• Παράγραφος 5: Σωστός ο περιορισμός των ετών διαμονής στην Ελλάδα (από 10 σε 7). Παράγραφος 6: Αν και σε θετική κατεύθυνση (αποφυγή μετάβασης στο Υπουργείο Εσωτερικών), η μεταφορά της εν λόγω αρμοδιότητας στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις δημιουργεί αναπόφευκτα προβληματισμό. Οι αδυναμίες που αυτές εμφανίζουν τόσο σε υποδομές όσο και σε κατάλληλο προσωπικό (χωρίς αυτό να αφορά απαραίτητα τον αριθμό των υπαλλήλων) αλλά και η έλλειψη προηγούμενης εμπειρίας στην αντιμετώπιση αντίστοιχων αιτημάτων, μπορεί να οδηγήσει σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτή που επιθυμεί ο νομοθέτης (τυχόν εσφαλμένη συνεκτίμηση σε περίπτωση ύπαρξης λόγων δημόσιας τάξης, απαίτηση για προσκόμιση εγγράφων σε υπερβολικό βαθμό ώστε να θεμελιωθούν οι δεσμοί με τη χώρα κ.λπ.). Περαιτέρω, σημαντικό βήμα η χορήγηση βεβαίωσης κατάθεσης και η πρόβλεψη για διάρκεια άδειας 2 ετών. Προβληματισμός για την απαίτηση κάλυψης πλήρους ασφάλειας ασθενείας με εξαγορά του απαιτούμενου χρόνου (σε αντίθεση με προηγούμενες εξαγγελίες για τις αρνητικές συνέπειες της εξαγοράς αλλά και λόγω των γραφειοκρατικών δυσκολιών που θα προκύψουν λόγω της εμπλοκής στη διαδικασία και των αρμόδιων ασφαλιστικών φορέων). Επίσης, σημειωτέων ότι η εν λόγω ρύθμιση φαίνεται να αποτελεί μία πάγια διαδικασία νομιμοποίησης, η οποία κατ' αρχήν έρχεται αντιμέτωπη με σειρά άλλων, οριζόντιων μάλιστα ρυθμίσεων, του ισχύοντος Κώδικα (τήρηση προθεσμιών για την ανανέωση των αδειών διαμονής, επιβολή προστίμων κ.λπ.). Ορθότερο θα ήταν είτε η διάταξη να έχει καταληκτικό χρονικό σημείο εφαρμογής (ως μεταβατική, με δικαιούχους π.χ. όσους εξέπεσαν της νομιμότητας κατά τα έτη 2013, 2014 και 2015)είτε να έχει περιορισμένη προθεσμία για υποβολή της αίτησης (ως πάγια, εντός διμήνου από τη λήξη της προηγούμενης άδειας ή την απόρριψη του αιτήματος). Τέλος, πολύ θετική ρύθμιση για την εξέταση των εκκρεμών αιτημάτων χωρίς παραπομπή στις επιτροπές. Παράγραφος 8: Θετική προσθήκη (υπό 10.) για τους απευθείας ανιόντες των συζύγων. Παράγραφος 22: Χρήσιμη πρακτικά η "συγχώνευση" των δύο προηγούμενων ρυθμίσεων αναφορικά με τη δεύτερη γενιά (ανθρωπιστικοί λόγοι με φοίτηση, άδεια διαμονής δεύτερης γενιάς), αφού θα περιορίσει την ταλαιπωρία των αιτούντων και την επιβάρυνση των υπηρεσιών. Θετική η αύξηση του ορίου ηλικίας στα 23 έτη. Παράγραφος 27: Σημαντική, δίκαιη και αναμενόμενη η παράταση υποβολής αιτημάτων με μειωμένο εισόδημα για την υπαγωγή στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος, δεδομένου ότι πολλοί υπήκοοι τρίτων χωρών συγκεντρώνουν αυτές τις προϋποθέσεις αλλά και επιθυμούν να υπαχθούν στο εν λόγω καθεστώς. Παράγραφος 28: Φαίνεται να οδηγούμαστε, επιτέλους, σε τελική επίλυση αυτού του χρόνιου προβλήματος, με την επικείμενη νομιμοποίηση των συζύγων - μητέρων υπηκόων τρίτων χωρών. Απαιτείται νομοτεχνική βελτίωση, προκειμένου η εν λόγω διάταξη να συγκεντρώνει ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά της μεταβατικής (ναι μεν προϋπόθεση της γέννησης τέκνου έως την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου αλλά χωρίς προθεσμία για την υποβολή της αίτησης).