• Σχόλιο του χρήστη 'Σωτήρης Α.' | 7 Δεκεμβρίου 2015, 12:26

    Το νομοσχέδιο αυτό είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά είναι πολύ δύσκολο να θεραπεύσει την παθογένεια δεκαετιών πελατειακής λογικής και κακής κατανομής ανθρώπινων πόρων στο ελληνικό Δημόσιο. Πρόκειται όμως για μία σημαντική μεταβολή η οποία θα συμπληρωθεί με την κατάθεση του μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων. Μεγάλης σημασίας είναι τα ακόλουθα: 1.Οι Γενικοί Γραμματείς και πλήθος άλλων σημαντικών διοικητικών θέσεων στον κρατικό μηχανισμό θα στελεχώνονται (κυρίως) από κρατικούς υπαλλήλους οδηγώντας έτσι στη συνέχεια της διοίκησης και της, μερικής τουλάχιστον, απεξάρτησής της από τον εκλογικό κύκλο, ο οποίος είναι συνήθως σύντομος και ακανόνιστος. Το γεγονός αυτό συμβάλλει στη σταθεροποίηση των παραμέτρων του ελληνικού διοικητικού συστήματος και κατ’επέκταση στη σταθεροποίηση του επενδυτικού κλίματος στη χώρα, στοιχείου απαραίτητου για τη διενέργεια ξένων και εγχώριων επενδύσεων. 2.Η δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Επιτελικών Στελεχών οδηγεί στη δημιουργία μίας δεξαμενής στελεχών ικανών να αναλάβουν διοικητικές θέσεις στον κρατικό μηχανισμό, περιορίζοντας με τον τρόπο αυτό την πολιτική αυθαιρεσία στην επιλογή στελεχών και τον εμποδισμό ανέλιξης προσώπων με μεγάλες κομματικές και συνδικαλιστικές περγαμηνές αλλά χαμηλές διοικητικές ικανότητες. 3.Η αναγνώριση της προϋπηρεσίας των δημοσίων υπαλλήλων στον ιδιωτικό τομέα. Με τον τρόπο αυτό δίνονται κίνητρα για την προσέλκυση στο Δημόσιο ανθρώπων με σημαντικές γνώσεις στο αντικείμενό τους που μπορούν να εμφυσήσουν νέες ιδέες για την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία της δημόσιας υπηρεσίας. Στα αρνητικά θα πρέπει να αναφέρει κανείς τα ακόλουθα: 1.Σε ό,τι αφορά στο βαθμολόγιο ενώ είναι ξεκάθαρο στο τι εξυπηρετεί ο Α’ βαθμός (δεξαμενή επιλογή προϊσταμένων διαφόρων βαθμίδων) δεν είναι ξεκάθαρο σε τι εξυπηρετούν οι υπόλοιποι βαθμοί (Β’ έως και Ε’). 2.Η συνεχιζόμενη λογική των μοριοδοτήσεων και των «αντικειμενικών κριτηρίων» για την επιλογή προϊσταμένων. Δυστυχώς, όπως φαίνεται από τα περισσότερα σχόλια στην παρούσα διαβούλευση, δεν υπάρχει εμπιστοσύνη μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων και αποτελεί κοινό τόπο ότι για δεκαετίες η επιλογή προϊσταμένων γινόταν με διάτρητα κριτήρια ως έκφραση της συντριβής της έννοιας της αξιοκρατίας στο σύνολο της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η ανάγκη υιοθέτησης μορίων για τα τυπικά προσόντα, την εμπειρία, την απόδοση στην εργασία (αξιολόγηση). Είναι ωστόσο φανερό ότι, αν ο προϊστάμενος δεν έχει τον σεβασμό των υφισταμένων του η ποιότητα της Δημόσιας Διοίκησης δεν θα βελτιωθεί ουσιαστικά. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να υπάρχει ένας αδιάβλητος και αξιοκρατικός τρόπος επιλογής προϊσταμένων. Υπό την έννοια αυτή τα μοριοδοτούμενα σήμερα προσόντα θα έπρεπε απλά να επιτρέπουν την πρόσβαση σε διαγωνισμό για την ανάδειξη προϊσταμένων, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία θα έπρεπε να ξεκινά από μηδενική βάση για όλους τους διαγωνιζόμενους μέσα από συνδυασμό γραπτού διαγωνισμού, διαγωνισμού μέσω Η/Υ κατά τα πρότυπα της EPSO (Υπηρεσία επιλογής προσωπικού για τα όργανα της ΕΕ) και ενδεχόμενα κάποιας προφορικής διαδικασίας άνευ βαθμολογικής σημασίας αλλά σε επίπεδο PASS/FAIL που θα εκτιμά την ψυχολογική καταλληλότητα του υποψηφίου για την κατάληψη θέσεων ευθύνης. Ωστόσο, επαναλαμβάνω ότι το νομοσχέδιο είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Η ολοκλήρωση μίας πορείας προς μία αξιοκρατική και λειτουργούσα Δημόσια Διοίκηση είναι ένα σύνολο σταθερών βημάτων και δεν ολοκληρώνεται με άλματα. Συνεπώς, θα ήθελα να συγχαρώ τους σχεδιαστές του νομοσχεδίου και να ευχηθώ την πραγματοποίηση νέων, ακόμη πιο τολμηρών, βημάτων στο μέλλον.