• Σχόλιο του χρήστη 'Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.' | 21 Μαρτίου 2012, 09:47

    Θέμα: Παρατηρήσεις της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. για τα άρθρα 15, 16 και 17 του σχεδίου Νόμου: «Ρυθμίσεις για την Τοπική Ανάπτυξη, την Αυτοδιοίκηση, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και την Μεταναστευτική Πολιτική-Ενσωμάτωση Οδηγίας 50/2009/ΕΚ». Κύριε Υπουργέ, Με ορισμένες διατάξεις των άρθρων 15, 16 και 17 (Κεφ. Τρίτο) του υπό συζήτηση και ψήφιση σχεδίου Νόμου: α. Δημιουργούνται προϋποθέσεις συρρίκνωσης ή και ουσιαστικής κατάργησης του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου ως αυτοτελούς Φο.Δ.Σ.Α. Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου, στη Διοίκηση του οποίου πλειοψηφεί ο Α΄ Βαθμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης β. Δεν διασφαλίζεται η απαιτούμενη ευρεία συμμετοχή και διαφάνεια στη λήψη των στρατηγικής σημασίας αποφάσεων για την υλοποίηση του ΠΕ.Σ.Δ.Α. Ειδικότερα: 1. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 15, (Όργανα Διοίκησης και αρμοδιότητες των οργάνων των Περιφερειακών Συνδέσμων ΦΟ.Δ.Σ.Α.), παρ. 3 και 4 οι αρμοδιότητες Προϊσταμένης Αρχής για μελέτες-υπηρεσίες-έργα που υλοποιούνται σε εφαρμογή του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων, μεταφέρονται από το Διοικητικό Συμβούλιο, που ορίζει η ισχύουσα κοινή Υπουργική Απόφαση οικ. 2527/2009, στην Εκτελεστική Επιτροπή. Με την παρ.3β του άρθρου 211 του Ν.3852/2010 όπως προτείνεται να αντικατασταθεί με την παρ. 5α του άρθρου 17 του σχεδίου Νόμου η διάταξη αυτή εφαρμόζεται και για τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής, δηλ. οι αρμοδιότητες Προϊσταμένης Αρχής για τα έργα του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων Αττικής δίνονται στην Εκτελεστική Επιτροπή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. Η αδιαμφισβήτητα ιδιαίτερη σοβαρότητα των θεμάτων που αφορούν στην υλοποίηση έργων του Περιφερειακού Σχεδιασμού και ειδικότερα για την Αττική, επιβάλλει την διασφάλιση συνθηκών διαφάνειας και ευρείας συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων και την αποτροπή συνθηκών που ευνοούν την ανάπτυξη προσωπικής συναλλαγής. Γι αυτό και ζητάμε η αρμοδιότητα Προϊσταμένης Αρχής για μελέτες-υπηρεσίες-έργα που υλοποιούνται σε εφαρμογή του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων να παραμείνει στο Δ.Σ. του Φο.Δ.Σ.Α. σύμφωνα με το άρθρο 1, παρ.3 της κοινής Υπουργικής Απόφασης οικ. 2527/2009. Η κοινή Υπουργική Απόφαση με Αριθμ. Πρωτ.: οικ. 2527/7-1-2009 στο άρθρο 1, αρμοδιότητες ΦΟ.Δ.Σ.Α., παρ.3 ορίζει. «Οι Φο.Δ.Σ.Α. ανεξαρτήτως της νομικής τους μορφής ασκούν τις αρμοδιότητες της Αναθέτουσας Αρχής για τις απαιτούμενες μελέτες (σχεδιασμού και αδειοδότησης των έργων διαχείρισης στερεών αποβλήτων) και για τις αντίστοιχες υπηρεσίες που υπάγονται στο ν.3316/2005. Επίσης, ασκούν τις αρμοδιότητες του Κυρίου του Έργου και της Αναθέτουσας Αρχής για την υλοποίηση των έργων (δημοπράτηση και κατασκευή) που έχουν καθοριστεί από τον εγκεκριμένο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.), εντός των γεωγραφικών ορίων της περιοχής αρμοδιότητάς τους. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΦΟ.Δ.Σ.Α. ασκεί τις αρμοδιότητες της Προϊσταμένης Αρχής για τις παραπάνω μελέτες, υπηρεσίες και έργα.» Σημειώνεται ότι ειδικά για τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής είναι άνευ ουδεμίας αμφισβητήσεως «ιδιαίτερα σοβαρό» θέμα η υλοποίηση έργων του ΠΕ.Σ.Δ.Α. και δεν αρκεί η δυνητική πρόβλεψη που θέτει το ακροτελεύτιο εδάφιο της παρ.4 , του άρθρου 15 του σχεδίου Νόμου «Με απόφασή της, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της, μπορεί ένα θέμα που κρίνεται ιδιαίτερα σοβαρό να το παραπέμψει στο Διοικητικό Συμβούλιο για λήψη απόφασης.» Προτείνουμε συμπλήρωση της παρ. 3 του άρθρου 15, ως εξής: «3. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Περιφερειακού Συνδέσμου ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες: Εγκρίνει το επιχειρησιακό σχέδιο μετά από εισήγηση της Εκτελεστικής Επιτροπής. Καθορίζει τις ετήσιες εισφορές των Δήμων Μελών του. Εγκρίνει τις οικονομικές καταστάσεις του Συνδέσμου. Καταρτίζει τον Κανονισμό Λειτουργίας του. Ψηφίζει τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας και Γνωμοδοτεί σε Δημόσιες αρχές ή αρμόδια όργανα όταν ζητούν τη γνώμη του. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΦΟ.Δ.Σ.Α. ασκεί τις αρμοδιότητες της Προϊσταμένης Αρχής για τις μελέτες, υπηρεσίες και έργα (δημοπράτηση και κατασκευή) που υλοποιούνται σε εφαρμογή του εγκεκριμένου Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.), εντός των γεωγραφικών ορίων της περιοχής αρμοδιότητάς τους. 2. Δια της παραγράφου 6 του άρθρου 16 σε συνδυασμό με την παρ.5β του άρθρου 17, θεσμοθετείται η γενική δυνατότητα μετατροπής και του Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Αττικής σε Ανώνυμη Εταιρεία, ενδεχόμενο που έρχεται σε ευθεία αντίθεση τόσο με την ως τώρα κείμενη ειδικότερη Νομοθεσία (π.χ. Υπουργική Απόφαση συγκρότησης του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής Ε.Δ.Σ.Ν.Α.) όσο και με συνταγματικές διατάξεις. 3. Με την παράγραφο 2γ του άρθρου 17 προβλέπεται η δυνατότητα εκχώρησης εσόδων του Φο.Δ.Σ.Α., που προέρχονται από τις εισφορές των μελών τους ή τα τέλη παροχής των υπηρεσιών τους προς αναδόχους συμπράξεων (π.χ. ΣΔΙΤ). Η διάταξη αυτή προφανώς, προκειμένου να εξυπηρετηθεί κατά προτεραιότητα η σύμβαση Σ.Δ.Ι.Τ., μπορεί να οδηγήσει σε εκμηδένιση των εσόδων πού είναι απαραίτητα για τη λειτουργία των υπηρεσιών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α., για την πληρωμή του προσωπικού του κ.λπ. Παράλληλα, η δυνατότητα εκχώρησης των εσόδων, καθιστά εκ των πραγμάτων κατασχετές τις εισφορές, σε συνδυασμό με τη διάταξη του άρθρου 464 του Α.Κ. Για να εξακολουθεί να λειτουργεί ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. θα πρέπει να αφαιρεθεί η διάταξη. Αν παραμείνει υπονομεύεται ευθέως το μέλλον του Φορέα. 4. Η παράγραφος 4 εδάφια α και γ, του άρθρου 17 (σε συνδυασμό και με την ανωτέρω αναφερθείσα παρ.5β του ίδιου άρθρου η οποία προβλέπει την εφαρμογή όλων των διατάξεων του Σ/Ν και στον Ε.