• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΣ Κ.' | 21 Ιανουαρίου 2010, 12:19

    Η Διοικητική Μεταρύθμιση απαιτεί εν γένει αναγκαιότητα λόγω της προσδοκίας για ισόρροπη ανάπτυξη, με την απορόφηση και διαχείρηση εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων , για αποτελεσματικές και πιο αποδοτικές υπηρεσίες οι οποίες θα είναι πληρέστερα οργανωμένες κλπ Είναι κοινή διαπίστωση (προκύπτει και από την έκθεση του Ι.Τ.Α αλλά και άλλων αξιόλογων μελετητών) ότι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και κυρίως στην πρωτοβάθμια , υπάρχει αυθαιρεσία η οποία προέρχεται κυρίως από τους αιρετούς.Η εν λόγω αυθαρεσία (από απλές παρατυπίες έως σημαντικές καταχρήσεις) εστιάζεται κυρίως στην λήψη και στην εφαρμογή των αποφάσεων και πηγάζει από την λογική που έχει επικρατήσει , δηλ. ότι οι αιρετοί λόγω της δημοκρατικής νομιμοποίησής τους που προκύπτει από την άμεση εκλογή τους δεν πρέπει να υπόκεινται σε έλεγχο.Η νομοθεσία π.χ. σχετικά με τη απευθείας ανάθεση έργων,αλλά οι τις διατάξεις για την ευθύνη των αιρετών , ο έλεγχος νομιμότητας όπως ισχύει και εφαρμόζεται κ.α. διευκολύνουν αυτές τις πρακτικές με την πρόφαση ότι η σκοπιμότητα πρέπει να υπερκαλύπτει την νομιμότητα όσο αφορά τις πράξεις της Διοίκησης.Από την άλλη η δημοκρατική νομιμοποίηση χρησιμοποιείται ως πρόφαση αποφυγής κάθε ελέγχου. Οι διοικητικές υπηρεσίες από την άλλη έχουν εγκλωβιστεί στην κατά τα ανατωρέρων δήθεν δημοκρατική νομιμοποίηση που συνιστά μια τεράστια ισχύ που διαθέτουν οι ισχυροί τοπικοί άρχοντες στην οποία είναι αδύνατο κανείς να αντισταθεί χωρίς "απώλειες". Στα πλαίσια της ανασυγκρότησης της Τ.Α. και του κράτους δικαίου , είναι προφανές ότι θα προκύψουν μεγάλοι , ισχυροί ΟΤΑ και σε πολλές περιπτώσεις οι τοπικοί άρχοντες θα τυγχάνουν ευρείας δημοκρατικής νομιμοποίησης.Δημιουργείται έτσι ο κίνδυνος ανατροφής ισχυρών αιρετών που θα χρησιμοποιούν την ισχύ τους υποκειμενικά. Για την αποφυγή τέτοιου είδους αυθαρεσιών και παρατυπιών, κατά την γνώμη μας πρέπει να συνυπάρχουν τουλάχιστον οι εξής προϋποθέσεις: 1) ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ Διοικητική Αρχή Εποπτείας(υπάρχουν πολλές επιστημονικές προτάσεις για την συγκρότηση και την λειτουργία της )η οποία μπορεί να έχει την δομή μιας Κεντρικής Υπηρεσίας με αποκεντρωμένες -περιφερειακές Υπηρεσίες. 2)Οι πράξεις των ΟΤΑ να υπόκεινται σε ΕΛΕΓΧΟ ΝΟΜΟΜΟΤΗΤΑΣ και ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ, ώστε να εκλείψει η πρόφαση της δημοκρατικής νομιμοποίησης για κάθε είδους αυθαιρεσίες. 3)Ταχεία εκδίκαση των καταγγελιών. 4)Αναβάθμιση του ρόλου της Αντιπολίτευσης με την συμμετοχή της σε όλα τα θεσμικά όργανα (στο μέτρο που της αναλογεί). 5)Οι αποφάσεις να λαμβάνονται με μεγαλύτερη πλειοψηφία στα θεσμικά όργανα. 6)Σαφής οριοθέτηση του ρόλου των ΟΤΑ και ταυτόχρονος περιορισμός στις εξουσίες των επικεφαλής της ΤΑ. 7)Σαφής Διαχωρισμός ανάμεσα στις αποφασιστικές λειτουργίες - τις ελεγκτικές λειτουργίες και - τις διοικητικές λειτουργίες και υπηρεσίες , ώστε να μην υπάρχουν εξαρτήσεις ή διαπλοκές. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να παίξει σημαντικό ρόλο στην διοίκηση των τοπικών υποθέσεων αλλα και στην οικονομική ανάπτυξη. Λόγω της κατά τεκμήριο πολιτικής ανωριμότητας των τοπικών αρχόντων (βλέπε προφίλ αιρετών) πρέπει να διαμορφωθεί από πριν το πλαίσιο ώστε να διασφαλίεζεται η νομιμότητα, να περιορίζεται η αυθαιρεσία που έχει ως κριτήριο προσωπικά ψηφοθηρικά οφέλη και μικροσκοπιμότητες. Αλλιώς το μακρόπνοο σχέδιο του Καλικράτης , στην αναγαιότητα του οποίου ουδείς διαφωνεί , είναι καταδικασμένο να αποτύχει όπως και ο Καποδίστριας. Ο ουσιαστικός είναι επιπλέον αναγκαίος αφού για την επιτυχή έκβαση του Καλικράτη πρέπει να υπάρχει αποκεντρωμένη φορολογία που θα διαχειρίζεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η διαχείριση πόρων των πολιτών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και της χώρας ευρύτερα δεν μπορεί να επαφύεται στην καλή θέληση και στο ήθος των τοπικών αρχόντων. Με τιμή, ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑΣ