• Σχόλιο του χρήστη 'Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών' | 25 Μαΐου 2015, 12:10

    Το Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών του δήμου Αθηναίων θέλοντας να συμβάλει στη συζήτηση παρόντος νομοσχεδίου καταθέτει προτάσεις και προβληματισμούς, όπως διατυπώθηκαν από τα μέλη του κατά τη διάρκεια ειδικής συνεδρίασης. - Τι θα γίνει με τα παιδιά που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν το σχολείο (είτε τα 9 είτε 6 χρόνια εξαιτίας κάποιας μορφής αναπηρίας) - Να μειωθούν τα εισοδηματικά κριτήρια για την απόκτηση της άδειας επί μακρόν διαμένοντος με ταυτόχρονη μείωση του παραβόλου για τη άδεια 10ετίας έτσι ώστε οι γονείς να μπορούν να αποκτούν ευκολότερα τις άδειες διαμονής που προαπαιτούνται για να καταθέσουν αίτηση ιθαγένειας για τα ανήλικα τέκνα τους. - Απλοποίηση της διαδικασίας της πολιτογράφησης για τα παιδιά που δεν πληρούν τα κριτήρια που θέτει ο νόμος για να αιτηθούν την ιθαγένεια (πχ έχουν 8 χρόνια σχολείο, β' δημοτικού με γ' γυμνασίου ή γέννηση και 8 χρόνια σχολείο δηλαδή να συνυπολογιστεί η σχολική διαρροή). - Για το άρθρο 4 το οποίο προβλέπει την σύσταση επιτροπής για την σύνταξη Κώδικα Ελληνικής ιθαγένειας προτείνουμε στην εν λόγω επιτροπή την συμμετοχή του ΣΕΜ Αθηναίων το οποίο και είναι το μεγαλύτερο στην Ελλάδα και ένα δευτεροβάθμιο όργανο μεταναστευτικών οργανώσεων. - Η κατάθεση παράβολου να καλύπτεται από το παλιό παράβολο για όσα παιδιά είχαν ξανακαταθέσει με τα παλιά κριτήρια αιτήσεις ιθαγένειας και δεν πήραν άδεια παραμονής, - Το παράβολο για τα παιδιά που καταθέτουν μόνα τους μετά την ενηλικίωση να είναι μικρό (100 Ευρώ) και όχι 700 που ισχύει για την πολιτογράφηση - Επισημαίνεται ότι η απαίτηση της προτεινόμενης ρύθμισης να κατέχει ο ένας τουλάχιστον γονέας άδεια παραμονής περιοριστικά αναφερομένων τύπων μακράς διάρκειας (λ.χ. μακρόχρονα διαμένοντος, αορίστους διαρκείας κλπ.) υπονομεύει στη πράξη το κατώφλι της πενταετούς νόμιμης διαμονής του γονέα, αφού η απόκτηση μακρόχρονων τίτλων αφ' ενός προϋποθέτει την ήδη μακρόχρονη νόμιμη διαμονή με απλές μονοετείς και διετείς άδειες, αφ' ετέρου συχνά καθυστερεί σοβαρά λόγω γραφειοκρατικών αγκυλώσεων της διοίκησης. Έτσι, υπάρχει ο κίνδυνος στη πράξη η κτήση της ελληνικής ιθαγένειας από τα παιδιά που έχουν γεννηθεί εδώ να διενεργείται σε χρόνο πολύ μεταγενέστερο της εγγραφής τους στο δημοτικό σχολείο και να χάνεται η δυνατότητα ισότιμης αντιμετώπισής τους ως αυριανών πολιτών από όσο γίνεται πιο νωρίς. - Περαιτέρω, όμως υφίστανται ιδιαίτερες κατηγορίες παιδιών της 2ης γενιάς που φαίνεται αδύνατον να επωφεληθούν των ευεργετημάτων που παρέχει η προτεινόμενη ρύθμιση. 