Δ.Σ.Ν.Α. χωρίς να αποκλείει κάποια) στην οποία προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης των αρμοδιοτήτων της Προϊσταμένης Αρχής ή και της Διευθύνουσας Υπηρεσίας προς την Περιφέρεια Αττικής, ανεξάρτητα από το σε ποιο όργανο του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. αναγνωρίζεται η αρμοδιότητα απόφασης, αναμφισβήτητα μπορεί να θεωρηθεί ως δυνατότητα καθολικής εκχώρησης των αρμοδιοτήτων του ΦΟ.Δ.Σ.Α. στην Περιφέρεια. Δηλαδή, με την παρ.4 του άρθρου 17 ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. μπορεί να εκχωρήσει στην Περιφέρεια Αττικής όλες τις συμβάσεις έργων, υπηρεσιών, προμηθειών και μελετών που συγκροτούν το αντικείμενό του, τη λειτουργία των εγκαταστάσεών του και την εργασία του προσωπικού του. Εάν οι υπηρεσίες και τα έργα της παραγράφου 3 του άρθρου 1 της κοινής Υ.Α. 2527/2009 ανατεθούν στην Περιφέρεια, που θα ασκεί τις αρμοδιότητες της Προϊσταμένης Αρχής και της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, αν ανατεθούν και τα νέα έργα που θα κατασκευαστούν με συμβάσεις Σ.Δ.Ι.Τ., κατ’ ουσία ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. ως Φο.Δ.Σ.Α. καθίσταται Νομικό Πρόσωπο άνευ αντικειμένου και άνευ ρόλου στα πεπραγμένα της διαχείρισης των απορριμμάτων, που εκ του Νόμου αποτελεί την αρμοδιότητά του. Δηλαδή με απλά λόγια, με την παρ.4 του άρθρου 17 ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. μπορεί να εκχωρήσει στην Περιφέρεια Αττικής όλες τις συμβάσεις έργων, υπηρεσιών, προμηθειών και μελετών που συγκροτούν το αντικείμενό του, τη λειτουργία των εγκαταστάσεών του και την εργασία του προσωπικού του. Ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. έτσι μπορεί να καταλήξει φορέας χωρίς αντικείμενο και το προσωπικό του να οδηγηθεί στην απόλυση. Επομένως πρέπει να αφαιρεθεί ολόκληρη η παρ.4 του σχεδίου Νόμου. Μετά τα παραπάνω προτείνουμε: 1. Συμπλήρωση της παρ. 3 του άρθρου 15, ως εξής: «Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΦΟ.Δ.Σ.Α. ασκεί τις αρμοδιότητες της Προϊσταμένης Αρχής για τις μελέτες, υπηρεσίες και έργα (δημοπράτηση και κατασκευή) που υλοποιούνται σε εφαρμογή του εγκεκριμένου Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.), εντός των γεωγραφικών ορίων της περιοχής αρμοδιότητάς τους» 2. Τροποποίηση της παρ. 4γ του άρθρου 17: « γ. Οι ανωτέρω διατάξεις δεν εφαρμόζονται στον Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο του άρθρου 211 του Ν.3852/2010, όπως ισχύει και στους φορείς της παρ. 2 του άρθρου 17 του παρόντος.» Κύριε Υπουργέ, Για τις υπόλοιπες παρατηρήσεις μας στο σχέδιο Νόμου ισχύει το με αριθμ. πρωτ.:274/1-3-2012 έγγραφό μας που συνημμένα σας ξαναστέλνουμε και σας υπενθυμίζουμε το αίτημα μας για συνάντηση μαζί σας καθώς δεν συμπεριλαμβάνεται καμία πρόταση που σας έχουμε καταθέσει για την επίλυση των προβλημάτων των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. Ο Πρόεδρος Ο Αναπλ. Γεν. Γραμματέας Θέμης Μπαλασόπουλος Ιωάννης Τσούνης