• Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), που αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας, ιδρυτικό μέλος του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία και μέλος με δικαίωμα ψήφου στις Επιτροπές Παρακολούθησης του σύνολο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007 - 2013, συμπεριλαμβανομένων και των Επιτροπών Παρακολούθησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και «Ψηφιακή Σύγκλιση» μέσω των οποίων θα υποστηριχτεί χρηματοδοτικά η όλη προσπάθεια δημιουργίας της Κάρτας του Πολίτη, σας υποβάλλει τις προτάσεις της. Βασική θέση της Συνομοσπονδίας είναι ότι η Κάρτα του Πολίτη θα πρέπει να αξιοποιηθεί για να βελτιώσει τη σχέση των πολιτών με αναπηρία και με χρόνιες παθήσεις με τις υπηρεσίες του δημόσιου, αλλά και του ιδιωτικού τομέα. Δεδομένου ότι όπως ορίζεται από την Eurostat για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση ο πληθυσμός τους ανέρχεται στο 12%, οι ανάγκες των πολιτών με αναπηρία και με χρόνιες παθήσεις πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη και στην προκειμένη περίπτωση. Η Συνομοσπονδία υποστηρίζει ότι η Κάρτα του Πολίτη δεν πρέπει να οδηγήσει στη δημιουργία μιας σειράς Καρτών ειδικά για την πληθυσμιακή ομάδα που εκπροσωπούμε - όπως για π.χ. κάρτα για τη λήψη των επιδομάτων αναπηρίας, κάρτα για την ελεύθερη διακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κ.λπ. Αντιθέτως, θα πρέπει στη βάση της Αρχής του «Σχεδιάζοντας για Όλους» να συμπεριλάβει και να ικανοποιήσει και τις ανάγκες των πολιτών με αναπηρία και με χρόνιες παθήσεις που η επαφή τους με τις υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης είναι ίσως πιο συχνή από οποιαδήποτε άλλη ομάδα. Επιπρόσθετα, για τη Συνομοσπονδία, η Κάρτα του Πολίτη αποτελεί τη χρυσή ευκαιρία για να υποσκελιστούν προβλήματα και εμπόδια που επί σειρά ετών οι πολίτες με αναπηρία έρχονται αντιμέτωποι κατά τις συναλλαγές τους με τη δημόσια διοίκηση, αλλά και με τον ιδιωτικό τομέα, τα οποία κυρίως πηγάζουν από την έλλειψη συντονισμένης δράσης μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών, τη μεγάλη γραφειοκρατία και την έλλειψη προσβάσιμων υποδομών και υπηρεσιών. Ως εκ τούτου, η Συνομοσπονδία προτείνει με την Κάρτα του Πολίτη να δοθεί οριστική απάντηση και λύση στο ζήτημα της Κάρτας Αναπηρίας. Πιο συγκεκριμένα, προτείνουμε να ενσωματωθεί στην Κάρτα του Πολίτη η λειτουργικότητα της Κάρτας Αναπηρίας προκειμένου να καθορίζεται καθολικά, οριζόντια και κάθετα, η σχέση των πολιτών με αναπηρία και με χρόνιες παθήσεις τόσο με τις δημόσιες αρχές σε όλα τα επίπεδα (σε επίπεδο Δήμου, Περιφέρειας, Κράτους) όσο και με τον ιδιωτικό τομέα. Υπό αυτήν την οπτική, προτείνουμε η εν λόγω Κάρτα, πέραν των απαραίτητων για τη ψηφιακή αυθεντικοποίηση και τη δυνατότητα παραγωγής ψηφιακής υπογραφής εγγράφων στοιχείων, να περιλαμβάνει συμπληρωματικά στοιχεία, τα οποία θα παρουσιάζονται σε τρίτους κατόπιν αποδοχής του κατόχου, και τα οποία θα αποτελούν αποδεικτικό αναπηρίας - για π.