισταμένου συστήματος, με αλλαγές που θα έχουν συνέχεια και δεν θα δημιουργήσουν κραδασμούς και προβλήματα στην κοινωνία. Σήμερα που η χώρα αντιμετωπίζει τεράστια οικονομικά προβλήματα, που λοιδορείται καθημερινά, που κονδυνεύει να πτωχεύσει ή να βρεθεί ταπεινωτικά εκτός της ζώνης του ευρώ, είναι όχι μόνο άκαιρο, αλλά άκρως επικίνδυνο να επιχειρείται μια τέτοια αλλαγή που τα οφέλη της επιτυχίας θα είναι τίποτα μπροστά τις αρνητικές συνέπειες της αποτυχίας.