• Σχόλιο του χρήστη 'Αναστάσης' | 12 Νοεμβρίου 2009, 00:04

    Νομίζω ότι με το παρόν Νομοσχέδιο που συζητούμε ΠΡΕΠΕΙ να ακυρωθεί ή τροποποιηθεί το Άρθρο 6 παρ. 8 του ν. 1418/84 (ΦΕΚ-23 Α') "∆ηµόσια έργα και ρυθµίσεις συναφών θεµάτων". Καταρχήν παραθέτω παρακάτω το κείμενο τού άρθρου: ____________ άρθρο 6 παρ. 8 του ν. 1418/84 "8**. Όταν πρόκειται να εκτελεσθούν δημόσια έργα, προβλεπόμενου συνολικού κόστους μεγαλύτερου των 10 δισ. δραχμών (30 ΕΚ ΕΥΡΩ) είτε κατά το σύστημα της αντιπαροχής είτε κατά το σύστημα παροχής άλλων ανταλλαγμάτων είτε κατά οποιαδήποτε άλλο σύστημα προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, επιτρέπεται η ανάθεση καθηκόντων συμβούλου οποιασδήποτε ειδικότητας (τεχνικού, οικονομικού συμβούλου, συμβούλου οργανώσεως κ.λ.π.) σε ημεδαπά ή αλλοδαπά, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, για να παράσχουν τις υπηρεσίες τους, που απαιτούνται για την υλοποίηση και εκτέλεση των έργων αυτών. Η ανάθεση γίνεται με σύμβαση. Ο τρόπος ανάθεσης, οι παρεχόμενες από το σύμβουλο υπηρεσίες, οι όροι της σύμβασης και η αμοιβή καθορίζονται με απόφαση του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού χωρίς δέσμευση από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη. Η αμοιβή του συμβούλου θα βαρύνει το συγκεκριμένο προϋπολογισμό, που θα καθορίζεται εκάστοτε με απόφαση του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού. Η αμοιβή του συμβούλου μπορεί επίσης να βαρύνει τον προϋπολογισμό του Ειδικού Ταμείου Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων (Ε.Τ.Ε.Ρ.Π.Σ.) ή τον προϋπολογισμό του Ταμείου Εθνικής Οδοποιοίας (Τ.Ε.Ο.) κατόπιν αποφάσεως του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, μετά από σύμφωνη γνώμη των διοικητικών τους συμβουλίων". ** Σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 46 του ν. 3316/2005 (Α΄ 42/22.2.2005), η διάταξη της παραγράφου 8 του π α ρ ό ν τ ο ς άρθρου δ ι α τ η ρ ε ί τ α ι σε ισχύ, μ ό ν ο για τις συμβάσεις με προεκτιμώμενη αμοιβή κάτω του ορίου εφαρμογής της Οδηγίας 2004/ 18/ΕΚ. ______________ ΣΧΟΛΙΑ: Ουσιαστικά, το παραπάνω άρθρο του Ν.1418/84 δίνει τη δυνατότητα σε φορείς του Δημοσίου που υλοποιούν δημόσια έργα με προϋπολογισμό άνω των 30 Εκ. Ευρώ να προσλαμβάνουν "συμβούλους", χωρίς καμία διαδικασία διαγωνισμού, ακόμα και για την γραμματειακή υποστήριξη. Η παραπάνω ρύθμιση είχε νόημα και ουσία για την ταχύτερη και αρτιότερη εκτέλεση των μεγάλων δημόσιων έργων. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΜΩΣ, την παραπάνω ρύθμιση του Νόμου εκμεταλλεύτηκαν κατά κατά κόρον τα τελευταία 5 χρόνια οι Φορείς που εποπτεύονται από το τ. ΥΠΕΧΩΔΕ και το τ. ΥΜΕ (Αττικό Μετρό ΑΕ, Εγνατία Οδός ΑΕ, ΟΣΕ, ΤΡΕΝΟΣΕ κλπ) προσλαμβάνοντας ΧΙΛΙΑΔΕΣ (κυριολεκτικά!) υψηλόμισθους συμβούλους με αδιαφανείς διαδικασίες και κομματικά κριτήρια. Οι σύμβουλοι προσλήφθηκαν υποτίθεται για τις ανάγκες εκτέλεσης συγκεκριμένων έργων και σταδιακά μετακινήθηκαν σε οργανικές θέσεις ώστε να καλύπτουν πάγιες και λειτουργικές ανάγκες των Φορέων. Ο απώτερος στόχος ήταν η μετατροπή της εργασιακής σχέσης σε αορίστου χρόνου, κάτι που συνέβη σε πολλές περιπτώσεις αφού οι παραπάνω φορείς, ως ΝΠΙΔ, δεν καλύπτονται από το ΑΣΕΠ. Τελειώνοντας, πρέπει να τονίσω ότι το άρθρο 6 παρ. 8 του ν. 1418/84 πρέπει να καταργηθεί ή τροποποιηθεί και για έναν επιπλέον λόγο: Επειδή εκτός από τις προσλήψεις συμβούλων ως "φυσικά πρόσωπα" δίνει τη δυνατότητα απευθείας ανάθεσης και σε "νομικά πρόσωπα", δηλαδή σε επιχειρήσεις και εταιρίες. Αυτό το σκέλος του νόμου επίσης αξιοποιήθηκε κατά κόρον τη τελευταία πενταετία για απευθείας αναθέσεις συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων και των εκπονήσεων μελετών, σε ημέτερες επιχειρήσεις και γραφεία μελετών!