1. Κατ' αρχάς, η απουσία κάποιας ειδικής μεταβατικής πρόβλεψης, σαν αυτές που περιείχε ο ν. 3838/2010, σχετικά με τους απαιτούμενους τίτλους διαμονής, δημιουργεί την εντύπωση πως δεν λήφθηκε σοβαρά υπ' όψιν το γεγονός ότι το να διαθέτει ένας μετανάστης στην Ελλάδα συνεχή και αδιάλειπτη νόμιμη παραμονή για πέντε και πλέον έτη ήταν για μεγάλες περιόδους εξαίρεση και όχι κανόνας λόγω των δυσλειτουργιών του διοικητικού συστήματος αδειοδότησης. Αυτό έχει ως συνέπεια, σημαντικός αριθμός παιδιών της δεύτερης γενιάς να αντιμετωπίζουν δυσχέρειες στην αξιοποίηση των εν λόγω διατάξεων λόγω ακριβώς του ότι οι γονείς τους δεν κατάφεραν να έχουν συνεχώς νόμιμη διαμονή στη χώρα κατά το κρίσιμο για την εφαρμογή των διατάξεων χρόνο. Τα πρόβλημα δε αυτό φαίνεται κατ' εξοχήν να αντιμετωπίζουν τα παιδιά μεταναστών που γεννήθηκαν ή ήλθαν στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1990, οπότε και η απόκτηση από τους γονείς τους τίτλων νόμιμης διαμονής ήταν απλώς ουτοπική. 2. Ακόμη, οι όροι που τίθενται για την απόκτηση της Ελληνικής ιθαγένειας από παιδιά της 2ης γενιάς είναι εντελώς άκαμπτοι ώστε ορισμένες εξαιρετικές περιπτώσεις αδυναμίας πλήρωσής τους, όπως η αδυναμία επιτυχούς παρακολούθησης των απαιτούμενων σχολικών τάξεων λόγω νοητικής υστέρησης, να αφήνει τα εμπλεκόμενα πρόσωπα πλήρως ακάλυπτα. 3. Κυρίως όμως πρέπει να επισημανθεί ότι ανυπέρβλητα εμπόδια αντιμετωπίζουν και με τη ρύθμιση αυτή, προκειμένου να αποκτήσουν την Ελληνική ιθαγένεια, τα παιδιά εκείνα της δεύτερης γενιάς στο πρόσωπο των οποίων συντρέχει ποινικό κώλυμα. Οσοδήποτε και αν είναι υπεύθυνα και τα ίδια αυτά τα πρόσωπα για την εγκληματική τους συμπεριφορά, τέτοια φαινόμενα αποτελούν στο μεγαλύτερο αριθμό περιπτώσεων το προϊόν της αποτυχίας των θεσμών της χώρας μας να διασφαλίσει την ομαλή κοινωνική τους ένταξη μέσα από μια συγκροτημένη δέσμη πολιτικών παρεμβάσεων τόνωσης της κοινωνικής συμμετοχής. Θα αποτελούσε συνεπώς υποκρισία το να αρνούμαστε στα παιδιά αυτά την ελληνική ιθαγένεια για λόγους που ανάγονται εν πολλοίς στη δική μας ολιγωρία να μεριμνήσουμε για την ομαλή τους ανάπτυξη. Αυτό αφορά κατ' εξοχήν τις περιπτώσεις συνήθους εφηβικής και μετεφηβικής ανομικής συμπεριφοράς (μικρο-εγκληματικότητα, μικροσυμπλοκές, ναρκωτικά). Γι' αυτό και κρίνεται αναγκαίο τυχόν καταδίκες για τέλεση αδικημάτων να μην αποτελούν πλέον ποινικά κωλύματα για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας με βάση το προτεινόμενο σχέδιο ρύθμισης, εφόσον αυτά έχουν τελεστεί κατά την ανηλικιότητα του ενδιαφερομένου αλλοδαπού. Σε κάθε περίπτωση όμως ο κατάλογος των αδικημάτων του άρθρου 5 παρ. 1 του ν. 3838/2010, η καταδίκη για τα οποία συνιστά ποινικό κώλυμα πολιτογράφησης, δεν θα πρέπει να εφαρμόζεται και στη περίπτωση κτήσης της ιθαγένειας με βάση το προτεινόμενο άρθρο, καθώς η πρόσβαση σε αυτή τη μορφή κτήσης της ιθαγένειας από τα παιδιά που έχουν γεννηθεί και μεγαλώσει στη χώρα μας θα πρέπει να αποκλείεται, ακόμη και στη περίπτωση που το αδίκημα τελέστηκε μετά την ενηλικίωση, μόνο από καταδίκες για κακουργηματικές πράξεις. Το ζητούμενο είναι να έχουμε νόμιμους γονείς που θα αιτούνται για τα παιδιά, και όχι παιδιά τα οποία θα είναι μέσο νομιμοποίησης των γονιών. Άρα, θέλουμε απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης και ανανέωσης των αδειών διαμονής και επαναφορά στη νομιμότητα των ανθρώπων που έχουν χάσει τις άδειες τους, ετσι ώστε να μπορούν όλοι οι άνθρωποι που είναι χρόνια στην Ελλάδα να έχουν μια άδεια διαμονής στα χέρια τους.