χ. έχοντας δύο PIN χρήσης: το 1ο για τα βασικά στοιχεία και το 2ο για όλα. Τα ελάχιστα στοιχεία θα μπορούσαν να είναι η κατηγορία και η βαρύτητα (ποσοστό) αναπηρίας, τα οποία θα ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο είτε από τις αρμόδιες για το σκοπό γνωμοδοτικές επιτροπές, είτε από τους πολίτες, ελαχιστοποιώντας ή και εξαλείφοντας τις περιπτώσεις σφαλμάτων ενημέρωσης των διαφόρων αποκομμένων μηχανογραφικών συστημάτων, καθώς και του εσφαλμένου χαρακτηρισμού ενός ατόμου ως ατόμου με αναπηρία. Επιπρόσθετα, δεδομένου ότι η Κάρτα του Πολίτη θα συγχρηματοδοτηθεί από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και «Ψηφιακή Σύγκλιση», όπου στα Κριτήρια Επιλογής Πράξεων, όπως έχουν εγκριθεί από τις Επιτροπές Παρακολούθησης των ανωτέρω Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, περιλαμβάνεται και το ΟΝ/OFF κριτήριο της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία ως ακολούθως: (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση») «Κριτήριο Γ3 ‘Τήρηση των κανόνων για την εξασφάλιση προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρίες’. Εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο η πράξη/ δράση ικανοποιεί τις απαιτήσεις προσβασιμότητας για όλες τις κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες, όπως: (A)Για την πρόσβαση στις υπηρεσίες: (1) δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας αυτόνομα από άτομα σε αναπηρικό αμαξίδιο (2) δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας αυτόνομα από άτομα τυφλά ή κωφά (3) πρόβλεψη διερμηνείας στη νοηματική γλώσσα (4) πρόβλεψη ειδικής υπηρεσίας εξυπηρέτησης ατόμων με αναπηρίες. (5) πρόβλεψη συνοδείας ατόμων με αναπηρίες κ.λπ. (B)Για την πρόσβαση στην πληροφόρηση με τη χρήση τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ). (1) υιοθέτηση διεθνών προδιαγραφών W3C/WAI κ.λπ. (2) συμβατότητα εξοπλισμού με βοηθήματα ατόμων με αναπηρίες κ.λπ. (3) πρόβλεψη υπότιτλων, διερμηνείας στη νοηματική κ.λπ.», (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση») «Κριτήριο Β4 ‘Εξασφάλιση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία’. Εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο η πράξη ικανοποιεί τις απαιτήσεις προσβασιμότητας και τους κανόνες ασφαλείας για όλες τις κατηγορίες ΑμεΑ, ως προς την πρόσβαση στις υπηρεσίες και την πληροφόρηση με τη χρήση τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ). Οι δημόσιοι διαδικτυακοί τόποι ή διαδικτυακές εφαρμογές πρέπει κατ' ελάχιστον να συμμορφώνονται με το πρότυπο Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) (έκδοση 2.0) σε επίπεδο συμμόρφωσης τουλάχιστον ΑΑ. Υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στην κατηγορία διαδικτυακών τόπων ή διαδικτυακών εφαρμογών πρέπει να τεκμηριώνουν αναλυτικά την εξασφάλιση της προσβασιμότητας βάσει διεθνών προτύπων και οδηγιών. Στις περιπτώσεις που η προτεινόμενη πράξη είναι σε αρχική φάση σχεδιασμού η δέσμευση τήρησης των ανωτέρω κανόνων συμπεριλαμβάνεται στο σύμφωνο αποδοχής των όρων της απόφασης ένταξης και η τήρησή τους επιβεβαιώνεται από τη διαχειριστική αρχή κατά την παρακολούθηση εκτέλεσης της πράξης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου. Σημειώνεται ότι η μη ικανοποίηση του εν λόγω κριτηρίου αποτελεί στοιχείο απόρριψης της πρότασης», θα πρέπει οι ψηφιακές υπηρεσίες ή/και οι συσκευές που θα χρησιμοποιηθούν/υλοποιηθούν στο πλαίσιο της Κάρτας του Πολίτη να λαμβάνουν υπόψη τα όσα ορίζονται στα Κριτήρια Επιλογής Πράξεων των προαναφερθέντων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Ως εκ τούτου, για την πρακτική χρήση της Κάρτας του Πολίτη από άτομα με αναπηρία, επιπλέον της ασφαλούς φύλαξης και ενημέρωσης των όποιων στοιχείων διατηρούνται και λαμβάνονται από απομακρυσμένους διακομιστές, θα πρέπει ο σχεδιασμός των ψηφιακή υπηρεσιών ή/και συσκευών να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες χρήσης των διαφορετικών κατηγοριών ατόμων με αναπηρία.