• Σχόλιο του χρήστη 'Σπύρος Απέργης' | 3 Δεκεμβρίου 2015, 21:58

    Σε όλες τις Επιτροπές του δημόσιου τομέα,ισχύει ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας και η ημερήσια διάταξη συντάσσεται από τις ίδιες τις Επιτροπές. Δεν υφίσταται δικαιοπολιτικός λόγος να υπάρχει διαφοροποίηση ως προς τις Επιτροπές Προσφυγών.Τυχόν τεχνικοί ή οργανωτικοί λόγοι που μπορεί να προκύπτουν, είναι δυνατό να επιλύονται με ρυθμίσεις του Κανονισμού της Αρχής Προσφυγών ή/και διατάξεις του Διευθυντή της Αρχής Προσφυγών. Η προτεινόμενη ρύθμιση δεν ξεκαθαρίζει ποιός συντάσσει τις ημερήσιες διατάξεις των Επιτροπών Προσφυγών και θεωρώ ότι κάτι τέτοιο πρέπει να ορίζεται στο διάταγμα ή να ορίζεται ότι οι ημερήσιες διατάξεις συντάσσοντα σύμφωνα με τον κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, ο οποίος ορίζει ότι ο Πρόεδρος του κάθε διοικητικού οργάνου συντάσσει την ημερήσια διάταξή του. Επίσης, ορθώς επισημαίνεται από τον σχολιαστή Παναγιώτη ότι δεν περιγράφεται, έστω σε γενικές γραμμές, ο ρόλος του εισηγητή κατά την διαδικασία ενώπιον των Επιτροπών προσφυγών ενώ προβλέπονται θέσεις επιστημονικού προσωπικού με τέτοια καθήκοντα στη Αρχή Προσφυγών.Μέχρι τώρα, οι εκθέσεις των εισηγητών δέσμευαν, ως την πραγματοποίηση ή μη της συνέντευξης, το προφορικό ή μη της διαδικασίας στις Επιτροπές Προσφυγών, γεγονός που, σε ορισμένες περιπτώσεις, υπονόμευε εκ των πραγμάτων όχι μόνο την ανεξαρτησία αλλά και την ουσία της κρίσης των Επιτροπών Προσφυγών. Συνεπώς καλώς καταργείται η πρόταση του εισηγητή ως προυπόθεση της κλήσης για συνέντευξη του αιτούντος διεθνή προστασία από τις Επιτροπές Προσφυγών, όπως προβλέπει το ισχύον π.δ. 113/2013. Ωστόσο, ο ρόλος του εισηγητή είναι χρήσιμος για τις Επιτροπές και καλό είναι να περιγράφονται, σε γενικές γραμμές, τα καθήκοντά των εισηγητών στο διάταγμα και να μην επαφίενται εξολοκλήρου στον Κανονισμό της Αρχής Προσφυγών. Συνεπώς προτείνω την αντικατάσταση της παραγράφου 5 ως εξής: "Ο Διευθυντής της Αρχής Προσφυγών μεριμνά για την επαρκή γραμματειακή υποστήριξη των Επιτροπών, την παροχή κατάλληλης διερμηνείας και ενημερώνει τους προέδρους των Επιτροπών δέκα πέντε ημέρες τουλάχιστον πριν το τέλος κάθε μήνα, για τις προσφυγές που εκκρεμούν προς εξέταση στην Αρχή Προσφυγών τον επόμενο μήνα. Κατόπιν κλήρωσης,παρόντων των προέδρων των επιτροπών Προσφυγών, επιλέγονται οι προσφυγές που θα εξετάζονται ανά Επιτροπή Προσφυγών τον επόμενο μήνα. Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της Επιτροπής φροντίζει εγκαίρως να συντάσσει τις ημερήσιες διατάξεις με την αρωγή της Γραμματείας. Η ημερήσια διάταξη κοινοποιείται στα μέλη των Επιτροπών Προσφυγών έγκαιρα ώστε να έχουν πρόσβαση στους φακέλους των υποθέσεων και, σε κάθε περίπτωση, τουλάχιστον πέντε (5) εργάσιμες ημέρες πριν την ημέρα εξέτασης της προσφυγής. Ο φάκελος των προσφευγόντων περιλαμβάνει οπωσδήποτε εισήγηση από εμπειρογνώμονα εισηγητή, η οποία περιέχει,τουλάχιστον, σχετικές με την υπόθεση πληροφορίες για την χώρα καταγωγής του αιτούντος διεθνή προστασία και αξιολόγηση της προφορικής εξέτασής του στον πρώτο βαθμό σε σχέση με τις πληροφορίες αυτές. Ο Κανονισμός της Αρχής Προσφυγών καθορίζει τις λεπτομέρειες της διαδικασίας αυτής καθώς και τον ακριβή ρόλο των εμπειρογνωμόνων εισηγητών στο πλαίσιο της Αρχής Προσφυγών." Εναλλακτικά και εφόσον θεωρείται ότι η ρύθμιση αυτή δημιουργεί ανυπέρβλητα τεχνικά ή οργανωτικά προβλήματα στη λειτουργία της Αρχής Προσφυγών προτείνω της εξής εναλλακτική διατύπωση: "Ο Διευθυντής της Αρχής Προσφυγών μεριμνά για την επαρκή γραμματειακή υποστήριξη των Επιτροπών και την παροχή κατάλληλης διερμηνείας. Η ημερήσια διάταξη της κάθε επιτροπής Προσφυγών συντάσσεται από τον Πρόεδρό της και κοινοποιείται στα μέλη των Επιτροπών Προσφυγών, μαζί με τους σχετικούς διοικητικούς φακέλους, πέντε (5) εργάσιμες ημέρες πριν την ημέρα εξέτασης των προσφυγών.Ο Κανονισμός της Αρχής Προσφυγών καθορίζει τις λεπτομέρειες της διαδικασίας."