• Σχόλιο του χρήστη 'e-TEE' | 27 Ιανουαρίου 2011, 19:57

    Το Τμήμα Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (e-TEE) δημιουργήθηκε για να συνεισφέρει με προτάσεις στη διαμόρφωση πολιτικών στο πεδίο των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), στην αξιοποίηση των ΤΠΕ προς όφελος των πολιτών καθώς και στην αναβάθμιση του ρόλου των Επιστημόνων ΤΠΕ. Ως e-TEE θεωρούμε ότι το Σχέδιο Νόμου για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα για τη δημιουργία του αναγκαίου νομικού πλαισίου που θα συμβάλει στην ουσιαστική αξιοποίηση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης προς όφελος των πολιτών, στην αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας καθώς και στη μείωση της διαφθοράς. Βέβαια το εν λόγω νομοσχέδιο θα πρέπει ν’αποτελεί μέρος των παρεμβάσεων που αναμένουμε από την Κυβέρνηση σε σχέση με την εγκαθίδρυση των ΤΠΕ στη Δημόσια Διοίκηση προς όφελος των πολιτών και της Εθνικής Οικονομίας Επιγραμματικά αναφέρουμε: 1. Την άμεση ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου περί μελετών «Πληροφοριακών Συστημάτων και Δικτύων» του Ν. 3316/2005. 2. Τη σύσταση μητρώου εργοληπτών έργων ΤΠΕ και τον καθορισμό ελάχιστων προδιαγραφών στελέχωσης όσων αναλαμβάνουν έργα ΤΠΕ, κατά το πρότυπο των δημοσίων έργων (Ν.3263/2004). 3. Τον καθορισμό «των ελάχιστων απαιτήσεων (προδιαγραφών) που θα πρέπει να πληροί η μελέτη, η κα¬τασκευή, η συντήρηση και η επίβλεψη τηλεπικοινωνιακών εγκαταστάσεων και εγκαταστάσεων πληροφορικής» με την Έκδοση των Υπουργικών Αποφάσεων που προβλέπονται στο νόμο (3431/2006) για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες 4. Τη δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου αξιολογητών για όλα τα έργα ΤΠΕ και τη διασφάλιση της συμμετοχής Επιστημόνων ΤΠΕ στις επιτροπές διαγωνισμών, στις επιτροπές παραλαβής και στις επιτροπές παρακολούθησης έργων ΤΠΕ. 5. Την κατάργηση κάθε «παραθύρου» προσλήψεων μη πτυχιούχων ΤΠΕ σε θέσεις Πληροφορικής στον ευρύτερο δημόσιο τομέα με την κατάργηση της παρ. 2 του άρθρου 6 του ΠΔ 50/2001 (όπως τροποποιήθηκε από την παρ.3 άρθρ.μόνου του ΠΔ 347/2003). Αναφορικά με τις συγκεκριμένες ειδικότερες διατάξεις που προτείνονται στο Σχέδιο Νόμου για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και λαμβάνοντας υπόψη αντίστοιχα νομικά πλαίσια αλλά και καλές πρακτικές που ισχύουν εδώ και χρόνια σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (βλ. http://www.epractice.eu/en/factsheets/), οι προτάσεις μας έχουν ως εξής: 1. Η επιτυχία της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης εξαρτάται από τη δημιουργία ελάχιστων σε πλήθος “ενιαίων σημείων εξυπηρέτησης” (one-stop shops) που θα λειτουργούν ως δικτυακοί τόποι για την ολοκληρωμένη, ομογενή και ενιαία παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών από όλους τους φορείς του δημοσίου. Συγκεκριμένα, εάν αυτό είναι δυνατό να θεσπιστεί η λειτουργία ενός και μόνο σημείου μιας στάσης (one-stop shop) (π.χ. από την Εθνική Πύλη Δημόσιας Διοίκησης του ΕΡΜΗ) για τη δημοσίευση του δημοσίου περιεχομένου και ηλεκτρονικών υπηρεσιών από το δημόσιο τομέα με επιμέρους τις ακόλουθες λειτουργίες: α) υποχρεωτική δημοσίευση στο διαδίκτυο (σε διασύνδεση με την πύλη ΔΙΑΥΓΕΙΑ), όλων των προκηρύξεων του δημοσίου, για προμήθειες αγαθών και παροχή υπηρεσιών και των δημοσίων έργων καθώς και των αποτελεσμάτων αυτών ανεξάρτητα με τον τρόπο ανάθεσης (ανοιχτοί, κλειστοί και πρόχειροι διαγωνισμοί, απ’ευθείας αναθέσεις, με διαπραγμάτευση ακόμα και με συμφωνίες πλαίσιο), με δομημένο τρόπο από όπου θα μπορούσαν να αντληθούν συμπεράσματα. β) Υποχρεωτική δημοσίευση όλων των βημάτων και των απαραίτητων εγγράφων για το σύνολο των συναλλαγών με τη δημόσια διοίκηση και των προβλεπόμενων ανώτατων χρόνων διεκπεραίωσης, γ) ένα ενιαίο σημείο όπου θα για κάθε αίτημα πολίτη/επιχειρήσης προς τη δημόσια διοίκηση θα μπορούσε να υπάρξει παρακολούθηση της εξέλιξης της συγκεκριμένης υπόθεσης, με τον αριθμό πρωτοκόλλου του και τα στοιχεία της χρέωσής του. δ) αναγνώριση της ανάγκης και εφαρμογή μιας μοναδικής μεθόδου αυθεντικοποίησης των πολιτών απέναντι στην ηλεκτρονική δημόσια διοίκηση με μοναδικά στοιχεία ταυτοποίησης για το σύνολο του ηλεκτρονικού δημοσίου τομέα. ε) αναγνώριση της ανάγκης και της αξίας μετασχηματισμού των ηλεκτρονικών δημοσίων υπηρεσιών σε πρωσοποποιημένες και αποκρινόμενες (personalized, responsive) και ανάπτυξη σχεδίου δράσης για τη συνεχιζόμενη βελτίωσή τους. Συμπερασματικά, και με την επιφύλαξη επί των ειδικότερων τελικών ρυθμίσεων που στο Σχέδιο Νόμου δεν καθορίζονται και των παρατηρήσεων που έχουμε κάνει στα επιμέρους άρθρα του παρόντος Σχεδίου, επισημαίνουμε τον κίνδυνο οι υπό διαβούλευση ρυθμίσεις να τεθούν σε ισχύ χωρίς να προηγηθεί ο απαραίτητος ανασχεδιασμός των διαδικασιών της Δημόσιας Διοίκησης. Σε κάθε περίπτωση, πιστεύουμε ότι οι διατάξεις του Σχεδίου Νόμου αποτελούν ένα θετικό πρώτο βήμα για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Ωστόσο απαιτούνται ακόμη πολλά να γίνουν για να τεθούν οι βάσεις για την ουσιαστική βελτίωση της δημόσιας Διοίκησης και για να πραγματοποιηθούν αλλαγές που θα μεταβάλλουν το πρόσωπο της καθημερινότητας του πολίτη και θα ωφελήσουν πολλαπλά τη χώρα. Ως φορέας που δημιουργήθηκε για να προάγει το θεσμικό ρόλο του ΤΕΕ ως Τεχνικού Συμβούλου της Πολιτείας και στο χώρο των ΤΠΕ, είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για να συνεισφέρουμε εποικοδομητικά αναφορικά με τις πιο πάνω προτάσεις μας καθώς και είμαστε πρόθυμοι να παρέχουμε διευκρινήσεις επί αυτών.